بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

اگر از طرفداران سینمای کمدی و آثار  هنرمندانی چون چارلی چاپلین، باستر کیتون، برادران مارکس و مانتی پایتون هستید، با معرفی بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما همراه باشید.

طنز یا کمدی تعریف بسیار ساده‌ای دارد. هر اثر هنری که موجب شادی مخاطب شود و او را به خنده بیاندازد در ردیف آثار طنزآمیز جای می‌گیرد؛ اما در دنیای سینما خلق فیلمی که واقعا بیننده را بخنداند و در عین حال حاوی مفهومی قوی و منسجم باشد اصلا کار راحتی نیست. از همین رو شمار بسیاری از فیلم‌های کمدی که هر سال در سینماهای جهان اکران می‌شوند خیلی سطحی از آب درمی‌آیند و معمولا در گیشه شکست می‌خورند. اینگونه فیلم‌ها مخاطبان کم‌سن و سال و سینماروهای غیرحرفه‌ای را هدف می‌گیرند و همه همت‌شان را به کار می‌بندند تا «مسخره‌بازی» بازیگران خود را به همراه دیالوگ‌های سخیف و مبتذل، به بهترین شکل ممکن به بیننده قالب کنند.

در مقابل این آثار، فیلم‌هایی هستند که نه‌تنها به‌عنوان یک کمدی ممتاز در خنداندن مخاطب موفق عمل می‌کنند، بلکه از دیدگاه ساختار و محتوا در عالی‌ترین سطح سینما طبقه‌بندی می‌شوند. در این مقاله نیز قصد داریم به بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما اشاره کنیم و با آن‌ها بیشتر آشنا شویم، اما ابتدا بد نیست مختصری از پیشینه ژانر کمدی را بازگو کنیم.

سابقه ژانر کمدی به سال‌های ابتدایی پیدایش سینما بازمی‌گردد. از آن‌جا که مردم آن زمانه علاقه زیادی به تئاتر و نمایش‌های خنده‌دار داشتند، فیلمسازان اولیه به ساخت فیلم‌هایی با مضمون طنز روی آوردند. کمدی‌های این دوران بیش از هر چیز به واسطه بازیگران‌شان هویت پیدا می‌کردند و درواقع این بازیگران اصلی بودند که با خلق یک شخصیت کمیک و تکرار آن در فیلم‌های متعدد، حتی از خود فیلم‌ها نیز معروف‌تر می‌شدند. برای مثال مکس لیندر فرانسوی که او را به‌عنوان نخستین کمدین بزرگ تاریخ سینما می‌شناسند، در بسیاری از فیلم‌های خود در نقش مرد شیک‌پوشی ظاهر می‌شد که مرتبا بدشانسی می‌آورد و با همین شخصیت نیز به محبوبیت زیادی نزد عامه مردم دست یافت.

اگرچه پایه‌گذاری سینمای کمدی را می‌توان به لیندر نسبت داد، اما کمدی صامت شکوفایی‌اش در امریکا را مدیون مک سنت است. وی در آثارش نوع خاصی از فیلم کمدی را ابداع کرد که بعدها به «اسلپ استیک» یا همان «بزن و بکوب» شهرت یافت و به وسیله هنرمندانی چون چارلی چاپلین، باستر کیتون و هارولد لوید به اوج پختگی و کمال رسید. مشخصه بارز کمدی‌های بزن و بکوب، شلوغ‌کاری و استفاده از قابلیت‌های بدنی بازیگران برای خلق صحنه‌های شاد بود، اما با ورود صدا به سینما اوضاع تا حد زیادی تغییر کرد؛ حالا علاوه‌بر شوخی‌های فیزیکی و دیداری، دیالوگ‌های خنده‌دار و طعنه‌آمیز هم در فیلم‌های کمدی به وفور استفاده می‌شدند. در این دوران هنرمندانی چون لورل و هاردی و همچنین برادران مارکس بسیار خوش درخشیدند.

پس از جنگ جهانی دوم و در دوران جنگ سرد، میل و رغبت مردم به تماشای فیلم‌های کمدی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. از طرف دیگر عدم ظهور ستارگان بزرگ در این عرصه باعث شد تا سینمای کمدی به تدریج وارد دوره رکود شود. همین مسئله درنهایت منجر به پیدایش شکل تازه‌ای از فیلم‌های کمدی شد که بیشتر تلخ بودند تا خنده‌آور و به «کمدی سیاه» معروف شدند. فیلمسازانی چون استنلی کوبریک و وودی آلن جزء پبشتازان این سبک بودند.

با اینکه اکنون ژانر کمدی از روزهای طلایی‌اش دور شده و بازیگر-محوری (که یکی از خصوصیات حیاتی‌اش است) را تا حد زیادی به فراموشی سپرده، اما هنوز هم آثار مبتکرانه و بدیعی در این سبک ساخته می‌شوند. در ادامه می‌توانید با ۲۵ تا از بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما آشنا شوید و آن‌ها را بهتر بشناسید. لازم به توضیح است که این مقاله براساس فهرست وبسایت راتن تومیتوز نوشته شده و انتخاب فیلم‌ها یا ترتیب حضور آن‌ها در فهرست، لزوما مطابق با نظر میدونی یا نویسنده مطلب نیست. همچنین می‌توانید به روز‌ترین لیست بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۰ را در میدونی بخوانید.

۲۵ - ساقدوش‌‌ ها / Bridesmaids

  • کارگردان: پل فیگ
  • نویسندگان: کریستن ویگ، انی مامولو
  • بازیگران: کریستن ویگ، مایا رودولف، رز بیرن، ملیسا مک‌کارتی، الی کمپر، وندی مک‌لندن کاوی
  • سال اکران: ۲۰۱۱
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۰٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۸

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۱ یک کمدی عاشقانه از کارگردانی است که در ساختن طنزهای زنانه تخصص دارد. پل فیگ که آثاری چون The Heat (سال ۲۰۱۳)، Spy (سال ۲۰۱۵) و Ghostbusters (سال ۲۰۱۶) را در کارنامه دارد، با همکاری تهیه‌کننده‌ای به نام جاد اپتاو که او هم سابقه طولانی و درخشانی در کارگردانی فیلم‌های کمدی داشت، Bridesmaids یا «ساقدوش‌ها» را ساختند. داستان فیلم درباره دختری به نام «لیلیان» (با بازی مایا رودولف) است که تصمیم می‌گیرد از دوستش «انی» (با بازی کریستن ویگ) بخواهد تا در مراسم عروسی‌اش به‌عنوان ساقدوش او را همراهی کند. انی در شرایط روحی خوبی به سر نمی‌برد و اصلا حوصله این کارها را ندارد. لیلیان هم چهار نفر دیگر از دوستانش را به‌عنوان ساقدوش انتخاب می‌کند. حالا انی که می‌بیند رقیب پیدا کرده است، برای شرکت در مراسم انگیزه می‌گیرد و همین موضوع باعث به‌وجود آمدن رقابت خنده‌داری میان ساقدوش‌ها می‌شود. کریستن ویگ علاوه‌بر بازی در فیلم Bridesmaids برای نوشتن فیلمنامه این اثر با انی مامولو همکاری کرده است. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که ملیسا مک‌کارتی، بازیگر مورد علاقه پل فیگ هم در نقش یکی از ساقدوش‌ها در این فیلم حضور دارد.

۲۴ - فرانکنشتاین جوان / Young Frankenstein

  • کارگردان: مل بروکس
  • نویسندگان: مل بروکس، جین وایلدر
  • بازیگران: جین وایلدر، مادلین کان، مارتی فلدمن
  • سال اکران: ۱۹۷۴
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۳٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸

مل بروکس بزرگ با دو فیلم معروفش در فهرست ما حضور دارد که اولی همین Young Frankenstein یا «فرانکنشتاین جوان» است. مل بروکس همیشه به خاطر نوع خاص کمدی و همچنین حرف‌های تازه‌ای که در فیلم‌هایش می‌زند مورد تقدیر قرار گرفته‌ است. حتی عده‌ای او را ابداع‌گر سبک جدیدی در فیلم های کمدی می‌دانند. در فیلم فرانکنشتاین جوان، بروکس با جین وایلدر به‌عنوان بازیگر نقش اصلی همکاری می‌‌کند. فعالیت مشترک این دو نفر از فیلم قبلی بروکس یعنی The Producers (که جایش در فهرست ما خالی است) شروع می‌شود و در همین فیلم و Blazing Saddles به اوج می‌رسد.

فیلم Young Frankenstein که درواقع هجویه‌ای است بر سینمای وحشت و فیلم‌های قبلی که از روی رمان معروف مری شلی ساخته شده‌اند، درباره یکی از نوادگان «دکتر فرانکنشتاین» معروف است که قصر او را به ارث می‌برد و باعث رقم خوردن ماجراهای جالبی در آن‌جا می‌شود. فیلم Young Frankenstein به انتخاب خوانندگان مجله توتال فیلم در فهرست ۵۰ فیلم برتر کمدی تاریخ، رتبه ۲۸ را کسب کرده است. در چهلمین سالگرد اکران این فیلم، خود مل بروکس گفته بود که Young Frankenstein با اختلاف زیاد، بهترین فیلم اوست؛ اما خنده‌دارترین فیلمش Blazing Saddles است.

۲۳ - شاون مرده / Shaun of the Dead

  • کارگردان: ادگار رایت
  • نویسندگان: سایمون پگ، ادگار رایت
  • بازیگران: سایمون پگ، نیک فراست، کیت اشفیلد
  • سال اکران: ۲۰۰۴
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۲٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۹

Shaun of the Dead یا «شاون مرده» یک فیلم کمدی-ترسناک است که اصلا ترسناک نیست و در عوض آنقدر خنده‌دار است که می‌توان آن را بهترین کمدی سال ۲۰۰۴ نامید. زمانی‌که ادگار رایت و سایمون پگ زامبی‌ها را دستمایه نگارش یک فیلمنامه طنز قرار دادند، احتمالا خودشان هم فکر نمی‌کردند که نتیجه کارشان تا این حد موفقیت‌آمیز باشد و مورد توجه قرار بگیرد. شاون مرده درواقع یک نقیضه از ژانر ترسناک است، اما برخلاف اکثر فیلم‌های این چنینی که به لودگی کشیده می‌شوند، وقار خود را حفظ کرده و از ابتذال می‌گریزد.

فیلم Shaun of the Dead داستان زندگی کسالت‌بار «شاون» ۲۹ ساله را روایت می‌کند. «لیز»، نامزدش وی را ترک کرده و مادرش با مردی ازدواج کرده که شاون چشم دیدن او را ندارد. اما بحران واقعی در زندگی شاون زمانی آغاز می‌شود که زامبی‌ها از گور برمی‌خیزند و او با کمک دوست قدیمی‌اش «اِد» باید برای نجات مادرش و لیز تلاش کند.

۲۲ - سلاح عریان: از پرونده های واحد پلیس / The Naked Gun: From the Files of Police Squad

  • کارگردان: دیوید زاکر
  • نویسندگان: دیوید زاکر، جری زاکر، جیم آبراهامز، پت پرافت
  • بازیگران: لزلی نیلسن، پریسیلا پرسلی، او. جی. سیمپسون
  • سال اکران: ۱۹۸۸
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۸۷٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۶

جیم آبراهامز به همراه دو برادر به نام‌های جری و دیوید زاکر، سه دوست قدیمی هستند که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی آثار بزرگی را در ژانر کمدی بزن و بکوب (Slapstick) خلق کرده‌اند. سرآمد این آثار نیز فیلم کمدی Airplane است که در رتبه دوم این فهرست هم قرار دارد. این سه نفر در سال ۱۹۸۲ یک سریال تلویزیونی طنز در هجو آثار جنایی و کاراگاهی به نام Police Squad ساختند که در آن لزلی نیلسن، نقش یک مامور پلیس دست و پا چلفتی به نام «فرانک دربین» را بازی می‌کرد. این سریال ۶ اپیزود بیشتر دوام نیاورد، اما باعث به‌وجود آمدن یک سه‌گانه سینمایی موفق شد. اولین فیلم این سه‌گانه در سال ۱۹۸۸ و با نام The Naked Gun: From the Files of Police Squad اکران شد و یکی از موفق‌ترین کمدی‌های دهه ۸۰ میلادی لقب گرفت.

عوامل فیلم The Naked Gun همان کسانی بودند که در ساخت سریال Police Squad هم نقش داشتند. داستان درباره نجات ملکه الیزابت به‌وسیله ستوان فرانک دربین بود و شوخی‌های اغراق‌آمیز تصویری و کلامی، به‌خوبی در فیلم اجرا شده‌ بودند.

۲۱ - برادران بلوز / The Blues Brothers

  • کارگردان: جان لندیس
  • نویسندگان: جان لندیس، دن آیکروید
  • بازیگران: جان بلوشی، دن آیکروید، کب کلووی
  • سال اکران: ۱۹۸۰
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۸۴٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۹

جان لندیس کارگردانی است که سه فیلم از او در این فهرست حضور دارند. The Blues Brothers یک کمدی موزیکال از این کارگردان امریکایی است که در سال ۱۹۸۰ اکران شد. در این فیلم جان بلوشی و دن آیکروید، در نقش دو دوست صمیمی به نام‌های «جولیت جیک» و «الوود بلوز» بازی می‌کنند. داستان از این قرار است که جیک و الوود پس از آزادی از زندان تصمیم می‌گیرند تا ماموریتی جدید را برای رضای خدا انجام دهند و مانع از تعطیلی یک پرورشگاه کاتولیک شوند. برای این کار آن‌ها باید گروه موسیقی R&B قدیمی خودشان را دوباره راه بیاندازند و ازطریق اجراهای زنده، ۵ هزار دلار به دست آورند تا بتوانند مالیات پرورشگاه را پرداخت کنند؛ اما در این راه یک زن مرموز، نئو نازی‌ها، سایر گروه‌های موسیقی و حتی پلیس مانع آن‌ها می‌شوند.

جالب است بدانید که شخصیت‌های جیک و الوود ابتدا در اجراهای برنامه تلویزیونی Saturday Night Live به‌وسیله بلوشی و آیکروید خلق شدند. اسم The Blues Brothers یا «برادران بلوز» نیز اولین‌بار به‌وسیله هاوارد شور (آهنگسار معروف مجموعه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها) که کار آهنگسازی برنامه Saturday Night Live را برعهده داشت، پیشنهاد شد.

۲۰ - زندگی برایان به روایت مانتی پایتون / Monty Python's Life of Brian

  • کارگردان: تری جونز
  • نویسندگان: گراهام چپمن، جان کلیس، تری گیلیام، اریک آیدل، تری جونز، مایکل پیلین
  • بازیگران: گراهام چپمن، جان کلیس، مایکل پیلین
  • سال اکران: ۱۹۷۹
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۵٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱

گروه کمدی مانتی پایتون که به‌خاطر ساخت برنامه‌های طنز برای شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی معروف شده بود، در دهه هفتاد میلادی به دنیای سینما قدم گذاشت. این گروه که متشکل از شش کمدین انگلیسی بود هیچ حد و مرزی برای شوخی کردن نمی‌شناخت و با مسائلی چون مذهب و سیاست که در آن زمان خط قرمزی برای ساخت آثار کمدی محسوب می‌شدند به‌راحتی شوخی می‌کرد. از دوران اوج فعالیت هنری مانتی پایتون چند فیلم کمدی زیبا به یادگار مانده که یکی از آن‌ها همین Life of Brian یا «زندگی برایان» است.

سرزمین مقدس در سال‌های پس از میلاد مسیح دچار هرج‌و‌مرج شده و هر کسی سعی می‌کند تا خود را مسیح معرفی کند و با جمع کردن پیروانی برای خود، از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. دراین‌میان فردی به اسم «برایان کوهن» که در محل تولد مسیح به دنیا آمده و زندگی‌اش شباهت‌های طنزآلودی با زندگی مسیح دارد، با وی اشتباه گرفته می‌شود و به شهرت می‌رسد.

۱۹ - ابله / The Jerk

  • کارگردان: کارل رینر
  • نویسندگان: استیو مارتین، کارل گوتلیب، مایکل الیاس
  • بازیگران: استیو مارتین، برنادت پیترز، کتلین آدامز
  • سال اکران: ۱۹۷۹
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۸۱٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۲

استیو مارتین را بیشتر به خاطر بازی در فیلم‌های «پلنگ صورتی» و در نقش «کاراگاه کلوزو» می‌شناسیم، اما او سابقه بسیار طولانی‌تری در سینما و ژانر کمدی دارد. او در سال ۱۹۷۹ سناریوی فیلم The Jerk به کارگردانی کارل رینر را نوشت و برای اولین‌بار، به‌عنوان بازیگر هم در این فیلم به نقش‌آفرینی پرداخت. داستان فیلم درباره یک ابله است که مشکلات فراوانی در زندگی‌اش دارد، اما به‌وسیله یک اختراع، حال و روزش ازاین‌رو به آن رو می‌شود و به ثروت زیادی دست پیدا می‌کند.

فیلم The Jerk یا «ابله» نه‌تنها یکی از بهترین آثار در کارنامه هنری مارتین است، بلکه به‌عنوان یکی از خنده‌دارترین فیلم‌های تاریخ سینما نیز شناخته می‌شود. در سال ۱۹۸۴ دنباله‌ای برای این فیلم با عنوان The Jerk, Too منتشر شده که مارتین در آن به‌عنوان تهیه‌کننده و بازیگر حضور داشت.

۱۸ - ژنرال / The General

  • کارگردانان: باستر کیتون، کلاید براکمن
  • نویسندگان: باستر کیتون، کلاید براکمن، ال بوزبرگ، چارلز هنری اسمیت، پل جرارد اسمیت، ویلیام پیتنجر
  • بازیگران: باستر کیتون، ماریون مک، گلن کوندر
  • سال اکران: ۱۹۲۶
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۲٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱

«ژنرال» شاهکار باستر کیتون و یکی از بهترین فیلم‌های سینمای صامت است. این فیلم براساس ماجرایی حقیقی و در لوکیشن‌های واقعی ساخته شده و سرشار از شوخی‌های فیزیکی خلاقانه‌ای است که خودِ کیتون را می‌توان مخترع آن‌ها در سینمای کمدی نامید. داستان فیلم درباره جوانی به نام «جانی گری» است که برای اثبات شجاعت خود به نامزدش «آنابل» می‌خواهد در جنگ‌های داخلی امریکا شرکت کند، اما چون چثه و اندام مناسبی ندارد او را نمی‌پذیرند. از قضا اتفاقات جوری رقم می‌خورند که جانی در جریان ماموریتی خطرناک قرار می‌گیرد و این فرصت را پیدا می‌کند تا خودش را نشان بدهد. موضوع از این قرار است که نیروهای نفوذی شمالی، لوکوموتیوی را که جانی مسئول آتشکار آن است می‌دزدند و درحالی‌که آنابل نیز در یکی از واگن‌هایش جا مانده، آن را به سمت شمال هدایت می‌کنند. حالا جانی باید به‌تنهایی دست به کار شود و لوکوموتیو و نامزدش را نجات دهد.

۱۷ - مرد لاغر / The Thin Man

  • کارگردان: دبلیو. اس. ون دایک
  • نویسندگان: آلبرت هکت، فرانسیس گودریچ
  • بازیگران: ویلیام پاول، مارینا لوی، مائورین او سالیوان
  • سال اکران: ۱۹۳۴
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۷٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸

فیلم The Thin Man یا «مرد لاغر» محصول سال ۱۹۳۴ به کارگردانی دبلیو. اس. ون دایک، براساس رمانی به همین نام از دشیل همِت ساخته شده است. در این فیلم ویلیام پاول و مارینا لوی نقش یک زن و شوهر به نام‌های «نیک و نورا چارلز» را بازی می‌کنند که به‌شدت عاشق یکدیگر هستند. نیک یک کاراگاه خصوصی بود که پس از ازدواج با نورا تصمیم می‌گیرد شغلش را رها کند و با استفاده از ثروت زیاد همسرش، اوقات خوشی را درکنار او تجربه کند. ماجرای اصلی از جایی آغاز می‌شود که یک دختر جوان به نام «دوروتی» به نیک مراجعه می‌کند و از او می‌خواهد تا پدرش «کلاید» را که ناپدید شده است پیدا کند.

فیلم The Thin Man در سال ۱۹۳۴ نامزد جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم بود. اکثر تماشاچیان فیلم در آن زمان فکر می‌کردند که عبارت «مرد لاغر» به شخصیت نیک چارلز اشاره می‌کند، اما درواقع این اسم مربوط‌به شخصیت کلاید بود که در جایی از فیلم، نیک از او به‌عنوان «مردی لاغر با موهای سفید» یاد کرده است.

۱۶ - اسپینال تب یعنی این / This Is Spinal Tap

  • کارگردان: راب راینر
  • نویسندگان: کریستوفر گست، مایکل مک‌کین، هری شیرر، راب راینر
  • بازیگران: راب راینر، مایکل مک‌کین، کریستوفر گست
  • سال اکران: ۱۹۸۴
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۵٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۹

This Is Spinal Tap یا «اسپینال تب یعنی این» فیلمی شبه‌مستند از راب راینر است که ماجراهای مربوط‌به یک گروه موسیقی انگلیسی در سبک هوی متال به اسم اسپینال تب را روایت می‌کند. در واقعیت گروهی با این نام وجود خارجی ندارد، اما راینر به قدری در روایت مستندگونه قوی عمل می‌کند که از یک طرف مخاطب را درباره حقیقی بودن داستان فیلم به اشتباه می‌اندازد و از طرف دیگر به بار طنز موقعیت‌های فیلمش می‌افزاید. در فیلم می‌بینیم که فردی به نام «مارتی دی برگی» (با بازی خودِ راینر) قصد دارد تا یک مستند درباره گروه اسپینال تب بسازد. به همین خاطر او با اعضای گروه در تور جدید کنسرت‌هایشان همراه می‌شود و با تک‌تک آن‌ها مصاحبه‌هایی انجام می‌دهد. «دیوید سنت هابینز»، «درک اسمالز» و «نایجل تافنل» سه عضو اصلی گروه اسپینال تب هستند که هر کدام در نواختن یک ساز تبحر دارند و با لهجه انگلیسی مسخره‌ای صحبت می‌کنند.

از آن‌جا که اکثر دیالوگ‌های فیلم به‌صورت فی‌البداهه و در هنگام فیلم‌برداری ساخته شده‌اند، نام راینر و سه بازیگر اصلی (کریستوفر گست، مایکل مک‌کین و هری شیرر) به‌عنوان نویسندگان این فیلم نیز ذکر شده است.

۱۵ - خانه حیوانات / National Lampoon's Animal House

  • کارگردان: جان لندیس
  • نویسندگان: هارولد ریمیس، داگلاس کنی، کریس میلر
  • بازیگران: جان بلوشی، کارن الن، تام هولس
  • سال اکران: ۱۹۷۸
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۰٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۵

اولین همکاری جان لندیس با جان بلوشی در همین فیلم Animal House شکل گرفت. قصه این فیلم برگرفته از داستان‌هایی است که در مجله طنز National Lampoon به چاپ می‌رسیدند و تلاش‌های گروهی از دانشجویان شرور برای زیر سؤال بردن رئیس دانشگاه فیبر را به نمایش می‌گذارد. از میان بازیگران اصلی این فیلم، فقط جان بلوشی در بین مردم شناخته شده بود و سایر به‌عنوان اولین تجربه سینمایی مهم‌شان در Animal House بازی می‌کردند. حتی خود بلوشی هم تا آن موقع در هیچ فیلمی حضور پیدا نکرده بود و فقط به واسطه بازی‌های کمدی‌اش در برنامه تلویزیونی Saturday Night Live مشهور شده بود.

فیلم «خانه حیوانات» با نظرات مختلفی از سوی منتقدین مواجه شد، اما برخی صاحب‌نظران مانند راجر ایبرت و مجله تایم، از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال یاد کردند. Animal House با بودجه ۲.۸ میلیون دلاری فیلم‌برداری شد و در مجموع توانست به فروش ۱۴۲ میلیون دلاری دست پیدا کند و به پرفروش‌ترین فیلم کمدی دوران خودش تبدیل شود.

۱۴ - زین‌ های شعله‌ ور / Blazing Saddles

  • کارگردان: مل بروکس
  • نویسندگان: مل بروکس، نورمن استاینبرگ، اندرو برگمن، ریچارد پریور، آلن اوگر
  • بازیگران: کلیون لیتل، جین وایلدر، اسلیم پیکنز
  • سال اکران: ۱۹۷۴
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۱٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۷

خبر مرتبط:

  • جین وایلدر در سن ۸۳ سالگی در گذشت

Blazing Saddles یا «زین‌های شعله‌ور» فیلمی کمدی از مل بروکس است که در هجو ژانر وسترن ساخته شده و با ظرافت خاصی با کلیشه‌های رایج در این ژانر شوخی می‌کند. برای مثال برخلاف تمام فیلم‌های وسترن معروف که در آن‌ها یک کابوی سفیدپوست به‌عنوان قهرمان معرفی می‌شود، در زین‌های شعله‌ور یک کلانتر سیاهپوست (با بازی کلیون لیتل) شخصیت اصلی فیلم است.

پس از آنکه مشخص می‌شود خط راه‌آهن اصلی قرار است از شهر «راک بریج» عبور کند، «هدلی لامار»، دادستان ایالتی با فرماندار شهر تبانی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند تا به هر نحو ممکن، مردم را از راک بریج خارج کنند و خودشان صاحب تمام زمین‌های منطقه شوند. به همین دلیل آن‌ها برای تضعیف روحیه مردم، یک کارگر سیاهپوست محکوم به اعدام به اسم «بارت» (لیتل) را به‌عنوان کلانتر شهر انتخاب می‌کنند. بارت در ابتدا با مشکلات زیادی مواجه می‌شود اما رفته‌رفته کنترل امور را به دست می‌گیرد و موفق می‌شود حمله گروه آدمکش‌ها را دفع کند و مردم راک بریج را از خطر جدی نجات دهد.

۱۳ - پرورش بیبی / Bringing Up Baby

  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • نویسندگان: دادلی نیکولز، هاگار وایلد
  • بازیگران: کاترین هپبورن، کری گرنت، چارلز راگلز
  • سال اکران: ۱۹۳۸
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۳٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۹

هاوارد هاکس را می‌توان ابداع کننده سبک کمدی اسکروبال دانست. در این فیلم‌ها معمولا شاهد شخصیت‌های شاد و ثروتمندی هستیم که مدام دیالوگ‌های سطحی و بی‌منطق می‌گوبند. این نوع کمدی که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ طرفداران زیادی داشت، به‌نوعی با فیلم Twentieth Century ساخته هاکس به مخاطبان سینما معرفی شد؛ اما بی‌تردید این فیلم It Happened One Night ساخته فرانک کاپرا (که در فهرست ما هم حضور دارد) بود که به رواج و محبوبیت کمدی اسکروبال کمک کرد. یکی دیگر از فیلم‌های مهم ژانر کمدی اسکروبال، Bringing Up Baby یا «پرورش بیبی» است که در سال ۱۹۳۸ به‌وسیله هاکس ساخته شد.

داستان فیلم Bringing Up Baby درباره یک دیرینه‌شناس جوان به نام «دیوید» است که به‌تازگی یک تکه استخوان پیدا کرده تا با آن دایناسورش را تکمیل کند. دیوید نامزد دارد و آن‌ها می‌خواهند با هم ازدواج کنند. اما ماجرا با ورود دختری به نام «سوزان» که عاشق دیوید شده است پیچیده می‌شود. سوزان یک دختر تقریبا خل و چل است که سگی به نام «جورج»، بچه یوزپلنگی به اسم «بیبی» و یک عمه ثروتمند دارد. دیوید برای تکمیل تحقیقاتش روی ثروت عمه سوزان حساب می‌کند، اما وقتی جورج استخوان او را می‌دزدد و فرار می‌کند، دیوید و سوزان مجبور می‌شوند برای پیدا کردن جورج و بیبی که قلاده‌اش را باز کرده، یک ماجراجویی دو نفره را آغاز کنند.

۱۲ - عصر جدید / Modern Times

  • کارگردان: چارلی چاپلین
  • نویسنده: چارلی چاپلین
  • بازیگران: چارلی چاپلین، پولت گودارد، هنری برگمن
  • سال اکران: ۱۹۳۶
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۱۰۰٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۵

«عصر جدید» نام یکی از بهترین فیلم‌های بزرگ‌ترین کمدین تاریخ سینما است. چاپلین در این فیلم یک بار دیگر شخصیت ولگرد کوچولو را به مخاطبانش نشان می‌دهد، اما این‌بار وجهه‌ای کاملا متفاوت از او را به نمایش می‌گذارد. ولگردِ عصر جدید، تنها یک آواره عاشق‌پیشه نیست، بلکه انسانی است در دنیای صنعتی که با تلخ‌ترین واقعیت‌های زندگی بشر مانند فقر و بیکاری مواجه می‌شود. چاپلین در این فیلم به زیبایی هرچه تمام‌تر با موضوعات جدی مثل بحران اقتصادی امریکا، گرسنگی قشر کارگر و بی‌خانمانی مردم طبقه ضعیف اجتماع شوخی می‌کند و به انتقاد از گسترش نظام سرمایه‌داری و سلطه ماشین بر انسان برمی‌خیزد. عصر جدید هجوی است تند و تیز علیه مدرنیته و تاثیرات سوء آن روی زندگی بشر؛ مفهومی که شاید انسان امروز بیش از مردم هم‌عصر با چاپلین از پس درکش برمی‌آید.

در فیلم Modern Times، چاپلین در نقش کارگر ساده یک کارخانه بزرگ ظاهر می‌شود که به سبب کار دائمی با ماشین‌های صنعتی، دچار اختلالات عصبی شده و رفتارهای عجیب و تکراری از خود بروز می‌دهد. درواقع چاپلین قصد دارد به مخاطبانش یادآور شود که با ماشینی شدن زندگی، عقل‌محوری به فراموشی سپرده می‌شود و آزادی انسان به دست کاپیتالیسم رو به اضمحلال می‌رود.

۱۱ - آپارتمان / The Apartment

  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • نویسندگان: بیلی وایلدر، آی. ای. ال. دایموند
  • بازیگران: جک لمون، شرلی مک‌لین، فرد مک‌موری
  • سال اکران: ۱۹۶۰
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۴٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۳

بیلی وایلدر در طول شش سال فعالیت سینمایی‌اش، چهارده بار نامزد و شش مرتبه برنده جایزه اسکار شد. این کارگردان افسانه‌ای را باید یکی از باهوش‌ترین طنزپردازان زمان خودش به حساب آوریم؛ کسی که آثارش در عین خنده‌دار بودن، نگاهی انتقادآمیز داشتند و تلخی‌های جامعه امریکایی را به تصویر می‌کشیدند. بیلی وایلدر که کارش را با نویسندگی برای تلویزیون شروع کرد، در جایی گفته بود که اگر فیلنامه‌های خودش به‌خوبی کارگردانی می‌شدند، هرگز کارگردان نمی‌شد. او در سال ۱۹۶۰ یک ملودرام کمدی و عاشقانه به نام The Apartment را ساخت که در همان سال ۱۰ نامزدی اسکار را به دست آورد و در ۵ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، جایزه گرفت.

فیلم The Apartment درباره یک کارمند اداره بیمه با بازی جک لمون است که به‌تنهایی زندگی می‌‌کند. او برای اینکه سریع در کارش پیشرفت کند، کلید آپارتمان خود را برای چند ساعت به کارمندهای بالارتبه اداره بیمه می‌دهد تا به هوس‌بازی با معشوقه‌های خودشان بپردازند. وایلدر در این فیلم اشاره ظریفی به موضوع فساد اخلاقی در جامعه و ادارات دولتی امریکا می‌کند. او به‌جز The Apartment یک فیلم دیگر هم در این فهرست دارد که می‌توانید آن را در رتبه چهارم ببینید.

۱۰ - روز گراندهاگ / Groundhog Day

  • کارگردان: هارولد ریمیس
  • نویسندگان: دنی روبین، هارولد ریمیس
  • بازیگران: بیل موری، اندی مک‌داول، کریس الیوت
  • سال اکران: ۱۹۹۳
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۶٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸

فیلم Groundhog Day یا «روز گراندهاگ» محصول ۱۹۹۳ یک کمدی فانتزی ساخته هارولد ریمیس و با حضور بیل موری است. موری در این فیلم نقش یک هواشناس به اسم فیل کانرز را بازی می‌کند که برای تهیه گزارش مربوط‌به روز گراندهاگ یا همان روز دوم فوریه به شهر پانکستاونی در ایالت پنسیلوانیا می‌رود. در مراسم روز گراندهاگ هر سال عده زیادی جمع می‌شوند و منتظر می‌مانند تا یک موش‌خرما از خانه‌اش بیرون بیاید و پایان زمستان را اعلام کند. ماجرای اصلی فیلم زمانی آغاز می‌شود که افراد حاضر در مراسم به خاطر وقوع طوفان شدید مجبور می‌شوند شب را در پانکستاونی بمانند. صبح روز بعد که فیل بیدار می‌شود همه چیز به نظرش تکراری می‌آید. او خیلی زود متوجه می‌شود که روز دوم فوریه تازه‌ای را آغاز کرده و این تاریخ، هر روز برایش تکرار می‌شود. در ابتدای امر می‌بینیم که فیل سعی می‌کند تا از موقعیت پیش آمده لذت ببرد و بیشتر به خوش‌گذرانی بپردازد، اما هرچه از زمان فیلم می‌گذرد، شخصیت اصلی داستان از سپری شدن روزهای تکراری و رخ دادن اتفاقاتی که همگی برایش قابل پیش‌بینی هستند احساس افسردگی می‌کند، تا جایی که کارش به خودکشی هم کشیده می‌شود، اما این چرخه تکراری همچنان ادامه میابد و روز بعد باز هم دوم فوریه دیگری از راه می‌رسد.

۹ - عروس شاهزاده / The Princess Bride

  • کارگردان: راب رینر
  • نویسنده: ویلیام گلدمن
  • بازیگران: کری الویس، مندی پتینکین، رابین رایت
  • سال اکران: ۱۹۸۷
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۷٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱

The Princess Bride یا «عروس شاهزاده» چهارمین فیلم در کارنامه هنری راب راینر و دومین فیلم او در فهرست ماست. راینر که همیشه فیلم‌هایش را در اوج سادگی و جذابیت روایت می‌‌کند، اینجا هم سبک و روش خودش را حفظ کرده است. فیلمنامه The Princess Bride را ویلیام گلدمن براساس یکی از رمان‌های خودش به همین نام نوشته است؛ نویسنده‌ای که به خاطر فیلم‌های «بوچ کسیدی و ساندنس کید» و «همه مردان رئیس جمهور» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی را نیز در کارنامه دارد.

راینر سعی کرده در سبک روایت فیلمش هم به رمان گلدمن وفادار باشد؛ این وفادارای تا جایی است که حتی داستان از روی کتابی که یک پیرمرد برای نوه مریضش می‌‌خواند روایت می‌شود. این داستان درباره پسرک کشاورزی به نام «وزلی» است که عاشق یک شاهزاده خانم به اسم «باترکاپ» می‌شود. در ابتدا شاهزاده به او بی‌اعتنایی می‌‌کند، اما وقتی با مهربانی و پایداری وزلی مواجه می‌شود به او دل می‌بندد. وزلی که فقیر است تصمیم می‌گیرد تا ازطریق سفر دریایی، پولی برای خودش دست و پا کند، اما خبر کشته شدن او به‌وسیله دزدان دریایی به شاهزاده خانم می‌رسد. باترکاب که زندگی عاشقانه خودش را از دست رفته می‌بیند، به اجبار با شاهزاده «هامپردینک» ازدواج می‌کند.

۸ - دکتر استرنجلاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم / Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • نویسندگان: استنلی کوبریک، تری ساترن، پیتر جورج
  • بازیگران: پیتر سلرز، جورج سی اسکات، استرلینگ هیدن
  • سال اکران: ۱۹۶۴
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۸٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۴

مطالب مرتبط:

  • ۴ مرداد: تولد استنلی کوبریک و جیسون استاتهام
  • فریم ۴۴: از سریال‌هایی برای عاشقان Breaking Bad تا نگاهی به سینمای استنلی کوبریک

«دکتر استرنجلاو»‌ یک کمدی سیاه ساخته استنلی کوبریک است که به دوران جنگ سرد و تهدیدات هسته‌ای می‌پردازد. داستان این فیلم درباره یک ژنرال روان‌پریش امریکایی به نام «جک ریپر» است که به شکلی دیوانه‌وار از کمونیست‌ها نفرت دارد. او تصمیم می‌گیرد که به‌طور خودسرانه و بدون اطلاع مقامات مافوق، یک جنگنده امریکایی که حامل بمب هسته‌ای است را به خاک شوروی بفرستد و این کشور را نابود کند. ماجرا از جایی جذاب می‌شود که رئیس جمهور امریکا از موضوع اطلاع پیدا می‌کند و به همراه جمعی از سیاستمداران این کشور تصمیم می‌گیرد تا جلوی حمله به شوروی و آغاز نبرد اتمی ناخواسته را بگیرد. بخش عمده‌ای از فیلم در یک لوکیشن کوچک که به آن «اتاق جنگ» می‌گویند جریان دارد و تلاش مقامات امریکایی برای حل‌و‌فصل ماجرا را به تصویر می‌کشد.

پیتر سلرز، بازیگر اصلی این فیلم، در قالب سه شخصیت متفاوت (از جمله دکتر استرنجلاو) به ایفای نقش پرداخته است. منتقدین دنیا تاکنون بارها از فیلم Dr. Strangelove به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌ های کمدی تاریخ سینما و اثری شاخص در کارنامه هنری کوبریک یاد کرده‌اند.

۷ - سوپ اردک / Duck Soup

  • کارگردان: لئو مک‌کری
  • نویسندگان: برت کالمار، هری روبی
  • بازیگران: گروچو مارکس، هارپو مارکس، چیکو مارکس
  • سال اکران: ۱۹۳۳
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۲٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۸

بهترین فیلم برادران مارکس همین Duck Soup یا «سوپ اردک» است. یک هجو بی‌نظیر درباره دیکتاتوری و سیاست که شوخی‌های بامزه و سریع در آن به وفور وجود دارند. داستان فیلم درباره فردی به نام «فایرفلای» (با بازی گروچو مارکس) است که با حمایت و اصرار یک زن ثروتمند به نام «تیزدیل» (با بازی مارگارت دومونت) به‌عنوان دیکتاتور کشور «فریدنیا» منصوب می‌شود. فایرفلای به سفیر کشور همسایه یعنی «سیلوانیا» توهین می‌کند و همین موضوع باعث شروع جنگ بین دو کشور می‌شود. سفیر سیلوانیا هم دو جاسوس به نام‌های «چیکولینی» (با بازی چیکو) و «براونی» (با بازی هارپو) را به فریدنیا می‌فرستد تا سر از نقشه‌های جنگی آن‌ها دربیاورند، ولی جاسوس‌ها لو می‌روند.

منتقدان معاصر با فیلم Duck Soup معتقد بودند که این اثر نسبت به ساخته‌های قبلی برادران مارکس ضعیف‌تر است. اما با گذشت زمان، نظر منتقدان نیز درباره این فیلم عوض شد و همه از آن به‌عنوان یکی از شاهکارهای تاریخ سینمای کمدی نام بردند. این فیلم حتی تاثیرات زیادی روی آثار فیلم‌سازان پس از خود مانند وودی آلن گذاشت.

۶ - لبوفسکی بزرگ / The Big Lebowski

  • کارگردانان: جوئل کوئن، اتان کوئن
  • نویسندگان: جوئل کوئن، اتان کوئن
  • بازیگران: جف بریجز، جان گودمن، جولین مور
  • سال اکران: ۱۹۹۸
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۸۲٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱

مطالب مرتبط:

  • پنج فیلم‌نامه برتر برادران کوئن از نگاه میدونی
  • دنزل واشنگتن و فرانسیس مک دورمند در فیلم مکبث حضور خواهند داشت

«لبوفسکی بزرگ» یکی از بهترین فیلم‌های برادران کوئن است. داستان فیلم روایتگر بخشی از زندگی یکی از تنبل‌ترین و بی‌کارترین شهروندان لس آنجلس است که روزی با یک فرد میلیونر هم‌اسم خودش اشتباه گرفته می‌شود. ماجرا از این قرار است که دو تبهکار فردی به نام «جف لبوفسکی» را با «جفری لبوفسکی» پولدار که همسرش به آن‌ها بدهکار است اشتباه می‌گیرند و او را مورد حمله قرار می‌دهند. آن‌ها روی قالیچه جف ادرار می‌کنند و از آن‌جا که این قالیچه باارزش‌ترین دارایی زندگی اوست، تصمیم می‌گیرد تا باعث و بانی ماجرا را به سزای کارش برساند. به همین خاطر جف نزد لبوفسکی بزرگ که مردی فلج است می‌رود، اما با بی‌توجهی و رفتار تحقیرآمیز او مواجه می‌شود. در ادامه داستان لبوفسکی بزرگ از جف می‌خواهد تا با رساندن مبلغی پول به تبهکاران، همسرش را که اکنون گروگان آن‌ها است نجات دهد. به این ترتیب جف برای اولین‌بار در زندگی‌اش یک مسئولیت مهم را بر عهده می‌گیرد، اما با مزاحمت دوست قدیمی‌اش «والتر» موفق نمی‌شود پول‌ها را طبق نقشه به تبهکاران تحویل بدهد. در ادامه جف متوجه می‌شود که ماجرا به گونه دیگری است و او در بازی پیچیده‌ای گرفتار شده است.

۵ - در یک شب اتفاق افتاد / It Happened One Night

  • کارگردان: فرانک کاپرا
  • نویسندگان: رابرت ریسکین، ساموئل هاپکینز آدامز
  • بازیگران: کلارک گیبل، کلودت کولبرت، والتر کانلی
  • سال اکران: ۱۹۳۴
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۸٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱

فیلم It Happened One Night یا «در یک شب اتفاق افتاد» ساخته فرانک کاپرا، یکی از بهترین کمدی‌های کلاسیک عاشقانه است. داستان فیلم درباره دختری از یک خانواده ثروتمند به نام «الی» است که برخلاف میل پدر خود قصد دارد با نامزدش در نیویورک ازدواج کند. به همین خاطر الی از قایق تفریحی پدرش فرار می‌کند تا خود را به نیویورک برساند. در بین راه و در یک اتوبوس، او با خبرنگار اخراجی به نام «پیتر» آشنا می‌شود. خراب شدن اتوبوس در جاده باعث می‌شود تا الی و پیتر یک شب را مسافرخانه کنار جاده بگذرانند. الی تمام فکر و ذکرش رسیدن به نیویورک است و پیتر هم قصد دارد تا با تهیه گزارشی از ماجرای فرار الی از پدر میلیونرش، بتواند دوباره کارش را در روزنامه آغاز کند. اما ماجراهای فیلم به‌گونه‌ای پیش می‌روند که این دو نفر عاشق هم می‌شوند.

It Happened One Night اولین فیلمی است که موفق شد هر پنج جایزه مهم اسکار (بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد، بازیگر نقش اول زن و فیلمنامه غیراقتباسی) را برنده شود. پس از آن، فقط دو فیلم دیگر یعنی One Flew Over the Cuckoo's Nest و The Silence of the Lambs موفق به کسب چنین افتخاری شده‌اند.

۴ - بعضی‌ ها داغشو دوست دارن / Some Like It Hot

  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • نویسندگان: بیلی وایلدر، آی ای ال دایاموند
  • بازیگران: مرلین مونرو، تونی کورتیس، جک لمون
  • سال اکران: ۱۹۵۹
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۷٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۲

«بعضی‌ها داغشو دوست دارن» یک فیلم کمدی رمانتیک از بیلی وایلدر است که به جرئت می‌توان آن را یکی از ارزشمندترین آثار تاریخ سینما نامید. قصه فیلم Some Like It Hot درباره دو نوازنده به نام‌های «جو» و «جری» است که به‌دنبال کار می‌گردند. یک روز آن‌ها به‌طور اتفاقی شاهد کشت و کشتار گروه تبهکارها می‌شوند و از ترس آنکه خودشان هم کشته شود، ظاهر خود را به شکل زن‌ها درمی‌آورند و از این طریق با گروهی از نوازندگان دختر با قطار به سمت میامی حرکت می‌کنند. در طول این سفر جو به یکی از دختران نوازنده به نام «شوگر» (با بازی مرلین مونرو) دل می‌بندد و از طرف دیگر یک سرمایه‌دار خوشگذران که خیال می‌کند جری زن است، عاشقش می‌شود. به این ترتیب شرایط برای جو و جری تا حد زیادی پیچیده و حتی بحرانی می‌شود.

۳ - مانتی پایتون و جام مقدس / Monty Python and the Holy Grail

  • کارگردانان: تری گیلیام، تری جونز
  • نویسندگان: گراهام چپمن، جان کلیس، اریک آیدل، تری گیلیام، تری جونز، مایکل پیلین
  • بازیگران: گراهام چپمن، جان کلیس، اریک آیدل
  • سال اکران: ۱۹۷۵
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۷٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۲

برجسته‌ترین فیلم ساخته شده به وسیله مانتی پایتون بدون شک همین «جام مقدس» است. نام فیلم به جام معروفی اشاره دارد که مسیح در شام آخر از آن نوشید. برای این جام در افسانه‌های قدیمی، ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای ذکر شده است. داستان فیلم نیز به جستجوی شاه آرتور و شوالیه‌هایش برای پیدا کردن همین جام مقدس اشاره دارد، اما با لحنی کاملا طنزآمیز روایت می‌شود و با ماجرای اصلی نیز تا حدی متفاوت است.

این فیلم مانند دیگر ساخته‌های مانتی پایتون، از شوخی با مذهب و اخلاق ترسی ندارد و از همین جهت نیز با انتقادات زیادی مواجه شده است. بااین‌حال طنز منحصربه‌فرد فیلم و شوخی‌های کلامی جالبش هر مخاطبی را به خنده می‌اندازند. بد نیست بدانید مانتی پایتون و جام مقدس در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر کمدی تاریخ سینما که در وبسایت IMDb منتشر شده جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

۲ - هواپیما / Airplane

  • کارگردانان: جیم آبراهامز، دیوید زوکر، جری زوکر
  • نویسندگان: جیم آبراهامز، دیوید زوکر، جری زوکر
  • بازیگران: رابرت هیز، جولی هگرتی، لزلی نیلسن
  • سال اکران: ۱۹۸۰
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۷٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۷

«هواپیما» محصول سال ۱۹۸۰ به کارگردانی جیم آبراهامز و برادران زوکر، تقلیدی مسخره از ژانر سانحه‌ای است. به‌طور مشخص داستان و شخصیت‌های محوری آن از فیلم «ساعت صفر» قرض گرفته شده‌اند و بسیاری از صحنه‌های فیلم بیننده را به یاد «فرودگاه ۱۹۷۵» می‌اندازند.

ماجرای فیلم درباره یک خلبان جنگی به نام «تد استرایکر» (با بازی رابرت هیز) است که در طول جنگ دچار ترس از پرواز شده و خلبانی را کنار گذاشته است. تد برای بازگرداندن نامزدش «ایلین» که مهماندار است به‌طور ناخواسته سوار هواپیما می‌شود. در طول پرواز مشخص می‌شود که ماهی‌های استفاده شده در غذای مسافران هواپیما فاسد بوده‌اند و این موضوع باعث مسمومیت آن‌ها شده است. از بخت بد، خلبان و کمک او هم که ماهی مصرف کرده‌اند مسموم می‌شوند و فرد دیگری برای کنترل هواپیما وجود ندارد. ناگهان ایلین به یاد می‌آورد که در این شرایط فقط تد است که می‌تواند به آن‌ها کمک کند، اما مشکل اینجا است که او از پرواز کردن وحشت دارد.

۱ - روشنایی های شهر / City Lights

  • کارگردان: چارلی چاپلین
  • نویسنده: چارلی چاپلین
  • بازیگران: چارلی چاپلین، ویرجینیا چریل، فلورنس لی
  • سال اکران: ۱۹۳۱
  • امتیازات: راتن تومیتوز: ۹۸٪ / آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۵

ولگرد کوچولو مشغول متر کردن خیابان‌ها بود که ناگهان با یک دختر گل‌فروش رو‌به‌رو شد. در نگاه اول زیبایی دختر دلش را برد. وقتی خواست از او یک شاخه گل بخرد متوجه شد که دخترک نابیناست. ولگرد تصمیم گرفت که رفتگر شود تا از این طریق پول به‌دست بیاورد و چشمان دختر را معالجه کند، اما چون دیر سر کارش حاضر شده بود از آن‌جا اخراج شد. او سپس در مسابقات بوکس شرکت کرد تا شاید با برنده شدن بتواند خرج عمل دختر گل‌فروش را فراهم کند، ولی در مسابقه باخت و ناامید شد. ولگرد یک دوست میلیونر دائم‌الخمر داشت که او را در حالت مستی از خودکشی نجات داده بود. او می‌توانست به ولگرد کمک کند، اما مشکل اینجا بود که مرد میلیونر فقط در حالت مستی ولگرد را به یاد می‌آورد و در هنگام هشیاری وی را نمی‌شناخت.

دقت کنید چاپلین در فیلم City Lights چه طعنه ظریفی به اختلاف طبقاتی موجود در جامعه‌اش زده و به‌طور غیر مستقیم به مخاطبانش می‌فهماند که انسان‌ها وقتی هشیار هستند دوستی و کمک به هم‌نوعان را فراموش می‌کنند! مرد میلیونر هنگامی که مست است می‌تواند فرشته نجات ولگرد و دختر گل‌فروش باشد، اما وقتی هشیار است حتی ولگرد را به زندان می‌اندازد. در پایان فیلم می‌بینیم که ولگرد از زندان آزاد شده و با دختر گل‌فروش که اکنون بینایی‌اش را به دست آورده و در یک مغازه مشغول به کار است رو‌به‌رو می‌شود. دخترک ابتدا ولگرد را نمی‌شناسد، اما هنگامی که برای فروختن یک شاخه گل به او دستانش را لمس می‌کند می‌فهمد که این مرد کوچک همان کسی است که دیدن دوباره روشنایی‌های شهر را مدیون اوست.

به عقیده بسیاری از طرفداران چاپلین، «روشنایی‌های شهر» بهترین فیلم او و قوی‌ترین فیلم تاریخ سینما در ژانر کمدی رمانتیک است.

به نظر شما جای چه آثاری در فهرست بهترین فیلم های کمدی تاریخ خالی است؟ لطفا نظرات خود را ازطریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب اولین بار اسفند ۹۵ منتشر و در تاریخ ۱۰ آذر ۹۸ هم بر اساس جدید‌ترین لیست راتن تومیتوز بروزرسانی شده است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.