نگاهی به تاریخچه چهار نسل مزدا MX-5 میاتا

نگاهی به تاریخچه چهار نسل مزدا MX-5 میاتا

زمانی که مزدا برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو ۱۹۸۹ اقدام به معرفی MX-5 میاتا کرد مأموریتی واضح برای آن در نظر گرفت. این خودرو به دنبال جذب جوانان بود. فرمول وزن و قدرت پایین در آن زمان کمی عجیب جلوه می‌کرد اما گذشت زمان نشان داد که فرمول مزدا تا چه اندازه موفقیت‌آمیز بوده است.

MX-5 این روزها به عنوان یک خودروی اسپورت اساسی شناخته می‌شود و مناسب افرادی است که به دنبال تجربه رانندگی در هوای باز هستند. در ادامه خواهیم دید که این خودروی کوچک طی این سال‌ها همچنان فرمول موفقیت‌آمیز خود را حفظ کرده است. بیایید نگاهی به چهار نسل MX-5 میاتا داشته باشیم.

  • نسل اول (سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷)

اولین نسل این خودرو که به عنوان مدل سال ۱۹۹۰ وارد بازار شد قدرت زیادی نداشت. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی MX-5 میاتا نسل اول قدرت ۱۱۵ اسب بخاری داشت و حتی با وجود وزن حدود یک تنی این خودرو شتاب ۹ ثانیه‌ای را ثبت می‌کرد؛ اما این امر باعث نشد سواری هیجان‌انگیز این رودستر دو نفره فراموش شود. میاتا در طی همین مدت کوتاه قلب طرفداران را تسخیر کرد و چندین جایزه مختلف به دست آورد.

  • نسل دوم (سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵)

وقوع تأخیر در فرایندهای تولید باعث شد میاتای نسل دوم به عنوان مدل ۱۹۹۹ روانه بازار آمریکا شود اما همین زمان نیز شاهد جایگزینی چراغ‌های مخفی شونده با نمونه‌های ثابت بودیم که دلیل آن قوانین جدید بود. این نسل از MX-5 همچنین از پیشرانه ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخار استفاده می‌کرد. در سال ۲۰۰۱ نسخه فیس لیفت این خودرو معرفی شد. این نسل همچنین تنها نسلی بود که به‌صورت استاندارد با پیشرانه توربوی ۱۸۰ اسبی و با نام مزدا اسپید میاتا تولید شد.

  • نسل سوم (سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵)

سومین نسل که با کد NC شناخته می‌شد در سال ۲۰۰۵ معرفی شد اما هنوز هم همان فرمول اساسی مزدا را به همراه داشت. پف‌های گلگیر باعث شده بودند این خودرو بزرگ‌تر و گیراتر به نظر برسد. نیروگاه این نسل از نوع ۲ لیتری با قدرت ۱۷۰ اسب بخار بود که با یک گیربکس ۵ یا ۶ سرعته دستی همکاری می‌کرد. همچنین گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز در دسترس بود. وزن خودرو نیز حدود ۱۱۳۴ کیلوگرم بود که سؤالاتی را درباره دور شدن این خودرو از ریشه‌های سبک‌وزن خود به وجود آورده بود.

  • نسل چهارم (سال‌های ۲۰۱۵ تاکنون)

نسل فعلی ND بنا به دلایلی وضعیت مهمی دارد. این خودرو دارای خط کمر انحنادار و زوایای تیز در نمای جلو است و متمایزترین ظاهر را بین نسل‌های گوناگون MX-5 میاتا به خود اختصاص داده است. این نسل همچنین از مرز فروش ۱ میلیون دستگاهی عبور کرد و پرفروش‌ترین خودروی اسپورت دو نفره و روباز در دنیا لقب گرفت. نیروبخش این نسل میاتا پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۵۵ اسب بخار است. از نظر رانندگان، میاتای مدرن هنوز هم به اندازه ۳۰ سال پیش لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.