گیربکس دستی مجازی؛ ابتکار تویوتا برای خودروهای الکتریکی

گیربکس دستی مجازی؛ ابتکار تویوتا برای خودروهای الکتریکی

گیربکس‌های دستی حتی قبل از خیزش خودروهای الکتریکی هم طرفداران زیادی در بازارهای غربی نداشتند اما به نظر می‌رسد استقبال خریداران از خودروهای الکتریکی میخ نهایی بر تابوت گیربکس‌های دستی باشد. البته تویوتا ایده‌های جدیدی دارد.

درحالی‌که ژاپنی‌ها با خودروهایی همچون bZ4X آینده‌ای الکتریکی را دنبال می‌کنند اما درعین‌حال هشت پتنت را در آمریکا ثبت کرده‌اند که طی آن خودروهای الکتریکی آینده دارای گیربکس‌های دستی غیرواقعی خواهند بود. این اختراعات جدید چندین تکنولوژی از جمله میدونی کلاچ شبیه سازی شده، تعویض دنده شبیه‌سازی شده و روش قطع جریان گشتاور را به منظور ایجاد حس راندن خودروهای درون‌سوز گیربکس دستی شامل می‌شود.

تویوتا دراین‌باره گفته است:

خودروی الکتریکی دارای اهرم تعویض دنده و میدونی کلاچ برای ایجاد حس کاذب تعویض دنده خودروهای گیربکس دستی است. اهرم تعویض دنده توسط راننده و برای انتخاب دنده‌های مجازی بکار می‌رود. کنترلر سرعت پیشرانه مجازی را محاسبه می‌کند و سرعت مجازی را روی نمایشگر نشان می‌دهد

تویوتا می‌گوید محصولات مجهز به این سیستم دارای سه حالت مختلف خواهند بود. در حالت اول راننده از کلاچ و دسته‌دنده استفاده می‌کند درحالی‌که در حالت دوم نیازی به استفاده از کلاچ نیست و تویوتا می‌گوید این ویژگی می‌تواند در زمان پارک کردن، دنده‌عقب رفتن یا گیر کردن در ترافیک مفید باشد. در حالت سوم هم راننده نه از میدونی کلاچ و نه از دسته‌دنده استفاده نمی‌کند.

اما به نظر می‌رسد در حالت سوم این کارها به‌صورت خودکار انجام خواهد شد و بنابراین خودرو همانند یک محصول درون‌سوز با گیربکس اتوماتیک انجام‌وظیفه خواهد کرد و خبری از عملکرد مشابه خودروی الکتریکی مرسوم با نسبت‌های ثابت نخواهد بود. احتمالاً این حالت برای خودروهای پرفورمنس همچون سوپرای آینده در نظر گرفته شده است. همان‌گونه که در تصاویر دیده می‌شود شما حتی یک دور شمار غیرواقعی مشابه خودروهای درون‌سوز را نیز خواهید داشت. احتمالاً این پتنت ها برای شما آشنا به نظر برسند چراکه تویوتا با کانسپت GR HV 2017 چنین چیزی را نشان داده است. GR HV که اساساً نسخه الکتریکی شده از GT86 تارگا بود به راننده اجازه می‌داد با فشار یک دکمه مخفی زیر پوشش دسته‌دنده الگوی H سنتی را باز کند. HV یک خودروی نمایشی بود اما به وضوح نشان می‌داد تویوتا به‌صورت جدی درباره حفظ گیربکس‌های دستی فکر می‌کند.

فعلاً نمی‌دانیم که این تکنولوژی چه حسی خواهد داشت و باعث جذاب‌تر شدن خودروهای الکتریکی و حفظ گیربکس‌های دستی خواهد شد یا خیر اما خب درهرحال طرفدار ایده‌های جذاب برای حفظ سنت‌های قدیمی صنعت خودرو هستیم. فراری‌های مدرن همچون روما، SF90 و ۲۹۶ GTB دارای دسته‌دنده با استایل رترو هستند و جذابیت‌های زیادی دارند. شما به‌صورت واقعی نمی‌توانید دنده‌های مختلف را انتخاب کنید و تنها قادر به انتخاب D و R خواهید بود اما نمی‌توانیم تصور کنیم چنین تکنولوژی‌ای در یک تویوتای ۳۰ هزار دلاری دیده شود و خبری از محصولات پورشه و فراری با تکنولوژی‌های جذاب نباشد. آیا از ایده گیربکس‌های دستی غیرواقعی برای خودروهای الکتریکی استقبال می‌کنید؟ نظر شما درباره این تکنولوژی چیست؟

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
9 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.