پنجاه‌سالگی مرسدس C111/II، سوپراسپرتی پیشرو با موتور وانکل

پنجاه‌سالگی مرسدس C111/II، سوپراسپرتی پیشرو با موتور وانکل

مرسدس بنز پنجاهمین سالگرد تولد خودروی آزمایشی C111/II خود را جشن گرفته است. این خودرو در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۰ به‌عنوان بخشی از برنامه‌های مرسدس برای ساخت یک سوپراسپرت پرچم‌دار معرفی شد. البته اولین نسخهٔ C111 برای نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۶۹ رونمایی شده و بسیار موردتوجه قرار گرفته بود. مرسدس انواع مختلفی از پیشرانه‌ها را در نسخه‌های مختلف این کانسپت مورد آزمایش قرار داد درحالی‌که دو نسخهٔ اول به پیشرانهٔ وانکل مجهز بودند.

C111/II سوپراسپرتی با بدنهٔ گوه‌ای شکل و درهای گالوینگ بود که با رنگ نمادین نارنجی متالیک رنگ‌آمیزی شده بود. این کانسپت همچنین برای خودرویی دونفره با ترکیب موتور وسط، بسیار کاربردی بود زیرا از صندوق بار بزرگی در عقب برخوردار بود. C111/II همچنین اولین خودروی دنیا محسوب می‌شد که به‌طور کامل توسط کامپیوتر طراحی شده بود. با استفاده از این تکنولوژی، زمان توسعهٔ خودرو به چهار ماه کاهش پیدا کرد. در سینهٔ این سوپراسپرت آلمانی یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار روتورهٔ وانکل قرار گرفته بود که قدرت چشمگیری برابر با ۳۵۰ اسب بخار تولید می‌کرد.

C111/II به لطف این نیرو ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. البته بعداً در همان سال ۱۹۷۰ مرسدس این موتور وانکل را با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 جایگزین کرد زیرا همان‌طور که گفته شد موتورهای مختلف در کانسپت‌های C111 مورد آزمایش قرار می‌گرفتند.

هرچند از دید مرسدس، این سوپراسپرت صرفاً یک کانسپت آزمایشی بود اما ثروتمندان زیادی حاضر به کشیدن چک‌های سفید امضاء برای خرید آن بودند. به همین دلیل، بعداً قرار شد C111 نه به‌عنوان یک سوپراسپرت پرچم‌دار بلکه به‌عنوان یک خودروی اسپرت کوچک برای قرار گرفتن در جایگاهی پایین‌تر از پاگودا تولید شود اما متأسفانه بحران نفتی دههٔ ۷۰ میلادی مانع از این کار شد و C111 هیچ‌گاه رنگ خط تولید را ندید ولی بااین‌حال یکی از جالب‌ترین کانسپت‌های آن زمان محسوب می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.