نسل جدید پژو ۵۰۰۸ معرفی شد؛ یک SUV هفت‌نفرهٔ زیبا

نسل جدید پژو ۵۰۰۸ معرفی شد؛ یک SUV هفت‌نفرهٔ زیبا

در سال ۲۰۰۹ پژو برای اولین بار نسل نخست مدل ۵۰۰۸ خود را معرفی کرد. این خودرو یک MPV سه ردیفهٔ (هفت‌نفره) دیفرانسیل جلو بود که ساختار و اجزاء مکانیکی آن با نسل اول سیتروئن C4 گرند پیکاسو مشترک بود. حال پس از ۷ سال پژو نسل دوم این خودرو را معرفی کرده و تغییری عمده در آن ایجاد نموده است چراکه ۵۰۰۸ جدید از یک MPV تبدیل به یک SUV بزرگ هفت‌نفره شده است.

البته این اقدامی منطقی از سوی پژو محسوب می‌شود چراکه در چند سال گذشته فروش کراس‌اوورها و SUVها در جهان افزایش چشمگیری داشته و این امر موجب کاهش فروش MPVها شده است. همچنین در حال حاضر کراس‌اوور/SUVها سومین خودروهای پرفروش بازار اروپا هستند و پژو هم به همین دلیل تصمیم به افزایش طیف کراس‌اوورها و SUVهای خود گرفته است. درست مانند ۳۰۰۸ جدید، نسل جدید ۵۰۰۸ هم روی پلت‌فرم ماجولار EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است که البته ۵۰۰۸ کاملاً بزرگ‌تر از ۳۰۰۸ است.

نسل دوم ۵۰۰۸ بزرگ‌تر از سلف خود بوده و به یک SUV تمام‌عیار تبدیل شده است به‌گونه‌ای‌که در طول ۱۶.۵ سانتیمتر و در عرض ۱۱ سانتیمتر بزرگ‌تر از نسل قبلی خود است درحالی‌که مجهز به سه ردیف صندلی برای هفت سرنشین بوده و سرنشینان ردیف دوم ۶ سانتیمتر فضای پای بیشتری در اختیاردارند. همچنین ردیف دوم و سوم صندلی‌ها به‌صورت مجزا تا می‌شوند و بدین ترتیب حجم فضای صندوق بار را می‌توان از ۶۴۰ لیتر در حالت باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها (حالت هفت‌نفره) به ۱۰۶۰ لیتر در حالت باز بودن دو ردیف صندلی‌ها (حالت پنج‌نفره) افزایش داد درحالی‌که به دلیل تا شدن صندلی سرنشین جلو می‌توان اشیائی با طولی تا ۳.۲ متر را نیز حمل نمود. همچنین برای بارگیری راحت‌تر، بالاترین تیپ ۵۰۰۸ یعنی نسخهٔ GT به به‌صورت استاندارد به درِ صندوق برقی مجهز شده است.

نسل جدید ۵۰۰۸ شباهت بسیار زیاد و آشکاری با نسل جدید ۳۰۰۸ دارد تا حدی که تشخیص آن‌ها از هم درصورتی‌که به اختلاف اندازهٔ پنجره‌های جانبی سوم توجه نکنیم دشوار است. البته ۵۰۰۸ جدید در سه مدل معمولی، GT و GT Line ارائه شده است که این شباهت بیشتر بین نسخه‌های GT و GT Line 5008 با مدل کوچک‌تر ۳۰۰۸ وجود دارد چراکه این دو نسخه در ظاهر تفاوت‌هایی با نسخهٔ معمولی داشته و از چراغ‌های جلو و سپر متفاوتی سود می‌برند. در تصاویر زیر شباهت فراوان ۵۰۰۸ GT-Line با ۳۰۰۸ GT-Line کاملاً مشهود است (تصاویر سمت راست پژو ۵۰۰۸ و تصاویر سمت چپ پژو ۳۰۰۸). بااین‌حال همان‌طور که اشاره شد، نسخهٔ معمولی ۵۰۰۸ ظاهر متفاوتی با دو نسخهٔ دیگر داشته و به همین دلیل با ۳۰۰۸ هم تفاوت‌هایی دارد.

نسل دوم سیستم i-Cockpit که در نسل جدید ۳۰۰۸ ارائه شده بود در مدل بزرگ‌تر ۵۰۰۸ هم عرضه خواهد شد. این سیستم شامل یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و یک صفحه‌نمایش ۸ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی می‌شود. لیست موتورهای بنزینی ۵۰۰۸ جدید شامل یک نمونهٔ سه سیلندر ۱.۲ لیتری با ۱۳۰ اسب بخار قدرت و یک واحد ۱.۶ لیتر با ۱۶۵ اسب بخار قدرت می‌شود. برای موتور اول دو نوع گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک قابل انتخاب است درحالی‌که موتور دوم فقط با یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود.

خریدارانی هم که به موتورهای دیزل علاقه دارند می‌توانند بین یک موتور ۱.۶ لیتری با دو سطح قدرت ۱۰۰ و ۱۲۰ اسب بخار و یک واحد ۲ لیتری با دو سطح قدرت ۱۵۰ یا ۱۸۰ اسب بخار یکی را انتخاب کنند. نسخهٔ ۱۰۰ اسب بخاری موتور دیزل اول با یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی و نمونهٔ قوی‌تر این موتور با دو گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک ارائه می‌شود. همچنین نسخهٔ ۱۵۰ اسب بخاری موتور دیزل دوم تنها با یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی عرضه می‌شود درحالی‌که نمونهٔ ۱۸۰ اسب بخاری این موتور که فقط در بالاترین تیپ ۵۰۰۸ یعنی تیپ GT ارائه می‌شود نیز تنها با یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌گردد.

در تمامی مدل‌های این MPV سابق که حالا تبدیل به یک SUV بزرگ‌تر شده است، همانند نسل اول قدرت پیشرانه فقط به چرخ‌های جلو انتقال میابد که این مورد برای یک SUV بزرگ هفت‌نفره با چنین ابعادی کمی عجیب است؛ اما کسانی که به دنبال پایداری و کشش بیشتر هستند می‌توانند سیستم «Advanced Grip Control» را سفارش دهند که پنج حالت رانندگی مختلف شامل عادی، گل‌ولای، شن‌وماسه، برف و ESP خاموش را ارائه می‌کند و راننده می‌تواند برای حرکت در سطوح مختلف به‌راحتی یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

تمامی تیپ‌های این SUV بزرگ فرانسوی به‌صورت استاندارد با مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های ایمنی عرضه می‌شوند. ازجملهٔ این سیستم‌ها می‌توان به سیستم هشدار فاصلهٔ جلو اشاره کرد که در صورت تشخیص خطر تصادف با یک وسیلهٔ نقلیه یا عابر پیاده به راننده هشدار داده و درصورتی‌که او واکنشی نشان ندهد به‌صورت خودکار ترمز اضطراری را فعال می‌کند. سیستم فعال هشدار خروج از خط نیز می‌تواند مسیر حرکت خودرو را اصلاح کند. همچنین سیستم فعال شناسایی نقاط کور هم در بین سرعت ۱۲ تا ۱۴۰ کیلومتر در ساعت، اگر ماشین، کامیون یا وسیلهٔ نقلیهٔ دوچرخی را در نقاط کور خودرو تشخیص دهد با روشن نمودن یک نشانگر روی آینهٔ جانبی همان طرف، به راننده هشدار می‌دهد.

نسل جدید پژو ۵۰۰۸ تا کمتر از یک ماه دیگر به‌طور رسمی برای اولین بار در خانه‌اش یعنی نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شده و فروش آن در بهار سال آینده آغاز خواهد شد. خودروی تازهٔ معرفی‌شدهٔ اشکودا کودیاک که آن‌هم یک SUV هفت‌نفره است یکی از رقبای اصلی پژو ۵۰۰۸ جدید محسوب می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.