پروژه چین کاملاً جدید

پروژه چین کاملاً جدید

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند اجناس چینی محصولاتی بی‌کیفیت و بی‌دوام هستند و توانایی ایستادگی در شرایط سخت را ندارند؟ قطعاً شما تنها فردی در جهان نیستید که این‌گونه فکر می‌کند! چراکه بسیاری دیگر در دنیا هم مانند شما با دیده تردید به اجناس چینی نگاه می‌کنند. اما در این میان، دو جوان هلندی ساکن چین تصمیم گرفتند که این دیدگاه را تغییر دهند. پس دست به یک ماجراجویی بزرگ زده و پروژه‌ای با نام چین کاملاً جدید (Brand New China) را آغاز کردند.

این دو جوان که مارن استریکر (Maren Striker) و راجیر بیکر (Rogier Bikker) نام دارند، به ترتیب ۷ و ۵ سال در چین زندگی کرده‌اند و تخصص آنها به ترتیب برنامه‌ریزی شهری و استراتژی بازاریابی است. این دو جوان از بسیاری از شهرها و ایالات چین دیدن کرده‌اند و قصد دارند صدای پیشرفت چین و ورود آن به یک عصر جدید را گوش جهانیان برسانند. درنتیجه تصمیم گرفتند که با حرکت در مسیر جاده ابریشم، از طریق زمینی سفری از چین به هلند را انجام دهند و در این سفر تنها از ابزارها و ادوات چینی استفاده کنند. ازجمله تلفن چینی، لپ‌تاپ چینی و دوربین چینی. اما از همه این‌ها مهم‌تر وسیله‌ای است که به‌وسیله آن این سفر ۲۰ هزار کیلومتری قرار بود انجام شود.

پیمودن این مسیر طولانی آن‌هم در شرایط آب و هوایی متنوع و جاده‌هایی که گاهی از استاندارد بسیار فاصله دارد، قطعاً کار هر خودرویی نیست و درنتیجه نیاز به خودرویی بادوام، ایمن و با استقامت برای این سفر وجود داشت. برای این منظور با چند کمپانی خودروساز چینی تماس گرفته شد و در نهایت کمپانی BYD از تصمیم آنها استقبال کرد و یک دستگاه خودروی BYD F5 Suri را در اختیار آن‌ها گذاشت. این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد و انتقال قدرت در آن به‌وسیله یک گیربکس ۶ دنده دستی به چرخ‌های جلو انجام می‌گردد. از امکانات ایمنی این خودرو نیز می‌توان به ۶ ایربگ، سیستم ESP و بدنه مقاوم اشاره کرد. صندلی‌های عقب خودرو به دلیل اینکه نیازی به آنها وجود نداشت حذف شده بود تا فضای بیشتری برای بار وجود داشته باشد. جالب اینجاست که BYD یکی از معدود خودروسازان چینی است که در اروپا دفتر دارد و برحسب اتفاق دفتر اروپایی BYD در آمستردام یعنی پایتخت هلند واقع شده است. محصولاتی مانند BYD Qin، BYD e6 و اتوبوس BYD در اروپا نیز به فروش می‌رسند.

این سفر در ۲۶ ژوئیه از یکی از شرقی‌ترین مناطق آسیا یعنی شانگهای چین آغاز گردید و بعد از طی مسافت ۲۰ هزار کیلومتر و گذر از ۱۱ کشور، دقیقاً ۳ ماه بعد در ۲۶ اکتبر در یکی از غربی‌ترین مناطق اروپا یعنی بندر روتردام در هلند به پایان رسید. اما شاید از خود بپرسید که این ماجرا چه ربطی به ما دارد؟ پاسخ این سؤال در اینجاست که کشور ما نیز یکی از آن ۱۱ کشوری بوده است که این دو جوان هلندی در جریان این برنامه از آن عبور کرده‌اند. در واقع از آنجایی که در این سفر مسیر جاده ابریشم به‌عنوان مسیر حرکت انتخاب شده بود، ایران نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم جاده ابریشم در مسیر حرکت این دو جوان هلندی بود.

این دو هلندی پس از عبور از چین، قزاقستان و ازبکستان از طریق مرز ترکمنستان وارد ایران شدند و در همان ابتدای ورود به ایران “نوشیدنی مالت بدون الکل” ایرانی نظرشان را جلب کرد!

در ادامه مسیر به شهر مشهد رسیدند و در مشهد به بازدید از حرم مطهر امام رضا (ع) پرداختند. آنچه که از عکس‌های آنها از حرم امام رضا قابل استنباط است، شگفتی آنها از فضای معنوی و همچنین معماری خیره‌کننده حرم و کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های چشم‌نواز آن می‌باشد.

غیر از خود حرم، مناطقی از اطراف حرم و همچنین مردم کوچه و بازار مشهد نیز سوژه عکس‌های این دو جوان شدند.

پس از مشهد، این دو جوان هلندی راهی تهران شدند. عکس‌های آنها در تهران بیش از هر چیز، سبک زندگی جوانان تهرانی و همچنین بزرگی شهر تهران را نشان می‌دهد.

البته این بدین معنا نیست که آنها از جاذبه‌های گردشگری تهران مانند کاخ گلستان و برج میلاد غافل شده‌اند!

عکس‌های متعددی از نمای بالا که آپارتمان‌های بی‌شمار و برج‌های مرتفع را نشان می‌دهد در کنار تصاویر صمیمانه جوانان تهرانی، بخش اعظم عکس‌های دو جوان هلندی را تشکیل می‌دهد.

پس از تهران نوبت به دیگر کلان‌شهر کشور، یعنی تبریز رسید تا میزبان این دو هلندی باشد. عکس‌های آنها از تبریز بیشتر در حول بازار تبریز قرار دارد و به نظر می‌رسد که فرصت چندانی برای اقامت در تبریز نداشته‌اند.

پس از تبریز، دو جوان هلندی در هوایی گرفته و ابری به مقصد ترکیه کشور ما را ترک کردند تا با گذر از ترکیه، یونان، ایتالیا و آلمان، نهایتاً به مقصدشان یعنی هلند وارد شوند.

قطعاً همان‌طور که این جوانان هلندی در پی بیان آن هستند، چین در حال تغییر و نمایش ظاهری موجه‌تر از خود است. تا چند سال قبل، اجناس و برندهای چینی آن‌قدر ضعیف بودند که حتی قادر به تصور اینکه رقیب برندهای بزرگ جهانی باشند نبودیم. اما اکنون ورق برگشته است. چینی‌ها درزمینهٔ تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ و بسیاری دیگر از حوزه‌های محصولات الکتریکی قدرتی جهانی به‌حساب می‌آیند. پس چرا باید احتمال اینکه روزی خودروهای چینی نیز قابل رقابت با بزرگان نامدار باشند را منتفی بدانیم؟

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.