نگاهی به روند توسعه موتور چهار توربوشارژ W16 بوگاتی با ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت

نگاهی به روند توسعه موتور چهار توربوشارژ W16 بوگاتی با ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت

طراحی موتور W16 بوگاتی مجهز به توربوشارژ چهارگانه در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و قدرت این موتور طی چند سال به ۱۶۰۰ اسب بخار رسید و اکنون در بوگاتی شیرون سوپر اسپرت و چنتودیچی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موتور W16 که امروز زیر کاپوت بوگاتی شیرون قرار می‌گیرد، به تولد ۲۰ سالگی خود نزدیک می‌شود. به گزارش موتوروان، زمانی که بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد، شگفتی مهندسی آن استاندارد جدیدی را برای عملکرد اسپرت خودروها تعیین کرد و از آن زمان تاکنون این خودرو دستخوش تجدید نظرهای جدی شده که تنها قدرت و تسلط آن را افزایش داده است.

توسعه موتور W16 بوگاتی در سال ۱۹۹۷ با طراحی روی کاغذ و ارائه ایده‌های نظری آغاز شد. فردیناند کارل پیئش، رئیس هیئت مدیره گروه فولکس واگن در آن زمان، برای اولین بار موتور ۱۸ سیلندری را تصور کرد که در نهایت به موتور ۸ لیتری ۱۶ سیلندر چهار توربوشارژ که امروزه می‌شناسیم، تبدیل شد.

موتور ۸ لیتری بوگاتی اولین آزمایش خود را در سال ۲۰۰۱ انجام داد و به خروجی مورد نیاز ۱۰۰۱ اسب بخار متریک (۹۸۷ اسب بخار / ۷۳۶ کیلووات) رسید. قدرت خالص موتور، بوگاتی را مجبور کرد تا راه‌های جدیدی را برای آزمایش موتور، از جمله میز تست موتور، توسعه دهد.

مهندسان بدون هیچ‌گونه ایده خاصی پیش می‌رفتند، زیرا به گفته کارل هاینز نویمان، مدیر بخش توسعه موتور فولکس واگن، «هیچ پیشینه یا داده تجربی» برای خودروهایی که می‌توانستند با موتور تولیدی مجهز به بیش از ۱۲ سیلندر، با سرعت بیشتر از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت (۲۱۷ مایل بر ساعت) حرکت کنند، وجود نداشت. یکی از موانع اصلی در فرایند توسعه خودرو، اطمینان از معقول بودن و انتقال نیرو به سطح جاده بود.

بوگاتی ویرون و موتور W16 آن تا سال ۲۰۰۵ وارد بازار نشد و به مهندسان بوگاتی چهار سال فرصت داد تا نرمی و قابلیت اطمینان موتور را بهبود بخشند که نیاز به نوآوری‌های فنی بیشتری داشت. طراحی W16 تشخیص خطا یا کوبش موتور را دشوار می‌کرد، بنابراین این شرکت Bugatti Ion Current Sensing را توسعه داد. این سیستم برای نظارت بر جریان یونی هر شمع طراحی شده بود و می‌توانست سیلندر را غیرفعال کند، زمان‌بندی جرقه را کاهش دهد یا در صورت تشخیص کوبش و جرقه اشتباه، فشار تقویتی توربوشارژر را کاهش دهد.

بوگاتی موتور W16 را برای سال ۲۰۱۰ ارتقا داد و توربوشارژرهای بزرگتر و حالت‌های دیگر را اضافه کرد که قدرت آن را به ۱۲۰۰ اسب بخار متریک (۱۱۸۳ اسب بخار / ۸۸۲ کیلووات) افزایش داد. با این حال، موتور یادشده با معرفی بوگاتی شیرون افزایش قابل توجهی در خروجی دریافت خواهد کرد. بوگاتی موتور قدیمی را از زیر کاپوت برداشت و سایر قطعات جدید را برای آن توسعه داد. موتور W16 جدید ۱۵۰۰ اسب بخار متریک (۱۴۷۹ اسب بخار / ۱۱۰۲ کیلووات) تولید می‌کند که بوگاتی افزایش قدرت آن را به توربوشارژرهایی نسبت می‌دهد که دارای توربوشارژ متوالی جدید هستند.

امروزه موتور W16 بوگاتی می‌تواند ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند که در شیرون سوپر اسپرت و چنتودیچی (Centodieci) برای مشتریان ارائه می‌شود. دقیقا ۶ روز طول می‌کشد تا دو نفر بتوانند W16 را که دارای ۳۷۱۲ قطعه جداگانه است، مونتاژ کنند. پس از تکمیل مونتاژ، موتور کارخانه سالزگیتر فولکس‌واگن را به مقصد مولزهایم ترک می‌کند؛ جایی که مهندسان آن را با گیربکس تطبیق می‌دهند و مونتاژ نهایی خودرو را شروع می‌کنند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.