پشت فرمان ب‌ام‌و M8 کانورتیبل، قلدرِ خوش‌پوش!

پشت فرمان ب‌ام‌و M8 کانورتیبل، قلدرِ خوش‌پوش!

زمانی که نسل اول ب‌ام‌و سری ۸ در سال ۱۹۹۰ تولید شد مهندسان این شرکت به شدت به توسعه نسخه اسپورت M فکر می‌کردند. یک نمونه پیش‌تولیدی با پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵.۵ لیتری ۵۵۰ اسبی تولید شد اما هرگز به خط تولید راه نیافت. همین موضوع درباره سری ۸ کانورتیبل هم صدق می‌کند. این خودرو نیز تلاش کرد چراغ سبز تولید را دریافت کند اما هرگز وارد شوروم ها نشد.

سی سال بعد ب‌ام‌و خیلی وارد کلاس کانورتیبل های لوکس نشده بود اما با M8 کاملاً بازی را تغییر داد؛ اما چه چیزی باعث می‌شود ب‌ام‌و از فروش خوب این خودرو مطمئن شود؟

خب باید گفت همه‌چیز به بحث فروش مربوط نمی‌شود. درحالی‌که سری ۸ قدیمی به عنوان پروژه‌ای منحصربه‌فرد و از صفر شروع‌ شده بود اما جدیدترین نسل این خودرو از پلتفرم CLAR که در دیگر محصولات از شاسی‌بلند X7 گرفته تا سری ۳ سدان بکار رفته استفاده می‌کند. سری ۸ جدید به‌صورت کابریولت، کوپه و گرن کوپه چهار درب عرضه می‌شود.

و به بخش پرفورمنس که برسیم شاهد هنرنمایی بخش M ب‌ام‌و خواهیم بود. طراحی سری ۸ کانورتیبل دست‌خوش تغییر شده و حالا شاهد ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو، چهار خروجی اگزوز و رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج کاری شده هستیم. M8 کانورتیبل قطعاً آن میزان جلب‌توجهی را که خریداران می‌خواهند دارد.

سقف کانورتیبل استاندارد خودرو باقی مانده و باز شدن آن تا سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت و طی ۱۵ ثانیه صورت می‌گیرد. با باز شدن سقف شاهد کابینی با تریم فیبر کربن، دسته‌دنده اسپورت تر نسبت به سایر نسخه‌های سری ۸ و صندلی‌هایی با تنظیمات گوناگون خواهید بود. همچنین در پشت‌سری‌ها نیز لوگوی M8 دیده می‌شود.

یک دکمه استارتر قرمزرنگ هم در کنسول مرکزی وجود داشته که با فشردن آن نیروگاه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو از خواب برمی‌خیزد. در بریتانیا تنها نسخه کامپتیشن M8 عرضه می‌شود و بنابراین علاوه بر قدرت بیشتر پیشرانه شاهد دسته‌موتورهای سفت تر خواهید بود.

این پیشرانه با M5 کامپتیشن مشترک بوده و بنابراین با پرفورمنس پدیده‌ای آن آشنا هستیم. قدرت ۶۱۶ اسب بخاری و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متری پیشرانه موردبحث به تمامی چرخ ها منتقل شده و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۳.۳ ثانیه‌ای می‌شود که تنها یک‌دهم ثانیه کندتر از مدل کوپه می‌باشد؛ اما این پرفورمنس باعث شرمندگی سوپرکارهای زیادی خواهد شد. سقف سرعت خودرو نیز به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده که با سفارش پکیج سفارشی M Driver به ۳۰۵ کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد.

البته M8 خودروی بی‌نقصی نیست. برای چنین خودروی برجسته‌ای، سیستم اگزوز انتظارات را برآورده نکرده و در اکثر موارد بجای صدایی گیرا حسی خفه شده را منتقل می‌کند. برای مثال خودروی M235i صدای بیشتری داشته و از نظر شنیداری محصول جذاب‌تری است.

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز هر از گاهی ناهماهنگ نشان می‌دهد. این گیربکس در شهر حالت پرفورمنس عملکرد خوبی داشته اما در سرعت‌های پایین کمی ناهنجار عمل می‌کند. در واقع دو حالت برای عبور از ترافیک وجود دارد: سرعت حلزون یا مسابقه درگ!

همانند اگزوز، تنظیمات گیربکس هم می‌تواند تغییر یابد و همین موضوع درباره فرمان، میدونی گاز، ترمزها و سیستم تعلیق نیز صدق می‌کند. این حالت‌ها از طریق منوی iDrive در صفحه لمسی و یا سوئیچ‌های روی فرمان قابل انتخاب هستند.

صرف‌نظر از حالتی که برای سیستم تعلیق انتخاب می‌کنید، M8 در پیچ‌ها تیزتر از سری ۸ استاندارد عمل می‌کند. چسبندگی و توانایی عبور از پیچ برای خودرویی با وزن ۲۰۸۵ کیلوگرمی بسیار گیرا بوده و فرمان نیز دقیق و سریع است و کار فوق‌العاده‌ای در پنهان کردن وزن خودرو انجام می‌دهد. البته راننده ارتباط زیادی با فرمان برقرار نکرده و با وجود چنین محدودیتی بهتر است که غیر از پیست M8 را خیلی تحت‌فشار قرار ندهید.

اما آیا یک کانورتیبل دو تنی چهار نفره واقعاً مناسب پیست است؟ اگر این مبلغ را می‌خواهید هزینه کنید می‌توانید پورشه ۹۱۱ کابریولت را انتخاب کنید که تیزتر و چابک‌تر بوده و انتخاب واضحی محسوب می‌شود. گزینه دیگر هم فراری پورتوفینو است. بله هر دو خودرو در جاده کمی سفت تر هستند اما به مرز ناهنجاری نمی‌رسند. البته هیچ‌یک از این دو خودرو به اندازه M8 در دریفت کردن ماهر نیستند و شما می‌توانید با خاموش کردن کنترل پایداری M8 همه‌ی ۶۱۶ اسب بخار را به چرخ های عقب بفرستید.

آیا M8 خودرویی برای بزرگراه‌هاست؟ این خودرو در این حالت نیز بسیار راحت است. در حالت کامفورت M8 خودرویی ریلکس بوده و پایداری آن استثنایی است. البته بنتلی کانتیننتال GTC گزینه راحت‌تر و آرام تری بوده و در عقب کمی فضای بیشتری هم دارد.

از نظر فضای کابین و بار شاهد فضای ۳۵۰ لیتری معقولی هستیم اما وقتی سقف باز شود تنها فضای بسیار کوچکی وجود خواهد داشت. همچنین در سرعت‌های بالا شاهد ورود باد به کابین طویل M8 هستیم.

اگرچه ب‌ام‌و M8 کانورتیبل ۱۳۰ هزار پوندی خودروی بسیار توانایی است اما به سختی می‌توان آن را توجیه کرد. پرفورمنس خودرو در خط مستقیم و سر پیچ‌ها بسیار خوب و برجسته بوده اما پورشه ۹۱۱ هیجان بیشتری دارد. کیفیت ساخت این خودرو نیز بی‌نقص است اما بنتلی کانتیننتال GT خودرویی خاص‌تر حس می‌شود. اگر قلب شما با این ب‌ام‌و روباز است پس می‌توانید مدل ۸۴۰d را انتخاب کنید که سواری ریلکس، طراحی به همین اندازه جذاب و البته قیمت بسیار کمتری دارد.

مشخصات ب‌ام‌و M8 کامپتیشن کانورتیبل

  • قیمت: ۱۳۰۴۳۵ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: ۶۱۶ اسب بخار/۷۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده)
  • مصرف سوخت: ۱۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.