نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد ناسا، احتمالا به یک ویروس کیهانی آلوده باشند

نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد ناسا، احتمالا به یک ویروس کیهانی آلوده باشند

در نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد ناسا (استقامت)، زباله عجیب نگران کننده‌ای پیدا شده‌است. آیا پای یک ویروس کیهانی در میان است؟

ناسا در حال بررسی جسم مرموزی در سیستم نمونه مریخ نورد استقامت است. ظاهراً باز هم در نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد ناسا، زباله عجیبی پیدا شده‌است. آیا پای ویروس کیهانی در میان است یا فقط با بقایای فرود مریخ نورد روبرو هستیم؟

جسم مرموز در میان نمونه‌های مریخ نورد ناسا

اخیراً‌ چند خبر خوب از مریخ به ما رسیده است. مریخ نورد ناسا به نام استقامت،‌ دوازدهمین نمونه هسته سنگی خود را با موفقیت جمع‌آوری کرد و بخش کوچکی از سیاره مریخ را برای نگه داری، وارد لوله‌ای محافظت شده کرد.

اما خبر عجیبی نیز از مریخ منتشر شده‌است. گروه بررسی مریخ نورد متوجه برخی حضور برخی اشیاء مرموز گیر کرده روی سیستم جمع آوری نمونه شدند. مریخ نورد استقامت به عنوان بخشی از فرآیند کار پس از نمونه برداری از اجزای سیستم عکس می‌گیرد. آرت تامپسون که مدیر پروژه JPL ناسا است،‌ می‌گوید:

در این تصاویر، دو تکه زباله کوچک قابل مشاهده بودند. یک شیء کوچک روی قسمت مرکزی واقع در چرخ فلک بیتی (Bit Carousel) و یک شیء دیگر مشابه مو روی چاک دریل وجود داشتند.

همان طور که در تصویر منتشر شده در تاریخ ۴ آگوست مشخص است، شیء مو مانند شبیه یک نخ به نظر می‌رسد. شاید مانند یک نخ که از دکمه پیراهنی باز شده باشد.

گروه بررسی استقامت در حال حاضر برای شناسایی این زباله‌ها تلاش می‌کنند تا پی ببرند که این زباله‌ها از کجا آمده‌اند. ممکن است این زباله‌ها از خود مریخ نورد یا سیستم فرود آن باشند که مریخ نورد را در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به کره مریخ فرود آورد.

استقامت در گذشته نیز تعداد زیادی زباله معمایی را مشاهده کرده است. نمونه آن شیء پیچ و تاب داری شبیه اسپاگتی بود. آن شیء هم احتمالاً از جایی در فاصله ۲ کیلومتری آمده که سیستم فرود مریخ نورد در آن جا سقوط کرد.

چرخ فلک بیتی در مریخ نورد قبلاً هم در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی با مشکل زباله مواجه شده بود. در گذشته تعدادی سنگریزه کوچک مانع از نگه داری نمونه شده بودند. گروه بررسی موفق شد، سنگ‌های کوچک را پاکسازی کند تا ماموریت مریخ نورد در نگه داری نمونه به مشکل برنخورد.

ناسا امیدوار است که در یک ماموریت بازگشت جاه طلبانه، چند هلیکوپتر جدید به مریخ بفرستند و نمونه‌های جمع آوری شده از مریخ را به زمین برگرداند. البته این ماموریت هنوز در حال توسعه است.

در حال حاضر کاوشگر ناسا در حال بررسی سنگی است که محل مهمی برای جمع آوری نمونه است. استقامت در دهانه جیزرو که یک دلتای باستانی در سطح مریخ است، درحال جستجو نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی است.

گروه بررسی استقامت، نسبت به آلودگی‌های احتمالی لوله‌های نمونه ابراز نگرانی کرده‌اند. مریخ نورد استقامت در حال حاضر تصاویر بیشتری از تجهیزات خود در زوایای مختلف می‌گیرد و همچنین به زمین اطراف خود که نمونه را از آن جا جمع کرده، دقیق‌تر نگاه می‌کند. تامپسون گفت:

ممکن است که در اوایل این هفته، تصویربرداری‌های اضافه و سایر فعالیت‌های تشخیصی انجام شود؛ زیرا ناسا به دنبال کشف ماهیت زباله‌ها است.

منبع :CNET

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.