پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه‌ای، مشخصات، قیمت، رقبا، مزایا و معایب

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه‌ای، مشخصات، قیمت، رقبا، مزایا و معایب

خودروسازان داخلی برای اینکه محصولات قدیمی و از رده خارج خود را همچنان روی خط تولید حفظ و نظر خریداران جدیدی را به آن‌ها جلب کنند، هر چند سال یک‌بار با تغییراتی جزئی و البته افزایش قیمت چندین میلیونی، نسخه‌ای به‌اصطلاح جدید از آن‌ها را ارائه می‌کنند. جدیدترین مصداق این موضوع، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه‌ای است که فروش آن از اوایل سال ۱۴۰۱ آغاز شد. در ادامه این خودرو را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

معرفی کلی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید

۲۰۶ که در سال ۱۹۹۸ راهی بازار شد، یکی از محبوب‌ترین هاچ‌بک‌ها در کل تاریخ پژو محسوب می‌شود. این خودرو در سال ۱۳۸۰ وارد بازار ایران شد و در اینجا هم به موفقیتی فراتر از تصور دست پیدا کرد. نخستین مدل ۲۰۶ که در کشورمان عرضه شد، تیپ یک بود اما بعداً در طول سال‌ها تیپ‌های مختلفی از ۲ تا ۶ با پیشرانه‌های TU3 و TU5، گیربکس‌های دستی و اتوماتیک و تجهیزات کم‌وزیاد برای آن ارائه شد. سپس در اواسط دههٔ ۸۰ شمسی، نسخهٔ صندوقدار این خودرو از طریق همکاری ایران‌خودرو با پژو توسعه یافت و در انواع مختلفی به بازار عرضه شد. البته تقریباً از حدود ۱۰ سال پیش، تنوع خانوادهٔ ۲۰۶ در کشورمان بسیار کاهش یافت و تولید آن فقط به سه مدل تیپ ۲، تیپ ۵ و صندوقدار V8 محدود شد. از چند وقت پیش نیز ایران‌خودرو به تولید تیپ ۵ و صندوقدار پایان داد تا خانوادهٔ این ماشین از همیشه خلوت‌تر شود اما حالا با تیپ ۳ جدید قصد دارد طراوتی جزئی و ظاهری به این هاچ‌بک فرتوت ببخشد.

تغییرات پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما

همان‌طور که اشاره شد، تیپ ۳ قبلاً در خانوادهٔ ۲۰۶ وجود داشت و مدلی بود که تجهیزات تیپ ۵ را با پیشرانهٔ TU3 تیپ ۲ ارائه می‌کرد. تولید تیپ ۳ در سال ۱۳۹۱ خاتمه یافت و حالا دوباره به خانوادهٔ ۲۰۶ بازگشته است. اصلی‌ترین ویژگی تیپ ۳ جدید تجهیز به سقف شیشه‌ای یا پانوراما است یعنی سقفی که پیش‌ازاین در رانا پلاس و ۲۰۷ ارائه شده بود. این مدل همچنین به رینگ آلومینیومی هم مجهز شده است اما غیرازاین دو مورد، در ظاهر هیچ تغییر دیگری نداشته است. این یعنی در تیپ ۳ که به‌عنوان مدلی جدید و بسیار گران‌تر ارائه شده است همچنان شاهد همان ظاهر قدیمی و سالخوردهٔ ۲۰۶ هستیم که به حدود ربع قرن پیش بازمی‌گردد.

بنابراین، بهتر بود ایران‌خودرو در ظاهر تیپ ۳ جدید تغییراتی هرچند جزئی ایجاد می‌کرد تا چهرهٔ فرتوت آن کمی بروز شود هرچند که تجربه نشان داده است خودروسازان داخلی هرگاه دست به طراحی یک خودروی قدیمی می‌زنند معمولاً آن را زشت‌تر می‌کنند! درهرحال، همین موضوع در مورد داخل خودرو هم صدق می‌کند و تیپ ۳ جدید به‌جز امکان تماشای آسمان از طریق سقف شیشه‌ای، هیچ ویژگی جدید دیگری برای سرنشینان خود نخواهد داشت. البته در این خودرو تجهیزات تیپ ۵ ارائه شده است که آن را کمی مجهزتر از تیپ ۲ خواهد کرد ولی بااین‌حال طراحی داخلی خودرو همانی است که سال‌ها است دیده‌ایم و قطعاً هیچ جذابیت تازه‌ای نمی‌تواند داشته باشد.

تجهیزات پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید

همان‌طور که در بالا گفته شد، تیپ ۳ جدید مثل گذشته از تجهیزات تیپ ۵ بهره می‌برد. این یعنی در این ۲۰۶ به‌اصطلاح جدید، علاوه بر تجهیزات معمول تیپ ۲ مثل فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و EBA، دو ایربگ، سنسور دنده‌عقب و کنترل سیستم صوتی پشت فرمان حالا شاهد سیستم تهویهٔ اتوماتیک، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و شیشه‌های برقی در هر چهاردر هم هستیم. مهم‌ترین آپشن تیپ ۳ جدید نیز همان‌طور که گفته شد سقف شیشه‌ای است؛ اما بااین‌وجود، امکانات ۲۰۶ تیپ ۳ برای خودرویی که در سال ۲۰۲۲ به بازار آمده بسیار اندک و ناچیز است و حتی طبق استانداردهای خودروهای داخلی هم فقدان مواردی مثل کروز کنترل و دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان کاملاً احساس می‌شود.

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید

زیر کاپوت تیپ ۳ جدید همان پیشرانهٔ قدیمی و کم‌توان TU3 قرار دارد. این پیشرانه با حجم دقیق ۱۳۶۰ سی‌سی و هشت سوپاپ، ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد حتی برای هاچ‌بک جمع‌وجوری مثل ۲۰۶ هم خیلی کم هستند و بنابراین روی توانایی‌های حرکتی تیپ ۳ نمی‌توان خیلی حساب باز کرد. خروجی این موتور حتی از پیشرانهٔ M15 خانوادهٔ تیبا و کوییک هم پایین‌تر است درحالی‌که هزینه‌های نگهداری به‌مراتب بالاتری دارد. بااین‌حال، شاید اصلی‌ترین مزیت موتور TU3 را بتوان مصرف سوخت مناسب آن دانست که طبق اعلام ایران‌خودرو در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۶.۴ لیتر است. انتقال نیروی این موتور هم همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی آشنا صورت می‌گیرد.

رانندگی و سواری پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما

در رانندگی تیپ ۳ جدید نباید انتظار هیچ ویژگی جدیدی را داشته باشید زیرا این خودرو هیچ تفاوت خاصی با چیزی که بیش از بیست سال است می‌شناسیم ندارد. هرچند پیشرانهٔ TU3 به لطف مصرف سوخت پایین برای استفاده‌های شهری با حداکثر دو سرنشین کافی خواهد بود اما هنگامی‌که خودرو پر از سرنشین و بار باشد قطعاً توان پایین آن احساس می‌شود. همچنین با وجود وزن ۱۰۲۵ کیلوگرمی، شتاب صفرتاصد ۱۴.۱ ثانیه‌ای تیپ ۳ هم کاملاً قدرت ناکافی موتور را نشان می‌دهد. علاوه بر این، هنگام استفاده از کولر هم شاهد افت توان چشمگیری هستیم و خودرو بسیار تنبل می‌شود درحالی‌که در ۲۰۶ تیپ ۵ با موتور TU5 این افت توان بسیار کمتر است. بااین‌حال، سروصدا و لرزش موتور TU3 نسبت به پیشرانهٔ M15 سایپا بسیار کمتر است و تجربهٔ رانندگی آرام‌تری را ارائه می‌کند درحالی‌که ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ نیز قدرت توقف بسیار خوبی را فراهم می‌کنند. در داخل خودرو، طراحی قدیمی ۲۰۶ واقعاً تکراری شده و جا داشت لااقل ایران‌خودرو داشبورد جدیدی برای آن طراحی می‌کرد. کیفیت ساخت و متریال داخلی هم تعریفی ندارد اما بااین‌حال هنوز هم یک سر و گردن از خودرویی مثل کوییک بهتر است. از سوی دیگر اما مشکل همیشگی خانوادهٔ ۲۰۶ یعنی فضای بسیار کم صندلی‌های عقب می‌تواند برای بسیاری آزاردهنده باشد.

تفاوت‌های پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید با تیپ ۲

تفاوت اصلی ۲۰۶ تیپ ۳ جدید با تیپ ۲ برخورداری از سقف شیشه‌ای به همراه تجهیزات تیپ ۵ است که این موضوع می‌تواند جذابیت آن را برای خریداران بیشتر کند. همچنین ارائهٔ رینگ آلومینیومی هم یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این خودرو است اما از سوی دیگر، تیپ ۳ در پیشرانه و گیربکس هیچ تفاوتی با تیپ ۲ ندارد و از همان موتور TU3 استفاده می‌کند.

مزایا و معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید

با توجه به مواردی که بیان شد، معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید بسیار بیشتر از مزیت‌های آن هستند. ایجاد هیچ‌گونه تغییری در طراحی داخلی و خارجی خودرو علیرغم سن بیش از بیست سال، پیشرانهٔ کم‌توان TU3، اختلاف قیمت زیاد نسبت به تیپ ۲، تجهیزات اندک، هزینه‌های نگهداری بیشتر نسبت به خانوادهٔ تیبا و کوییک، فضای پای بسیار محدود در عقب و پلت‌فرم قدیمی همگی از مشکلات این خودرو به شمار می‌روند. شکستن سقف شیشه‌ای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ پاناروما در صورت جک زدن زیر خودرو مشکل جدیدی است که دامن‌گیر مالکان خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ سقف شیشه‌ای شده است.

بااین‌حال، از سوی دیگر، تجهیز به سقف پانوراما، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، رینگ‌های آلومینیومی، فراوانی قطعات و نمایندگی‌ها و بازار فروش مناسب را هم می‌توان ازجمله مزیت‌های پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید برشمرد.

قیمت و رقبای پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید

ایران‌خودرو برای اولین بار فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید را در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ با قیمت ۱۸۱ میلیون تومان آغاز کرد. این عدد افزایشی بیش از ۳۰ میلیون تومانی را نسبت به قیمت کارخانهٔ ۱۵۰ میلیون تومانی ۲۰۶ تیپ ۲ نشان می‌دهد که این افزایش فقط برای یک سقف شیشه‌ای و چند آپشن پیش‌پاافتاده واقعاً زیاد است. تیپ ۳ هنوز وارد بازار نشده و فعلاً قیمت بازار آن مشخص نیست اما ازآنجایی‌که قیمت تیپ ۲ هم‌اکنون در بازار به نزدیک ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است، قطعاً قیمت تیپ ۳ از ۳۵۰ میلیون تومان فراتر خواهد رفت که برای یک هاچ‌بک قدیمی با پیشرانهٔ هشت سوپاپ ۷۵ اسب بخاری واقعاً قیمت گزافی است.

مدلتوضیحاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
پژو ۲۰۶تیپ ۳ پانوراما۱۸۱,۵۲۹,۰۰۰۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰

درهرحال، با این قیمت تنها رقیب مستقیم تیپ ۳، کوییک اتوماتیک پلاس خواهد بود که هم‌اکنون در بازار حدود ۳۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو علاوه بر برخورداری از گیربکس اتوماتیک CVT و پیشرانهٔ قوی‌تر، از تجهیزات بسیار بیشتری هم مثل کروز کنترل، سیستم پایش باد تایرها، صندلی برقی راننده، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، ناوبری، دوربین دید عقب و دکمه‌های کنترلی روی فرمان بهره می‌برد که هیچ‌کدام از آن‌ها در تیپ ۳ وجود ندارند.

 پژو ۲۰۶ تیپ ۳سایپا کوییک اتوماتیک
پیشرانهTU3 هشت سوپاپM15 هشت سوپاپ
حجم موتور۱۳۶۰ سی‌سی۱۵۰۳ سی‌سی
قدرت۷۵ اسب بخار۸۷ اسب بخار
گشتاور۱۱۸ نیوتن متر۱۲۸ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستیCVT
شتاب صفرتاصد۱۴.۱ ثانیه۱۳.۶ ثانیه
طول۳,۸۳۵ میلی‌متر۳,۹۸۹ میلی‌متر
عرض۱,۶۵۲ میلی‌متر۱,۶۷۸ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۲۶ میلی‌متر۱,۵۲۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۴۴۵ میلی‌متر۲,۴۱۲ میلی‌متر
وزن۱۰۲۵ کیلوگرم۱۱۰۵ کیلوگرم
مصرف سوخت۶.۴ لیتر ترکیبی۷.۷ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار۲۴۵ لیتر۲۲۵ لیتر

 موارد مثبت

  • فراوانی قطعات
  • سقف شیشه‌ای
  • ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ

موارد منفی

  • پیشرانهٔ کم‌توان
  • طراحی داخلی و خارجی تکراری بدون هیچ تغییری
  • فضای پای اندک صندلی‌های عقب
  • تجهیزات محدود
  • اختلاف قیمت زیاد با تیپ ۲

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید

پیشرانهTU3
حجم موتور۱۳۶۰ سی‌سی
سوپاپ۸
قدرت۷۵ اسب بخار
گشتاور۱۱۸ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۱۴.۱ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۶.۴ لیتر ترکیبی
طول۳,۸۳۵ میلی‌متر
عرض۱,۶۵۲ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۲۶ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۴۴۵ میلی‌متر
وزن۱۰۲۵ کیلوگرم
ظرفیت باک۵۰ لیتر
حجم صندوق بار۲۴۵ لیتر
رینگ و لاستیک۱۴ اینچی آلومینیومی

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 13 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.