AMD از تکنولوژی افزایش رزولوشن FSR 2.0 برای کارت‌های گرافیک رونمایی کرد

AMD از تکنولوژی افزایش رزولوشن FSR 2.0 برای کارت‌های گرافیک رونمایی کرد

کمپانی AMD تنها چند روز پس از معرفی پردازنده‌های جدید و مقرون به صرفه رایزن، از نسل جدید تکنولوژی افزایش رزولوشن FidelityFX Super Resolution یا به عبارتی FSR 2.0 رونمایی کرده که در مقایسه با نسل قبل مزیت‌های مهمی دارد.

برای این که با تکنولوژی FSR 2.0 آشنا شوید ابتدا باید توضیح دهیم که نسخه اول یعنی FSR 1.0 چه کاری انجام می‌داد. در نسخه اول، از تکنولوژی افزایش مقیاس فضایی استفاده می‌شد. به کمک این قابلیت، رزولوشن هر فریم تصویر به مقداری بالاتر افزایش می‌یافت. در واقع روش FSR 1.0 مشابه ویژگی افزایش کیفیت تصاویر در اپلیکیشن‌های ویرایش عکس عمل می‌کرد و در کنار افزایش رزولوشن، کمی هم شفافیت تصویر را افزایش می‌داد. البته این روش مشکلات خاص خود را داشت. FSR 1.0 نیاز به یک راهکار قدرتمند اصلاح شکستگی تصاویر (anti-aliasing) داشت که باید از قبل در انجین پیاده‌سازی می‌شد. همین موضوع باعث می‌شد که برخلاف تکنیک DLSS شاهد بخش‌های مصنوعی یا درخشان در برخی قسمت‌های تصویر باشیم.

علاوه بر این، نسخه ۱.۰ تنها با رزولوشن‌های بالاتر کار می‌کرد. دلیل این موضوع این بود که در رزولوشن‌های پایین‌تر اطلاعات کافی برای افزایش مقیاس تصویر وجود نداشت. این موضوع موجب می‌شد قابلیت DLSS انویدیا که بر هوش مصنوعی متکی بود، عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد. به دلیل همین نقص‌ها بود که AMD تصمیم به معرفی FSR 2.0 گرفت.

قابلیت‌های AMD FSR 2.0

FSR 2.0 از قابلیت بازسازی تصویر زمانی بهره می‌برد. در این تکنیک از رنگ، عمق و بردارهای حرکتی هر فریم در پایپ‌لاین رندرینگ و نیز اطلاعات فریم قبلی استفاده می‌شود تا تصویری با رزولوشن بالاتر تولید شود. FSR 2.0 همچنین به قابلیت اصلاح شکستگی تصاویر ویژه خود مجهز شده تا جایگزینی برای آن مواردی باشد که در انجین‌ها قرار می‌گیرند. مزیت FSR 2.0 نسبت به نسل قبل در این است که در نهایت امکان بازتولید تصاویری با جزئیات بیشتر را نسبت به روش افزایش رزولوشن ساده دارد. علاوه بر این، می‌تواند خصوصیات بیشتری از تصویر اصلی را در مقایسه با روش‌های رندر بومی حفظ کند.

FSR 2.0 از اصولی مشابه روش‌های مورد استفاده انویدیا DLSS 2.0 و اینتل XeSS استفاده می‌کند؛‌ با این تفاوت که روش‌های انویدیا و اینتل بر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی مبتنی هستند و به همین دلیل نیاز به سخت‌افزاری ویژه برای این کار دارند. اما FSR 2.0 امکان اجرا روی سخت‌افزارهای متنوع‌تری را دارد و حتی می‌تواند روی پردازشگرهای گرافیکی اینتل و انویدیا هم اجرا شود. اما برخلاف DLSS، امکان بازسازی زیاد جزئیات تصاویر در رزولوشن‌های پایین را ندارد.

برای این که قدرت این فناوری را محک بزنیم باید تا زمان عرضه آن منتظر بمانیم. البته در نمایش AMD‌ روی Deathloop که از اولین عناوینی است که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند، کارایی بالاتر FSR 2.0 در مقایسه با نسخه قبلی به ویژه در سیستمی با قدرت پایین‌تر مشهود است و حتی گاه جزئیات تولید شده توسط FSR 2.0 در مقایسه با رندرینگ با رزولوشن 4K محلی هم بیشتر است.

FSR 2.0 با تمام سخت‌افزارهایی که با نسخه قبلی سازگاری داشتند، کار می‌کند و مشابه نسخه قبل می‌تواند برای پی‌سی، کنسول‌ها و حتی گوشی‌های موبایل تطبیق داده شود؛ البته به شرطی که توسعه‌دهندگان مایل به بهره بردن از آن باشند. FSR 2.0 قرار است در بهار ۱۴۰۱ عرضه شود.

AMD همچنین تکنولوژی Radeon Super Resolution یا به اختصار RSR را معرفی کرده که در واقع پیاده‌سازی FSR 1.0‌ در سطح درایور کارت گرافیک است. این قابلیت به کاربران امکان فعال کردن FSR 1.0 در تمامی بازی‌هایی را می‌دهد که در حالت تمام صفحه اجرا می‌شوند. RSR همین حالا از طریق جدیدترین نسخه ۲۰۲۲ آدرنالین در دسترس است و البته تنها امکان استفاده از آن روی کارت گرافیک سری RX 5000 یا جدیدتر وجود دارد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
8 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.