گری استارک‌ودر، مخترع فقید پرینتر لیزری را بشناسید

گری استارک‌ودر، مخترع فقید پرینتر لیزری را بشناسید

گری استارک‌ودر، کسی که با ترغیب مداوم روسای خود به تولید پرینتر لیزری نوعی انقلاب به وجود آورد و پرینت مستقیم تصاویر و متون را از ترمینال‌های کامپیوتر در منازل و دفاتر کار امکان‌پذیر کرد، اخیرا در روز ۲۶ دسامبر و در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

آقای استارک‌ودر که جوایزه اسکار را به‌خاطر پیشرفت‌های فنی در زمینه فیلم‌سازی نیز دریافت کرد، اواخر دهه ۱۹۶۰ در شرکت زیراکس مشغول به کار بود؛ شرکتی که آن زمان تولیدکننده برتر دستگاه‌های کپی در جهان به حساب می‌آمد.

این تکنولوژی در آن زمان با استفاده از لنزهای فوتوگرافیک قادر به کپی کردن تصویر یک صفحه کاغذ روی صفحه دیگر بود. اما این سوال برای استارک‌ودر پیش آمده بود که آیا می‌توان از یکی از گام‌های این پروسه عبور کرد -یعنی استفاده از مستندات فیزیکی- و در عوض یک سیگنال الکترونیکی را به صورت مستقیم از ترمینال کامپیوتر به پرینتر فرستاد.

درحالی که رسما باید روی پروژه ماشین فکس کار می‌کرد، گری استارک‌ودر در وقت اضافه خود شروع به آزمون و خطا با دستگاه‌های کپی و تکنولوژی دیجیتال کرد. او می‌خواست این دو تکنولوژی را با یکدیگر ادغام کند. در دوران تحصیل در زمینه هولوگرافی، روی لیزرها -منبعی از نور شدیدا تقویت‌شده- مطالعه کرده بود و می‌خواست بداند می‌توان لیزرها را به پرینترها آورد یا خیر.

مالکوم گِلَدوِل در سال ۲۰۱۱ در نشریه نیویورکر نوشت: «ایده‌ای رادیکالی بود. پرینترها از زمان گوتنبرگ تنها قادر به بازتولید بودند. اگر می‌خواستید یک تصویر یا نامه خاص را پرینت کنید، باید به صورت فیزیکی به آن دسترسی می‌داشتید. کاری که استارک‌ودر می‌خواست انجام دهد،‌ برداشتن مجموعه‌ای از بیت‌ها و بایت‌ها، صفرها و یک‌ها بود و انتقال دادنشان به صورت مستقیم به دستگاه کپی. این یعنی در تئوری می‌توانست قادر به پرینت هرچیزی باشد.»

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.