کوچولوی دوست‌داشتنی؛ تجربهٔ رانندگی با فیات ۵۰۰ دو سیلندر ۲۰۱۶

کوچولوی دوست‌داشتنی؛ تجربهٔ رانندگی با فیات ۵۰۰ دو سیلندر ۲۰۱۶

فیات ۵۰۰ فیس لیفت ۲۰۱۶ با پیشرانهٔ TwinAir دو سیلندر این اولین سواری ما با فیات ۵۰۰ فیس لیفت ۲۰۱۶ است و قصد داریم عمیقاً آن را بررسی کنیم. البته در سینهٔ این فیات کوچک، یک قلب بسیار کوچک ۲ سیلندر توربوشارژ بانام TwinAir می‌تپد که فقط ۸۷۵ سی‌سی حجم دارد.

چه چیزهایی در فیس لیفت فیات ۵۰۰ تغییر کرده است؟ در فیات ۵۰۰ مدل ۲۰۱۶ تغییراتی جزئی ایجادشده که البته ظاهر آن را بسیار مدرن‌تر و زیباتر از قبل کرده است. در بیرون خودرو گرافیک داخلی چراغ‌های جلو تغییر کرده و در تا دور آن‌ها را حلقه‌ای کرومی در برگرفته، حلقه‌ای از چراغ‌های LED در اطراف پروژکتورها کارشده، چراغ‌های عقب تغییر کرده و به شکل یک مستطیل توخالی درآمده، در ورودی هوای درون سپر از تریم کرومی استفاده شد و رینگ‌ها نیز تغییر کرده و زیباتر شده‌اند. علاوه بر این، رنگ‌های جدیدی نیز برای ۵۰۰ قابل سفارش است.

در داخل چه؟ بیشترین تغییرات داخلی این خودرو در کنسول وسط انجام‌گرفته است. ۵۰۰ جدید به صفحه‌نمایش لمسی به همراه آخرین ورژن از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی UConnect مجهز شده که جایگزین رادیو CD قبلی شده است. هم‌اکنون تیپ‌های بالایی ۵۰۰ به نمایشگر لمسی جدیدی مجهز شده‌اند و در تمامی انواع ۵۰۰ نیز قابلیت اتصال از طریق خروجی‌های USB و AUX وجود دارد. امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز در مدل‌های جدید فراهم‌شده که استفاده از آن را آسان‌تر کرده است.

محفظه‌های نگه‌دارندهٔ لیوان عمیق‌تر شده و اکنون توانایی بیشتری در نگه‌داشتن لیوان‌ها دارند. در هنگام رانندگی هنوز هم احساس بالا بودن را داریم. صندلی‌ها فقط در ارتفاع قابل تنظیم هستند اما بااین‌وجود محل قرارگیری زانوها تغییری نمی‌کند. بعلاوه سرِ افراد بلندقد نیز بیش‌ازاندازه به سقف خودرو نزدیک می‌شود.

آیا موتور Twinair برای رانندگی مناسب است؟ فیات ۵۰۰ هنوز هم حتی با این موتور کوچک جذاب است و چنین موتور کوچکی هنوز هم عملکرد شگفت‌انگیزی دارد به‌خصوص در نسخهٔ ۱۰۵ اسب بخاری (نسخهٔ ۸۵ اسب بخاری این پیشرانه هم ارائه می‌شود). در آغاز فشردن میدونی گاز، پیشرانه با تأخیر اولیه‌ای پاسخ می‌دهد اما سپس موجی از قدرت را در زیر پای خود حس خواهید کرد. هنگام رانندگی دوست دارید هرچه بیشتر دور موتور را بالابرده و دنده‌ها در دورهای بالا عوض کنید اما موتور به‌سرعت دور گرفته و سریعاً به محدودهٔ غیرمجاز یا همان رد لاین نزدیک می‌شود.

به همین دلیل باید احساس خود را زیر پا گذاشته و زودتر از معمول اقدام به تعویض دنده کنید خصوصاً اگر می‌خواهید مصرف سوخت را در حد اقتصادی و معقولی نگه‌دارید. در هنگام حرکت با دور موتور بالا، رقم مصرف سوخت ۹.۴ لیتر در صد کیلومتر بر روی کامپیوتر سفری خودرو نقش‌بست اما اگر با خودرو مدارا کنید می‌توانید حتی به رقم شگفت‌انگیز ۴.۲ لیتر در صد کیلومتر هم‌ دست پیدا کنید.

همان‌طور که از فیات ۵۰۰ قبل از فیس لیفت به یاد داریم، به دلیل فرمان کند و فاصلهٔ محوری کوتاه تصور هندلینگ ضعیف و ناپایداری را خصوصاً در سرعت‌های بالا داشتیم اما درنهایت وقتی با ۵۰۰ جدید رانندگی کردیم کاملاً پایدار بود. شعاع چرخش خودرو نیز فوق‌العاده است که مخصوصاً در شهرهای شلوغ مزیت بسیار مثبتی بشمار می‌رود.

فیات ۵۰۰ با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری بخریم یا Twinair؟ اگر به دنبال یک رانندگی روان و نرم هستید و عمدتاً آهسته رانندگی می‌کنید بهتر است پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری را انتخاب کنید زیرا هم ارزان‌تر است و هم هزینه‌های نگهداری کمتری دارد؛ اما اگر خواهان یک رانندگی هیجان‌انگیز هستید بدون شک موتور ۲ سیلندر Twinair بهترین انتخاب است. البته اگر بیشتر در بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنید می‌توانید سراغ نسخهٔ بروز شدهٔ پیشرانهٔ دیزلی ۱.۳ لیتری بروید که به‌زودی عرضه خواهد شد.

سخن پایانی فیات ۵۰۰ هنوز هم یکی از با شخصیت‌ترین خودروهای بازار است. البته این فیس لیفت هنوز هم برخی از کاستی‌های آن همچون سواری خشک، سقف کوتاه برای افراد بلندقد و قیمت بالای آن را رفع نکرده است؛ اما بااین‌وجود همین به‌روزرسانی کوچک هم ارزشمند بوده و احساس می‌کنید که با محصول نسبتاً جدیدی روبرو هستید. در کل فیات ۵۰۰ با پیشرانهٔ Twinair، یک خودروی شهری مناسب است که البته به‌هیچ‌عنوان نباید قلب کوچک دو سیلندرش را دست‌کم گرفت.

مشخصات فنی فیات ۵۰۰

قیمت پایه۱۴,۴۲۰ پوند
پیشرانه۸۷۵ سی‌سی دو سیلندر توربو
قدرت۱۰۵ اسب بخار
گشتاور۱۴۵ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی
محور محرکجلو
شتاب صفرتا صد۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت۴.۲ لیتر در صد کیلومتر
وزن۹۴۰ کیلوگرم

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.