اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری ۴ جدید ۲۰۲۰

اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری ۴ جدید ۲۰۲۰

فقط یک نقطه برای شروع با ب‌ام‌و سری ۴ جدید وجود دارد: آن جلوپنجره غول‌آسا! از زمان رونمایی سری ۴ جدید تاکنون اخبار بسیار زیادی درباره جلوپنجره این خودرو منتشر شده اما اگرچه بازخوردهای مختلفی وجود داشته اما یک‌چیز با قطعیت وجود دارد و آن اینکه نمی‌توان کوپه تازه‌نفس باواریایی ها را خودرویی محافظه‌کار دانست.

اما ما اینجا نیستیم که بگوییم جلوپنجره و ظاهر این خودرو خوب است یا بد زیرا هر کسی نظر خاص خودش را دارد. کل ایده از نظر ب‌ام‌و این است که سری ۴ هویت خاص خودش را داشته باشد و دیگر از آن به عنوان نسخه دو درب سری ۳ نام برده نشود. خب قطعاً دیگر سری ۳ و ۴ را باهم اشتباه نخواهیم گرفت.

ب‌ام‌و برای هماهنگی ظاهر جسور سری ۴ با باطن اقدام به ایجاد تغییرات بنیادین در زیر پوست این خودرو نیز کرده است. سری ۴ جدید از آخرین نوع قطعات شاسی ب‌ام‌و که با سری ۳ سدان مشترک هستند استفاده کرده و بنابراین این کوپه لوکس هم‌اکنون ۱۲۸ میلی‌متر طویل‌تر از قبل بوده و پهنای آن نیز ۲۷ میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. فاصله بین محوری نیز ۴۱ میلی‌متر بیشتر شده و چرخ های روبرویی جلو ۲۸ میلی‌متر پهن‌تر شده و این فاصله در عقب نیز ۱۸ میلی‌متر بیشتر شده است. نتیجه اینکه سری ۴ جدید هویت قاطعانه‌تری دارد.

ساختار تریم های سری ۴ جدید در بریتانیا بسیار ساده بوده زیرا فقط یک تریم M اسپورت در دسترس است. نسل پیشین نیز در این تریم فروش بالایی را تجربه کرده بود بنابراین ب‌ام‌و این نسخه را به‌صورت پیش‌فرض در دسترس قرار داده است.

خودرویی که ما تست کردیم از نوع M440i xDrive بود که پرچم‌دار فعلی این خانواده محسوب می‌شود. این خودرو از همان قوای محرکه M340i xDrive استفاده کرده و نیروگاه ۶ سیلندر ۳ لیتری آن قدرت ۳۶۹ اسب بخاری تولید کرده و این نیرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک به هر چهار گوشه فرستاده می‌شود. برای خرید این خودرو باید حدود ۵۴ هزار پوند کنار بگذارید که پول زیادی است اما با بهای زیر ۴۰ هزار پوند می‌توان مدل محبوب‌تر و قابل‌ابتیاع ۴۲۰i با پیشرانه ۴ سیلندر را انتخاب کرد.

اگرچه ظاهر این خودرو کاملاً جنجالی و بحث‌برانگیز بوده اما احتمالاً شک و تردید بسیار کمی درباره خوبی سواری آن وجود خواهد داشت. حتی با وجود سیستم تعلیق کم ارتفاع و دامپرهای سفت طراحی شده برای مدل کوپه، ذات مشترک این خودرو با سری ۳ سریعاً خودش را نشان می‌دهد. سواری سری ۴ جدید در سرعت ‌پایین نسبتاً نرم و بخشنده بوده اما حتی زمانی که حالت‌های گوناگون رانندگی از کامفورت گرفته تا اسپورت را انتخاب کنید همیشه متوجه لایه‌ای از پشتیبانی خوب دامپرها خواهید بود که بر لذت سواری می‌افزاید.

با افزایش سرعت شاهد خودنمایی عالی آرامش و رفاه کابین خواهید بود. صدای باد به خوبی سرکوب شده و صدای پیشرانه ۶ سیلندر نیز به آرامی در پس‌زمینه به گوش می‌رسد و قدرت آن نیز کاملاً در دسترس بوده و کافی است اندک اشاره‌ای به میدونی گاز داشته باشید.

ترکیب قدرت ۳۶۹ اسبی و سیستم چهار چرخ محرک باعث شده‌اند M440i خودرویی واقعاً سریع باشد. پرفورمنس این پیشرانه واقعاً ملموس و دست‌یافتنی است. شما می‌توانید از قطره‌قطره اسب بخار تولیدی پیشرانه استفاده کرده و اصلاً حس نیاز به قدرت بیشتر را نداشته باشید. ب‌ام‌و می‌گوید محصول جدیدش در عرض ۴.۵ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که فقط نیم ثانیه کندتر از نسل پیشین M4 می‌باشد.

شاید وجود سیستم چهار چرخ محرک برای یک کوپه اسپورت ضروری نباشد اما همراه شدن آن با تکنولوژی هدایت گشتاوری و دیفرانسیل M اسپورت در اکسل عقب باعث شده انعطاف زیادی بدون قربانی کردن لذت رانندگی ایجاد شود.

این سیستم کاملاً متغیر بوده و بنابراین زمانی که رسیدن به قدرت تمامی چرخ ها نیاز نباشد یک کلاچه چند صفحه با کنترل الکترونیکی تنها نیرو را بین چرخ های عقب توزیع می‌کند. به همان اندازه که قدرت بیشتری را اعمال می‌کنید حس چسبندگی بیشتری را در اکسل عقب حس خواهید کرد؛ اما همیشه حس پررنگ‌تر دیفرانسیل عقب بودن سری ۴ خود را دیکته می‌کند.

با از مدار خارج کردن سیستم کنترل کشش می‌توانید به آسانی دم M440i را تکان دهید. شما می‌توانید توزیع قدرت در پشت سر خود را حس کنید. در سر پیچ‌ها با خودرویی دیفرانسیل عقب سر و کله خواهید زد و اگر لغزش زیادی در بخش عقب وجود داشته باشد اکسل جلو دماغه را بیرون خواهد کشید.

پشتیبان تمامی این سیستم‌ها فرمانی تیز و هوشیار است که حس چابکی M440i را افزایش می‌دهد. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز تیز و سریع بوده هرچند اگر از میدونی‌های پشت فرمان استفاده کنید اندکی تعلل در معکوس دادن خواهد داشت. سری ۴ بهترین حالت را در تنظیمات تطبیقی گاز، فرمان و قوای محرکه دارد که در این حالت بسته به نوع جاده واکنش می‌دهند. شاید اینکه به خودرو اجازه می‌دهید هر کاری را انجام دهد خیانت محسوب شود اما زمانی که کارکرد خوبش را ببینید تغییری در آن ایجاد نخواهید کرد.

به عنوان یک خودروی کوپه واضح است که فضای بار و کابین با محدودیت‌هایی روبرو است. سری ۴ در عقب هم دو صندلی دارد اما فضای زیادی در این بخش وجود ندارد. البته فضای زانو نسبتاً معقول بوده و از این نظر بسیار بهتر از آئودی S5 کوپه است؛ اما فضای سر کمی تنگ است. افراد قدبلند قطعاً شاهد سایش سر خود با سقف خواهند بود. فضای بار ۴۴۰ لیتری نیز خوب ارزیابی می‌شود.

از جمله سیستم‌های ایمنی متنوعی که در سری ۴ بکار رفته می‌توان به پکیج دستیار راننده حرفه‌ای اشاره کرد که به‌صورت سفارشی در دسترس بوده و شامل دستیار فرمان و حفظ خودرو بین خطوط و ناوبری فعال جدید است که از داده‌های ناوبری برای تشخیص هرگونه تغییر لاین ضروری استفاده می‌کند. این سیستم با هدآپ دیسپلی جدید و فوق‌العاده‌ای همکاری می‌کند که ۷۰ درصد بزرگ‌تر از قبل بوده و داده‌های مرتبط و شفافی را نشان می‌دهد. این هدآپ دیسپلی احتمالاً یک آپشن گران‌قیمت خواهد بود اما متقاعدکننده‌ترین سیستمی است که تاکنون دیده‌ایم.

ب‌ام‌و M440i xDrive خودرویی همه‌کاره است که آسایش احساس‌برانگیز، پرفورمنس قوی و کابینی لوکس را با یکدیگر ترکیب کرده و همان چیزی است که از یک ب‌ام‌و ۵۴ هزار پوندی انتظار داریم. این یک کوپه پرفورمنس است که متمدن بودن خود را حفظ کرده و سیستم چهار چرخ محرک نیز باعث شده خودرویی منعطف باشد. سری ۴ جدید درعین‌حال خودرویی هیجان‌انگیز برای رانندگی می‌باشد.

مشخصات ب‌ام‌و M440i xDrive

  • قیمت: ۵۳۸۷۵ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • قدرت/گشتاور: ۳۶۹ اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.