در این مطلب از سری مطالب بیوگرافی، سری به مرور زندگینامه هنری محمد علی کشاورز، پیشکسوت بازیگری ایران زدهایم.
محمد علی کشاورز در بیست و ششم فروردین سال ۱۳۰۹، در شهر اصفهان متولد شد. این بازیگر تاکنون یک بار ازدواج کرده که پس از مدتی این ازدواج به طلاق انجامیده است. او در هنرستان هنرپیشگی تهران فارغالتحصیل شد. این بازیگر دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است. محمدعلی کشاورز فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۳۹ با حضور در تله تئاتر «خودکشی» به کارگردانی علی نصیریان آغاز کرد. وی در این نمایش با علی نصیریان و جمیله شیخی همبازی بود. پس از تله تئاتر «خود کشی» او در تلهتئاتر «خانه اجارهای» به کارگردانی مرحوم عزت الله انتظامی حضور داشت. کشاورز در این تئاتر با بازیگرانی چون علی نصیریان، جعفر والی و عزت پریان همبازی بود. کشاورز تا سال ۱۳۴۲ در چند تله تئاتر حضور داشت. اولین حضور او در دنیای سریالها اما به سال ۱۳۴۷ باز میگردد. جایی که خودش دست به کار شد و با همکاری فخری خوروش، سهراب اخوان، محسن هرندی و برهان آزاد سریال «خانه قمر خانم» را جلوی دوربین برد. او پس از این سریال در سال ۱۳۵۱ اولین تلهتئاترش بهنام «بختک» را کارگردانی کرد.
محمدعلی کشاورز اولین بار به عنوان بازیگر در یک سریال، در سریال «آتش بدون دود» ساخته نادر ابراهیمی حضور پیدا کرد
محمدعلی کشاورز اولین بار به عنوان بازیگر در یک سریال، در سریال «آتش بدون دود» ساخته نادر ابراهیمی حضور پیدا کرد. او در همان سال ۱۳۵۴، اجرای نقش دایی جان سرهنگ را در سریال دایی جان ناپلئون ساخته ناصر توایی برعهده گرفت. کشاورز طی سالهای ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۵ سریال «آلاخون والاخون» را کارگردانی کرد. وی در سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ برای بازی در نقش خوابگزار اعظم در سریال «افسانه سلطان و شبان» با داریوش فرهنگ همکاری کرد. این بازیگر در سال ۱۳۵۸ برای اولین بار در یک کار سریالی جلوی دوربین علی حاتمی قرار گرفت. منظور سریال «هزار دستان» است. او در این سریال نقش «شعبون استخونی» را بازی کرد و تا سال ۱۳۶۶ درگیر پروژه «هزاردستان» بود. او پس از «هزاردستان» در مجموعه «گرگها» ساخته داود میرباقری نقش قاضی را برعهده گرفت. یکی از سریالهای دیگر کارنامه کشاورز که مورد توجه است، بدون شک سریال «پدر سالار» است. جایی که او جلوی دوربین اکبر خواجویی رفت و نقش اسدالله را برعهده گرفت. وی پس از «پدرسالار» در مجموعههای مختلفی مانند «نگاهی دیگر»، «وکلای جوان»، «خانه به خانه»، «شب و مه»، «زندگی»، «کهنه سوار»، «سالهای خاکستری» و «ایستگاه» حضور داشت. کشاورز پس از این مجموعهها در سریالهای مختلفی حضور پیدا کرد اما هیچگاه موفق نشد در سریالی در حد و اندازه «هزاردستان» حضور پیدا کند، اگر چه حضور او در هر سریال به خودی خود، وزنهای محسوب میشد.
محمدعلی کشاورز بازیگری است که تقریبا در تمام ژانرهای سینمایی ایران بازی کرده است و در طول فعالیتش با بسیاری از کارگردانان شاخص ایرانی همکاری کرده است. اولین حضور محمدعلی کشاورز در دنیای سینما به سال ۱۳۴۳ بازمیگردد. او برای اولین بار در مقابل دوربین فرخ غفاری قرار گرفت و در فیلم «شب قوزی» بازی کرد. او برای دومین بار در سال ۱۳۴۴ در فیلم «زمزمه محبت» به کارگردانی امیر شروان حضور پیدا کرد. او در همان سال برای بازی در فیلم «خشت و آینه» جلوی دوربین ابراهیم گلستان رفت. پنج سال پس از این فیلمها، کشاورز در سال ۱۳۴۹ برای اولین بار در سینما جلوی دوربین داریوش مهرجویی قرار گرفت و در فیلم سینمایی «آقای هالو» نقش آفرینی کرد. وی در این فیلم در نقش فروشنده زمین با علی نصیریان و عزت الله انتظامی همبازی شد. کشاورز دو سال بعد در فیلم «صادق کرده» نقش رییس پاسگاه را جلوی دوربین ناصر تقوایی اجرا کرد. این بازیگر در همان سال در فیلم «رگبار» ساخته بهرام بیضایی نقش آقای ناظم را بازی کرد. او پس از فیلم «صادق کرده» در فیلمهایی مانند «رگبار»، «قصه ماهان»، «خورشید در مرداب» و «وقتی که آسمان بشکافد» حضور داشت. کشاورز در سال ۱۳۵۵ برای بازی در فیلم «صحرای تاتارها» جلوی دوربین والریو زورلینی قرار گرفت. او یک سال بعد برای بازی در فیلم «این گروه محکومین» با داریوش فرهنگ همکاری کرد. این بازیگر سینمای ایران یک سال بعد برای دومین تجربه بینالمللیاش در فیلم سینمایی «کاروانها» به کارگردانی جیمز فارگو، با آنتونی کوئين و بهروز وثوقی همبازی شد.
محمد علی کشاورز در سال ۱۳۶۱ برای بازی در فیلم «برزخیها» جلوی دوربین ایرج قادری قرار گرفت. او در «برزخیها» با ناصر ملک مطیعی همبازی بود. کشاورز یک سال بعد اما در فیلم تحسین شدهی «کمال الملک» ساخته علی حاتمی حضور داشت. او در این فیلم اجرای نقش اتابک اعظم را برعهده داشت و بار دیگر با افرادی مانند جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی و علی نصیریان هم بازی شد. او پس از دو سال و بازی در فیلمهای «طائل» و «مردی که موش شد»، در فیلم «کفشهای میرزا نوروز» با علی نصیریان همبازی شد. وی پس از این فیلم، در سالهای ۱۳۶۴ و ۱۳۶۶ یه ترتیب در دو فیلم «ستاره دنباله دار» و «جمیل» بازی کرد و پس از این دو فیلم، برای بازی در فیلم «جعفر خان از فرنگ برگشته» جلوی دوربین علی حاتمی قرار گرفت و دو سال پس از این همکاری باز هم با علی حاتمی و این بار برای فیلم «مادر» همکاری کرد. کشاورز در این فیلم در نقش محمد ابراهیم حضور پیدا کرد.
محمدعلی کشاورز در سال ۱۳۷۲ و در فیلم زیر درختان زیتون، برای اولین بار با عباس کیارستمی همکاری کرد
محمدعلی کشاورز در سال ۱۳۶۸ برای اولین بار جلوی دوربین رخشان بنی اعتماد قرار گرفت و در فیلم «پول خارجی» حضور پیدا کرد. وی در این فیلم بار دیگر با علی نصیریان همبازی شد. سال ۱۳۷۰ بود که کشاورز بار دیگر با علی حاتمی همکاری کرد و این بار نوبت به فیلم «دلشدگان» رسیده بود. کشاورز اما در سال ۱۳۷۲ برای اولین بار با عباس کیارستمی همکاری کرد و در فیلم «زیر درختان زیتون» بازی کرد. این بازیگر سینمای ایران یک سال بعد از «زیر درختان زیتون» در فیلم ماندگار «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی بازی کرد. محمد علی کشاورز پس از «روز واقعه» در فیلمهایی مانند «لژیون» ساخته سید ضیاءالدین دری و «کمیته مجازات» و «تهران روزگار نو» ساختههای علی حاتمی نقش آفرینی کرد. این پیشکسوت بازیگری برای آخرین بار در سال ۱۳۸۱ در فیلم سینمایی «به من نگاه کن» ساخته شهرام اسدی نقش آفرینی کرد. در ادامه میتوانید فهرست فعالیتهای این بازیگر را مطالعه کنید. نکته قابل توجه این است که برخی از فعالیتهای محمد علی کشاورز به دلیل کامل نبودن اطلاعات منابع، در زیر ذکر نشدهاند.
فعالیتهای سینمایی
سال | نام فیلم | کارگردان |
---|---|---|
۱۳۸۱ | به من نگاه کن | شهرام اسدی |
۱۳۷۹ | انتظار | محمد نوریزاد |
۱۳۷۸ | تهران روزگار نو | علی حاتمی |
۱۳۷۷ | کمیته مجازات | علی حاتمی |
۱۳۷۷ | لژیون | سید ضیاءالدین دری |
۱۳۷۵ | روزی که خواستگار آمد | فریال بهزاد |
۱۳۷۴ | دام | جلال مهربان |
۱۳۷۴ | سلام به انتظار | کریم آتشی |
۱۳۷۴ | غزال | مجتبی راعی |
۱۳۷۳ | روز واقعه | شهرام اسدی |
۱۳۷۳ | نگاهی دیگر | حسین مختاری |
۱۳۷۲ | زیر درختان زیتون | عباس کیارستمی |
۱۳۷۱ | چهارشنبه عزیز | حمید تمجیدی |
۱۳۷۱ | خسوف | رسول ملاقلیپور |
۱۳۷۱ | یک مرد، یک خرس | مسعود جعفری جوزانی |
۱۳۷۱ | آقای بخشدار | خسرو معصومی |
۱۳۷۰ | دلشدگان | علی حاتمی |
۱۳۷۰ | ناصرالدینشاه آکتور سینما | محسن مخملباف |
۱۳۶۹ | جستجو در جزیره | مهدی صباغزاده |
۱۳۶۸ | پول خارجی | رخشان بنی اعتماد |
۱۳۶۸ | جستجوگر | محمد متوسلانی |
۱۳۶۸ | گل سرخ | حمید تمجیدی |
۱۳۶۸ | مادر | علی حاتمی |
۱۳۶۶ | جعفرخان از فرنگ برگشته | علی حاتمی |
۱۳۶۶ | جمیل | احمد بخشی |
۱۳۶۴ | ستاره دنبالهدار | سیروس کاشانی نژاد |
۱۳۶۴ | کفشهای میرزا نوروز | محمد متوسلانی |
۱۳۶۴ | مردی که موش شد | احمد بخشی |
۱۳۶۳ | طائل | محمد عقیلی |
۱۳۶۲ | کمالالملک | علی حاتمی |
۱۳۶۱ | برزخیها | ایرج قادری |
۱۳۶۰ | دست شیطان | حسین زندباف |
۱۳۶۰ | گرداب | حسین دوانی |
۱۳۵۷ | کاروانها | جیمز فارگو |
۱۳۵۶ | این گروه محکومین | داریوش فرهنگ |
۱۳۵۵ | شام آخر | شهیار قنبری |
۱۳۵۵ | شطرنج باد | محمدرضا اصلانی |
۱۳۵۵ | صحرای تاتارها | والریو زورلینی |
۱۳۵۵ | وقتی که آسمان بشکافد | فتحالله منوچهری |
۱۳۵۲ | خورشید در مرداب | محمد صفار |
۱۳۵۲ | قصه ماهان | جواد طاهری |
۱۳۵۱ | رگبار | بهرام بیضایی |
۱۳۵۱ | صادق کرده | ناصر تقوایی |
۱۳۴۹ | آقای هالو | داریوش مهرجویی |
۱۳۴۴ | خشت و آینه | ابراهیم گلستان |
۱۳۴۴ | زمزمه محبت | امیر شروان |
۱۳۴۳ | شب قوزی | فرخ غفاری |
فعالیتهای تلویزیونی
سال | نام | کارگردان |
---|---|---|
۱۳۸۷ | تلهتئاتر «آدم خوابش میگیره» | محمد یعقوبی |
۱۳۸۶–۱۳۸۷ | پاتوق | شاهین باباپور |
۱۳۸۲–۱۳۸۶ | چهل سرباز | محمد نوریزاد |
۱۳۸۵ | راه شب | داریوش فرهنگ |
۱۳۸۳ | رسم شیدایی | اکبر خواجویی |
۱۳۸۳ | بوی غریب پاییز | مجتبی یاسینی |
۱۳۸۳ | خانهای در تاریکی | سعید سلطانی |
۱۳۸۲ | این سه نفر | اصغر توسلی |
۱۳۸۲–۱۳۸۱ | مزرعه آفتابگردان | فریدون حسنپور |
۱۳۸۱ | ثارالله | شهریار بحرانی |
۱۳۸۱–۱۳۷۸ | روشنتر از خاموشی | حسن فتحی |
۱۳۸۱–۱۳۸۰ | حجربن عدی | تاجبخش فنائیان |
۱۳۸۱–۱۳۸۰ | سیب ترش | خسرو معصومی |
۱۳۸۱ | فرستاده | جواد شمقدری |
۱۳۸۰–۱۳۷۴ | خورشید شب | سیروس مقدم و فریبرز صالح |
۱۳۸۰ | جوانی | سعید سلطانی |
۱۳۷۹–۱۳۷۸ | قصههای رودخانه سیاکیا | کمال تبریزی |
۱۳۷۸ | ایستگاه | منوچهر عسگرینسب |
۱۳۷۸–۱۳۷۷ | بگذار آفتاب برآید | حسین مختاری |
--- | مجموعه تلویزیونی «تئاتر ملل» | محمد رحمانیان |
۱۳۷۸ | سالهای خاکستری | محمدرضا ورزی |
۱۳۷۶ | کهنهسوار | اکبر خواجویی |
۱۳۷۵ | زندگی | محمدرضا اعلامی |
۱۳۷۵ | شب و مه | احمد بخشی |
۱۳۷۵ | خانه به خانه | کیانوش عیاری |
۱۳۷۵–۱۳۷۴ | وکلای جوان | بهرام کاظمی |
۱۳۷۴ | تلهتئاتر «غروب روزهای آخر پاییز» | محمد رحمانیان |
۱۳۷۴ | تازیانه بر باد | اکبر صادقی |
۱۳۷۳–۱۳۷۴ | نگاهی دیگر | حسین مختاری |
۱۳۷۳–۱۳۷۲ | پدرسالار | اکبر خواجویی |
۱۳۷۱ | گزارش، نقطه صفر | محسن شاهمحمدی |
۱۳۶۷ | زندگی و جنگ | احمد نجیبزاده |
۱۳۶۶–۱۳۶۵ | گرگها | داود میرباقری |
۱۳۶۶–۱۳۵۸ | هزاردستان | علی حاتمی |
۱۳۶۴ | تلهتئاتر «دست بالای دست» | اسماعیل شنگله |
۱۳۶۳ | سربداران | محمدعلی نجفی |
۱۳۶۳–۱۳۶۰ | افسانه سلطان و شبان | داریوش فرهنگ |
۱۳۵۶ | تلهتئاتر «مهتابی برای محرومین» | سعید نیکپور |
۱۳۵۵–۱۳۵۴ | آلاخونوالاخون | محمدعلی کشاورز |
۱۳۵۴ | داییجان ناپلئون | ناصر تقوایی |
۱۳۵۴ | آتش بدون دود | نادر ابراهیمی |
۱۳۵۲ | تلهتئاتر «دوزخ» | پری صابری |
۱۳۵۱ | تلهتئاتر «بختک» | محمدعلی کشاورز |
۱۳۴۷ | خانه قمرخانم | محمدعلی کشاورز، فخری خوروش، سهراب اخوان، محسن هرندی و برهان آزاد |
۱۳۴۰ | تلهتئاتر «مزرعههای سبز» | رکنالدین خسروی |
۱۳۴۰ | تلهتئاتر «شیدوش و ناهید» | علی نصیریان |
۱۳۳۹ | تلهتئاتر «شام خصوصی» | علی نصیریان |
۱۳۳۹ | تلهتئاتر «ویلای یوکا» | عباس جوانمرد |
۱۳۳۹ | تلهتئاتر «خانه اجارهای» | عزتالله انتظامی |
۱۳۳۹ | تلهتئاتر «خودکشی» | علی نصیریان |