کوییک اتوماتیک: مشخصات، قیمت، رقبا و هر آنچه باید بدانید

سایپا کوییک

معرفی اولین خودروی ملی سایپا یعنی تیبا راه را برای تولید محصولات متنوع دیگر باز کرد. البته این گفته را نباید به حساب نوآوری و طراحی پلتفرم‌های جدید و به‌روز دانست بلکه سایپا از تیبا برای ارائه مشتقات دیگری همچون ساینا و کوییک اس استفاده کرد. در مقاله جامع امروز می‌خواهیم شما را با کوییک پلاس اتوماتیک آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

افزایش روزافزون ترافیک شهری و علاقه مشتریان به خودروهای اتوماتیک باعث شده است خودروسازان داخلی نیز به فکر تولید چنین محصولاتی بیفتند. کوییک اتومات حاصل چنین تفکری بوده و در واقع فول ترین نسخه خانواده کوییک محسوب می‌شود. این خودرو از سال ۹۷ روی خط تولید سایپا قرار دارد و در ابتدا با تیپ‌های فول و فول پلاس تولید شد اما در ادامه به دلیل عدم استقبال از مدل فول سایپا فقط به تولید مدل فول پلاس ادامه داد. شایان ذکر است تفاوت‌های این دو مدل به برخی تجهیزات و امکانات آن‌ها مربوط می‌شود.

کوییک اتومات تفاوت چندانی با دیگر نسخه‌های کوییک ندارد و در واقع تنها تغییر آن استفاده از گیربکس CVT با شش دنده و تجهیزات بیشتر است.

طراحی ظاهری کوییک پلاس اتوماتیک

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • طراحی ظاهری کوییک پلاس اتوماتیک
  • طراحی داخل کوییک اتومات
  • پیشرانه و گیربکس کوییک اتوماتیک
  • تجهیزات و امکانات کوییک اتوماتیک
  • قیمت کوییک اتوماتیک
  • رقبای کوییک پلاس اتومات
  • مزایا و معایب کوییک اتومات

کوییک بر اساس تیبا و ساینا شکل گرفته است و این موضوع را می‌توان در تمامی زوایای خودرو دید. نمای جلو همان ساینا بوده و برخی تفاوت‌ها همچون سپر و چراغ‌های تیره‌تر قابل‌ذکر هستند. در نمای ظاهری روح تیبا به وضوح دیده می‌شود ولی اگر به بخش عقب بروید طراحی خودرو کمی بهتر و قابل‌تحمل‌تر خواهد بود. کوییک اتومات از رینگ‌های متفاوتی نسبت به سایر نسخه‌های این خودرو استفاده می‌کند و در واقع تنها وجه تمایز ظاهری این خودرو از کوییک های استاندارد همین رینگ‌هاست. در کل باید گفت طراحی ظاهری کوییک متفاوت و نه لزوماً زیباست.

طراحی داخل کوییک اتومات

با ورود به کابین شاهد همان طراحی کلی ساینا و کوییک استاندارد خواهید بود اما برخی تفاوت‌های جالب وجود دارد که باعث می‌شود کوییک اتومات بهتر ظاهر شود. فرمان D شکل، کنسول میانی جدید، نمایشگر لمسی و پشت آمپرهای متفاوت جزو موارد قابل‌ذکر هستند که کوییک اتومات را از برادران دستی خود متمایز می‌کنند. طراحی کلی کابین بد نیست و بهتر از تیباست اما نباید انتظار کیفیت بالایی را از ادوات و متریال بکار رفته داشت. فضای کابین به ویژه در بخش عقب و در مقایسه با پژو ۲۰۶ بسیار بهتر است و این موضوع می‌تواند یکی از موارد تعیین کننده برای خریداران باشد.

پیشرانه و گیربکس کوییک اتوماتیک

کوییک اتوماتیک از همان پیشرانه تیبا، ساینا و کوییک استاندارد استفاده می‌کند. به این ترتیب شاهد یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری قدیمی هستیم که قدرت ۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۲۸ نیوتون متری تولید می‌کند. نکته مهم و تفاوت کوییک اتومات به استفاده از دریچه گاز برقی مربوط می‌شود. نیروی تولیدی پیشرانه همان‌طور که گفته شد از طریق گیربکس CVT به چرخ های جلو فرستاده می‌شود. این گیربکس عملکرد نرمی دارد اما نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشید. نکته منفی درباره کوییک اتومات هم میزان صدای ورودی به کابین است که همانند دیگر برادران خود با افزایش دور پیشرانه به شدت آزاردهنده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های کوییک اتومات استفاده از فرمان برقی است که در نسخه‌های دستی دیده نمی‌شود. فرمان خودرو نرم است اما دقت بالایی ندارد و در کل با یک هاچبک جمع‌وجور طرف هستیم که تجربه سواری سطح بالایی را ارائه نمی‌کند. البته نکته مثبت این پیشرانه و گیربکس مصرف سوخت نسبتاً پایین است که در هر صد کیلومتر به حدود ۷.۶ لیتر می‌رسد.

تیپSTST-A
گیربکس
نوع گیربکس۵ سرعته دستیاتوماتیک CVT
موتور
تعداد سیلندر – نوع۴ سیلندر خطی – M15 دریچه گاز مکانیکی۴ سیلندر خطی – M15 دریچه گاز برقی
حجم موتور۱۵۰۳ سی‌سی
استاندارد آلایندگییورو ۵
حداکثر قدرت hp/5300rpm۸۷
حداکثر گشتاور Nm/4300rpm۱۲۸
فرمان
نوع فرمانهیدرولیکبرقی
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبTorsion Beam
ترمز
ترمز جلودیسکی خنک شونده
ترمز عقبکاسه‌ای
مصرف سوخت
مصرف سوخت (۱۰۰Km/Lit)۷/۱۴۷/۶۷
ظرفیت باک (Lit)۴۱
صندوق
حجم صندوق (Lit)۲۲۵/۶

تجهیزات و امکانات کوییک اتوماتیک

همان‌گونه که گفته شد کوییک اتوماتیک فول ترین عضو این خانواده است و از تجهیزات قابل‌توجهی همچون استارت بدون کلید، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دنده‌عقب، حسگر پارک، کنترل فشار باد لاستیک، کروز کنترل و… سود می‌برد.

تیپSTST-A
تجهیزات ایمنی
سیستم استارت دکمه‌ایندارددارد
ورود به خودرو بدون کلید PEPSندارددارد
مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچندارددارد
دوربین عقبندارددارد
سنسور پارک دنده‌عقبدارددارد
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیکدارددارد
روف رکدارددارد
دستگیره آسان‌بازشودارددارد
مه شکن جلو و عقبدارددارد
نمایش دمای هوای بیروندارددارد
نمایشگر سیستم کنترل فشار تایرندارددارد
کیسه هوای راننده و سرنشین جلودارددارد
مجهز به سیستم ترمز ABSدارددارد
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBDدارددارد
هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنیدارددارد
آیینه جانبی برقیدارددارد
شیشه‌بالابر برقی جلو و عقبدارددارد
سیستم ضد سرقت (Immobilizer)دارددارد
کامپیوتر سفردارددارد
برف‌پاک‌کن عقبدارددارد
گرم‌کن شیشه عقبدارددارد
ریموت کنترل – قفل مرکزیدارددارد
صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگیدارددارد
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso Fix)دارددارد
صندلی راننده دستی ۶ حالت و صندلی مسافر ۴ حالتدارددارد

قیمت کوییک اتوماتیک

مدلتوضیحاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
کوییک Rدستی۱۷۸,۰۲۰,۰۰۰۳۱۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک Rاتوماتیک۲۸۷,۱۵۳,۰۰۰۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S---۱۸۴,۵۴۹,۰۰۰۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰

رقبای کوییک پلاس اتومات

مهم‌ترین رقیب این خودرو را باید خانواده پژو ۲۰۶ دانست. ۲۰۶ در بحث طراحی اگرچه خودروی قدیمی‌ای محسوب می‌شود اما همچنان زیباتر از کوییک است و در بخش طراحی داخلی نیز این برتری را با طراحی جذاب‌تر و متریال بهتر حفظ می‌کند؛ اما پاشنه آشیل ۲۰۶ فضای پای عقب است که کمتر از کوییک بوده و همین موضوع می‌تواند روی نظر برخی افراد تأثیر بگذارد. ۲۰۶ تیپ ۲ برخلاف تصور عموم پیشرانه کم‌رمق‌تری نسبت به کوییک دارد و در بحث شتاب گیری نسبت به آن کم می‌آورد. مزیت مهم کوییک اتومات نسبت به ۲۰۶ گیربکس اتوماتیک آن است که البته با توجه به CVT بودن شاید خیلی انتظارات را برآورده نکند. دیگر عضو خانواده ۲۰۶ با نام تیپ ۵ شناخته می‌شود که پیشرانه قوی‌تر آن کاملاً بر کوییک چیره می‌شود. البته حتی تیپ ۵ نیز در بحث تجهیزات پایین‌تر از کوییک اتومات قرار می‌گیرد اما سواری آن یک سر و گردن بالاتر است و حس و حال اسپرتی دارد. در کل انتخاب بین این دو خودرو به انتظارات خریدار بستگی دارد. این را هم باید در نظر داشت که ۲۰۶ در کل استهلاک بالاتری دارد و در بخش فنی هزینه بالاتری را به مالک تحمیل می‌کند.

مزایا و معایب کوییک اتومات

در پایان باید گفت کوییک اتومات به عنوان گزینه‌ای متفاوت شاید باب میل افرادی باشد که اکثراً در شهر تردد می‌کنند و خواهان یک خودروی دنده‌اتوماتیک برای راحتی رانندگی در ترافیک‌های شهری و با استهلاک نسبتاً پایین هستند. این خودرو از تجهیزات نسبتاً مناسبی استفاده می‌کند اما پیشرانه قدیمی و پر صدای آن می‌تواند جزو نقاط ضعف باشد. به این موارد باید متریال با کیفیت پایین و همچنین بازار فروش بدتر نسبت به نمونه‌های دستی را اضافه کرد.

نقاط قوتنقاط ضعف
استهلاک پایینپیشرانه قدیمی و پر سروصدا
تجهیزات نسبتاً مناسبگیربکس ضعیف
مصرف سوخت نسبتاً کممشکلات برقی برخی تجهیزات
فضای داخلی جادارکیفیت پایین ادوات و متریال

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.