پشت فرمان داچیا (رنو) داستر دوگانه‌سوز جدید

پشت فرمان داچیا (رنو) داستر دوگانه‌سوز جدید

زمانی که برخی کشورها فشارهای زیادی برای استفاده از گاز مایع وارد می‌کردند و مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته بودند داچیا نظر متفاوتی داشت و می‌گفت LPG سوختی مناسب در زمانی اشتباه است؛ اما امروز و به خاطر فشارهای اقتصادی و کاهش آلایندگی دی‌اکسید کربن، این خودروساز یک مسیر کناری برای الکتریکی سازی در نظر گرفته و به دنبال استفاده از گاز مایع بوده است. داچیا می‌گوید تا زمانی که مدل الکتریکی اسپرینگ در سال آینده ظاهر شود این سوخت یک جایگزین مناسب برای محصولات ارزان‌قیمتش خواهد بود.

البته واژه ارزان در این نوشتار کمی دو پهلو بکار رفته زیرا اگر نسخه دوگانه‌سوز داستر TCe 100 را انتخاب کنید باید ۴۰۰ پوند بیشتر بپردازید که خب خیلی به چشم نمی‌آید. در واقع این اختلاف قیمت ۱۶۰ پوند کمتر از قیمت رنگ متالیک در دسترس است.

داچیا تاریخچه‌ای طولانی در تولید خودروهایی با سوخت گاز مایع داشته و در واقع مدعی است تنها خودروسازی می‌باشد که محصولات دوگانه‌سوز را به‌صورت مستقیم از کارخانه عرضه می‌کند. این برند برای انجام چنین کاری خط تولید کنونی را اصلاح کرده و برخی قطعات جدید را به خودروها اضافه نموده که حاصلش افزایش وزن آن‌ها بوده است. تانک ۳۴ لیتری این خودرو ۶ برابر ضخیم‌تر از باک سوخت مدل بنزینی بوده و جای لاستیک زاپاس نشسته است؛ بنابراین علاوه بر فوم پنچرگیر باک سوخت بنزینی نیز حفظ شده است.

ظاهر و احساس داستر دوگانه‌سوز مشابه نسخه‌های بنزینی و دیزلی بوده و بنابراین همان چهره خشن، کابین جادار و سواری آسان در شهر را شاهد خواهید بود. نباید از کابین داستر انتظار بالایی داشته باشید اما خب‌ تریم رده میانی کامفورت که ما تست کردیم ارزش خوبی در برابر مبلغ پرداختی داشت.

تنها تغییر کابین اضافه شدن یک دکمه و نشانگر با ظاهر نه چندان خوب در سمت راست فرمان است. این نشانگر میزان گاز مایع باقی مانده را نشان داده و راننده با استفاده از دکمه می‌تواند بین سوخت بنزین و گاز یکی را انتخاب کند. رسیدن سیستم دوگانه به دمای مناسب چند دقیقه‌ای طول می‌کشد بنابراین داستر از زمان استارت آماده‌ی استفاده از گاز مایع نیست. زمانی که خودرو گرم شد شما خواهید توانست فورا سوخت مصرفی را تغییر دهید و زمانی هم که گاز مایع تمام شد خودرو به‌صورت خودکار از بنزین استفاده خواهد کرد.

پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری این خودرو قدرت ۹۹ اسبی دارد اما اگر گاز مایع را انتخاب کنید گشتاور ۱۷۰ نیوتون متری ۱۰ واحد کم خواهد شد. داچیا مدعی است قابلیت سواری خودرو بهتر شده اما به سختی این موضوع را متوجه خواهید شد. پیشرانه در سرعت‌های معمولی آرام بوده اما هرچقدر سرعت بالا رود پایداری خودرو کم خواهد شد. علیرغم وجود تغییر در گشتاور منحنی، داستر دوگانه‌سوز کندتر از نسخه استاندارد بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۴.۴ و ۱۳.۸ ثانیه‌ای را برای حالت‌های بنزین یا گاز ثبت می‌کند.

البته این هزینه‌های مالکیت و نگهداری است که بهبود پیدا کرده نه زمان شتاب گیری و این چیزی است که مالکان به دنبال آن هستند. بر پایه قیمت کنونی سوخت، یک راننده با کارکرد متوسط می‌تواند حدود ۴۰۰ پوند در سال صرفه‌جویی کند که این کار به خاطر قیمت ارزان‌تر (۴۰ درصد) گاز مایع نسبت به بنزین است.

داچیا مدعی است مصرف سوخت داستر دوگانه‌سوز در حالت‌های بنزین و گاز به ترتیب ۶.۴ و ۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. آلایندگی نیتروژن دی‌اکسید نیز کاهش یافته و این خودرو در کلاس خودروهایی با سوخت جایگزین قرار می‌گیرد که مالیات کمتری را بر مالک تحمیل می‌کند.

سوخت‌گیری داستر دوگانه‌سوز نیازمند تمرین است و زمانی که ۸۰ درصد ظرفیت باک گاز پر شد می‌توان نازل را جدا کرد.

داچیا می‌گوید محصولات دوگانه‌اش حدود ۱۵ درصد از تمامی فروش را به خود اختصاص خواهند داد اما شاید این رقم بیشتر هم شود. قطعات اضافی تأثیری روی هزینه‌های سرویس ندارند و داچیا هزینه‌های سرویس سه‌ماهه اول را رایگان اعلام کرده است. اگر محل زندگی شما نزدیک به یک پمپ گاز باشد مدل دوگانه‌سوز داستر می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

محصولات دوگانه‌سوز و جدید داچیا می‌توانند جرقه رنسانس خودروهای دوگانه‌سوز را بزنند. داستر TCe 100 دوگانه‌سوز یک جایگزین جالب و کم‌هزینه برای مدل‌های دیزلی است. با اختلاف قیمت تنها ۴۰۰ پوندی و تأثیر اندک روی فضای کابین و بار، این خودروی دوگانه‌سوز کارخانه‌ای می‌تواند از نظر مالی و هزینه‌ای بسیار منطقی جلوه کند.

مشخصات داچیا داستر کامفورت TCe 100 دوگانه‌سوز

  • قیمت: ۱۴۶۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری بنزینی/گاز مایع
  • قدرت/گشتاور: ۹۹ اسب بخار/۱۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۵ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۴.۴ ثانیه (بنزین)، ۱۳.۸ ثانیه (گاز مایع)
  • حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر در ساعت (بنزین)، ۱۶۷ کیلومتر در ساعت (گاز مایع)
  • مصرف سوخت: ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر (بنزین)، ۸ لیتر در هر صد کیلومتر (گاز مایع)

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 8 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.