بی ام و M4 xDrive چهارچرخ محرک شتاب ۲.۸ ثانیه‌ای ثبت کرد!

بی ام و M4 xDrive چهارچرخ محرک شتاب ۲.۸ ثانیه‌ای ثبت کرد!

به نظر می‌رسد طی دهه‌های گذشته اولویت‌های ب‌ام‌و M تغییر کرده است. در سال‌های نه‌چندان دور یعنی حتی در زمان خودروهایی مثل M3 نسل E92، بخش M پاور صرفاً روی ارائهٔ یک تجربهٔ احساس جذاب و هیجان‌انگیز تمرکز داشت. در آن خودروها، بخش M می‌خواست از طرق مختلفی از حس فرمان گرفته تا صدای هیجان‌انگیز پیشرانه، راننده را تحریک و هیجان‌زده کند. هم‌اکنون اما به نظر می‌رسد این اولویت‌ها تغییر کرده‌اند و حالا خوب یا بد، ب‌ام‌وهای M به شتاب خیره‌کننده مشهور شده‌اند تا جایی که M4 xDrive در آزمایش کارانددرایور موفق به ثبت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۸ ثانیه‌ای شده است.

M4 چهارچرخ محرک فقط در نسخهٔ کامپتیشن ارائه می‌شود که این یعنی پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آن ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. وقتی این موتور در کنار گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive قرار می‌گیرد، سریع‌ترین M4/M3 تاریخ را خلق می‌کند. البته بااین‌وجود هرگز انتظار نداشتیم که این کوپهٔ باواریایی بتواند در شتاب همپای سوپراسپرت‌های پورشه و مک‌لارن پیش برود.

شتاب ۲.۸ ثانیه‌ای M4 xDrive مشابه برخی از بهترین سوپراسپرت‌های جهان مثل آئودی R8 پرفورمنس، مک‌لارن ۵۷۰S، فراری ۴۸۸ و پورشه ۹۱۱ توربو است. البته شتاب‌های کارانددرایور با رول‌اوت ۳۰ سانتی‌متری ثبت می‌شود که معادل دودهم ثانیه است. این یعنی شتاب واقعی کوپهٔ ب‌ام‌و حدود ۳ ثانیه است ولی شتاب همهٔ آن سوپراسپرت‌های مذکور هم با همین رول‌اوت ثبت شده و بنابراین مقایسهٔ آن‌ها درست خواهد بود. همچنین حالا M4 xDrive به یکی از دو خودروی زیر ۱۰۰ هزار دلار تبدیل شده که توانسته شتاب ۲.۸ ثانیه‌ای ثبت کند. تنها خودروی دیگری که موفق به انجام این کار شده شورلت کوروت استینگری Z51 است.

همهٔ این‌ها بسیار چشمگیر هستند ولی تغییر اولویت‌های ب‌ام‌و M را نشان می‌دهند. محصولات M هیچ‌گاه سریع‌ترین خودروها در کلاس خود نبودند و معمولاً محصولات AMG و حتی برخی مدل‌های آئودی اسپرت سریع‌تر عمل می‌کردند. از سوی دیگر، محصولات M مثل چاقوی جراحی بودند و رانندگی آن‌ها چنان دقتی داشت که راننده سرعت را به فراموشی می‌سپرد. مدل‌های کنونی این شرکت اما کاملاً تغییر کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، همین M4 xDrive هرچند پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند اما هیجانی که در برخی خودروهای هم‌قیمت یافت می‌شود را ندارد. به همین دلیل، اگر قرار بود بین این کوپهٔ آلمانی و دیگر خودروی ۲.۸ ثانیه‌ای زیر ۱۰۰ هزار دلار یکی را انتخاب کنیم، کوروت استینگری Z51 را برمی‌گزیدیم.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.