اصول انتخاب جوراب شلواری زنانه؛ کدام مدل مناسب شماست؟

اصول انتخاب جوراب شلواری زنانه؛ کدام مدل مناسب شماست؟

جوراب شلواری زنانه یکی از محبوب‌ترین لباس‌هایی است که از کودکی تا بزرگ‌سالی در کمد لباس‌های هر خانمی پیدا می‌شود. البته به‌دلیل تنوع زیادی که دارد، انتخابش کمی سخت است. در این مطلب درباره انتخاب جوراب شلواری زنانه با توجه به عواملی مانند ضخامت، رنگ و جایی که می‌خواهید بپوشید صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه‌ای مختصر از جوراب شلواری

اولین جوراب شلواری‌ها نوارهای نازکی از پوست حیوانات بودند. افراد این نوارها را به دور پاهایشان می‌پیچیدند تا از سرما یا زخمی‌شدن محفوظ بماند. بعدها اروپایی‌ها رشته‌هایی از موی حیوانات را جایگزین این نوارهای پوستی کردند. بااین‌حال، قرن‌ها قبل از اینکه انگلیسی‌ها جوراب شلواری را کشف کنند، مصری‌ها در در سال‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ قبل از میلاد جوراب‌های بلند بافتنی می‌پوشیدند.

در دهه ۱۳۰۰ میلادی، جوراب شلواری‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع مد شد که دختران و زنان اروپایی با کت کوتاه می‌پوشیدند. ازآنجاکه این جوراب‌ها عضلات و ماهیچه‌های پاها را نمایان می‌کردند، کلیسا با پوشیدن آنها مخالف بود. البته مردان می‌توانستند آنها را بپوشند، به‌همین‌دلیل جوراب شلواری‌هایی که امروزه می‌شناسیم، در واقع همان شلوارهای چسبان مردانه در قرون گذشته هستند.

در دهه ۱۵۰۰ میلادی، اختراع ماشین مخصوص جوراب‌بافی، انقلابی در تولید جوراب‌های تهیه‌شده از پنبه، پارچه، پشم یا ابریشم ایجاد کرد. بااین‌حال در سال ۱۵۸۹ بود که کشیش ویلیام لی اولین ماشین بافندگی جوراب را اختراع کرد و به‌این‌ترتیب جوراب‌بافی دستی برای همیشه از دور خارج شد.

جوراب‌شلواری کم‌کم به پوشاک زنانه تبدیل شد

در دهه ۱۸۰۰، جوراب‌شلواری کم‌کم به پوشاک مخصوص خانم‌ها تبدیل شد. با اختراع نایلون در سال ۱۹۳۸، همه‌چیز در صنعت تولید جوراب‌شلواری تغییر کرد. نایلون اولین الیاف مصنوعی با استحکام فوق‌العاده و خاصیت کشسانی بود. ازآنجاکه نایلون ارزان‌تر از ابریشم بود، چروک نمی‌شد و جلوه زیبایی به پاها می‌داد، به‌سرعت محبوبیت یافت. تا اینکه در دهه ۱۹۵۰، لایکرا جایگزین لاستیک شد. جوراب‌شلواری لایکرا فرمش را حفظ می‌کرد، سریع‌تر خشک می‌شد و رنگ‌کردن آن راحت بود.

با مدشدن دامن‌های کوتاه در دهه ۱۹۶۰، زنان به‌سمت جوراب‌شلواری‌های ضخیم گرایش پیدا کردند. این جوراب‌شلواری‌ها به آنها اجازه می‌داد بدون نگرانی از کوتاه‌بودن دامنشان آزادانه حرکت کنند.

در سال ۱۹۶۵، پیر کاردین اولین طرح جوراب شلواری زنانه مات را تولید کرد. رنگ‌های تیره این جوراب شلواری مخصوص زمستان بود و نوع طرح‌دار و روشن آن برای تابستان کاربرد داشت.

در دهه ۱۹۷۰، جوراب‌شلواری به یک مد کاملا جدی تبدیل شد و از آن زمان تقریبا هرگز کمد لباس خانم‌ها را ترک نکرده است.

عواملی که باید هنگام انتخاب جوراب شلواری زنانه در نظر بگیرید

به‌طورکلی هر کسی ممکن است جوراب شلواری را به دلایل خاصی بپوشد. برخی به این دلیل که عیب‌وایرادهای پوست پاها را بپوشانند، برخی دیگر به این دلیل که پاهایشان ظاهر صاف و کشیده‌ای پیدا کند و عده‌ای هم برای اینکه کمر و لگن‌شان خوش‌فرم‌تر نشان داده شود. درهرصورت درهنگام انتخاب جوراب‌شلواری باید عواملی را در نظر بگیرید تا نوع مناسب آن را پیدا کنید.

اندازه جوراب شلواری؛ هرگز نباید برایتان کوچک باشد

یکی از مهم‌ترین عواملی که در هنگام انتخاب جوراب شلواری باید در نظر بگیرید اندازه آن است. بسیاری از افراد گول فری‌سایز بودن یا کشی‌بودن بیش‌ازحد جوراب شلواری را می‌خورند. اگر جوراب شلواری برایتان کوچک باشد، به‌راحتی پاره خواهد شد یا عضلات پاها را در برخی از جاها به‌شکلی ناخوشایند برجسته خواهد کرد که نمایی نازیبا پیدا می‌کند. اگر هم زیادی بزرگ باشد، در برخی قسمت‌های پا جمع می‌شود یا چروک می‌ماند و نمی‌تواند زیبایی و قوس پاها را به نمایش بگذارد. به‌هرحال، آن‌قدر که جوراب شلواری کوچک ظاهر بدی دارد، بزرگِ آن چندان بد نیست.

جوراب شلواری در اندازه‌های کوچک، متوسط، بزرگ، فوق‌العاده بزرگ و فری‌سایز به فروش می‌رسد. البته سیستم اندازه‌گیری یک برند ممکن است با برند دیگر متفاوت باشد. بنابراین حتما اندازه آن را بررسی کنید و به اعداد اکتفا نکنید. اگر اندازه شما بین دو اندازه ارائه‌شده قرار می‌گیرد، همیشه آن را که بزرگ‌تر است انتخاب کنید. به حرف‌های فروشنده‌ای که ادعا می‌کند هر دو یک اندازه هستند توجه نکنید.

شکل بدن؛ جوراب شلواری مخصوص خودتان را پیدا کنید

جوراب شلواری تنوع زیادی در سبک، طرح و رنگ دارد. به‌همین‌دلیل مهم است که در هنگام انتخاب آن به شکل بدنتان توجه کنید.

اگر در دسته اندام گلابی‌ها قرار می‌گیرید

در این صورت کمرتان پهن‌تر از بالاتنه است. بنابراین انتخاب رنگ تیره، الگوی راه‌راه عمودی نازک و بافت تقریبا براق می‌توانید لگن و باسن را لاغرتر نشان دهید. از جوراب‌شلواری دارای خطوط یا نوارهای افقی خودداری کنید. اگر دوست دارید رنگ روشن بپوشید، جوراب شلواری را تیره و لباستان را روشن انتخاب کنید. جوراب شلواری گن‌دار هم برایتان مناسب است.

اگر در دسته مخروطی‌شکل‌ها (مثلث برعکس) قرار می‌گیرید

در این صورت بالاتنه بزرگ و شانه‌های پهن دارید، اما باسن و پاهایتان لاغر است. بنابراین برای برقراری تعادل باید لباس ساده بپوشید اما جوراب شلواری را با رنگ‌های چشم‌گیر، طرح‌ها و بافتی که پایین‌تنه را بزرگ‌تر نشان دهد انتخاب کنید.

اگر در دسته ساعت‌شنی قرار می‌گیرید

این اندام نرمال و ایده‌آل است. بنابراین باید طوری لباس بپوشید که منحنی‌‌ها و طرح اندام‌تان را محو نکنید. لباسی که می‌پوشید نباید روی کمر گشاد باشد. جوراب شلواری را از هر طرح و بافت و رنگی که جذاب باشد و با لباس بالاتنه جور باشد انتخاب کنید.

اگر در دسته مستطیل‌شکل‌ها قرار می‌گیرید

در این صورت سینه، کمر و باسن‌تان هم‌عرض هستند. بنابراین باید به کمرتان گودی بدهید تا شکل منحنی کمر ایجاد شود. به‌همین‌دلیل باید جوراب‌شلواری گن‌دار بپوشید تا کمرتان را باریک‌تر کند.

اگر در دسته سیب‌ها قرار می‌گیرید

در این صورت کمرتان پهن‌تر از سینه و باسن‌تان است. برای اینکه کمرتان را باریک‌تر نشان دهید، جوراب شلواری گن‌دار بپوشید. همچنین برای اینکه تمرکز را از روی کمر بردارید و به بالاتنه و باسن جلب کنید، بهتر است لباس بالاتنه را طرح‌دار و جوراب شلواری را روشن انتخاب کنید. از طرح‌ها و راه‌راه‌های افقی خودداری کنید و به‌دنبال طرح‌های عمودی یا نهایتا ساده باشید.

دو نکته مهم:

  • الگوها و رنگ‌های روشن پاها را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید ران و پاها لاغرتر به نظر برسند، از رنگ‌ها و الگوهای تیره و کم‌رنگ انتخاب کنید تا تمرکز کمتری روی پاها باشد.
  • اگر ساق پاها و زانوهایتان بزرگ هستند، رنگ‌های خنثی با ته‌رنگ تیره انتخاب کنید که لاغرتر نشان دهند.

اندازه قدتان؛ جوراب شلواری را با توجه به قدتان بررسی کنید

  • اگر قدتان زیاد بلند نیست، سعی کنید رنگ جوراب شلواری و لباس را همرنگ در نظر بگیرید.
  • اگر کفش و جوراب همرنگ باشند پاهایتان را بلندتر نشان می‌دهد و بنابراین قدبلندتر به نظر خواهید رسید.
  • اگر قدتان زیاد بلند است، با استفاده از رنگ جوراب شلواری متضاد یا بافت متضاد با بالاتنه می‌توانید کاری کنید متعادل‌تر به نظر برسید.

انواع جوراب شلواری زنانه

حالا بیایید ببینیم جوراب شلواری‌ها چه انواعی دارند.

انواع جوراب شلواری ازنظر ضخامت

قبل از هرچیز باید با اصطلاح دنیر (denier) آشنا شوید. دنیر واحدی برای اندازه‌گیری شفافیت یا ضخامت جوراب شلواری است که با وزن نخ به‌کاررفته در آن ارتباط دارد. یک دن (den) به معنای آن است که هر ۹۰۰۰ متر از نخ به‌کاررفته در این جوراب شلواری یک گرم وزن دارد. هرچه دنیر کمتر باشد جوراب شلواری نازک‌تر و شفاف‌تر است و هرچه بیشتر باشد، جوراب شلواری ضخیم‌تر است.

جوراب شلواری ضخیم‌تر پاها را گرم‌تر نگه می‌دارد و پاهایتان از زیر آن نمایان نمی‌شود. عدد دنیر از ۱۰ شروع می‌شود و تا ۷۰ و بالاتر ادامه دارد. اگر روی پاهایتان جوش، لک و جای زخم یا حتی رگ‌ها و مویرگ‌هایی مشخص دارید و می‌خواهید آنها را بپوشانید، دنیر جوراب شلواری‌تان باید بیشتر از ۴۰ باشد.

جوراب شلواری کمتر از ۱۰ دنیر: فوق‌العاده شفاف

این جوراب شلواری بسیار نازک و شفاف است و پاها را تقریبا لخت نشان می‌دهد. اگر نمی‌خواهید پاهایتان پوشیده شوند و فقط دوست دارید ظاهر صافی داشته باشند، این جوراب شلواری مناسب است.

  • نازک و شفاف است؛
  • کاملا سبُک است؛
  • برای مجالس در فصول گرم مناسب است؛
  • قابل‌تنفس است.

جوراب شلواری از ۱۰ تا ۲۰ دنیر: شفاف

این جوراب شلواری کمی ضخیم‌تر است، اما همچنان پاها از زیر آن مشخص می‌شوند. دوام آن نسبت به نوع فوق‌العاده شفاف بیشتر است.

  • بادوام است؛
  • سبک است؛
  • برای مجالس فصول گرم مناسب است؛
  • قابل‌تنفس است.

جوراب شلواری از ۲۱ تا ۴۰ دنیر: نیمه‌شفاف یا نیمه‌مات

این جوراب شلواری ضخامت بیشتری دارد و در رنگ‌های متنوعی موجود است. محکم و بادوام است و عمرش از مدل‌های شفاف بیشتر است. با‌این‌حال با این جوراب شلواری هم پاها کاملا نمایان هستند.

  • نواقص جزئی پوست را پنهان می‌کند؛
  • برای بهار و پاییز بهتر است؛
  • کمی سنگین است؛
  • برای مجالس مناسب است.

جوراب شلواری از ۴۱ تا ۶۹ دنیر: مات و غیرشفاف

این جوراب شلواری کاملا ضخیم است و پوشش کامل ارائه می‌کند. از همه مدل‌های با دنیر کمتر بادوام‌تر است. پاها اصلا مشخص نمی‌شوند، مگر اینکه جوراب شلواری کمی کوچک باشد و زیاد آن را بکشید. دراین‌صورت شاید درحد بسیار کم پاها را نشان دهد.

  • بسیار بادوام است؛
  • سنگین است؛
  • پاها را نشان نمی‌دهد؛
  • هم برای مجالس و هم برای بیرون رفتن مناسب است؛
  • برای فصول سرد بهتر است؛
  • معمولا آن را با پالتو یا مانتوی بلند می‌پوشند.

جوراب شلواری از ۷۰ دنیر به بالا: مات و ضخیم

این جوراب شلواری کاملا مات است و شاید بیشتر به شلوار چسبان شبیه باشد. پاها را به‌هیچ‌وجه نمایان نمی‌کند.

  • بادوام‌ترین جوراب شلواری است؛
  • برای زمستان عالی است؛
  • خیلی سنگین است؛
  • می‌توانید در مجالس یا برای بیرون رفتن آن را بپوشید.

انواع جوراب شلواری ازنظر پنجه

جوراب شلواری‌ها ممکن است در قسمت پنجه با هم تفاوت داشته باشند:

پنجه شفاف

ضخامت جوراب شلواری از پاها تا انگشت‌ها کاملا یکسان است و شما در قسمت پنجه هیچ تفاوتی با بالای جوراب نمی‌بینید. این جوراب شلواری‌ها معمولا راحت‌تر در قسمت پنجه پاره می‌شوند.

این مدل جوراب شلواری برای پوشیدن با صندل و کفش‌های جلو باز مناسب است.

بدون پنجه

این جوراب شلواری پنجه ندارد و برش آن تا روی انگشت‌هاست. برای کفش‌هایی که انگشت پا در آنها کاملا نمایان است یا باید بند یا حلقه‌ای در لای دو انگشت قرار گیرد مناسب است. برای افرادی که نماز می‌خوانند و ممکن است برای وضوگرفتن مشکل پیدا کنند این جوراب شلواری مناسب است.

پنجه دولایه

در این جوراب شلواری رنگ پنجه کاملا مشخص است و تکه‌ای جداگانه به آن دوخته شده که تیره‌تر و ضخیم‌تر است. به‌همین‌دلیل بادوام‌تر است.

انواع جوراب شلواری ازنظر میزان نگهدارندگی کمر و باسن

از این نظر جوراب شلواری می‌تواند ساده، گن‌دار، باکسی، شورتی یا بارداری باشد.

۱. در مدل ساده، در سرتاسر جوراب شلواری هیچ مرز خاصی وجود ندارد و ضخامت در همه‌جای آن یکسان است. می‌توانید زیر لباس، شلوارک یا دامنی که خیلی کوتاه است آن را بپوشید.

۲. در مدل باکسی، ضخامت و دنیر قسمت کمر بیشتر از ساق آن است. انگار یک شورت پادار را روی جوراب پوشیده‌اید. به‌همین‌دلیل اگر با لباس‌های خیلی کوتاه آن را بپوشید مرز مشخصی که روی ران دارد پیدا خواهد بود که جلوه زیبایی نخواهد داشت. این مدل بادوام‌تر از مدل ساده است.

۳. مدل شورتی مشابه مدل باکسی است با این تفاوت که مرز آن حالت بیکینی دارد و وی‌شکل است. به‌همین‌دلیل اگر با لباس‌های کوتاه آن را بپوشید مرز آن مشخص نخواهد شد و مانند لباس زیر معمولی به نظر می‌رسد.

۴. جوراب شلواری گن‌دار، در قسمت کمر ضخیم‌تر است. بنابراین به بدنتان شکل می‌دهد و آن را محکم نگه می‌دارد. با پوشیدن این جوراب شلواری اندازه کمر، شکم و لگن کاهش می‌یابد.

۵. در مدل بارداری، کش جوراب شلواری نزدیک خط زیرسینه قرار می‌گیرد و همه برجستگی‌های ناخوشایند را می‌پوشاند. جلوی آن پانل راحتی دارد که با بزرگ‌شدن شکم‌تان منبسط می‌شود و بنابراین احساس تنگی نخواهید کرد.

انواع جوراب شلواری ازنظر مات یا براق بودن

جوراب‌شلواری‌ها ازنظر مات یا براق بودن درجات مختلفی دارند:

مات

جوراب شلواری مات درخشش ندارد و بنابراین توجه کسی به پاهایتان جلب نمی‌شود. برای مراسم رسمی یا در خیابان این مدل بهتر است.

کمی براق

مدل کمی براق نه زیاد مات و نه زیاد براق است، برای پوشیدن روزانه مناسب است.

براق

جوراب شلواری براق احساس صاف‌بودن و ابریشمین به پاهای شما می‌دهد و توجه همه را جلب می‌کند. بیشتر برای مراسم خاص مانند عروسی مناسب است. اگر نمی‌خواهید پاهایتان جلب‌توجه کنند، این مدل برایتان مناسب نیست.

خیلی براق

این جوراب شلواری بسیار براق است و شکل پاها را به‌خوبی نشان می‌دهد و نور زیادی را می‌تاباند.

انواع جوراب شلواری ازنظر جنس الیاف

جوراب شلواری می‌تواند از نظر جنس الیاف به‌کاررفته در آن متفاوت باشد.

میکروفیبر

نوعی نخی نایلونی است که از رشته‌های ظریف یا الیافی که به هم فشرده‌شده و به‌شکل یک نخ واحد درآمده‌اند تهیه می‌شود. بسیار انعطاف‌پذیر و بادوام است و بدنه محکمی دارد. همچنین در برابر چروک‌شدن مقاوم است. الیاف نازک یا فیبرها در بین رشته‌ها به عقب و جلو می‌لغزند و به پارچه جوراب امکان می‌دهند تا جایی که ممکن است کشیده شود اما همچنان شکل خودش را حفظ کند. این پارچه‌ها خیلی نرم هستند.

الاستین

الاستین اصطلاحی برای الیاف مصنوعی است. کاملا کشسان است و می‌توان آن را چهار تا هفت برابر طولش را کشید و دوباره به حالت اول برگرداند.

لایکرا

این هم پارچه‌ای از الیاف مصنوعی است و تا ۶۰۰% قابلیت کش‌آمدن دارد. این جوراب شلواری‌ها بسیار محکم و انعطاف‌پذیر هستند و امکان حرکت آزادانه را برایتان فراهم می‌کنند.

فیش‌نت

این جوراب شلواری از جنس تور است و چشمه‌های آن می‌توانند ریز، متوسط یا بزرگ باشند.

انواع جوراب شلواری ازنظر مدل درزها

همه جوراب‌شلواری‌ها حداقل یک درز دارند. امکان ندارد جوراب شلواری درز نداشته باشد، در بهترین حالت زیر انگشت‌ها درز دارد.

درزهای تخت

درزهای این جوراب شلواری را با تکنیک خاصی می‌دوزند. به‌همین‌دلیل جزو باکیفیت‌ترین‌ها هستند و ازآنجاکه اثر درزها روی بدن نمی‌ماند، پوشیدن آنها بسیار راحت است.

خشتک‌دار

جوراب شلواری خشتک‌دار از یک مرغک تشکیل شده است یا اینکه درزهای آن در قسمت کمر به‌صورت مثلثی دوخته شده‌اند. در این حالت یک درز در جلو و دو درز در پشت دارد. جوراب شلواری خشتک‌دار، هم دوام بیشتری دارد هم راحت‌تر است؛ زیرا درز آن بین پاها را اذیت نمی‌کند.

چطور از جوراب شلواری مراقبت کنید

ناخن‌های تیز خیلی راحت می‌توانند جوراب شلواری نازنین‌تان را نخ‌کش کنند. جوراب شلواری نخ‌کش شده بسیار بدنماست و اگر آن را ترمیم کنید، بدتر می‌شود. هنگام پوشیدن آنها سعی کنید دستکش بیندازید. هر لنگه آن را کاملا جمع کنید، پایتان را در آن قرار دهید و به ملایمت بالا بیاورید. سریع آن را بالا نکشید. از سوی دیگر هر دو پا را همزمان مرحله به مرحله بالا بیاورید و هر بار صافش کنید که چروک نماند.

اگر انگشتر یا اشیای تیزی همراه دارید که ممکن است به آن برخورد کند و پاره شود مراقب باشید. اگر پوست دست‌ها و پاهایتان زبر و خشن است به آنها کرم مرطوب‌کننده بزنید. حتما جوراب شلواری را با دست بشویید. به‌هیچ‌وجه به آنها مستقیم گرما ندهید و اتو نکشید.

تقریبا بیشتر از یک دهه است که در ایران، جوراب‌شلواری به پای ثابت تیپ و استایل دختران مخصوصا با مانتوهای بلند تبدیل شده است. فکر می‌کنید چطور می‌توان جوراب‌شلواری را با کیف، کیف کمری زنانه کفش یا روسری ست کرد؟

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
13 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.