نبرد کراس‌اوورهای کوچک: آئودی Q2، مزدا CX-3 و مرسدس بنز GLA

نبرد کراس‌اوورهای کوچک: آئودی Q2، مزدا CX-3 و مرسدس بنز GLA

آئودی Q2 جدید یک کراس‌اوور پریمیوم برجسته است اما آیا می‌تواند برتر از مرسدس بنز GLA و مزدا CX-3 عمل کند؟

این روزها کراس‌اوورهای کوچک بسیار محبوب شده‌اند و خودروسازان هم برای تصاحب بخش بیشتری از این بازار پرسود همواره محصولات جدیدی را در این کلاس معرفی می‌کنند. این محبوبیت و کشش تا جایی است که حتی برندهای پریمیوم هم به ساخت چنین خودروهایی روی آورده‌اند. اولین لوکس‌سازی که خودرویی در کلاس کراس‌اوورهای کوچک معرفی کرده، آئودی با مدل جدید و لوکس Q2 است.

این خودرو بر اساس پلت‌فرم همه‌کارهٔ MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده و با قرض گرفتن قطعات هاچ‌بک A3 سعی در ارائهٔ ترکیبی قانع‌کننده از ویژگی‌های آفرود، کیفیت بالا و هزینه‌های نگهداری پایین را دارد. همچنین Q2 با تعداد زیادی از آپشن‌های شخصی‌سازی، پیشرانه‌های بنزینی و دیزل و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک عرضه می‌شود.

بااین‌حال در این بخش بازار رقیب سرسختی بنام مزدا CX-3 وجود دارد که بیش از یک سال پیش معرفی شد و با استایل زیبا، کابین درجه‌یک و دینامیک رانندگی بهبودیافته فوراً موردتوجه قرار گرفت. همچنین این خودرو با تیپ‌های گوناگون و ویژگی‌های تطبیق‌پذیر خانوادگی، این بخش بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

شناخته‌شده‌ترین خودروی این جمع مرسدس بنز GLA است که هرچند کمی بزرگ‌تر و گران‌تر از رقبای خود در این آزمون است اما به لطف طیف وسیعی شرایط گوناگون فروش، مقرون‌به‌صرفه تر از آنچه شما فکر می‌کنید است. بااین‌حال کدام‌یک از این سه کراس‌اوور کوچک برترین خودروی گروه است؟ در ادامه خواهیم فهمید.

شروع رقابت

آئودی Q2

قیمت۲۴,۰۳۰ پوند
پیشرانه۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربودیزل
قدرت۱۱۵ اسب بخار
صفرتا ۹۶۱۰.۱ ثانیه
مصرف سوخت۵.۵ لیتر

Q2 نشان‌دهندهٔ اولین تلاش آئودی برای ورود به بخش کراس‌اوورهای کوچک است. طیف گسترده‌ای از موتورها و گیربکس‌ها برای این خودرو ارائه می‌شود که نسخهٔ مورد آزمون ما مجهز به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TDI تیپ میانی با قیمت ۲۴,۰۳۰ پوند است.

نظر آزمایش‌کننده: آپشن‌های شخصی‌سازی زیادی برای این خودرو ارائه می‌شود که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها نورپردازی LED است که با هزینهٔ ۴۰۰ پوند در تیپ SE و اسپرت ارائه می‌شود.

مزدا CX-3

قیمت۲۴,۸۹۵ پوند
پیشرانه۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربودیزل
قدرت۱۰۵ اسب بخار
صفرتا ۹۶۱۰.۰ ثانیه
مصرف سوخت۶.۲ لیتر

مزدا CX-3 یکی از اولین کراس‌اوورهای پریمیوم کوچک بود. ترکیب طراحی یک SUV با طراحی داخلی لوکس و پیشرو ثابت می‌کند که برای ساخت یک ماشین کوچک نیازی به قربانی کردن کیفیت نیست. این خودرو در چهار تیپ و با موتورهای بنزینی یا دیزل و دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک ارائه می‌شود. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع ۱.۵ لیتری دیزل دیفرانسیل جلو با قیمت ۲۱,۸۹۵ پوند است.

نظر آزمایش‌کننده: هر دو موتور دیزل ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری این ماشین با سیستم چهارچرخ محرک قابل سفارش هستند. بسته به نوع موتور، باید تا ۲ هزار دلار بیشتر را برای سیستم کنترل الکترونیکی پرداخت کرد.

مرسدس بنز GLA

قیمت۲۸,۲۳۵ پوند
پیشرانه۲.۱ لیتری ۴ سیلندر توربودیزل
قدرت۱۳۵ اسب بخار
صفرتا ۹۶۹.۳ ثانیه
مصرف سوخت۶ لیتر

GLA اساساً یک هاچ‌بک کامپکت A کلاس است که ارتفاع آن افزایش یافته است. این خودرو ترکیب قانع‌کننده‌ای از خودرویی آفرود و قابلیت استفادهٔ روزانه را ارائه می‌کند. GLA هم مانند رقبایش در این رقابت، با امکان انتخاب موتورهای بنزینی و دیزل عرضه می‌شود درحالی‌که سیستم چهارچرخ محرک برای آن به‌عنوان یک آپشن سفارشی ارائه می‌شود. خودروی مورد آزمایش ما از نوع GLA200d با قیمت ۲۸,۲۳۵ پوند است درحالی‌که خودروی موجود در تصاویر از نوع پرچم‌دار AMG Line است.

نظر آزمایش‌کننده: آپشن‌ها در تیپ SE محدودتر از تیپ‌های گران‌تر GLA است اما یک پکیج ۹۹۵ پوندی برای آن ارائه می‌شود که صفحه‌نمایش و ناوبری گارمین، گرم‌کن صندلی‌ها و سیستم کمک پارک را به اتومبیل اضافه می‌کند.

نتیجه

مقام اول مزدا CX-3

این مقایسهٔ بسیار نزدیکی بود اما در محاسبات نهایی مزدا CX-3 به‌عنوان پیروز رقابت انتخاب شد. خودرویی که با طراحی هوشمندانه، فضای داخلی درجه‌یک و دینامیک راننده بهبودیافته، انتخاب مطلوبی بشمار می‌رود. همچنین قیمت مزدا هم بسیار جذاب است. نسخهٔ استاندارد این خودرو واقعاً مقرون‌به‌صرفه بوده و هزینه‌های نگهداری پایینی دارد. هرچند CX-3 کاملاً به بزرگی و جاداری آئودی نیست اما با آسایش و راحتی بیشتر، این ضعف را جبران می‌کند.

مقام دوم آئودی Q2

Q2 در اولین مقایسهٔ خود بسیار به پیروزی نزدیک بود اما تجهیزات کمتر و احساس ارزان‌قیمت داخلی، آن‌را به مقام دوم تنزل داد. بااین‌حال در بسیار موارد آئودی را دوست داریم. این خودرو رانندگی خوبی داشته، جادار است و طیف وسیعی از آپشن‌های سفارشی و گزینه‌های شخصی‌سازی را ارائه می‌کند و همچنین شرایط فروش وسوسه‌انگیزی هم دارد؛ اما برای جلوگیری از افزایش قیمت بی‌مورد آن باید قید سفارش آپشن‌های زیاد را بزنید.

مقام سوم مرسدس بنز GLA

بااینکه GLA بیشترین قیمت را در بین این سه کراس‌اوور دارد اما مرسدس برای رقابت در این کلاس سخت تلاش می‌کند. GLA سریع‌ترین خودروی این نبرد بوده و از بزرگ‌ترین صندوق بار و کابینی مجلل برخوردار است. بااین‌حال موتور زمخت آن راحتی و پالایش سواری ماشین را تضعیف می‌کند، فضای داخلی‌اش کوچک‌تر از رقبای این آزمون است و تجهیزات استاندارد کمتری هم دارد.

آیا صبر کردن برای این خودرو ارزش دارد؟

ب‌ام‌و X2

قیمت۲۵,۰۰۰ پوند (تقریبی)
پیشرانه۲ لیتری ۴ سیلندر
قدرت۱۵۰ اسب بخار

ب‌ام‌و اخیراً از نسخهٔ کانسپت X2 در نمایشگاه پاریس رونمایی کرد درحالی‌که نسخهٔ تولیدی این کراس‌اوور کامپکت در سال ۲۰۱۸ عرضه می‌گردد. این خودرو بر روی پلت‌فرم X1 ساخته شده و وعدهٔ ارائهٔ هندلینگ عالی، طیف وسیعی از پیشرانه‌ها و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک را داده است.

 

مشخصات فنی

 مزدا CX-3آئودی Q2مرسدس بنز GLA
قیمت پایه۲۱,۸۹۵ پوند۲۴,۰۳۰ پوند۲۸,۲۳۵ پوند
قیمت تست‌شده۲۱,۸۹۵ پوند۲۶,۹۶۵ پوند۲۸,۲۳۵ پوند
فاصلهٔ محوری۲.۵۷ متر۲.۶۰ متر۲.۷۰ متر
طول/عرض/ارتفاع۴.۲۷/۱.۷۶/۱.۵۳ متر۴.۲۰/۱.۸۰/۱.۵۰ متر۴.۴۱/۱.۸۰/۱.۵۰ متر
پیشرانه۱.۵ لیتری ۴ سیلندر۱.۶ لیتری ۴ سیلندر۲.۱ لیتری ۴ سیلندر
قدرت۱۰۵ اسب بخار۱۱۵ اسب بخار۱۳۵ اسب بخار
گشتاور۲۷۰ نیوتن متر۲۵۰ نیوتن متر۳۰۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی۶ سرعته دستی۷ سرعته دوکلاچه
محور محرکجلوجلوجلو
حجم باک۴۸ لیتر۵۰ لیتر۵۰ لیتر
ظرفیت صندوق۲۸۷/۱۱۹۷ لیتر۴۰۵/۱۰۵۰ لیتر۴۸۱/۱۲۳۵ لیتر
وزن خالص۱۲۰۰ کیلوگرم۱۳۱۰ کیلوگرم۱۵۳۵ کیلوگرم
ظرفیت کشش۱۲۰۰ کیلوگرم۱۵۰۰ کیلوگرم۱۵۰۰ کیلوگرم
شتاب صفرتا ۹۶۱۰ ثانیه۱۰.۱ ثانیه۹.۳ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۷ کیلومتر در ساعت۱۹۶ کیلومتر در ساعت۲۰۴ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت اعلامی۴ لیتر (ترکیبی)۴.۴ لیتر (ترکیبی)۴.۲ لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون۶.۲ لیتر۵.۵ لیتر۶ لیتر

منبع: AutoExpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 8 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.