نگاهی به سیستم چهار چرخ محرک ۴Matic مرسدس بنز

نگاهی به سیستم چهار چرخ محرک ۴Matic مرسدس بنز

روز به روز به تعداد محصولاتی از مرسدس بنز که به سیستم چهار چرخ محرک ۴Matic مجهز هستند افزوده می‌شود. ۴Matic چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ با ما همراه باشید تا با این سیستم چهار چرخ محرک مرسدس بنز آشنا شوید.

سیستم چهار چرخ محرک با نام ۴Matic قدرت پیشرانه را به جای دو چرخ به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. این عمل باعث افزایش کشش و چسبندگی خودرو شده و هندلینگ، شتاب گیری و پایداری آن را بهبود می‌بخشد. این سیستم به‌طور خودکار تنظیم شده تا بدون دخالت راننده در تمامی شرایط و سطوح عمل نماید.

طراحی اولیه‌ی این سیستم در سال ۱۹۸۷ و روی مرسدس E کلاس W124 پیاده شد. زمانی که این سیستم لغزش چرخ را تشخیص می‌دهد به‌صورت خودکار درگیر شده و دیفرانسیل‌های مرکزی و عقبی را به منظور ایجاد کشش بیشتر قفل می‌کند. نسل‌های محدودی از سیستم ۴Matic در طول سال‌ها تولید شده و البته روز به روز پیشرفته‌تر شده است. آخرین نسخه‌ی ۴Matic هم‌اکنون می‌تواند در مدل‌های جمع و جورتر نیز نصب شود.

قبلاً مدل‌های محدودی از مرسدس بنز می‌توانستند به ۴Matic مجهز شوند اما اکثر خودروهای کنونی این برند با سیستم یاد شده عرضه می‌شوند. از جمله‌ی این مدل‌ها می‌توان به هاچبک A کلاس، استیت E کلاس جدید و شاسی‌بلند GLS اشاره کرد که سیستم ۴Matic را به‌صورت سفارشی ارائه می‌کنند.

برخی از مدل‌های بازار بریتانیا با این سیستم عرضه نمی‌شوند زیرا مرسدس نمی‌خواهد پلتفرم خود را بازمهندسی نماید. این امر به دلیل قرار گرفتن فرمان در سمت راست خودروهای بریتانیا است.

غالباً مدل‌های کوچک‌تر مرسدس بنز تنها در فول ترین مدل‌ها از سیستم ۴Matic استفاده می‌کنند. مثال بارز این موضوع A250 AMG است. مدل‌های بزرگ‌تر از این سیستم در اکثر تریم‌ها به‌صورت سفارشی بهره‌مند هستند و عموماً بزرگ‌ترین شاسی بلندها نیز به‌صورت استاندارد از آن بهره می‌برند. هاچبک A250 با گیربکس اتوماتیک بهای ۳۰۸۰۵ پوندی دارد و اضافه کردن سیستم ۴Matic باعث می‌شود بهای خودرو به ۳۲۳۴۵ پوند برسد. افزایش بهای ۱۵۴۰ پوندی یک پرداخت نسبتاً مناسب به شمار می‌رود.

اگرچه این سیستم یک گزینه‌ی پریمیوم برای اکثر محصولات مرسدس به شمار می‌رود اما خودروهای بزرگ‌تر چون GLS، GLE و GLC به‌صورت استاندارد از ۴Matic بهره می‌برند. خودروهای A، B، C، E، GLA و GLC کلاس به‌صورت سفارشی از این سیستم سود می‌برند.

خب سؤال اصلی این است که آیا سفارش ۴Matic ارزش دارد؟ این موضوع در کل به مکان استفاده از خودرو و شرایط محیطی بستگی دارد. اگر در شهر زندگی می‌کنید و شرایط آب و هوایی سختی وجود ندارد، شاید هزینه‌های سیستم بیشتر از مزیت‌های آن باشد. این سیستم تأثیری منفی روی مصرف سوخت داشته و بهای کلی خودرو را نیز افزایش می‌دهد.

اما اگر در مناطقی با آب‌وهوای نامناسب زندگی می‌کنید و شاهد برف و باران سنگین هستید، ۴Matic می‌تواند تفاوت بین در خطر افتادن و رسیدن بی‌دردسر به خانه را نشان دهد. اگر می‌توانید اضافه بهای این سیستم و افزایش اندک مصرف سوخت را تقبل کنید، سیستم ۴Matic می‌تواند یک آرامش خاطر در شرایط خطرناک باشد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.