پژو ۴۰۵ SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

پژو 405 SLX

ما در مجلهٔ میدونی بیشتر به اخبار و مطالب خودروهای خارجی می‌پردازیم و تقریباً تمامی اخبار و رویدادهای جهان اتومبیل را پوشش می‌دهیم. این امر موجب شده که تا حدودی خودروهای بازار داخلی به حاشیه رفته و مغفول واقع شوند. آن‌هم درحالی‌که مباحث خودروهای داخلی برای مخاطبین کاربردی‌تر هستند چراکه اکثریت جامعهٔ ایران با خودروهای داخلی سروکار دارند و مطالبی در این حوزه می‌تواند برای آن‌ها مفیدتر باشد. به همین دلیل تصمیم داریم ازاین‌پس بیشتر از قبل به خودروهای داخلی بپردازیم تا رضایت شما مخاطبین عزیز مجلهٔ میدونی را بیش‌ازپیش جلب کنیم. در این راستا از این به بعد طی سری مطالبی تحت عنوان «بررسی مشخصات، مزایا و معایب»، به تمامی خودروهای داخلی خواهیم پرداخت. امروز در نخستین قسمت از این سری مطلب، به بررسی پژو ۴۰۵ SLX پرداخته‌ایم.

معرفی

پژو ۴۰۵ را به همراه پراید می‌توان شناخته‌شده‌ترین خودروهای تولید داخل دانست. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو به‌عنوان جایگزین مدل ۵۰۵ معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال ۱۳۶۹ توسط ایران‌خودرو آغاز گردید. این ماشین یکی از پایه‌های صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود زیرا از پلت‌فرم آن در محصولات مختلف ایران‌خودرو استفاده شده است تا جایی که جدیدترین و لوکس‌ترین ساختهٔ ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس همچنان در زیر پوست مدرن خود پلت‌فرم ۴۰۵ را پنهان کرده است. درهرحال این شیر پیر فرانسوی کماکان در کنار فرزندانش در ایران در حال تولید است؛ اما ایران‌خودرو برای اینکه این محصول سالخورده اما محبوب خود را کمی بروز کند، در سال ۱۳۸۷ اقدام به فیس‌لیفت آن کرده و آن‌را با نام ۴۰۵ SLX معرفی نمود که در ادامهٔ این مطلب بیشتر بدان خواهیم پرداخت.

طراحی خارجی

ایران‌خودرو در فیس‌لیفت ۴۰۵ SLX سعی داشته با تغییراتی جزئی و بدون تغییر قالب‌های بدنه، ظاهر کهنهٔ ۴۰۵ را بروز کند. به همین دلیل تغییرات ظاهری این خودرو شامل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو با راهنماهای یکپارچه، جلوپنجرهٔ جدید، آینه‌های جانبی جدید، گرافیک داخلی جدید چراغ‌های عقب و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار و مه‌شکن‌هایی به سپر جلو می‌شود. بااین‌حال همانند اکثر فیس‌لیفت‌های خودروسازان وطنی، به عقیدهٔ بسیاری، ظاهر پژو ۴۰۵ SLX نه‌تنها زیباتر از قبل نشده که حتی نسبت به نمونهٔ پیش از فیس‌لیفت پسرفت هم داشته است چراکه نمای ساده و هماهنگ ۴۰۵ در آن به‌هم خورده است؛ اما بااین‌حال همین تغییرات، ظاهر ۴۰۵ SLX را متفاوت و تا حدودی بروزتر از قبل کرده که هرچند قیاس آن با طراحی‌های جدید پژو خنده‌دار است اما با توجه به بازار انحصاری ایران و همین‌طور رنج قیمتی، می‌توان آن‌را نسبتاً قابل‌قبول ارزیابی کرد.

طراحی داخلی

پژو ۴۰۵ سال‌ها بدون هیچ‌گونه تغییری در کابین توسط ایران‌خودرو به تولید رسید. حتی در مدل SLX هم تغییرات چندانی در داخل خودرو ایجاد نشده و به چند تغییر جزئی بسنده شده بود؛ اما سرانجام در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی ایران‌خودرو تصمیم گرفت نهایتاً داشبورد جدیدی را برای خانوادهٔ ۴۰۵ و پارس طراحی کند. کلیت این داشبورد جدید در ۴۰۵ و پارس یکسان است و صرفاً در تریم و رنگ آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. این داشبورد در ۴۰۵ تماماً به رنگ کرمی بوده و فقط بخش میانی آن مشکی‌رنگ است. به‌طورکلی طراحی داشبورد جدید ۴۰۵ بروزتر و زیباتر از قبل است اما کیفیت آن چند پله نسبت به داشبورد قدیمی قبلی کاهش یافته و تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از مدت کوتاهی به صدا می‌افتد.

قوای محرکه پژو ۴۰۵ SLX

پس از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۲ در کشور و الزام تغییر سیستم سوخت‌رسانی تمامی پیشرانه‌های خودروها از کاربراتوری به انژکتوری، ایران‌خودرو پیشرانهٔ جدید ۱۸۰۰ سی‌سی XU7 را جایگزین پیشرانهٔ ۲۰۰۰ قبلی کرد. این موتور جدید تا سال‌ها در خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و خانوادهٔ سمند مورداستفاده قرار گرفت اما موتور XU7 علیرغم کشش و توان مناسب، از دو مشکل عمدهٔ مصرف سوخت بالا و دوام پایین (سوزاندن واشر سر سیلندر) رنج می‌بُرد. به همین دلیل ایران‌خودرو تصمیم گرفت در پژو ۴۰۵ و پارس از پیشرانهٔ TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ پنج استفاده کند. این موتور اوایل در هردو مدل ۴۰۵ SLX و ۴۰۵ GLX ارائه می‌شد اما چند سالی است که تنها ۴۰۵ SLX با موتور TU5 عرضه می‌شود و مدل GLX همچنان با همان موتور XU7 تولید می‌گردد. پیشرانهٔ TU5 اما در ۴۰۵ SLX به گفتهٔ ایران‌خودرو ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

نقاط قوت و معایب پژو ۴۰۵ SLX

پژو ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین خودروهای در حال تولید کشورمان است که همین موضوع را می‌توان یکی از معایب عمدهٔ آن دانست. این خودرویی است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۷ یعنی دقیقاً سی سال پیش بازمی‌گردد و هم‌اکنون کاملاً کهنه و از رده خارج شده است؛ اما بااین‌حال ۴۰۵ و مشتقاتش (!) هنوز روی خطوط تولید ایران‌خودرو قرار داشته و به لطف قیمت نسبتاً پایین و بازار انحصاری، از فروش مناسبی هم برخوردار است. علاوه بر این، همانند اکثر خودروهای داخلی، ۴۰۵ نیز کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد تا جایی که در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران هیچ‌گاه موفق به کسب بیش از یک ستاره نشده است. در مدل SLX هم پیشرانهٔ TU5 پژو ۲۰۶ مناسب جثهٔ سنگین ۴۰۵ نیست و خصوصاً در سربالایی‌ها و هنگام پُر بودن خودرو کاملاً کم آورده و نیاز به دندهٔ معکوس پیدا می‌کند. از دیگر معایب ۴۰۵ SLX که عمدهٔ خریداران از آن گلایه دارند، کم‌نور بودن چراغ‌های جلو و عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس است.

از سوی دیگر اما استفاده از موتور TU5 در پژو ۴۰۵ SLX موجب کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت نسبت به مدل GLX شده است درحالی‌که مشکلات واشر سر سیلندر موتور XU7 نیز در این موتور کمتر دیده می‌شود. همچنین پیشرانهٔ TU5 برای رانندگی‌های شهری مناسب‌تر بوده و در مسیرهای کفی و بزرگراهی هم مشکل چندانی از بابت کشش ندارد. از موتور که بگذریم، ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین و پرتیراژترین خودروهای داخلی است و به همین دلیل قطعات یدکی آن فراوان بوده و به‌راحتی در بازار پیدا می‌شود. قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط بازار خودروی کشور)، فضای داخلی جادار، صندوق بار بزرگ و فروش دست‌دوم راحت هم از دیگر مزایای این شیر سالخورده هستند.

تجهیزات، قیمت و رقبا

۴۰۵ ارزان‌ترین پژوی ساخت ایران‌خودرو محسوب می‌شود و بنابراین نباید انتظار تجهیزات بالایی را از آن داشت. به همین دلیل در لیست تجهیزات آن موارد محدودی چون دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع و ترمز ABS دیده می‌شود درحالی‌که پنجره‌های عقب همچنان دستی بوده و ترمزهای عقب نیز کاسه‌ای هستند. در مدل SLX هم تنها مه‌شکن‌های جلو و چراغ خطر سوم LED به خودرو اضافه شده است. این خودروها در حال حاضر به دلایل ایمنیو کیفی از خط تولید ایران خودرو خارج شده‌اند. قیمت پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ با چندین بار افزایش هم‌اکنون (در تیر ماه ۱۴۰۱) به ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین رقبای قیمتی این خودرو عمدتاً از محصولات خود ایران‌خودرو یعنی سمند LX و پژو ۲۰۶ تیپ دو هستند درحالی‌که ساینا را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب سایپا برای پژو ۴۰۵ SLX دانست.

مشخصات فنی پژو ۴۰۵ SLX

مدل۱۳۹۶
ویژگیخودروی داخلی

مشخصات پیشرانه

موتور۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ
حجم موتور۱۵۸۷ سی‌سی
قدرت۱۰۸ اسب بخار در دور ۵۶۰۰
گشتاور۱۴۲ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰
گیربکسدستی ۵ سرعته
انتقال نیرودیفرانسیل جلو

ابعاد و وزن

طول۴۴۰۸ میلی‌متر
عرض۱۶۹۴ میلی‌متر
ارتفاع۱۴۱۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور۲۶۶۹ میلی‌متر
حجم صندوق بار۴۷۰ لیتر
وزن خالص۱۱۲۰ کیلوگرم
ابعاد چرخ هافولادی ۱۴اینچ

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد۱۳.۲
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت در شهر۱۰.۱ لیتر
مصرف سوخت در جاده۶ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی۷.۵ لیتر
استاندارد آلایندگییورو ۴
حجم باک بنزین۷۰ لیتر

امکانات

امکانات ایمنی

ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای، کیسه هوای راننده و سرنشین، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت

امکانات رفاهی

شیشه بالابر برقی درهای جلو، کلید بازکن صندوق عقب از داخل اتاق، آینه‌های جانبی برقی، بلندگوهای جلو، سیستم صوتی، تنظیم دستی صندلی‌ها، فرمان هیدرولیک، چراغ‌های مه‌شکن‌ جلو

آپشن ها

-

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 16 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.