کشتی غرق شده از زمان جنگ جهانی دوم ، هنوز هم در حال نابود کردن دنیا است!

کشتی غرق شده از زمان جنگ جهانی دوم ، هنوز هم در حال نابود کردن دنیا است!

یک کشتی آلمانی غرق شده از زمان جنگ جهانی دوم ، هنوز آلاینده‌های سمی و مواد شیمیایی را به داخل دریا می‌ریزد و در نابودی محیط زیست نقش دارد.

گروهی از محققان در حین مطالعه یک کشتی غرق شده‌ ۸۰ ساله در دریای شمال دریافته‌اند که این کشتی در حال نشت آلاینده‌های خطرناک به کف اقیانوس است. ظاهراً این کشتی در طول جنگ جهانی دوم بر اثر بمباران در دریا غرق شد؛ اما همچنان پس از گذشت تقریباً یک قرن در حال آسیب زدن به محیط است!

کشتی غرق شده از زمان جنگ جهانی دوم ،‌ هنوز به محیط آسیب می‌رساند

در طی جنگ جهانی دوم، نازی‌ها از یک کشتی ماهیگیری آلمانی (V-1302 John Mahn) به عنوان قایق گشتی استفاده می‌کردند. سپس نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در سال ۱۹۴۲ این کشتی را بمباران کرد و باعث غرق شدن آن شد. از‌ آن زمان تاکنون، یعنی به مدت تقریباً یک قرن این کشتی در بستر دریا، آلاینده‌های سمی را به داخل آب می‌ریخته است.

گروه تحقیقاتی در بلژیک اخیراً‌ از بدنه فولادی و رسوبات اطراف لاشه‌ی کشتی غرق شده نمونه برداری کردند و متوجه شدند که فلزات سنگین و مواد منفجره به بیرون کشتی نشت کرده‌اند. جوزفین ون لاندویت (Josefien Van Landuyt) بوم شناس میکروبی در دانشگاه گنت و نویسنده اصلی این تحقیقات گفت:

کشتی‌های غرق شده، ارزش داستان گویی فوق‌العاده‌ای دارند؛ اما نباید فراموش کنیم که آن‌ها می‌توانند اشیائی خطرناک و ساخته دست بشر باشند که ناخواسته وارد یک محیط طبیعی شده‌اند.

گروه تحقیقات، نیکل، مس و همچنین هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای را در میان نمونه‌ها یافتند. این مواد شیمیایی به طور طبیعی در نفت خام و بنزین وجود دارند. گروه تحقیقات همچنین آرسنیک و ترکیبات منفجره را پیدا کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که کشتی‌های غرق شده از زمان جنگ جهانی اول و دوم ممکن است، حاوی ۲۰ میلیون تن فرآورده‌های نفتی باشند. این بدان معناست که مقادیر بسیاری از آلاینده‌ها در طول زمان در اقیانوس هدر رفته‌اند.

علاوه بر این پس از جنگ جهانی دوم، ۱/۶ میلیون تن مهمات نیز در آب‌های اطراف اروپا ریخته یا غرق شدند. این کشتی ماهیگیری تنها یک نمونه از چندین کشتی دیگر از زمان جنگ جهانی دوم است که هنوز آلاینده‌ها را وارد دریا می‌کنند. ون لاندویت معتقد است که با گذشت زمان، سوراخ‌های بیشتری در کشتی‌‌ها ایجاد می‌شوند که به طور بالقوه، اثرات بد زیست محیطی آن‌ها را شدت می‌بخشند.

هزاران کشتی غرق شده در کف دریای شمال وجود دارند که بسیاری از آن‌ها حامل موادی با اثرات مخرب بر محیط دریا هستند. جالب است که خود این کشتی‌ها نیز عمدتاً‌ در معرض خطر غارتگران هستند! به عنوان مثال برخی غارتگر، چندین کشتی ژاپنی را تکه تکه کردند و سپس ادعا کردند که هدف آن‌ها پاکسازی مواد سمی بوده است.

به هر حال حفاظت از میراث باستان شناسی مهم است؛ اما کاهش این مواد سمی که از کشتی‌ غرق شده در جنگ به بیرون نشت می‌کنند نیز مهم است. مطالعات اخیر نشان می‌دهند با وجود این که کشتی غرق شده از جنگ جهانی دوم بی خطر به نظر می‌رسد؛ اما هنوز اثرات نگران کننده‌ای بر محیط اطراف خود دارد.

منبع :Gizmodo

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
17 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.