۱۶ موجود دریایی که در تاریکی مطلق زندگی می‌کنند

۱۶ موجود دریایی که در تاریکی مطلق زندگی می‌کنند

فرادید: چه حیاتی در عمیق‌ترین و تاریک‌ترین قسمت‌های اقیانوس‌های سیاره ما پنهان است؟ این مناطق دورافتاده و ناشناخته اسراری را در خود جای داده است که بشر هرگز ندیده است. از آنجایی که در مورد زندگی در اعماق اقیانوس، سوالاتی بیش از پاسخ وجود دارد، تخیل ما با داستان‌های مار‌های دریایی مانند کراکن یا هیولای دریاچه نس همراه می‌شود.

اما برخی از این موجودات هزاران فوت زیر سطح زمین زندگی می‌کنند، و در طول میلیون‌ها سال با به دست آوردن برخی ویژگی‌های فیزیکی باورنکردنی سرد - و در برخی موارد ترسناک - با محیط خشن خود سازگار شده اند. در این گزارش شما را با ۱۶ موجود ساکن در اعماق دریا آشنا می‌کنیم. در این سفر دریایی که در تاریکی مطلق خواهد بود با ما همراه باشید:

ماهی گیر

بیشتر ماهیان ماهیگیر در اعماق تاریک اقیانوس اطلس و قطب جنوب تا یک مایل زیر سطح زندگی می‌کنند. این گوشتخواران معمولا قهوه‌ای یا خاکستری هستند و می‌توانند تا ۳ فوت رشد کنند، اگرچه طول اکثر آن‌ها حدود یک فوت است. ماهیگیر‌ها سر‌های غول‌پیکر، دهان‌های بزرگ و دندان‌های تیز دارند که آن‌ها را شبیه چیزی از یک فیلم ترسناک می‌کند. ماهی گیر‌ها دارای زائده‌ای هستند که داستان نام آن‌ها را توضیح می‌دهد. بخشی از ستون فقرات آن‌ها از بالای دهانشان بیرون می‌آید و مانند یک تور ماهیگیری عمل می‌کند. نوک آن دارای باکتری‌های بیولومنسانس است که وقتی ماهی ماهیگیر آن را تکان می‌دهد تا طعمه را جذب کند، روشن می‌شود.

ناتیلوس خانه دار

محدوده زادگاه ناتیلوس عموماً مناطق دریایی در اعماق آب در غرب اقیانوس آرام، ساموآی آمریکایی و اقیانوس هند ساحلی است. در طول روز، ناتیلوس را می‌توان تا عمق ۲۰۰۰ فوتی یافت، اما حیوانات در شب به آب‌های کم عمق‌تر می‌روند تا از خرچنگ‌ها و ماهی‌های گوشه نشین تغذیه کنند. مانند اختاپوس و ماهی مرکب، این ناتیلوس محفظه دار زرق و برق دار یک سفالوپود (سرپا) است، به این معنی که "پای" آن (در این مورد شاخک ها) به سرش متصل است. ناتیلوس دید خیلی بدی دارد، زیرا چشمان آن‌ها عدسی ندارند. در عوض، مانند یک دوربین کار می‌کند. پوسته راه راه قهوه‌ای و سفید روی خانه اش، دارای محفظه‌هایی به نام دوربین است. محفظه‌ها به جز بیرونی‌ترین آن‌ها بسته هستند: این قسمت شامل حداکثر ۹۰ شاخک است. ناتیلوس ۳۰ دوربین داخلی یا بیشتر را با گاز پر می‌کند تا در جای خود بماند یا مایعی را برای شنا کردن و حرکت رو به جلو به محفظه‌ها اضافه می‌کند. ناتیلوس برای اولین بار تقریباً ۴.۵ میلیارد سال پیش ظاهر شد و از آن زمان تاکنون تغییر چندانی نکرده است.

ماهی مرکب شلاقی

ماهی مرکب شلاقی در اعماق اقیانوس تا عمق ۴۹۲۰ فوتی در حالت عمودی شناور است. ماهی مرکب در این جا شبیه یک چنگال است و از این حالت برای ماندن در منطقه تغذیه‌ای خود استفاده می‌کند. این موجود از باله‌های گوشتی خود برای حرکت در آب و حفظ موقعیت خود استفاده می‌کند. برخی از آن‌ها دارای لکه‌های بیولومنسانس به نام فتوفور هستند که روی پوست یا اطراف چشم، نور تولید می‌کنند. دانشمندان اطلاعات کمی در مورد ماهی مرکب شلاقی دارند، زیرا تا زمانی که غواص‌ها در روزگار مدرن در سال ۱۹۹۲ آن‌ها را در اعماق دریا مشاهده کردند، فقط می‌توانستند نمونه‌های مرده را بررسی کنند.

حلزون ماهی

حلزون ماهی ماریانا هادال (Pseudoliparis swirei) تا عمق ۲۶۸۳۱ فوتی، بیش از ۵ مایل زیر سطح دریا، در گودال ماریانا دیده شده است. این زیستگاه که منطقه هادال نامیده می‌شود، نام خود را به ماهی داده است. این ماهی‌ها ممکن است شبیه قورباغه‌های بامزه به نظر برسند، اما در زیستگاه خود بهترین شکارچیان هستند. با توجه به خانه‌شان در اعماق دریا، آن‌ها به گونه‌ای تکامل یافته‌اند تا ماهیچه‌های نازک‌تر، معده‌ها، کبد و تخم‌های بزرگ‌تر و استخوان‌های غضروفی انعطاف‌پذیرتری نسبت به دیگر گونه هایشان داشته باشند. دانشمندان تخمین می‌زنند که این ماهی‌ها فشاری معادل فشار برج ایفل که روی انگشت شست پا قرار می‌گیرد را تحمل می‌کنند.

ماهی دندان نیش

دندان نیش معمولی در اعماق تاریک اقیانوس - با عمق بیش از ۱۶۰۰۰ فوت - زندگی می‌کند. این ماهی‌ها بیشتر در آب‌های گرمسیری و معتدل زندگی می‌کنند، اما دانشمندان آن‌ها را در دریا‌های قطبی هم مشاهده کرده اند. علیرغم ظاهر وحشیانه آن ها، دندان‌های نیششان نسبتا کوچک است - فقط حدود ۷ اینچ. این دندان‌ها برای ماهی آنقدر بلند هست که نمی‌تواند دهانش را ببندد. بسیاری از چیز‌ها در مورد این ماهی به صوت راز باقی مانده است. برخی از دانشمندان معتقدند که دندان نیش یک شکارچی خشن است که فعالانه به دنبال طعمه است. برخی دیگر میگویند آنها، مانند بسیاری از موجودات اعماق دریا، شکار به سبک کمین را ترجیح می‌دهند. آن‌ها طعمه خود را به طور کامل می‌بلعند و از آن دندان‌ها برای جویدن در لحظه اول استفاده نمی‌کنند.

کوسه کلوچه بُر

کوسه کلوچه بُر آب گرم را ترجیح می‌دهد و در اقیانوس‌های نزدیک خط استوا در عمق ۱۰۰۰ فوتی زندگی می‌کند. این دهان وحشتناک تکه‌های گوشتی دایره‌ای شکل را از قربانیان خود می‌گیرد. چه تصویرهولناکی! بله، اما این کوسه‌ها انگل هستند، به این معنی که به ماهی‌های دیگر یا پستانداران دریایی آسیب می‌رسانند -، اما آن‌ها را نمی‌کشند. قبلاً کوسه‌های کلوچه بر به دو دلیل نام مشترک کوسه‌های سیگاری را داشتند: اول اینکه بدن‌شان بلند و استوانه‌ای شکل است و دوم اینکه لکه‌ای تیره در اطراف آبشش‌هایشان دارد که شبیه نوار سیگار برگ است. همچنین دارای اندام‌های نورانی بیولومنسانس هستند که باعث می‌شود از بالا تیره و از پایین روشن به نظر برسند. محققان فکر می‌کنند که نوار تیره، همراه با بدنه اصلی روشن، طعمه را فریب می‌دهد تا فکر کند یک ماهی کوچک بالای سر آن‌ها قرار دارد.

افعی ماهی

افعی‌ماهی در اقیانوس‌های گرمسیری و معتدل تا عمق ۹۰۰۰ فوتی شکار می‌کند. به طور کلی در طول روز حدود ۵۰۰۰ فوت زیر سطح زندگی می‌کند. در شب برای شکار به سمت آب‌های کم عمق بالا می‌رود. این شکارچی یکی دیگر از ماهی‌های اعماق دریا با دهان بزرگ، فک پایینی غول پیکر و دندان‌های نیش مانند است. مانند ماهی‌گیر، افعی‌ماهی‌ها دارای اندام‌های تولیدکننده نور هستند که برای جذب طعمه در نزدیکی بدن خود روشن می‌شوند؛ و اگر این فریب، کارساز نباشد، این شناگران سریع به قربانیان خود حمله می‌کنند و آن‌ها را تا زمانی که در دهانشان جا بگیرند روی دندان‌ها می‌چسبانند. این ماهی در رنگ‌های مختلف، از سبز تا نقره‌ای، سیاه و آبی دیده شده است.

کوسه چین دار، لبه دار

کوسه‌های چین دار بیشتر ساکنان اعماق دریا هستند که به ندرت دیده می‌شوند، زیرا اغلب آن‌ها در عمق ۱۶۰۰ تا ۳۲۸۰ فوتی زیر آب زندگی می‌کنند. آن‌ها حدود ۳۰۰ دندان مثلثی دارند که در ۲۵ ردیف مرتب شده اند. طول کوسه چین دار به اندازه ۵ یا ۶ فوت است. جالب اینجاست که هیچ کس تا به حال ندیده است که یک کوسه چین دار غذا بخورد.

فانوس ماهی

فانوس ماهی نور خود را در طول روز به زیستگاه خود در عمق ۱۳۰۰ تا ۳۰۰۰ فوتی زیر سطح دریا می‌آورد. در شب، آن‌ها بالای آب می‌روند تا درارتفاع ۸۲ فوتی از سطح دریا تغذیه کنند. فانوس ماهی از فتوفور‌ها بر روی بدن و پوزه خود استفاده می‌کند تا بتواند با چشم خود اطراف را ببیند. این شناگران ریز تنها ۱ تا ۶ اینچ طول دارند و در عمق ۱۰۰۰ فوتی در آب‌های سراسر جهان زندگی می‌کنند. فانوس ماهی بخش مهمی از زنجیره غذایی است و به عنوان منبع غذایی اولیه برای حیوانات بزرگتر مانند ماهی مرکب، ماهی تن، سالمون، نهنگ‌ها و پنگوئن‌ها به شمار می‌آید. متأسفانه، فانوس‌ماهی‌ها زباله‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها را مصرف می‌کنند و بعد به غذای حیوانات دیگر تبدیل می‌شوند.

خرچنگ عنکبوتی غول پیکر

این خرچنگ عنکبوتی غول پیکر در عمق ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ فوتی زیر آب در خلیج سوروگا در سواحل ژاپن یافت می‌شود (جایی که مردم آن را یک غذای لذیذ می‌دانند.) هر ساله ده‌ها هزار نفر از آن‌ها به خلیج پورت فیلیپ در استرالیا مهاجرت می‌کنند. بزرگترین گونه شناخته شده این خرچنگ، خرچنگ عنکبوتی غول پیکر، می‌تواند دارای طول پای ۱۲ فوت، بدنی با ۱۶ اینچ و وزنی حدود ۴۰ پوند باشد. این سخت پوستان عظیم می‌توانند تا ۱۰۰ سال عمر کنند و تقریباً هر چیزی را می‌خورند. آن‌ها همچنین طعمه حیوانات بزرگتری مانند ماهی مرکب هستند. برای محافظت از خود در جوانی، گاهی اوقات پوسته‌های اغلب نارنجی و سفید خود را با اسفنج‌های دریایی تزئین می‌کنند تا بهتر با کف اقیانوس ترکیب شوند.

گرگ ماهی شمالی

گرگ‌ماهی‌های شمالی، اعماق سرد اقیانوس اطلس شمالی را ترجیح می‌دهند و در هر نقطه‌ای از ۳۲۸ تا ۵۵۷۷ فوت زیر سطح دریا زندگی می‌کنند. یک ترکیب منحصر به فرد در خون آن‌ها وجود دارد که به عنوان یک ضد یخ در آب‌های یخی عمل می‌کند. گرگ‌ماهی اقیانوس اطلس شکارچیان حریص با بدن مارماهی‌مانند، دندان‌ها وسر‌های بزرگ و آرواره‌های قدرتمند برای خوردن طعمه‌های سخت مانند خارپشت دریایی، خرچنگ و حلزون‌ها هستند. آن‌ها مانند مارماهی‌ها، به کف اقیانوس‌های صخره‌ای و بستر جلبک‌های دریایی که می‌توانند در آن پنهان شوند، علاقه‌مند هستند. طول این ماهی‌های تا ۵ فوت می‌رسد و می‌توانند تا ۴۰ پوند وزن داشته باشند. در حالی که گرگ ماهی در تصویر در اینجا آبی است، ممکن است رنگ آن‌ها قهوه‌ای مایل به ارغوانی یا سبز زیتونی مات باشد. اگر بر حسب شانس یکی را دیدید یا در حین ماهیگیری موفق به صید آن شدید، مراقب باشید گازتان نگیرد.

کوسه بلانت

کوسه بلانت پوزه سیاه مهاجر در سراسر جهان در اعماق ۶۵۰۰ فوتی یافت می‌شود، اگرچه برای تغذیه به سمت آب‌های کم عمق‌تر حرکت می‌کند. این کوسه‌های ساکن اعماق دریا بدنی قدرتمند، سر‌های پهن و چشم‌های فلورسنت و سبز آبی دارند. رنگ کوسه‌های بلانت از خاکستری تا قهوه‌ای مایل به قهوه‌ای تا سیاه در پشت خود متغیر است، اما همه آن‌ها در زیرآب روشن‌تر هستند. موسسه تحقیقات کوسه گزارش می‌دهد که طول آن‌ها تقریبا به ۱۶ فوت می‌رسد. برای سوخت رسانی به بدن به مقدار زیادی غذا نیاز دارند. طعمه آن‌ها دلفین ماهی، بیل ماهی، ماهی کاد، ماهی خاردار، سگ ماهی و کوسه خاردار است. یکی از اقتباس‌های جذاب این کوسه برای کمک به زندگی در اعماق تاریک، یک پنجره بزرگ صنوبری است، یک نقطه بزرگ و روشن بین چشمانش که اجازه می‌دهد تا هفت برابر نور بیشتری وارد مغزش شود.

کرم‌های لوله‌ای غول پیکر

جوامعی از کرم‌های لوله‌ای غول‌پیکر در بیش از یک مایل زیر آب در اقیانوس آرام در اطراف منافذ هیدروترمال تشکیل می‌شوند. این شکاف‌ها در کف اقیانوس باعث تولید آب اسیدی و گاز‌های سمی می‌شوند. اما حتی در آن محیط تاریک و خشن، لوله‌های سفید متحرک می‌توانند تا ۸ فوت و با سرعت ۳۳ اینچ در سال رشد کنند. نوک این کرم‌ها به رنگ قرمز روشن هست چرا که پر از خون هستند. آن‌ها دهان یا سیستم گوارشی ندارند. درعوض، از طریق یک رابطه همزیستی با باکتری‌های موجود در درونشان زنده می‌مانند. دانشمندان اولین بار در سال ۱۹۷۷ کرم‌های لوله‌ای غول پیکر را در سواحل جزایر گالاپاگوس در شکاف گالاپاگوس، تقریباً ۸۰۰۰ فوت زیر سطح کشف کردند.

پارو ماهی

این ماهی‌های کشیده در عمق ۶۵۶ فوتی زندگی می‌کنند، اما برخی از آن‌ها تا عمق ۳۲۸۰ فوتی هم دیده شدند گفته می‌شود که پارو ماهی منبع اصلی داستان‌های "مار‌های دریایی" در طول سال‌های حیات بشر بودند. با طولانی‌ترین ماهی استخوانی جهان می‌تواند تا ۵۶ فوت طول و ۶۰۰ پوند وزن داشته باشد. این ماهی‌ها که در سرتاسر جهان یافت می‌شوند، به خاطر گوشت ژلاتینی‌شان صید نمی‌شوند، اگرچه برخی از مردم گاهی به دنبال آن‌ها هستند. آن‌ها به جای فلس، غده‌هایی دارند که با ماده‌ای به نام گوانین پوشانده شده است. وقتی به سطح می‌آیند، پوست آن‌ها نرم می‌شود و به راحتی آسیب می‌بیند.

لابستر اسکات

خرچنگ‌های اسکوات که نه خرچنگ هستند و نه میگو، در اعماق ۸۵۷۹ فوتی در کف دریا زندگی می‌کنند. آن‌ها بیشتر به خرچنگ‌های گوشه نشین شبیه هستند. خرچنگ‌های اسکوات اغلب کور و معمولا نرم هستند و پوسته‌ای را روی پشت خود حمل نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها برای محافظت از بدن خود و باز گذاشتن پنجه‌های خود، بار‌ها در شکاف‌های مرجانی در اعماق دریا فشرده می‌شوند. طول این خرچنگ‌ها تنها به چند اینچ می‌رسد، اگرچه بازو‌های آن‌ها می‌تواند چندین برابر طول بدن آن‌ها باشد. برخی خرچنگ‌های اسکات رژیم غذایی چوبی دارند. آن‌ها درختان مرده و کشتی‌های غرق شده را می‌خورد. استخوان نهنگ و پوسته لاک پشت رژیم غذایی گونه‌های دیگر را تشکیل می‌دهند.

چتر دریایی بشقابی

چتر دریایی بشقابی یکی از چتر‌های دریایی است که تاریکی اعماق آب‌ها را خانه می‌نامد. آن‌ها در ۲۳۰۰ تا ۳۳۰۰ فوت زیر سطح دریا زندگی می‌کنند. به طور شگفت انگیزی، آن‌ها منتظر غذا نمی‌مانند و به جای آن، به طور فعال به دنبال زئوپلانکتون و سایر چتر دریایی‌هایی دیگر را شکار می‌کنند. این رفتار در میان عروس‌های دریایی که چتر‌هایی دریایی هم شامل آن‌ها می‌شوند منحصر به فرد است.

کاوشگر Okeanos تصویر واضحی را از کوه‌های زیر آب در شمال جزایر اصلی هاوایی، عکاسی کرد. قبل از این اکتشاف، این منطقه چندان مورد توجه دانشمندان قرار نگرفت. برای اولین بار بسیاری از انواع و گونه‌های زیستی دریایی، از جمله سایر چتر‌های دریایی کمتر شناخته شده و کشف نشده را این کاوشگر ثبت کرد.

پ

10 دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.