نگاهی به سیر تکامل غربیلک فرمان محصولات مرسدس بنز

نگاهی به سیر تکامل غربیلک فرمان محصولات مرسدس بنز

تغییرات زیادی طی این ۱۲۰ سال وجود داشته است…

مرسدس بنز E کلاس ۲۰۲۱ اخیراً با طراحی ظاهری به‌روزتر، تکنولوژی کابین بهتر و البته غربیلک فرمان کاملاً جدید معرفی شده است. این فرمان که با پوشش تمام چرمی یا چرم و چوب در دسترس است بخشی از برنامه‌ی مرسدس برای عرضه نسل دیجیتالی شده از فرمان‌ها در محصولات آتی این برند می‌باشد. غربیلک فرمان جدید این خودروساز هم‌اکنون دارای حسگر در دو بخش است که می‌تواند لمس کامل فرمان توسط راننده و همچنین لمس دکمه‌ها را تشخیص دهد.

زبان طراحی مرسدس در بخش فرمان خودروها تغییرات زیادی را طی این ۱۲۰ سال تجربه کرده است. در واقع کمپانی موردبحث که آن زمان دایملر موتورن گزل شافت نامیده می‌شد جزو اولین شرکت‌هایی بود که از غربیلک فرمان تک پره‌ای به ‌فرمان‌های کاربردی‌تر امروزی رسید.

اولین خودروی این شرکت که توسط کارل بنز در سال ۱۸۸۶ ساخته شد حتی فرمان نداشت. بجای فرمان از دو شاخ فرمان سود می‌برد زیرا کالسکه‌چی‌ها معمولاً از تسمه‌ها برای تصحیح مسیر حرکت اسب‌ها استفاده می‌کردند. اولین غربیلک فرمان توسط مهندسی فرانسوی به نام آلفرد واچرون ساخته شد. این فرمان در اولین مسابقه خودرویی دنیا یعنی پاریس به رون در جولای ۱۸۹۴ بکار رفت. واچرون رتبه یازدهم را در این مسابقه به دست آورد اما ایده‌ی فرمان او گرفت.

دایملر موتورن گزل شافت در سال ۱۹۰۰ از فرمان روی خودروی مسابقه‌ای فونیکس استفاده کرد. این فرمان نه تنها قابلیت راندن خودرو را بهبود بخشید بلکه دارای ستون خم شونده نیز بود. در سال ۱۹۰۲ بود که روی فرمان کنترل‌های اساسی پیشرانه همچون زمان جرقه و مخلوط هوا/سوخت بکار رفت. طی سال‌های آتی نوآوری‌های زیادی روی فرمان‌ها پیاده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به دسته‌راهنما و برف‌پاک‌کن‌ها، میدونی شیفترها، فرمان هیدرولیک، جذب‌کننده‌های ضربه، کروز کنترل، کیسه‌های هوا و کنترل‌های چندمنظوره اشاره کرد.

هانس پیتر واندرلیش مدیر طراحی کابین مرسدس بنز می‌گوید:

طراحی فرمان دنیای خاص خودش را داشته و چالش واقعاً خاصی است که معمولاً دست‌کم گرفته می‌شود. جدای از صندلی‌ها، فرمان تنها قطعه‌ی خودروست که تماس فیزیکی با راننده برقرار می‌کند. انگشت‌ها چیزهایی را متوجه می‌شوند. اگر فرمان به ‌خوبی در دستان راننده قرار نگیرد آن را دوست نخواهد داشت. این حس به مغز فرستاده‌ شده و بازخورد به دست آمده مشخص می‌کند که یک خودرو را دوست داشته باشیم یا نه.

همه‌ی این نوآوری‌ها در فرمان مرسدس بنز E کلاس ۲۰۲۱ جمع شده‌اند.

مدیر مرسدس ادامه می‌دهد:

این فرمان زیباترین فرمانی است که تاکنون ساخته‌ایم. ابعاد و تناسبات کیسه هوا، پره‌ها و حلقه فرمان فوق‌العاده هماهنگ است. مرسدس بنز این فرمان را در طرح‌های اسپورت، لاکچری و سوپر اسپورت عرضه خواهد کرد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
16 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.