نگاهی به روند تکاملی بی ام و M3 مشهور

نگاهی به روند تکاملی ب‌ام‌و M3 مشهور

جدیدترین نسل ب‌ام‌و M3 از جهات بسیاری خودروی فوق‌العاده‌ای است اما از نظر جیسون کامیسای مشهور، این خودرو فاقد آن فاکتورهایی است که باعث شده E30 M3 اصلی خاص باشد. البته این به معنی بد بودن M3 جدید نیست. در ویدئوی جذابی که تماشا خواهید کرد تاریخچه‌ی این سدان پرفورمنس مرور شده است.

E30 M3 مشهور خودرویی بوده که با شما صحبت می‌کند. این خودرو به راننده اجازه می‌دهد تا همه‌چیز را صرف‌نظر از رانندگی در پیست یا جاده‌های پر پیچ و خم حس کند. در واقع E30 یک سمفونی مکانیکی بوده که در قلب خود از پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی استفاده کرده است.

خیزش ب‌ام‌و M3 می‌تواند به معرفی مرسدس بنز ۱۹۰E 2.3 16 نیز مربوط باشد هرچند بسیاری از افراد این نکته را متوجه نشده‌اند. ۱۹۰E که بیشتر با نام بچه بنز شناخته می‌شود اولین تلاش ژرمن‌ها برای ورود به کلاس خودروهای کامپکت بوده است. دلیل تولید خودروی کامپکت به بحران سوختی دهه ۷۰ میلادی مربوط می‌شود. پس از صرف هزینه‌های توسعه‌ای بسیار و نزدیک بودن پروژه به لغو نهایی، بیش از ۱,۸۰۰,۰۰۰ دستگاه از این خودرو در طول ۱۱ سال فروخته شد. همچنین مهندسان مرسدس اقدام به توسعه E201 2.3 16 کردند که نسخه اسپرت بچه بنز بود. این خودرو با کمک کثورث توسعه یافت و یک شاهکار مهندسی بود که رکوردهای زیادی بر جای گذاشت.

ب‌ام‌و یک هدف در ذهن داشت: شکست مرسدس! اما برخلاف مرسدس، باواریایی ها تاریخچه‌ای قوی از تولید سدان های کوچک، سریع و هیجان‌انگیز داشتند. خود M3 تنها دو دهم ثانیه سریع‌تر از ۳۲۵i اسپورت بود و قطعات مکانیکی آن نیز از دیگر محصولات این برند گرفته شده بودند. البته E30 M3 فروش زیادی نداشت چراکه ۳۲۵i قیمت کمتر و پیشرانه ۶ سیلندر بزرگ‌تر با پرفورمنسی تقریباً مشابه M3 چهار سیلندر را ارائه می‌نمود.

هر دو خودروی ب‌ام‌و E30 M3 و مرسدس بنز ۱۹۰E 2.3 16 حرف اول را در مسابقات قهرمانی DTM می‌زدند، جایی که رقابتی شدید بین اشتوتگارت و مونیخ در جریان بود. M3 البته موفق‌تر ظاهر شد و ۴۸ پیروزی را به دست آورد درحالی‌که مرسدس ۴۲ پیروزی را کسب کرد. البته این تنها موفقیت ب‌ام‌و نبود چراکه از بین این دو خودرو M3 است که همچنان تولید می‌شود.

و دلیل آن‌هم تغییر استراتژی ب‌ام‌و بوده است. آن‌گونه که کامیسا می‌گوید، E46 بود که بجای E30 روند بازی را تغییر داد. این خودرو ترکیبی از خودروهای مسابقه‌ای برای جاده و پکیجی بود که خریداران خواهانش بودند. همچنین این خودرو از فرمولی سود می‌برد که خودروهای مدرن به دنبال تکرارش بودند.

البته شاید شما بگویید جدیدترین نسل G80 M3 شبیه E30 یا E46 نیست اما هنوز هم از شاسی فوق‌العاده‌ای سود می‌برد و لذت سواری زیادی دارد.

شاید جدیدترین نسل M3 به اندازه نسل‌های اولیه درگیر کننده نباشد اما بسیار بهتر از نسل‌های پیشین است. علیرغم اینکه جلوپنجره این خودرو همه‌چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده اما از نظر دینامیکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کامیسا می‌گوید این خودرو تا زمانی عالی است که شما نشان ب‌ام‌و را نادیده بگیرید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.