۱۰۰ سال با مزدا، این ژاپنیِ دوست‌داشتنی…

۱۰۰ سال با مزدا، این ژاپنیِ دوست‌داشتنی…

بنتلی در سال ۲۰۲۰ یک صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد و مزدا هم چنین کاری را انجام خواهد داد. به منظور گرامی داشت یک قرن تجربه، مزدا حدود ۴۰۰ تصویر از تقریباً تمامی خودروهای مهم خود در طول این ۱۰۰ سال منتشر کرده و ما هم برخی از نمونه‌های موردعلاقه را تقدیم شما عزیزان می‌کنیم.

۱۰۰ سال پیش و در سال ۱۹۲۰ بود که مزدا حتی به تولید خودرو فکر هم نمی‌کرد. این کمپانی در آن زمان مزدا خوانده نمی‌شد بلکه یک تولید کننده چوب‌پنبه در هیروشیما بود که تویو کورک کاگیو نام داشت. در سال ۱۹۲۱ بود که جوجیرو ماتسودا این کمپانی را خریداری کرد. او شرکت موردبحث را در ابتدا به تولید کننده ابزارآلات و سپس به شرکت تولید خودرو بدل کرد. اولین خودروی تولیدی هم یک پیکاپ سه چرخ با نام مزدا گو بود که در سال ۱۹۳۱ خط مونتاژ را ترک نمود. مزدا حتی در آن زمان نیز خلاقیت‌های زیادی به خرج داد و از جمله آن‌ها می‌توان به گیربکس ۴ سرعته در سال ۱۹۳۸ اشاره کرد که تا ۲۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کرد.

مزدا پس از بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا تولید پیکاپ ها را از سر گرفت و اولین خودروی سواری خود یعنی مزدا R360 را در سال ۱۹۶۰ تولید نمود. از اینجاست که همان مزدای دوست‌داشتنی ما متولد شد…

مزدا در سال ۱۹۶۱ و زمانی که توافقی مهم با خودروساز آلمانی NSU برای ساخت پیشرانه‌های وانکل روتاری را امضا کرد چشم‌انداز خودرویی را تغییر داد. در سال ۱۹۶۷ بود که مزدا کاسمو اسپورت ۱۱۰S به اولین خودروی تولیدی مجهز به پیشرانه روتاری بدل گردید و بعدا نزدیک به دو میلیون خودروی دارای پیشرانه روتاری همچون RX-4، RX-7 و RX-8 تولید شد. مزدا همچنین اولین خودروساز آسیایی بود که در سال ۱۹۹۱ توانست مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را قهرمان شود. این تنها لحظه در تاریخ لمانز است که یک خودرو با پیشرانه فاقد پیستون قهرمان شده است.

در سال ۱۹۸۴ نام کمپانی به‌صورت رسمی به مزدا موتور کورپوریشن تغییر یافت و در سال ۱۹۸۹ بود که با معرفی مزدا MX-5 میاتا بار دیگر صنعت خودرو متحول شد. امروز چهار نسل از میاتا تولید شده و این خودرو پرفروش‌ترین رودستر تاریخ نام گرفته است. در سال ۲۰۱۶ بود که میاتا مرز فروش یک‌میلیون دستگاهی را رد کرد. این برند ژاپنی همچنان با تولید محصولات جدیدی همچون MX-30 به نوآوری‌های خود ادامه می‌دهد.

آکیرا ماروموتو مدیرعامل مزدا گفته است:

از آنجایی که ما به ۱۰۰ سال دیگر نگاه می‌کنیم بنابراین همچنان به چالش کشیدن خود برای تولید محصولات، تکنولوژی‌ها و تجارب منحصربه‌فرد ادامه خواهیم داد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.