کارنامه آماری پژو در سال ۲۰۱۷

کارنامه آماری پژو در سال ۲۰۱۷

به‌رغم همه کمی‌ها، کاستی‌ها، رنج‌ها و مصیبت‌هایی که از ناحیه ساخته‌های ایرانیزه پژو نصیب ما مردمان این سرزمین شده ولی با این حال ما ایرانیان کماکان پژو را دوست داشته و مقدمش را گرامی می‌داریم! بی‌شک بخشی از این محبوبیت ناشی از جو انحصاری بازار و نبود رقیبی قدر در آن است؛ چه‌بسا اگر چنین نبود شاید این برند از هواخواه کمتری نزد خرد و کلان این دیار برخوردار بود؛ اما جدا از این گلایه‌های تکراری، نمی‌توان منکر این قضیه شد که پژو کماکان ساخته‌هایی جذاب، مرغوب و راحتی را تولید می‌کند که هر دوستدار خودرویی را از ته دل به وجد می‌آورد.

در بازارهای جهانی، فعلاً پژو به حالت افتان‌وخیزان در حال حرکت است و برخلاف دیگر رقیب وطنی خود، یعنی رنو از اوضاع چندان مساعدی برخوردار نیست و هرلحظه ممکن است به لبه دره افلاس نزدیک شود. ریشه‌های این وضع بغرنج را هم باید در سال‌های اخیر دید. منظور سال‌های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۶ میلادی است، سال‌هایی که در آن پژو به خواب عمیقی فرو رفته بود؛ درحالی‌که رقبای آن چهارنعل به‌سوی آینده می‌تاختند.

در هشت‌ماهه نخست سال ۲۰۱۷، تمامی هم‌وغم پژو بر آن بود که بازارهایی را که به غفلت در شش سال اخیر از دست داد، با چنگ و دندان و به ضرب دگنگ حفظ کند. در این بازه زمانی، مجموعاً پژو حدود ۱.۳۵ میلیون دستگاه خودرو را در سرتاسر جهان فروخت که نسبت به پارسال، رشد ضعیف ۰.۳ درصدی را نشان می‌دهد. جالب اینجاست که هنوز هم بخشی از آمار جهانی فروش پژو به مدل‌های قدیمی آن ازجمله پژو ۴۰۵، پارس و ۲۰۶ تعلق دارد. خودروهایی که سال‌هاست میهن عزیزمان، میزبان مهربان و سنگ صبور آنهاست.

در این بازه زمانی، بهترین عملکرد پژو را از لحاظ فروش می‌توان در کشورهای مشترک‌المنافع CIS (روسیه، بلاروس، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و…) با رشدی معادل ۳۳.۲ درصد، کشورهای اروپای شرقی و ترکیه با رشدی به میزان ۱۵.۷ درصد و کشورهای مکزیک و آرژانتین با رشد ۱۴.۸ درصد، شاهد بود.

بدترین عملکرد را هم پژو در کشورهای شمال آفریقا با کاهش فروشی به میزان ۳۶.۵ درصد، کشورهای عربی شورای همکاری خلیج‌فارس با کاهشی معادل ۳۱.۸ درصد و منطقه آسیا پاسیفیک و استرالیا با کاهش ۲۶.۷ درصد، از خود ارائه داد.

اگر ملاک را یک سال کامل در نظر بگیریم، در سال ۲۰۱۶ میلادی، فرانسه با سهمی معادل ۲۲.۳ درصد بزرگترین بازار محصولات پژو بود، سپس ایران با سهمی ۱۸.۲ درصدی عنوان دومین خریدار ساخته‌های این برند از آن خود نمود. چین هم به‌عنوان سومین بازار از سهمی معادل ۱۷.۲ درصد، بریتانیا به‌عنوان چهارمین خریدار با سهمی معادل ۶.۵ درصد و بالاخره اسپانیا به‌عنوان پنجمین مشتری با سهمی برابر با ۵.۴ درصد بود. ناگفته نماند که طی سال‌های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۶ میلادی، از میزان سهم فرانسه در سبد فروش جهانی پژو کاسته و در عوض به سهم چین افزوده شد.

در میان تمامی محصولات پژو، فعلاً بیشترین فروش از آن پژو ۲۰۸ است و پس از آن، مدل ۲۰۰۸ جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. در میان ساخته‌های جدید پژو نیز مدل ۳۰۰۸ از لحاظ رشد پیشتاز است.

در جدول ذیل میزان فروش انواع مختلف پژو در هشت‌ماهه نخست سال ۲۰۱۷ درج شده است.

رتبه فروشنام خودرومیزان فروشدرصد رشد سالانه
۱پژو ۲۰۸۲۰۳,۶۵۲-۵.۴
۲پژو ۲۰۰۸۱۵۱,۷۷۱-۲.۱
۳پژو ۳۰۸۱۲۸,۸۳۳-۱۶.۹
۴پژو ۳۰۰۸۱۲۶,۲۶۵+۶۸.۲
۵پژو ۴۰۵۹۵,۴۲۰-۶.۲
۶پژو پارتنر۹۳,۹۵۱+۷.۲
۷پژو پارس۷۹,۴۷۱
۸پژو ۲۰۶ سدان۷۵,۶۸۳+۴.۵
۹پژو ۳۰۱۴۲,۷۲۴-۳۵.۳
۱۰پژو ۲۰۶۴۱,۴۱۹+۱۷۵.۵

 

منبع آمار: Fucus2move.com

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.