کفش برفوت، بهترین کفش طبی برای پیاده روی

کفش برفوت، بهترین کفش طبی برای پیاده روی

شاید شما هم اسم کفش‌های برفوت را شنیده باشید. ترجمه تحت اللفظی این عبارت، «کفش‌‌های پابرهنه» است. دلیل این نامگذاری متناقض اما جالب این است که این کفش‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که حس راه رفتن پابرهنه را برای شخص ایجاد می‌کند. در این مقاله بررسی میکنیم که این کفش‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که "کفش‌های پابرهنه" نام گرفته‌اند و در ادامه به معرفی بعضی برندهای کفش برفوت می‌پردازیم. همچنین درباره اولین برند کفش برفوت در ایران خواهیم خواند.

کفش برفوت چیست؟

کفش های پابرهنه یا برفوت (barefoot shoes) نوع نسبتا جدیدی از کفش است که در 5 سال اخیر در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این کفش‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص دارند که باعث می‌شود حسی مشابه حس راه رفتن پابرهنه را برای شخص ایجاد کند. کفش‌های برفوت «راحت‌ترین نوع کفش‌ها» گویی مانند راه رفتن پابرهنه هستند، به گونه‌ای که کسانی که راه رفتن با آن‌ها را امتحان کرده‌اند ادعا می‌کنند که دیگر تحمل پوشیدن کفش‌های عادی را ندارند!

ویژگی‌های کفش برفوت:

کفش‌های برفوت چند مشخصه اصلی دارند که مجموعه‌ی این ویژگی‌های مهم درکنار هم باعث القای حس راه رفتن پابرهنه می‌شود. در ادامه درباره این چند ویژگی می‌خوانیم:

  1. پنجه‌ی آناتومیکال

بارزترین ویژگی ظاهری کفش‌های برفوت، تطابق فرم پنجه‌ی آن‌ها با فرم طبیعی پنجه انسان است. در طول تاریخ، شبیه نبودن فرم پنجه کفش‌ها به فرم پنجه پا همواره موجب بروز ناهنجاری‌های مختلف استخوانی شده‌است. به‌عنوان مثال کفش‌های نوک تیز در طولانی مدت باعث کج شدن شست پا و یا بعضا باعث روی هم افتادن دو انگشت پا می‌شوند. کفش‌های برفوت با داشتن انحنایی که کاملا مشابه پاست، فضای کافی در اختیار پنجه پا قرار می‌دهند تا به طور طبیعی حرکت کند و خم‌شدگی انگشتان پا مشابه حالت پابرهنه اتفاق بیفتد. به این ترتیب می‌توان از انحراف انگشت شست جلوگیری و حتی به مرور زمان آن را درمان کرد.

 2 - زیره‌ی صاف یا zero – drop

در راه رفتن پابرهنه یا طبیعی میان پاشنه و پنجه اختلاف ارتفاعی وجود ندارد. کفش‌های مرسوم، از پاشنه‌دار گرفته تا ورزشی، با پاشنه‌ای برجسته (raised heel) طراحی شده‌اند که از صاف قرار دادن پا بر روی زمین جلوگیری می‌کند. باور رایجی وجود دارد که بالاتر بودن ارتفاع پاشنه برای سلامت پا مفید است اما تحقیقات پزشکی نشان می‌دهند با بالا رفتن پاشنه از حالت طبیعی خود، سیستم حرکتی بدن برای حفظ تعادل و ثقل بدن، به طور ناخودآگاه به سمت جلو خم خواهد شد. این خم‌شدگی باعث تغییر شکل ستون فقرات و فشار مضاعف به قسمت کمر و لگن می‌شود.

با بالاتر رفتن پاشنه از حالت طبیعی خود، تاندون پشت پا یا "آشیل"، کمتر از حد طبیعی کشیده می‌شود و به این ترتیب مچ پا برای جبران این ارتفاع، بیش از حد به سمت داخل خمیده خواهد‌شد. به این پدیده over pronation گفته می‌شود که در طولانی‌مدت موجب کوتاه شدن و تضعیف عضلات ساق پا و باعث تغییر فرم زانو خواهد شد.

 در کفش‌های برفوت از زیره‌های کاملا صاف (zero drop) استفاده می‌شود که از پاشنه تا پنجه اختلاف ارتفاعی ندارند. این نوع زیره با فعال کردن پاشنه آشیل به شکل طبیعی خود، از تمامی این عارضه‌های حرکتی جلوگیری می‌کند.

3 - پنجه کاملا افقی

در کفش‌های ورزشی کلاسیک، فضای انگشتان، کمی از زمین فاصله دارد که به اصطلاح تخصصی toe spring نامیده می‌شود. این بالارفتگی قسمت پنجه، انگشتان پا را همواره بالاتر از وضعیت افقی نگه می‌دارد و این بدان معناست که فرد نمی‌تواند از انگشتانش برای نیرو وارد کردن به زمین استفاده کند. چنین طراحی‌هایی آزادی حرکت را از انگشتان پا گرفته و از حرکت انگشتان پا به سمت بالا و پایین جلوگیری می‌کند. Toe spring با کم کردن حرکت انگشتان پا، موجب فشار آمدن به عضلات کف پا و مفاصل انگشتان می‌شود زیرا این عضلات می بایست عدم حرکت انگشتان پا را جبران کنند. 

در کفش‌های برفوت، پنجه کاملا صاف و همراستا با سطح زمین طراحی شده‌اند. به این ترتیب شخص حسی مشابه حس راه رفتن پابرهنه را خواهد داشت.

4 – ارتفاع زیره کم

کفش‌های برفوت با هدف حفظ ارتباط پا با سطح زمین، معمولا زیره‌های کوتاه و کم‌ارتفاعی دارند. هر چه ارتفاع زیره کمتر باشد، گیرنده‌های عصبی کف پا، بیشتر تقویت شده و حس راه رفتن طبیعی و پابرهنه بهتر ایجاد می‌شود.

5- یونیسکس بودن

کفش‌های برفوت، معمولا یونیسکس هستند یعنی به زنانه و مردانه تقسیم نمی‌شوند. این کفش‌های خارق‌العاده با هدف از بین بردن کلیشه‌های مخرب صنعت مد و فشن و داشتن ظاهری طبیعی، طیف وسیعی از سایزها را شامل می‌شوند تا هرکسی فارغ از جنسیت، به راحتی کفش برفوت مطابق با پای خودش را پیدا کند.

6- انعطاف زیاد

کفش‌های برفوت معمولا سبک و انعطاف‌پذیر هستند. این سبکی باعث راحتی هرچه‌بیشتر این نوع از کفش‌ها می‌شود. با داشتن انعطاف زیاد، پای شخص قابلیت چرخش، پیچش و خم شدن به هر طرفی را خواهد داشت و به ایجاد حسی مشابه راه رفتن طبیعی و پابرهنه می رسد! 

کفش‌های برفوت و محبوبیت جهانی

کفش‌های برفوت در 5 سال اخیر در آمریکا و اروپا محبوبیت روزافزونی پیدا کرده‌اند؛ به طوری که حتی جمع‌آوری کلکسیونی از کفش‌های برفوت جزو افتخارات و رقابت‌های بین جوانان محسوب می‌شود! در ادامه نام چند تا از معروف‌ترین برند‌های کفش برفوت به همراه محصولاتشان را خواهیم خواند: 

1.Vivo barefoot، تنوع به سبک برفوت

برند Vivo انواع کفش برفوت را اعم از ورزشی، مجلسی، زمستانی و ... با تنوعی بی‌نظیر تولید می‌کند. طرفداران این برند می‌توانند برای هر مناسبت کفش‌های برفوت همان مناسبت را به پا داشته باشند! کفش‌های Vivo همچنین به عمر مفید بالا بین کفش‌های برفوت معروف هستند.

2.Feelgrounds، زیبایی در اوج سادگی

برند Feelgrounds با داشتن طرح‌های بسیار ساده، بهشتِ مینیمال‌پسندهاست! کفش‌های این برند با وجود داشتن طرح‌هایی ساده، رنگبندی متنوعی دارند که حق انتخاب‌ رنگارنگی به شما می دهد.

3.Lems، حق انتخاب در سه جهت هندسی!

برند لمز یکی از برندهای پیشرو کفش‌های برفوت است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این برند، تنوع کفش‌های آن از منظر طولی، عرضی و ارتفاعی است. کفش‌های لمز علاوه بر سایز طولی، سه سایز عرضی هم دارند. همچنین زیره‌های این برند از کاملا صاف تا کمی لژدار متنوع هستند.

4.Vibram five fingers، مشابه دستکش برای پا!!

این برند با ایجاد فضایی جداگانه برای هر انگشت، طلایه دار ایجاد حس کامل پابرهنگی با وجود داشتن کفش است.

تعداد و برندهای برفوت بسیار زیاد و روز به‌ روز رو به افزایش است. بدیهی است که معرفی تمام برندهای برفوت در این مقاله نمی‌گنجد.

کفش‌های برفوت، برای اولین بار در ایران

نسخه بومی کفشهای برفوت، برای اولین بار در ایران، توسط برند"لیبرتو" طراحی و ساخته شد. تیم لیبرتو، متشکل از مهندسین طراحان و الگوسازان متخصص از سال 1398 بصورت جدی شروع به کار کرد. هدف اصلی این تیم ایجاد تحولی در راستای ارتقای صنعت کفش ایران به کمک انجام تحقیقات اصولی و اقدام های مفید بود.

یکی از ویژگی ‌های مهم کفشهای برند لیبرتو، تطابق قالب آنها با پای ایرانی است که پس انجام تحقیقات مهندسی، اسکن سه بعدی پا و اصلاح قالب انجام شده است. در طول سالیان، یکی از ایرادهای اساسی صنعت کفش ایران، استفاده از قالبهای وارداتی بود که مانع از راحتی کفش‌ها می‌شود؛ چرا که نژاد و ملیت بر روی شکل و ابعاد پا تاثیرگذار است و برای هر کشور باید از قالب‌های مطابق همان ملیت استفاده کرد. بطور کلی ایرانیان پاهای پهن با آز بلند دارند و لذا پای اکثر افراد در کفشهای نازک احساس راحتی نمی‌کند.

تیم لیبرتو با اسکن سه بعدی پا، طراحی‌های کامپیوتری، اصلاح قالب و پرینت سه بعدی موفق به طراحی قالب مطابق با طبیعت پای ایرانی شد و یکی از دلایل راحتی کفشهای لیبرتو، همخوانی آن با ساختار طبیعی پای ایرانیان است.  همچنین شما می توانید با اسکن پای خود در این مجموعه،کفش اختصاصی پای خودتان را داشته باشد.

تمامی کفش‌های لیبرتو، از سایز 30 تا 47 را شامل شده و اصطلاحا یونیسکس هستند. به این ترتیب افرادی که پاهای بزرگتر یا کوچکتر از میانگین دارند، در خرید محصولات لیبرتو به مشکل بر نخورده و سایز مورد نظر خود را به سادگی پیدا خواهند کرد. به دلیل وجود کفشهای مردانه، زنانه و بچگانه در تمامی لاین‌های محصولات لیبرتو، امکان استفاده خانوادگی از کفش‌های لیبرتو وجود دارد. اگر بصورت خانوادگی به فروشگاه لیبرتو بروید، کفش کودک شما رایگان خواهدبود.

کفش کودک و نوجوان از لاین های مهم لیبرتو است . به دلیل اهمیت بالای استخوان سازی در سن رشد و ارتباط مستقیم کفش با سلامت، پوشیدن کفش برفوت در سنین کودکی و نوجوانی بسیار اهمیت دارد. با توجه به تغییر سایز سریع پای کودکان و نوجوانان، فرزند شما نه تنها با اولین خرید از لیبرتو، بلکه با هر کدام از خرید های بعدی، مشمول تخفیف خواهد بود و این تخفیفها تا زمان ثابت شدن پای نوجوان شما ادامه دار خواهد هستند.

در لیبرتو، رنگبندی متنوع است و شما در لیبرتو امکان سفارش کفش دلخواه خود را دارید! لیبرتو با شعار «کفش خودت را بساز!» این حق انتخاب را به مشتری میدهد که با رنگ زیره، رنگ رویه و بند دلخواه خود، کفش مورد علاقه خودشان را سفارش دهند. این سفارشات در کمتر از دو هفته آماده شده و به دست مشتری خواهد رسید.  برای دیدن کفش‌های لیبرتو، اولین کالکشن کفش‌های برفوت در ایران از سایت

یا اینستاگرام libertoeshoes دیدن نمایید.

 

7 دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.