نمایندگی‌های ب‌ ام‌ و مهارت فروش خودروهای الکتریکی را ندارند!

نمایندگی‌های ب‌ام‌و مهارت فروش خودروهای الکتریکی را ندارند!

خودروسازان با شدت تمام در حال حرکت به سمت الکتریکی سازی محصولات خود بوده و ب ام و هم یکی از آن‌هاست. علاوه بر عرضه مدل خبرساز iX و i4، این خودروساز تغییرات وسیعی را در کارخانه خود در مونیخ اعمال می‌کند. ب ام و می‌خواهد نیمی از محصولاتش تا چند سال آینده از نوع الکتریکی باشد و به همین خاطر نیمی از تولیدات کارخانه مونیخ نیز از همین نوع خواهند بود. این یک تغییر مهم برای کارخانه‌ای با حدود ۱۰۰ سال قدمت است، کارخانه‌ای که چندین دهه به تولید خودروهای درون‌سوز مشغول بوده است.

البته این بخش آسان قضیه است. شاید تولید یک خودروی بدون آلایندگی جزو سخت‌ترین کارها به حساب آید اما مشکل مهم دیگری هم وجود دارد. بلومبرگ اخیراً با یکی از اعضای هیئت‌مدیره ب ام و صحبت کرده و او گفته است:

چالش بزرگ ما فروش خودروهای الکتریکی توسط نمایندگی‌هاست. ما دقیقاً در زمانی درست وارد بازار خودروهای الکتریکی شده‌ایم. زمانی که تقاضا در حال افزایش بوده و شارژ خودروهای الکتریکی نیز پیشرفت‌های زیادی داشته است

پیتر نوتا اشتباه نمی‌کند. شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی در حال افزایش بوده و زمان شارژ آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. خودروسازان زیادی در حال ارائه شارژ رایگان بوده و دولت آمریکا نیز اخیراً برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری ۷.۵ میلیارد دلاری روی جایگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی را اعلام کرده است. به‌طور خلاصه باید گفت خودروها و زیرساخت‌های الکتریکی به سرعت در حال پیشرفت هستند.

یکی از نویسندگان وب‌سایت Inside EVs نیز در این گفت‌وگو حضور داشته و گفته است:

یکی از اشکالات عرضه انبوه خودروهای الکتریکی این است که نمایندگی‌ها به اندازه کافی اطلاعات ندارند

قطعاً علاقه زیادی به این خودروها وجود دارد. پیش‌فروش فورد F-150 کاملاً خوب بوده و همین موضوع درباره ب ام و iX و i4 نیز صدق می‌کند؛ اما واقعیت این است که خودروهای الکتریکی کمتر از ۲ درصد کل بازار را در اختیار دارند.

نویسنده Inside EVs می‌گوید:

فروش یک خودروی الکتریکی سه تا چهار بار زمان بیشتری نسبت به یک خودروی درون‌سوز می‌طلبد. فروشندگان خودروهای الکتریکی بدگویی این خودروها را نمی‌کنند بلکه فقط آنجا هستند تا پول دربیاورند

همچنین انتخاب خودروی الکتریکی به معنی بازنگری اساسی درباره شارژ این خودروها است و احتمالاً این کار در خانه یا جایگاه شارژ سریع انجام خواهد شد. خریداران همچنین باید درباره زمان و شعاع حرکتی فکر کنند، چیزی که قبلاً هرگز وجود نداشته است. سوخت‌گیری یک خودروی درون‌سوز زمانی کمتر از ۵ دقیقه می‌خواهد اما این موضوع درباره خودروهای الکتریکی کاملاً متفاوت است.

این در واقع اصل مشکل است. فروش خودرویی الکتریکی به خریداری که اولین تجربه مالکیت را خواهد داشت کار آسانی است؛ اما شما چگونه خواهید توانست فردی که عاشق کادیلاک ۸ سیلندر است را به خرید خودروی الکتریکی متقاعد کنید؟! مشکل دیگر هم عدم اشراف فروشندگان به اطلاعات و تکنولوژی‌های خودروهای الکتریکی است. تفاوت بین شارژ سطح ۱ و ۲ در چیست؟ طول عمر باتری چقدر خواهد بود؟ خرید خودروی الکتریکی چقدر روی هزینه برق خریدار تأثیر خواهد گذاشت؟ از کجا بفهمیم جایگاه شارژ خودروی الکتریکی کجاست؟ ما پاسخ این سؤالات را می‌دانیم اما بسیاری از مردم نمی‌دانند.

خودروسازان اما تغییر می‌کنند. پورشه قبل از عرضه تایکان یک برنامه تمرینی برای نمایندگی‌ها برگزار کرد. از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰ برنامه مشابه برای فروشندگان محصولات این برند برگزار شده است. ب ام و نیز تائید کرده برنامه مشابهی را در نظر خواهد گرفت. البته اوضاع در حال تغییر است. فروش محصولات الکتریکی فولکس در سال جاری دو برابر شده و این خودروها در سه‌ماهه سوم امسال سهم ۱۰.۴ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما یک‌چیز واضح است: بازار خودرو اگر بخواهد روی خودروهای الکتریکی حساب کند حتماً نیازمند آموزش زیادی خواهد بود.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.