نژادهای محبوب خرگوش برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی

نژادهای محبوب خرگوش برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی

انواع متنوعی از خرگوش‌ها وجود داره که از لحاظ ظاهری و شخصیتی متفاوت از هم هستن و رفتارهای خاصی دارن. مثلا بعضی از اون‌ها شیطون و بازیگوشن و نیاز به فعالیت زیادی دارن و نوع دیگه‌ای از اون‌ها‌ نیاز به محبت و ناز و نوازش داره.

اگه خرگوش خونگی دارین یا قصد دارین که از یه خرگوش نگهداری کنین؛ باید نژادش رو بشناسین تا بتونین با توجه به ویژگی‌هایی که داره به خوبی ازش مراقبت کنین.

این راهنما به شما کمک می‌کنه تا انواع خرگوش رو بشناسین و تفاوت اون‌ها را درک کنین. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشین:

خرگوش‌ها حیوون‌های باهوش و شگفت‌انگیزی هستن و از نژادهای مختلفی تشکیل شدن و هر کدومشون رنگ، شکل، اندازه و حتی رفتاری متفاوت مخصوص به خودشون رو دارن. خرگوش‌های زیادی برای انتخاب وجود داره ولی  و فقط  چند نژاد هست که برای نگهداری به عنوان حیوون خونگی مناسبه.

قبل از اینکه بریم سراغ نژاد‌های مختلف خرگوش اجازه بدید یه ایبوک تخصصی تربیت و نگه داری خرگوش بهتون معرفی کنیم که با خوندنش کلی اطلاعات مفید در مورد خرگوش بدست میارید.

لوپ هلندی (Holland Lop)، پشمالوی پر جنب‌و‌جوش

خرگوش لوپ هلندی جزو خانوادۀ نژادهای کوتوله است و جثۀ کوچیک، سر پهن، بدن کوتاه و توپر و پیشونیِ برجسته داره و بین یک تا ۱.۸ کیلوگرمه. تنوع رنگیِ زیادی داره و رنگ خزشون یا یکدست و یا ترکیبی از چند رنگه.

لوپ هلندی در سال ۱۹۷۹ توسط سازمان پرورش‌دهندگان آمریکایی خرگوش (ARBA)، شناسایی شده و از اون در صنعت سینما و نمایش استفاده زیادی می‌شه. حتی شخصیت‌های کارتونیِ خرگوش‌ها رو از روی این گونه طراحی کردن.

این خرگوش بسیار پرجنب‌وجوشه و علاقه زیادی به بازی کردن داره. رابطه‌ش با بچه‌ها خوبه، ولی موقع بازی حتما باید یه بزرگ‌تر نظارت داشته باشه چون اگه این خرگوش، به اندازۀ کافی حوصله نداشته باشه؛ زیاد تقلا می‌کنه و دست و پا می‌زنه و ممکنه به بچه صدمه بزنه.

لوپ‌های هلندی دوست‌داشتنی، اجتماعی، مهربون، آسون‌گیر و مطیع هستند و به راحتی تربیت می‌شن. پس اگه برای اولین باره که قصد دارین صاحب یه خرگوش خونگی باشین، لوپ انتخاب مناسبی برای شما است.

خرگوش لوپ گوش‌های نرم، آویزون و افتاده‌ است و می‌تونه کوتاه، بلند و حتی روی زمین باشه. بعضی از خرگوش‌های لوپ هم «گوش هلیکوپتری» دارن، یعنی گوش‌هاشون به صورت افقی از سرشون خارج شده.

نگهداری از انواع خرگوش لوپ

غذای خرگوش و به خصوص خرگوش لوپ بهتره شامل سبزیجات تازه، پلت و یونجه باشه. توجه داشته باشین که نباید به خرگوش لوپتون، غذاهای فرآوری‌شده مثل نون، شکلات، چیپس یا بیسکویت بدین.

بدن خرگوش لوپ و خزهاش باید به طور مرتب و روزانه برس کشیده بشه. این خرگوش نیاز به یه خونه زیبا و تمیز داره. باید بتونه روی پاهاش بایسته و همچنین به راحتی دراز بکشه، بنابراین اندازه قفسش باید حداقل ۳ برابر اندازه خودش باشه.

خرگوش‌های لوپ به خاطر گوش‌های آویزونی که دارن، مستعد ابتلا به عفونت گوش هستن. پس همیشه گوش‌هاش رو با دقت بررسی کنین؛ اگه بوی بدی داشت یا موم زیادی توی گوشش ایجاد شده بود؛ با دامپزشک تماس بگیرین.

این نژاد خرگوش نیاز به فعالیت زیادی داره پس بهتره ساعاتی از روز که کاملا حواستون بهشون هست از تو قفسشون درشون بیارین یا اینکه قفسشون رو بزرگتر انتخاب کنین تا بتونن بیشتر فعالیت و جنب و جوش داشته باشن.

مینی لوپ (mini lop)، خرگوش زیبای متفکر!

مینی‌لوپ از نژاد خرگوش‌های لوپ آلمانی (Kleine Widder) و از زیباترین و محبوب‌ترین حیوونای خونگیه. جثه ریز با گوش‌های آویزون، شونه‌هایی ماهیچه‌ای و پهن، پاهایی کوتاه و ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم وزن داره. پر جنب‌وجوش، باهوش، سرزنده و آموزش‌پذیره و علاقه زیادی هم به نوازش شدن داره.

برای افرادی که دنبال خرگوشی هستن که محل ادرار و مدفوع خودش رو زود یاد بگیره؛ مینی لوپ گزینه مناسبیه.

مینی‌لوپ‌ها اجتماعی هستن و با خرگوش‌ها و حیوونای دیگه و افراد آروم به خوبی ارتباط برقرار می‌کنن. اون‌ها از اسباب‌بازی و به خصوص بازی‌های فکری لذت می‌برن و ساعت‌ها با اون‌ مشغول و سرگرم می‌شن و به طور کلی ترجیح می‌دن محیط زندگیشون آروم باشه.

دو نژاد مینی لوپ و لوپ هلندی از انواع خرگوش مینیاتوری محسوب می‌شن.

موهای خرگوش مینی لوپ نیاز به مراقبت و پیرایش روزانه داره تا دچار بیماری‌های پوستی نشه.

انواع خرگوش مینی لوپ

خرگوش‌های مینی لوپ تنوع رنگی بالایی دارن و انجمن پرورش‌دهندگان خرگوش ایالات متحده (ARBA) و باشگاه خرگوش‌های مینی لوپ چند رنگ کلی از اون‌ها رو شناسایی و ارائه کرده:

  • آگوتی (Agouti ): شامل چین چیلا (chinchilla)، چست نات (chestnut agouti) و شیری رنگ (opal).
  • منقطع (Broken): به رنگ سفیدی گفته می‌شه که روی بدنش رنگ یا طرحی داشته باشه. مثل خرگوش‌های سه‌رنگ.
  • تیک‌دار (Ticked):این خرگوش‌ها ژن بسیار قدرتمندی دارن و به رنگ‌های مشکی فلزی، آبی فلزی، شکلاتی فلزی، یاسی فلزی، سیلور فاکس و سبل (Sable) که همگی سر طلایی یا نقره‌ای دارن؛ دیده می‌شن.
  • خود رنگ، خال سفید (Self group, white pointed): خرگوش‌هایی به رنگ‌های تماما سیاه، شکلاتی، آبی، سفید چشم یاقوتی و یاسی.
  • سایه‌ای (Shaded): این رنگ دارای علائم سایه ماننده. مثل: سیل (seal )، سبل پوینت (sable point )، سبل (sable )، دودی (smoke )، لاک‌پشتی (tortoise ) و غیره.
  • خط سفید (Wide band ): شامل کرم، قرمز، نارنجی و میشی.

خرگوش عروسکی یا کوتوله هلندی (Netherland Dwarf)

کوتوله هلندی از کوچیک‌ترین نژادهای خرگوش و بسیار ریزه. بدن گرد و فشرده، گردن کوتاه، گوش‌های ایستاده و کوتاه، پوشش براق و پرپشت در رنگ‌های متنوع و وزنی بین ۰.۵ تا یک کیلوگرم داره. با وجود جثه ریزش اما جنب‌و‌جوش و فعالیتش زیاده و بهتره محیط زندگیش طوری باشه که بتونه آزادانه بدوئه و بازی کنه.

این خرگوش آرام، گوشه‌گیر و کمی ترسوئه، باید محیط زندگیش به دور از سرو صدا باشه و باید با حوصلۀ زیاد باهاشون رفتار کنید. حتی گفته می‌شه این نژاد خرگوش مستعد گاز گرفتنه، پس برای خانواده‌هایی که بچۀ کوچیک دارن انتخاب مناسبی نیست.

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ رمزگشایی رفتارهای خرگوش رو بخونین تا بتونین در مواقع مختلف بفهمین که خرگوشتون چه احساسی داره و چی می‌خواد بگه.

این خرگوش محبوب، با ظاهر زیبا و معصوم خودش، که به خرگوش اسباب‌بازی هم شهرت داره، حسابی دلبری می‌کنه و برای نمایش در مسابقات پرورش داده شده.

به طور میانگین خرگوش کوتوله هلندی ۷ سال و یا بیشتر زنده می‌مونه.

لهستانی (Polish)، یک خرگوش اهلی و آرام

خرگوش‌ لهستانی، ترکیبی از نژادهای هلندی و هیمالینه و در دهه ۱۶۰۰ میلادی در بلژیک به وجود اومده و هدف اصلی از ایجاد اون، مصرف گوشتش بوده.

خرگوش لهستانی از نژاد کوتوله‌ها است، به فضای کمی نیاز داره و نسبت به خرگوش‌های دیگه، فعالیت کم‌تری داره. زیبا، آرام، اهلی، صمیمی و مهربونه و دوست خوبی برای بچه‎‎‌ها است و از بازی با اون‌ها لذت می‌بره.

خرگوش لهستانی دو نوع داره:

  • کوتوله انگلیسی (لهستانی-انگلیسی): خیلی کوچیک و جمع‌و‌جور با وزنی حدود یک کیلوگرم و از گونه زال با چشم‌هایی به رنگ قرمزه.
  • لهستانی آمریکایی: بزرگ‌تر از کوتوله انگلیسی با وزن حدود ۱.۵ کیلوگرمه و به رنگ‌های مشکی، آبی و شکلاتی با رنگ چشم‌های هماهنگ و سفید با چشم‌های قرمز یاقوتی یا آبی دیده می‌شه.

خرگوش نژاد لهستانی بسیار باهوشه، حرکات دست رو درک می‌کنه و با تکرار و تمرین، آموزش می‌بینه و جزو اون دسته از خرگوش‌هایی است که محل دفع ادرار و مدفوعش رو خیلی زود یاد می‌گیره.

از این خرگوش‌ به خاطر اندازه کوچیک، هوش زیاد و ماهیت نمایشی بودنشون در شعبده‌بازی و تردستی استفاده می‌شه.

نگهداری خرگوش لهستانی

مراقبت و نگهداری از خرگوش لهستانی به خاطر اندازه کوچیکش، راحته و در نسبت با خرگوش‌های دیگه نیاز به پیرایش کم‌تری داره.

برای تغذیه روزانه به یونجه، آب تازه و مقدار کمی پلت نیاز داره و اگه به خوبی از این نوع خرگوش نگهداری بشه؛ ۵ تا ۶ سال عمر می‌کنه.

مینی رکس (Mini Rex) معروف به خرگوش مخملی!

مینی رکس در دهه ۱۸۰۰ میلادی و در فرانسه به وجود اومده. جثه بسیار کوچیک، گوش‌های نسبتا کوتاه، پشتی گرد و خوش‌فرم و گردن و پاهای کوتاهی داره، وزنش حدود ۱.۵ تا ۲ کیلوگرمه و طولش هم ۳۵ سانتی‌متره.

 موهای بدنش کوتاه، نرم، درخشان و مخملیه (Velveteen Rabbits) که به طور صاف روی هم قرار نگرفتن. پوست بدنشون بسیار نرمه و به راحتی با دست لمس می‌شه. مینی رکس‌ها تنوع رنگی زیادی دارن. مثلا: سیاه، سیاه و سفید، آبی، سه رنگ، شکلاتی و سفید

خرگوش مینی رکس مهربونه و رفتاری دوستانه داره و دوست داره که شما همیشه نوازشش کنین. فعالیت خیلی زیادی نداره ولی بازیگوشه و برای بچه‌ها، یه حیوون خونگیِ عالیه.

برای پیرایش این خرگوش نباید از برس استفاده کنین، فقط کافیه دستاتون رو مرطوب کنین و روی بدنش بکشین.

خرگوش آلمانی (Dutch Rabbit)، نجیب و خونسرد!

خرگوش آلمانی بر خلاف اسمش هیچ ربطی به کشور آلمان نداره و نژاد اون به کشور انگلستان برمی‌گرده و به اسم‌های خرگوش هلندر (Hollander) یا براباندر (Brabander) شناخته می‌شه. این نژد در زمان‌های گذشته بسیار معروف بوده  ولی بعد از به وجود اومدن خرگوش‌های کوتوله، از محبوبیتشون کم شده.

خرگوش هلندر روی بدن گِردش خط‌ها و الگوهای رنگی و روی بینیش یه درخشندگی خاصی داره این موارد به همراه خز سفید رنگِ گردن و پشتش باعث می‌شه در بین خرگوش‌های دیگه به خوبی شناخته بشه. همچنین این خرگوش نسبت به نژادهای کوتوله جثه بزرگ‌تری داره و وزنش به ۲.۵ کیلوگرم هم می‌رسه.

خرگوش آلمانی یا براباندر، آروم، نجیب، خونسرد و باهوشه. اجتماعی است و زود صمیمی می‌شه و به راحتی آموزش‌ها رو یاد می‌گیره.

این خرگوش کمی خجالتیه، پس قبل از این‌که بغلش کنین اعتمادش رو به دست بیارین. برای ارتباط گرفتن با سایر اعضای خانواده، به اون مهلت و اجازه بدین تا با محیط آشنا و خودش کم‌کم به شما نزدیک بشه.

اگه به خوبی از این نژاد خرگوش نگهداری بشه؛ ۸ تا ۱۰ سال عمر می‌کنه. یونجه و آب تازه باید همیشه در دسترسش باشه و از خوردن میوه و سبزیجات تازه هم لذت می‌بره.

لونه‌ش باید بزرگ باشه و داخلش، جای خواب، ظرف آب و اسباب‌بازی هم باشه. تمیز بودن لونۀ خرگوش، به سالم و شاداب بودنش کمک می‌کنه. 

هوتوت کوتوله (Dwarf Hotot)یا چشم فانتزی!

خرگوش نژاد هوتوت کاملا سفیده و فقط هاله کوچیکی از دور چشم‌هاش رنگیه. این خرگوش در دهه ۱۹۰۰ میلادی به دلیل استفاده از پوست و گوشتش پرورش داده شد ولی با گذشت زمان و محبوبیت خرگوش‌های کوتوله، به یه خرگوش خونگی تبدیل شد.

این نژاد، خز کوتاه، متراکم و کاملا سفید رنگ، گوش‌هایی صاف و ایستاده و گردنی کوتاه داره و وزنش بین ۰.۵ تا ۱.۲ کیلوگرمه.

هوتوت کوتوله باهوش، آموزش‌پذیر ولی موذیه و می‌تونه با شیطنتش لبخند به لب شما بیاره اما بعضی وقت‌ها بداخلاق می‌شه. ولی شما صبوری کنید چون اون با عشق و مهربونی جوابتون رو می‌ده. این خرگوش می‌تونه تمام روز و با یه اسباب‌بازی ساده خودش رو سرگرم کنه ولی در عین حال به بازی کردن با شما و نوازشتون هم نیاز داره.

نگهداری از هوتوت کوتوله

موهای هوتوت رو باید به صورت هفتگی و با یه برس نرم شونه کنید تا موهای اضافه‌ش وارد دهان و بدنش نشه. چون که تشکیل گلوله مویی و انسداد روده در این نژاد، بسیار شایعه و باعث کاهش اشتها و یبوست در خرگوش می‌شه. پس موهای اون رو به طور مرتب شونه و جمع کنید تا وارد بدنش نشه.

هوتو‌ت‌ها بر خلاف جثه کوچیکشون، اشتهای زیادی دارن. ولی یک‌چهارم پیمانه از پلت خرگوش برای اون‌ها کافیه.

یه قفس ۶۰×۶۰ یا ۴۵×۶۰ برای این خرگوش‌های کوچیک، مناسبه و به راحتی می‌تونن توی اون حرکت کنن، بایستن، بخوابن و بازی کنن.

لوپ فرانسوی (French Lop)، بزرگ‌ترین نژاد خرگوش لوپ

لوپ‌های فرانسوی ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن دارن. جزو نژادهای خونگی نیستن و باید در محیطی بزرگ و بیرون از خونه و همراه با خرگوش‌های دیگه نگهداری بشن. خز بدنشون نرمه و به رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه، نارنجی، آبی و استیل دیده می‌شن. گوش‌هاشون بلند و حدود ۳۰ سانتی‌متره و تا زیر آرواره‌شون  پایین اومده.

خرگوش مینی ساتین (Mini satin) همدمِ خانواده‌ها!

مینی ساتین بدن جمع‌و‌جور، سر و بدن گرد، خز نرم، لطیف و درخشانی داره. دوست‌داشتنی و آرومه و خیلی زود با همۀ اعضای خانوادۀ شما اُخت می‌شه.

خرگوش‌های مینی ‌ساتین رنگ‌های مختلفی مثل مشکی، آبی، ابلق (هر رنگی مخلوط با سفید)، شکلاتی، مسی، صدفی، سفید، قرمز، نقره‌ای، سیامی و اوپال دارن.

سایر انواع نژاد خرگوش‌ها

خرگوش آنقوره (Angora)

خرگوش‌های آنگورا نسبت به بقیه خرگوش‌ها، پوشش بدنی نرم‌تر و بلند‌تر و نیاز به رسیدگی منظم‌تر دارن و در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف دیده می‌شن.

خرگوش آنقوره به خاطر موهای بلندش مستعد بیماری انسداد روده‌ است. به همین خاطر علاوه بر رسیدگی منظم، باید در رژیم غذاییش حتما از یونجه استفاده بشه تا از ایجاد گلوله‌های مویی در معده و روده‌ش جلوگیری بشه.

خرگوش آلاسکایی (Alaskan)

نژاد این خرگوش آلمانیه، جثه بزرگی داره و وزنش به ۴ کیلوگرم هم می‌رسه. موی بدنشون ضخیمه و به رنگ مشکی و قهوه‌ای تیره دیده می‌شه.

خرگوش چین چیلا (chinchilla)

این خرگوش جذاب و بامزه، جثه گرد و بزرگی داره و به رنگ خاکستری دیده می‌شه. پوشش بدنش نرمه و بلندی اون به ۳ سانتی‌متر هم می‌رسه.

خرگوش جرسی پشمالو (Jersey wooly)

خرگوش‌های جرسی موهای بلندی (۷ سانتی‌متر) دارن که به صورت متراکم و یکدست روی بدن توپی شکلشون قرار گرفته. به مراقبت منظم، شونه کردن روزانه و غذای مخصوص نیاز دارن.

این نژاد خرگوش، جثه کوچیک و رنگ‌های متنوعی داره و بسیار باهوش و بازیگوشه و به خاطر حرکات و رفتارهای بامزه‌ای که داره، بسیار محبوبه.

خرگوش فازی لوپ آمریکایی (American Fuzzy Lop)

این خرگوش‌ها چثه کوچیک ولی بدن عضلانی و توپر، گوش‌های بلند و افتاده و رنگ‌های متنوعی دارن.

خرگوش هیمالیایی (Himalayan)

خرگوش هیمالیایی دقیقا شبیه به گربۀ هیمالیایی است. این خرگوش بسیار مهربونه، موی کوتاهی داره و بدنش سفید، کرم یا طوسی رنگ و پوزه و گوش‌هاش به رنگ قهوه‌ای سوخته است.

خرگوش امریکن سِیبل (American Sable)

این نژاد خرگوش جثه متوسطی داره و حدود ۳ کیلوگرمه و بیشتر به رنگ قهوه‌ای روشن دیده می‌شه.

خرگوش بلژیکی (Belgian)

خرگوش‌های بلژیکی، به خرگوش‌ صحرایی یا خرگوش وحشی بلژیکی هم شناخته می‌شن. جثه بزرگ و تنومند و بدنی کشیده دارن. مهربون و پر جنب‌و‌جوش هستن و علاقه زیادی به بازی کردن دارن و چون موهای بدنشون سفت و کوتاهه، نگهداری ازشون راحته. این خرگوش‌ها بلوطی مایل به قرمز هستن و رنگ بی‌نظیر و منحصر‌به‌فردی دارن.

خرگوش دارچینی (Cinnamon rabbit)

خرگوش دارچینی، جثه بزرگی داره و همان‌طور که از اسمش هم مشخصه؛ فندقی یا دارچینیه و روی کمرش لکه‌های طوسی رنگی داره.

خرگوش چکرد جاینت امریکایی (American Checkered Giant)

این خرگوش حدود ۵ کیلوگرم و حتی بیشتره. سفید رنگه و روی کمر، چونه، گوش‌ها، بینی و دور چشم‌هاش لکه‌های مشکی یا آبی رنگ داره.

نژاد کالیفرنیایی (Californian)

این خرگوش‌ها جثه‌ای متوسط، بدنی گرد با خزی نرم، کوتاه و سفید رنگ دارن ولی دم، پاها، گوش‌ها و بینی‌شون مشکی رنگه.

 کدام نژاد خرگوش شما برای شما مناسبه؟

در این مقاله انواع نژادهای خرگوش، ویژگی‌های ظاهری، خلق‌و‌خو و شرایط نگهداری اون‌ها رو به طور کامل معرفی کردیم و دیدیم که هر کدومشون خصوصیات متفاوتی دارن. پس اول شرایط خودتون رو بسنجین و بعد تصمیم بگیرین که کدام نژاد خرگوش برای شما مناسبه.

شما می‌دونین نژاد خرگوشتون چیه؟ کدوم یکی از این نژادهای معرفی‌شده رو بیشتر دوست داشتین؟ ما منتظر شنیدن نظرات شما عزیران هستیم. تجربه‌‌های ارزشمندتون از نگهداری خرگوش رو با ما درمیون بذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.