پشت فرمان جیپ گرند واگنییر L با پیشرانه شش سیلندر جدید، خوبی که بهتر شد

پشت فرمان جیپ گرند واگنییر L با پیشرانه شش سیلندر جدید، خوبی که بهتر شد

چگونه می‌توان جیپ گرند واگنییر را بهتر کرد؟ یک پیشرانهٔ جدید بسیار عالی به آن بدهید. برای مدل ۲۰۲۳، بجای پیشرانه‌های اثبات‌شده اما قدیمی همی، تمام مدل‌های واگنییر و گرند واگنییر به‌جز پایین‌ترین تیپ‌های نسخهٔ کوتاه با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین ارائه می‌شوند. البته در حال حاضر پیشرانه‌های درون‌سوز حکم اسب را در اوایل قرن گذشته دارند اما پیشرانهٔ جدید گروه کرایسلر نشان می‌دهد که این موتورها هرگز نمی‌خواهند بدون مقاومت تسلیم نمونه‌های الکتریکی شوند.

گرند واگنییر و نسخهٔ کشیدهٔ آن یعنی گرند واگنییر L به نسخهٔ قوی‌تر این موتور مجهز شده‌اند که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد نسبت به خروجی موتور ۶.۴ لیتری همی ۴۰ اسب بخار و ۶۱ نیوتن متر افزایش داشته‌اند. نسخهٔ ضعیف‌تر این موتور هم در سینهٔ واگنییر و واگنییر L قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پیشرانهٔ هوریکین به‌زودی در دیگر مدل‌های جیپ و همین‌طور دوج و رم هم استفاده خواهد شد.

این موتور، گرند واگنییر را بهتر از چیزی که بود کرده است. این خودرو به لطف کابین مجلل، رفتار رانندگی بی‌نقص و توانایی‌های بالا یکی از بهترین شاسی‌بلندهای فول سایز حال حاضر بازار محسوب می‌شود اما حالا این ترکیب با موجی از قدرت و گشتاور بیشتر، نرم‌تر و کم‌مصرف‌تر همراه شده است. گرند واگنییر با پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 در هر صد کیلومتر در شهر ۱۸.۱، در بزرگراه ۱۳ و به‌صورت ترکیبی ۱۵.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کرد که این ارقام با موتور جدید به ترتیب به ۱۶.۸ لیتر، ۱۲.۴ لیتر و ۱۴.۷ لیتر کاهش پیدا کرده‌اند.

پیشرانهٔ هوریکین اما علاوه بر کاهش ارقام مذکور، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت گرند واگنییر را هم به ۵ ثانیه رسانده است درحالی‌که این رقم در نسخهٔ کوتاه قبلی با ۲۳ کیلوگرم وزن کمتر ۵.۷ ثانیه بود. هم اوج قدرت و هم گشتاور این موتور در دور پایین‌تری ارائه می‌شود تا قابلیت رانندگی بهتری را برای خودرو فراهم کند. البته هرچند ظرفیت بکسل خودرو با کاهش جزئی ۱۸۰ کیلوگرمی به ۴۳۰۰ کیلوگرم رسیده است و فقدان غرش موتور همی ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید اما هوریکین در نوع خود فوق‌العاده به نظر می‌رسد و عملکرد نرم‌تر آن تجربه لوکس این جیپ بزرگ را بسیار بهتر می‌کند.

و عجب تجربه‌ای. چرم ضخیم و باکیفیت سرتاسر کابین را پوشانده، هکتارها چوب واقعی در جای‌جای داخل خودرو به کار رفته، سیستم صوتی مکینتاش فوق‌العاده است و ماساژور صندلی‌ها با بنتلی قابل‌مقایسه است. گرند واگنییر L همچنین با فضای زیادی برای همهٔ سرنشینان حتی در ردیف سوم که به‌صورت برقی جمع می‌شود و دسترسی به آن حتی برای بزرگ‌سالان هم آسان است، خودرویی بسیار کاربردی است. پورت‌های شارژ و محفظه‌های اشیاء نیز در اینجا فراوان یافت می‌شود و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با پاسخگویی فوری، قابلیت سفارشی‌سازی فراوان و چیدمان منطقی کنترل‌ها و منوها، یکی از بهترین نمونه‌ها در کل صنعت خودروسازی به‌حساب می‌آید.

درواقع، گرند واگنییر تنها دو نقطه‌ضعف اصلی دارد. اولی طراحی بیرونی است که می‌تواند خسته‌کننده و نه‌چندان جذاب به نظر برسد و طول اضافی نسخهٔ L نیز این مشکل را تشدید کرده حتی اگر به میزان قابل‌توجهی به فضای بار خودرو افزوده باشد. مورد بعدی هم اینکه اکثر ویژگی‌های مثبت و جذاب گرند واگنییر در نسخهٔ ارزان‌تر واگنییر هم وجود دارند. البته مطمئناً کابین واگنییر به‌اندازهٔ برادر گران‌تر خود مجلل نیست اما رانندگی آن به همان اندازه بی‌نقص است، سواری آن روی رینگ‌های کوچک‌تر بهتر است و از نسخهٔ ۴۲۰ اسب بخاری پیشرانهٔ هوریکین بهره می‌برد که هنوز هم بسیار قدرتمند است و می‌تواند تا ۴۵۳۵ کیلوگرم را یدک بکشد.

بااین‌حال، به‌طورکلی گرند واگنییر در کلاس فول سایز لوکس خودروی موردعلاقهٔ ما است و در آزمایش مقایسه‌ای قبلی توانست کادیلاک اسکالید را مغلوب کند. حال به‌روزرسانی پیشرانه این برتری را افزایش داده است تا جستجوها برای یافتن بهترین شاسی‌بلند لوکس سه ردیفهٔ فول سایز بازار در همین‌جا به پایان برسد.

نقاط قوت

  • پیشرانهٔ شش سیلندر نرم و قدرتمند
  • کابین افسانه‌ای
  • توانایی‌های بالا در یدک کشی و آفرود

نقاط ضعف

  • طراحی بیرونی خسته‌کننده
  • تکان‌های جزئی روی آسفالت خراب
  • واگنییر L هم به همین اندازه خوب است

مشخصات فنی جیپ گرند واگنییر L

Jeep Grand Wagoneer L 2023
پیشرانه۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت۵۱۰ اسب بخار
گشتاور۶۸۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶۵.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۳.۵ ثانیه
پیست Figure-8۲۸.۲ ثانیه
توقف از ۹۶۴۲ متر
شتاب جانبی۰.۷۳ جی
وزن۲۹۰۷ کیلوگرم
طول۵,۷۵۸ میلی‌متر
عرض۲,۱۲۳ میلی‌متر
ارتفاع۱,۹۶۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۳,۳۰۲ میلی‌متر
مصرف سوخت۱۴.۷ لیتر ترکیبی
ظرفیت سرنشین۷ نفر
قیمت پایه۱۰۱ هزار دلار
قیمت تست‌شده۱۱۴ هزار دلار

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.