ایده‌هایی جذاب و لطیف برای دکور اتاق نوزاد

ایده‌هایی جذاب و لطیف برای دکور اتاق نوزاد

صدای پاهای کوچک نوزاد نازنینتان می‌آید؟ تدارکات لازم را دیده‌اید؟ نگران نباشید، همه‌چیز روبه‌راه خواهد شد. ما در این مقاله تعدادی ایده برای اتاق نوزاد در اختیارتان می‌گذاریم تا کوچک دل‌بند پا به فضایی زیبا و دوست‌داشتنی بگذارد. می‌خواهیم به شما کمک کنیم و ایده‌هایی قشنگ بدهیم. آماده‌اید؟

چند ایده برای دکور اتاق نوزاد؛ بچین و لذت ببر!

چیدمان اتاق نوزاد با مکان‌های دیگر فرق دارد. در اینجا، فقط بحث سلیقه و علایق شما نیست. باید به‌دنبال ایجاد فضایی باشید که آرامش دارد، زیباست و می‌تواند در سال‌های بعد هم به‌درد شما و فرزند عزیزتان بخورد. پس به توصیه‌های ما دقت داشته باشید.

۱. از طبیعت الهام بگیرید

کلیشه‌ای فکر نکنید. تا بحث اتاق نوزاد می‌شود، فکرها به‌سمت دو رنگ آبی و صورتی می‌رود. یادتان باشد که رنگ‌هایی انتخاب کنید که در دل طبیعت دیده می‌شوند؛‌ برای مثال سبز. استفاده از رنگ‌های موجود در طبیعت، اتاق را آرامش‌بخش و زیبا می‌کند.

اگر خیلی هم شیفته و دلداده رنگ صورتی برای نوزاد هستید، بدانید که ترکیب آن با رنگ سبز بسیار جذاب و آرامش‌بخش از کار درمی‌آید. رنگی مانند سبز می‌تواند حال شما، نوزاد و فضای اتاق را خوب کند. به آن فکر کنید. به کاغذدیواری‌هایی با طرح طبیعت در لینک زیر نگاه کنید.

۲. از شلوغی بپرهیزید

اتاق نوزاد را خلوت نگه دارید. پُرکردن آن با اسباب‌ و وسایل متعدد کار درستی نیست. اتاق نوزاد باید ساده و آرام‌بخش باشد. این را هم بدانید که نوزادان همیشه شما را غافل‌گیر می‌کنند. زندگی با نوزاد قابل پیش‌بینی نیست.

گاهی لازم است که نیمه‌های شب از خواب بیدار شوید و به نوزاد گریان یا گرسنه خدمات بدهید. در اتاقی شلوغ و پروسیله، کارتان سخت می‌شود. شب است و گاهی نیمه‌شب؛ پس بهتر است که فضایتان باز و آزاد باشد.

۳. از اسباب‌بازی‌های متحرک بالای تخت استفاده کنید

اسباب‌بازی‌هایی که بالای تخت نوزاد نصب می‌شوند هم گزینه‌های جذابی هستند. پس به این ایده برای دکور اتاق نوزاد هم دقت داشته باشید. وجود چنین اسباب‌بازی‌هایی هم باعث می‌شود که فضا زیبا و کودکانه شود و هم نوزاد را سرگرم می‌کند.

مدل‌های مختلفی از اسباب‌بازی‌های متحرک برای بالای تخت نوزاد موجود هستند. در نصب و انتخاب گزینه مناسب به ایمنی آن هم دقت داشته باشید تا خطری نوزاد را تهدید نکند. برای مثال، اگر قرار است که آن‌ها را بالای تخت نصب کنید از محکم‌بودنشان اطمینان داشته باشید تا روی سروصورت نوزاد نیفتند.

۴. از کاغذدیواری‌های معصومانه و کودکانه بهره ببرید

کاغذدیواری‌ها هم می‌توانند فضا را شاد، معصومانه و کودکانه کنند. طرح‌های کاغذدیواری‌ها در این روزها نسبت به گذشته بسیار متنوع‌اند. بنا به سلیقه‌تان به‌دنبال گزینه مناسب بگردید. طرحی شلوغ و بیش از حد رنگارنگ انتخاب نکنید.

این کار باعث می‌شود که فضا تنگ و شلوغ به‌نظر برسد و آرامش شما و کودکتان خدشه‌دار شود. به‌دنبال رنگ‌های ملایم باشید. اگر رنگی خنثی انتخاب کنید، دستتان در هماهنگ‌کردن وسایل دیگر با دیوارها باز خواهد بود. ضمن اینکه در سال‌های بعد و با بزرگ‌شدن نوزاد، نیازی به تغییر دکوراسیون وجود نخواهد داشت.

۵. از قاب‌هایی با تصاویر کودکانه یا عکس‌های خانوادگی استفاده کنید

یکی از دیوارهای اتاق را برای نصب تصاویر زیبا و دوست‌داشتنی کنار بگذارید. منظور از دوست‌داشتنی چیست؟ تصاویری که فضای اتاق را کودکانه می‌کنند. برای نمونه نقاشی‌های زیبا یا از تصاویر اعضای خانواده برای پُرکردن دیوار کمک بگیرید.

البته حواستان باشد که دیواری که کنار تخت و محل قرارگرفتن نوزاد است، باید خلوت باشد. قاب‌ها باید دور از نوزاد باشند تا در حوادث ناگهانی مانند زلزله، خطری او را تهدید نکند.

۶. به جنس مبلمان اتاق نوزاد دقت داشته باشید

به جنس وسایلی دقت کنید که برای نوزاد می‌خرید. برای نمونه، اگر روتختی یا کاناپه‌ای برای اتاق می‌خواهید به‌سراغ جنس‌های خوبی بروید که به‌سادگی شسته می‌شوند.

کاناپه‌ای که در اتاق می‌ماند، می‌تواند جایی برای خوابیدن و استراحتتان در روزهای نخست مراقبت از نوزاد باشد. سعی کنید که جنس خوبی بخرید که به‌سادگی خراب و مخدوش نمی‌شود. امکان کثیف‌شدن وسایل اتاق نوزاد زیاد است. پس باید جنس‌هایی بخرید که قابل‌نظافت و تمیزکاری مداوم باشند.

۷. به‌سراغ اسباب فانتزی و بامزه بروید

بهتر است که در انتخاب اسباب اتاق نوزاد، چیزهایی انتخاب کنید که بعدتر در سال‌های پیش رو هم قابل‌استفاده باشند. اما با همه این‌ها، از فانتزی غافل نشوید و به‌دنبال اسباب و وسایلی هم باشید که بامزه‌اند و کودکانه.

رعایت تعادل شرط مهمی در هر کار است. در انتخاب و خرید وسایل فانتزی هم تعادل داشته باشید. اگر تعداد زیادی وسیله فانتزی در اتاق جا خوش کنند، در سال‌های بعدی که نوزاد بزرگ‌تر می‌شود و مثلا پا به نوجوانی می‌گذارد، برای تعویض دکوراسیون حسابی در دردسر و خرج خواهید افتاد.

۸. وسایلی بخرید که بعدتر هم قابل‌استفاده باشند

در بررسی چند ایده برای دکور اتاق نوزاد همیشه به هزینه‌ها فکر کنید. اگر وسایلی بخرید که بعدها با بزرگ‌شدن کودک همچنان قابل‌استفاده باشد، از نظر مالی سود خواهید کرد.

خرید گهواره همیشه ضروری و لازم نیست. شما می‌توانید تختی تدارک ببینید و برای خواباندن کودک از سبدها یا لوازم دیگری استفاده کنید که روی تخت قابل‌ قراردادن هستند. درودیوارها هم طوری طراحی کنید که با بزرگ‌شدن فرزندتان همچنان برایش جذاب بمانند.

۹. چراغ خواب یا لوستری جذاب انتخاب کنید

به تنظیم نور اتاق نوزاد هم توجه کنید. بخش مهمی از آرامش هر فضایی در گروی نوری است که در آن می‌تابد. برای اتاق نوزاد هم به‌دنبال لوستر یا چراغ خوابی باشید که فضا را نه خیلی پرنور و آزاردهنده می‌کند و نه خیلی تاریک و دلگیر.

چراغ‌های دیوارکوب هم انتخاب‌های خوبی هستند و نور را ملایم در سطح اتاق می‌تابانند. وجود چراغ‌ خوابی کوچک هم ایده خوبی است؛ چون شب‌ها که نمی‌خواهید اهالی دیگر خانه بیدار شوند و در اتاق نوزاد بیدار هستید به کمکتان می‌آیند.

۱۰. میز تعویض پوشک کشویی تهیه کنید

نوزاد دلبند در طول شبانه‌روز بارها و بارها نیاز به اجابت مزاج پیدا می‌کند. بنابراین، باید برای این موضوع فکری اساسی بکنید. میزهایی برای این کار وجود دارند. شما باید ابتکارعمل را در انتخاب به‌دست بگیرید و به‌سراغ میزهایی با طراحی جذاب بروید.

میز عوض‌کردن نوزاد هم جذاب می‌شود؟ بله! چرا که نه؟ به‌دنبال خرید میزهایی باشید که زیرشان کشو دارد. کشوها به شما کمک می‌کنند که وسایل مربوط به عوض‌کردن نوزاد را در آن‌ها قرار بدهید و فضا مرتب و تمیز بماند.

۱۱. مبل یا صندلی برای خودتان تدارک ببینید

اگر فضای اتاق به شما اجازه می‌دهد، حتما برای خودتان و مراقبان دیگر نوزاد صندلی و مبل تدارک ببینید. در روزهای نخست نگهداری از نوزاد، همراهانی برای کمک در کنارتان خواهند بود. برای آن‌ها و خودتان مبلی در اتاق بگذارید.

اگر امکان قراردادن مبل ندارید، صندلی‌هایی راحت بخرید. صندلی‌هایی که در اصطلاح به راک معروف‌اند و تکان‌تکان می‌خورند از بهترین گزینه‌ها هستند. این صندلی‌ها و تکان‌خوردن آرامش‌بخششان برای اتاق نوازد بسیار مناسب‌اند.

۱۲. شادبودن فضا را از یاد نبرید

در طرح ایده برای دکور اتاق نوزاد به شما گفتیم که رنگ‌های خنثی استفاده کنید. این درست است اما نه به‌معنای فداکردن شادی اتاق و استفاده‌نکردن از رنگ‌های جذاب و شادی‌آور.

فضای کودکانه باید با رنگ همراه باشد. شادی روزهای خوش نوزادی فرزندتان را با انتخاب رنگ‌های شاد گره بزنید و همراه کنید. این دیگر سلیقه شماست که چه رنگی را برای انتخاب وسایل مختلف در نظر می‌گیرید اما حتما در کنار رنگ‌های خنثی از وسایلی پررنگ و شاد هم بهره ببرید.

۱۳. کتابخانه دیواری داشته باشید

وقتی می‌خواهید برای اتاق کودک طرح بریزید و وسیله بخرید به کتابخانه هم فکر کنید. البته شاید به‌نظرتان خیلی زود باشد. نوزاد که کتاب نمی‌خواهد. اما حواستان باشد، حالا که دارید اتاق را آماده می‌کنید، به ماه‌ها و سال‌های پیش رو هم دقت داشته باشید.

کتابخانه‌ هم اتاق را زیبا می‌کند و هم برایتان کاربرد خواهد داشت. پس به کتابخانه‌های دیواری نگاهی داشته باشید و از میان مدل‌های جذابی که در بازار وجود دارد، موردی را انتخاب کنید.

در آخر

چند ایده برای دکور اتاق نوزاد برایتان آوردیم تا چیدن اتاق کوچولوی دوست‌داشتنی را راحت‌تر پیش ببرید. از کدام ایده بیشتر خوشتان آمد و برایتان الهام‌بخش‌تر بود؟ خودتان هم پیشنهادی برای اضافه‌کردن به این فهرست دارید؟ با گوش‌ جان می‌شنویم.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.