همکاری تویوتا و یاماها برای تولید یک پیشرانه V8 جذاب!

همکاری تویوتا و یاماها برای تولید یک پیشرانه V8 جذاب!

یاماها در حال توسعه یک پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری با سوخت هیدروژن برای تویوتاست. این دو شرکت قبلاً تعهد خود به توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز را اعلام کرده‌اند. تویوتا و یاماها به همراه مزدا، کاوازاکی و سوبارو برنامه‌های مفصل خود به منظور ادامه سرمایه‌گذاری روی پیشرانه‌های درون‌سوز را اعلام کرده بودند. این ۵ شرکت ژاپنی سال پیش با برگزاری یک کنفرانس خبری علاقه خود به گسترش گزینه‌های مورد استفاده در بحث پیشرانه‌ها و سوخت‌ها را ابراز کردند. همچنین دیگر اهداف آن‌ها شامل تولید خودروهای الکتریکی برای بازارهای جهانی است. این پیشرانه ۸ سیلندر هیدروژنی جدید در حالی توسعه می‌یابد که ژاپنی‌ها از کرولای هیدروژنی-درون سوز در مسابقات موتور اسپرت استفاده کرده‌اند. همچنین طی چند ماه گذشته نسخه پیش‌تولیدی GR یاریس با همین نوع پیشرانه معرفی شده است.

این پیشرانه جدید بر اساس نمونه استفاده شده در لکسوس RC F اسپرت کوپه شکل گرفته است و البته از تغییراتی در انژکتورها، سرسیلندر، منیفولد و… سود می‌برد. یاماها ادعا می‌کند پیشرانه موردبحث در دور ۶۸۰۰ قدرت ۴۴۹ اسب بخاری و در دور ۳۶۰۰ گشتاور ۵۴۰ نیوتون متری تولید می‌کند که این ارقام تقریباً مشابه قدرت و گشتاور مدل RC F ترک ادیشن پرفورمنس هستند. همانند پیشرانه‌های هیدروژنی/درون‌سوز قبلی تویوتا هنوز نشانه‌ای از احتمال نصب این نیروگاه آهنین در خودروهای تولیدی بروز نکرده است اما رئیس یاماها درباره جزئیات این تکنولوژی سخن گفته است.

یوشیهیرو هیداکا گفته است:

پیشرانه‌های هیدروژنی پتانسیل کربن خنثی را با جذابیت حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز ترکیب کرده‌اند. همکاری با شرکت‌هایی که فرهنگ‌های سازمانی متفاوتی دارند یکی از راه‌های نمایش اهداف ما برای آینده است

یاماها می‌گوید چنین پیشرانه‌ای را حدود ۵ سال پیش شروع کرده است و درعین‌حال با کاوازاکی روی استفاده بالقوه از چنین پیشرانه‌ای برای موتورسیکلت‌ها نیز همکاری می‌کند. تاکشی یامادا که با تیم یاماها روی توسعه پیشرانه‌های موردبحث همکاری می‌کند گفته است پیشرانه‌های هیدروژنی مشخصات پرفورمنس بسیار هیجان‌انگیز و راحتی دارند. او افزوده است:

پیشرانه‌های هیدروژن/درون‌سوز احساس دوستانه‌ای دارند و باعث می‌شوند استفاده از آن‌ها حتی بدون سیستم‌های الکترونیکی کمکی نیز راحت باشد. هر فردی که بخواهد خودروی پروتوتایپ مجهز به این پیشرانه را تست کند شاید در ابتدا کمی مردد باشد اما در نهایت لبخند بزرگی روی صورتش نقش خواهد بست

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ای که یاماها روی آن تأکید می‌کند صدای تولیدی این پیشرانه ۸ سیلندر است. تویوتا نیز درباره GR یاریس هیدروژنی به همین موضوع اشاره کرده بود و همین موضوع پتانسیل‌های حفظ خودروهای اسپرت درون‌سوز را تقویت می‌کند. مت هریسون رئیس تویوتا اروپا گفته بود سوزاندن هیدروژن به این شرکت اجازه می‌دهد تا محصولی تقریباً بدون آلایندگی را بدون استفاده از قوای محرکه الکتریکی تولید کند و درعین‌حال چیزهایی همچون سرعت و صدای موردعلاقه در خودروهای اسپرت را حفظ نماید. این اولین باری نیست که تویوتا و یاماها روی توسعه پیشرانه‌ها همکاری می‌کنند. پیشرانه ۱۰ سیلندر ۴.۸ لیتری ۵۵۲ اسب بخاری لکسوس LFA مشهور جزو بهترین همکاری‌های این دو برند بوده است. یاماها همچنین سرسیلندر، سوپاپ‌ها، میل‌لنگ‌ها و… پیشرانه ۸ سیلندر ۲UR-GSE بکار رفته در لکسوس IS F، RC F، GS F و تویوتا هایلوکس داکار مسابقه‌ای را طراحی کرده است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 13 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.