کانسپت‌های فراموش شده: مزدا ایبوکی

کانسپت‌های فراموش شده: مزدا ایبوکی

اندازه‌ی کوچک و وزن کم همیشه سنت اصلی مزدا MX-5 بوده است. حتی جدیدترین مدل این خودرو یعنی MX-5 RF با سقف تاشدنی و استایل کوپه‌ی خود کوچک‌تر از مدل قبلی است.

اما در دنیای ایده آل مزدا مطمئناً MX-5 را حتی کوچک‌تر و سبک‌تر ساخته است. چنین خودرویی با فرم مفهومی ایبوکی به نمایش درآمده است. این خودرو در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۰۴ به همگام معرفی گردید.

ایبوکی خودرویی منحصربه‌فرد است بنابراین الهام‌بخش نسل سوم MX-5 که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد می‌باشد.

اما خودروی تولیدی احتمالاً بیشتر از هر MX-5 دیگری از کانسپت ایبوکی فاصله گرفت چراکه بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین مدل MX-5 بود. البته نسل چهارم جبران مافات نمود و از نظر اندازه و وزن به سنت‌های اصیل نسل اول این خودرو بازگشت.

مقایسه‌ی نسل چهارم MX-5 با ایبوکی چیزهای جالبی را نشان می‌دهد. کانسپت ایبوکی پیش‌نمایشی از بزرگ‌ترین MX-5 بوده و کم ارتفاع‌تر از نسل چهارم است. همچنین عرض آن نیز کمتر از MX-5 می‌باشد. ابعاد جمع‌وجور این کانسپت با استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی حتی کوچک‌تر از آنچه هست دیده می‌شود. البته رینگ‌های ۱۹ اینچی در مدل کنونی مزدا در دسترس هستند.

به نظر می‌رسد که شکل ساده‌ی این خودرو امروزه تازه‌تر شده است. درحالی‌که خودروی کنونی مزدا به‌احتمال‌زیاد جذاب‌تر از نسل قبلی است چرا که در آن شاهد انحناهای زیبا و نسبت‌های طراحی قوی هستیم. کانسپت ایبوکی شاید بیشتر از MX-5 کنونی به یاد آورنده‌ی نسل‌های ابتدایی این خودرو است.

کابین این خودروی مفهومی نیز بسیار ساده است و صندلی‌ها به همراه شیشه‌ی جلویی که استایلی شبیه اسپیدسترها دارد این حس سادگی را بیشتر نشان می‌دهند. تمرکز مزدا بر روی توزیع و کاهش وزن در استفاده از پانل‌های بدنه‌ی پلاستیکی مشهود است و جایگیری سیستم تهویه مطبوع در بخش عقبی خودرو به منظور توازن وزن بوده است.

این خودروی مفهومی دارای پیشرانه‌ی کوچک‌تر ۱.۶ لیتری در مقایسه با پیشرانه‌های ۱.۸. و ۲ لیتری مدل‌های تولیدی بوده است. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر در بخش جلو و میانی خودرو جای گرفته که بهترین محل برای توزیع وزن است. مزدا همچنین تمایلات اولیه برای استفاده از قوای محرکه‌ی هیبریدی را نشان داده و ایبوکی از ژنراتور/پیشرانه به منظور استارت، توقف و کمک به پیشرانه اصلی سود برده است. علیرغم این موضوع، ایبوکی از گیربکس دستی استفاده کرده است.

با خواندن لیست مشخصات ایبوکی می‌توان فهمید که مزدا به روش‌ها و سنت‌های اصیل MX-5 وفادار بوده است. شاید این خودرو بهترین بخش از دهه‌ی میلادی و پیش از دیدن خودروی آینده بوده باشد اما اگر مزدا برخی از جنبه‌های این کانسپت را بکار می‌برد احتمالاً گله‌ای در این مورد نداشتیم.

منبع: evo

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.