یادی از مرسدس بنز CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن، اولین خودروی جهان با ترمزهای سرامیکی

یادی از مرسدس بنز CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن، اولین خودروی جهان با ترمزهای سرامیکی

۲۰ سال پیش مرسدس بنز نسخه جاده‌ای خودروی ایمنی فرمول ۱ آن زمان خود را ساخت. این در حالی بود که خود مدل ایمنی بر پایه‌ی خودرویی تولیدی شکل گرفته بود.

ما درباره‌ی مرسدس بنز CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن سخن می‌گوییم، اولین خودروی جاده‌ای دنیا با ترمزهای دیسکی سرامیکی. عرضه این خودرو در اواخر می ۲۰۰۰ با شروع فصل مسابقات فرمول ۱ هم‌زمان شد.

CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن خودروی بسیار خاص و کمیابی است زیرا تنها ۵۵ دستگاه از آن و هریک با قیمت قابل‌توجه ۳۳۰ هزار مارک آلمان معادل ۱۸۵۵۰۰ دلار امروز تولید شد. این خودرو که کاملاً مناسب کلکسیونرها بود تنها از تابستان سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۱ و به عنوان عضوی از خانواده‌ی نسل C215 عرضه شد. خانواده‌ی کوپه و لوکس CL از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۶ در خط تولید بوده است.

همانند نسخه استاندارد CL55 AMG، نسخه سفارشی F1 لیمیتد ادیشن از پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری دست‌ساز AMG سود می‌برد. قدرت این پیشرانه برابر با ۳۶۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۵۳۰ نیوتون متر می‌باشد. همین نیروگاه آهنین باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی شده است.

همان‌گونه که گفته شد این خودرو برای اولین بار از ترمزهای سرامیکی سود می‌برد. سیستم ترمز CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن قدرت توقفی تا حداکثر ۲۰۰۰ اسب بخار را فراهم کرده بود. این سیستم دارای دیسک‌های ترمز تهویه دار ساخته شده از سرامیک تقویت شده با فیبر و کالیپرهای ترمز هشت پیستونه دست‌پرورده برمبو بود.

از جمله مزیت‌های این سیستم ترمز می‌توان به مقاومت گرمایی فوق‌العاده بالا و وزن کمتر نسبت به نمونه‌های استاندارد اشاره کرد. دیسک‌های ترمز این سیستم نسبت به دیسک‌های فولادی سنتی ۶۰ درصد سبک‌تر هستند.

محصول منحصربه‌فرد مرسدس با رنگ نقره‌ای متالیک، رینگ‌های ۱۹ اینچی با طراحی ۵ پره، نوشته F1 لیمیتد ادیشن روی گلگیرهای جلو، رکاب‌های نورانی و پلاک شماره‌دار داخل کابین شناخته می‌شود.

CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن همچنین دارای صندلی‌های اسپورت با پوشش چرم مشکی و نقره‌ای، فرمان اسپورت AMG با چرم تهویه دار، تریم فیبر کربن در کنسول مرکزی و کف‌پوش‌هایی با برند AMG می‌باشد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.