پاریس ۲۰۱۶: پرده‌برداری از لافِراری آپِرتا؛ باد و اسب یال‌افشان!

پاریس ۲۰۱۶: پرده‌برداری از لافِراری آپِرتا؛ باد و اسب یال‌افشان!

صاحب مارانللو ظهر روز ۲۹ سپتامبر (۸ام مهرماه) در نمایشگاه ۲۰۱۶ پاریس از نسخه روباز لافِراری افسانه‌ای موسوم به لافِراری آپرتا (Aperta) پرده برداشت. لقب آپرتا پیش‌ازاین در مدل‌های تک و محدود فِراری ازجمله ۴۵۸ آپرتا و ۵۹۹ اِس‌اِی آپرتا مورداستفاده قرار گرفته بود که نشان می‌دهد این ‌بار هم با یک نسخه خاص و تولید محدود روبرو هستیم که ارتباطاتی هم با جشن ۷۰ سالگی کمپانی دارد!

شاخص‌ترین ویژگی این گونه همان‌طور که حدس می‌زنید سقف باز شونده است که از نوع پارچه‌ای استاندارد (soft-top) یا فیبر کربنی سفارشی (hard-top) خواهد بود. البته تفاوت‌ها با برادر کوپه به اینجا ختم نمی‌شوند. همانند بسیاری از خودروهای روباز، محافظی در انتهای اتاق بالای صندلی‌ها تعبیه شده تا مراقب سر سرنشینان باشد. تغییرات زیادی روی شاسی فیبر کربنی اعمال شده تا مقاومت پیچشی و آئرودینامیک بدنه ثابت مانده و با نسخه کوپه برابری کند. درب‌ها پروانه‌ای بوده و زاویه باز شدنشان نسبت به قبل متفاوت است. نحوه نصب و زاویه رادیاتورها عوض شده تا برخلاف نسخه کوپه، هوای داغ را به سمت زیر بدنه هدایت و دفع کنند؛ به همین منظور نیز یک مجرای تازه روی کاپوت و یک ژنراتور چرخشی (Vortex) زیر بدنه نصب شده است. درب‌ها هم اصطلاحاً پروانه‌ای هستند و با زاویه متفاوتی نسبت به لافراری کوپه باز می‌شوند.

آئرودینامیک بدنه به‌گونه‌ای بازبینی شده تا در حالت بدون سقف و شیشه‌های جانبیِ بسته، ضریب درگ مشابه نمونه کوپه باشد. دو قطعه کوچک L-شکل در گوشه‌های بالایی شیشه جلو قرار داده شده‌اند که باد را به سمت بالا هدایت کرده و از ایجاد فشار هوا در قسمت عقبی کابین (هنگام سقف باز) جلوگیری می‌کنند. یک عضو متوقف کننده هوا نیز در پشت صندلی‌ها جای گرفته تا در سرعت‌ زیاد، جریان هوای بالای شیشه جلو و کابین را طوری جهت دهی کند که اخلالی در راحتی شرنشینان ایجاد نشود.

در بخش فنی اما قضیه به‌قرار قبل است. بلوک ۶۲۶۲ سی‌سی ۱۲ سیلندر V شکل ۷۸۹ اسب بخاری در کنار مجموعه باتری و موتور برقی ۱۶۱ اسب بخاری مجموعاً ۹۵۰ اسب بخار قدرت تحویل جعبه‌دنده ۷ سرعته دو کلاچه می‌دهد تا به چرخ‌های عقب برسند. طبق اعلام فِراری، کارایی و سرعت عمل لافِراری آپرتا در خط مستقیم به‌هیچ‌وجه نسبت به قبل کمتر نشده؛ هنوز هم در کمتر از ۳ ثانیه مرز ۹۶ کیلومتر بر ساعت را رد می‌کند و قدرتمندانه تا سقف ۲۱۷ مایل بر ساعت (۳۴۴.۳ کیلومتر بر ساعت) می‌تازد. اِنریکو گالیِرا (Enrico Galliera) مدیر بازاریابی و امور تجاری کمپانی درباره آن می‌گوید: خوب است که می‌توانیم ببینیم چکار کرده‌ایم!

هنوز اطلاعات رسمی در مورد قیمت لافِراری آپرتا نداریم، اما بنابر منبعی که وب‌سایت اتوکار بدان اشاره کرده، قبل از محاسبه مالیات، حدود ۳.۵ میلیون یورو می‌ارزد. قرار است مجموعاً ۲۰۹ دستگاه از آن روی خط تولید برود. طبق گفته‌های مسئولین آگاه، تاکنون ۲۰۰ دستگاه آن فروخته شده و تنها ۹ دستگاه باقی مانده که برای هفتادمین سالگرد تولد اسب سلطنتی کنار گذاشته شده‌اند. 

منبع: motortrend

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
20 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.