این لباس‌ها را هرگز خودتان نشویید

این لباس‌ها را هرگز خودتان نشویید

بعضی‌ها لباس‌های‌شان را خیلی خوب نگه می‌دارند! اگر شما هم چنین اخلاقی دارید، خوب است بدانید لباس‌هایی که حتما باید خشکشویی شوند، کدامند. جنس و بافت هر پارچه‌ای با دیگری متفاوت است و گاهی لباس‌شویی خانگی می‌تواند عمر لباسی را کم کند یا آن را نابود کند. با «میدونی» باشید و درباره لباس‌هایی که حتما باید خشکشویی شوند، بخوانید.شاید تصور کنید خشکشویی‌ها ماشین لباش‌شویی بزرگ‌تری دارند یا اتوی بخاری که استفاده می‌کنند، بهتر از خانگی‌ است. اما لباس‌هایی که حتما باید خشکشویی شوند، در اثر آب‌شویی از ریخت می‌افتند یا عمرشان کوتاه می‌شود.

ببینیم در مغازه‌های خشکشویی چه اتفاقی می‌افتد و چه فرقی با لباس‌شویی خانگی دارد. پس از آن با لباس‌هایی که حتما باید خشکشویی شوند آشنا می‌شویم.

ماجرای خشکشویی چیست؟

در شست‌وشوی خانگی لباس‌ها را با آب و شوینده تمیز می‌کنیم. خشک‌شویی به‌جای آن از پرکلراتیلن بهره می‌برد و خبری از آب نیست. در سال‌های اخیر، محلول‌‌های دیگری جای پرکلرایتلن را گرفته که بیشتر دوستدار محیط‌زیست به‌حساب می‌آیند، مثل کربن دی‌اسکاید.

روال خشکشویی معمولا به این ترتیب است که لباس‌ها را دسته‌بندی و جدا می‌کنند. هر لباس جداگانه بررسی می‌شود و اگر لکه داشته باشد، مشخص می‌کنند. لکه‌ها را با لکه‌بر قوی پاک می‌کنند. سپس لباس در محلول مناسب قرار می‌گیرد تا پاکیزه  شود. در پایان با کمک چرخش و بخار، محلول به‌کلی از لباس خارج می‌شود.

بهتر است در انتخاب خشکشویی معتبر دقت کنیم. گاهی لباس گرانقیمت ما دراثر بی‌احتیاطی یا کم‌دانشی خشک‌شویی به‌کلی خراب می‌شود. اگر تازگی خشک‌شویی جدیدی پیدا کرده‌ایم، بهتر است یکی، دو بار لباس‌های روزمره را آن‌جا ببریم تا خیال‌مان از کیفیت کارش آسوده شود؛ بعد لباس گران‌قیمت یا لباس‌هایی که حتما باید خشکشویی شوند را دست‌شان بسپریم.

چرا لباس را به خشکشویی می‌بریم؟

افراد به علت‌های مختلفی لباس‌های‌شان را به خشکشویی می‌برند. معمولا مهم‌ترین موضوعی که پای ما را به خشکشویی باز می‌کند، چروک بودن لباس‌هاست. پارچه‌ها بعد از تولید اتو می‌شوند تا بیشترین متراژ را داشته باشند و ظاهرشان مرتب و صاف شود. بعد از شست‌وشو دوباره به حالت راحت خودشان برمی‌گردند. این حالت اولیه برای بعضی از لباس‌ها چروک و جمع شدن است. لباس‌ها را به خشک‌شویی می‌دهیم تا مثل روز اول‌شان سرحال و اتوکشیده تحویل بگیریم.

گاهی هم پارچه رنگ می‌دهد و شستنش در خانه راحت نیست. بعضی پارچه‌ها ظریف و حساس هستند و ترجیح می‌دهیم خیال‌مان را راحت کنیم و آنها را در خانه نشوییم. مهم‌ترین نکته این‌که، لباس‌هایی که حتما باید خشکشویی شوند، نباید در لباس‌شویی خانگی شسته شوند.

لباس‌هایی که حتما باید در خشکشویی شسته شوند

۱- ابریشم

پارچه‌های ابریشمین، الیاف طبیعی بادوامی هستند. این پارچه‌ها رنگ را به‌طور کامل جذب نمی‌کنند. شست‌وشوی آنها با آب و صابون باعث می‌شود رنگ پارچه برود و همچنین چروک شود. برای این‌که خیال‌مان از ثبات رنگ ابریشم و سالم ماندن آن آسوده شود، بهترین کار رفتن به خشکشویی‌ معتبر است.

۲- پشم

پشم به‌اندازه ابریشم بادوام است. البته اگر آن را با آب نشوییم. آب باعث جمع و چروک شدن پشم می‌شود. خشکشویی کمک می‌کند لباس‌های پشمی عمری طولانی داشته باشند.

۳- جیر

پارچه جیر نوع خاصی از چرم به‌حساب می‌آید که عمدتا از پشم گوسفند و پوست بز و گاو تهیه می‌شود. لباس‌هایی که از جیر دوخته می‌شوند، ارزان نیستند. نگهداری از آنها هم کمی دقت و توجه می‌طلبد. جیر به نور، رطوبت و شوینده‌های بر پایه‌ آب یا مواد شیمیایی حساس است. بعضی‌ها بارانی، پیراهن یا دامن جیر می‌پسندند. در این صورت لباس‌ها را باید روانه‌ خشک‌شویی کرد.

۴-چرم

لباس‌های چرمی مراقبت خاص خودشان را لازم دارند. خشک‌شویی چرم برای پاک کردن لکه‌هایی مثل روغن یا جوهر ضرورت دارد.

۵- ریون

ریون پارچه‌ای نیمه مصنوعی به‌شمار می‌رود. لباس‌های ریون را نباید در آب گرم بشوییم، چراکه ممکن است چروک شوند و از شکل اولیه‌شان بیفتند. ریون را باید با آب سرد و با دست شست. یا بهتر از آن خشک‌شویی کرد.

۶- لباس‌هایی که مروارید و پولک‌دار هستند

بعضی از لباس‌های مجلسی، مثل بلوز و پیراهن با پولک، منجوق، مروارید یا نگین تزیین شده‌اند. بهتر است هیچ کدام از ما با منظره‌ این لباس‌ها زمانی که از ماشین لباس‌شویی بیرون می‌آیند، روبه‌رو نشویم! ملیله‌‌های آویزان، مروارید‌های ناپدیدشده یا پولک‌‌های شکسته می‌توانند ظاهر جذاب لباس را کاملا نابود کنند. شاید هم محکم در جای‌شان چسبانده شده باشند، ولی رنگ‌شان تغییر می‌کند و کهنه به‌نظر می‌رسند. حالا که هزینه‌ بالایی برای خرید چنین لباسی پرداخت کرده‌ایم، بهتر است زحمت رفتن به خشک‌شویی را هم بکشیم.

۷- پارچه گلدوزی شده

بعضی از گلدوزی‌ها در اثر شستن به پارچه رنگ می‌دهند. لباس‌هایی که حجم زیادی گلدوزی دارند، بهتر است خشک‌شویی شوند. دست‌کم برای برای یکی، دو بار اول شست‌وشو.

۸- سنگ‌دوزی و تکه‌دوزی

پارچه‌های کارشده میانه‌ خوبی با ماشین لباس‌شویی ندارند. تکه‌دوزی‌ها ممکن است از پارچه جدا شوند و سنگ‌دوزی در اثر شستن کیفیتش را از دست می‌دهد.

۹- کت و شلوار و لباس‌های گران‌قیمت

پیشنهاد می‌کنیم برای شستن کت و شلوار، پالتو، بارانی یا لباس‌های گران‌قیمت روی لباسشویی حساب باز نکنید. بهتر است این دست لباس‌ها خشک‌شویی شوند.

از لباس‌هایی که حتما باید خشکشویی شوند گفتیم. حالا ببینیم کدام لباس‌ها نیازی به خشکشویی ندارند:

  • اغلب لباس‌های پنبه‌ای و نخی را می‌توانیم در خانه بشوییم. بهتر است چه در شست‌وشوی با دست یا ماشین لباس‌شویی، آنها را با لباس‌های هم‌رنگ خودشان بشوییم.
  • بیشتر پارچه‌های مصنوعی مثل پولیستر، نایلون، مایو و لباس‌هایی از جنس مایو چروک نخواهند شد؛ حتا زمانی‌که با آب گرم شسته شوند. خوب است که خشک‌کن ماشین را روی درجه بالا تنظیم نکنیم.

شما چه تجربه‌ای از خشکشویی دارید؟ کدام لباس شما در اثر شست‌‌وشو در ماشین لباس‌شویی خراب و نابود شده؟

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.