نبرد هایپرکارهای قدیم، فراری F40 در برابر بوگاتی EB110

نبرد هایپرکارهای قدیم، فراری F40 در برابر بوگاتی EB110

ما همواره اواخر دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ میلادی را به‌عنوان دوران ظهور سوپرکارها می‌شناسیم. در این زمان سوپراسپرت‌های موتور وسط بسیار جذابی به بازار آمدند که در ظاهر مثل هیچ‌یک از خودروهای قبل از خود نبودند و می‌توانستند مرز سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را رد کنند. این دوران زمانی بود که اعجوبه‌هایی چون پورشه ۹۵۹، مک‌لارن F1 و جگوار XJ220 پا به عالم وجود نهادند؛ اما دو نمونه از به‌یادماندنی‌ترین سوپراسپرت‌های این دوران، فراری F40 و بوگاتی EB110 بودند. حالا به‌طور اتفاقی یک نمونه از هردوی این هایپرکارهای خارق‌العاده برای حراج گذاشته شده‌ است و به همین مناسبت قصد داریم در این مطلب مقایسه‌ای اجمالی میان این دو هایپرکار پا به سن گذاشته برگزار کنیم.

F40 که جد لافراری امروزی محسوب می‌شود، برای بسیاری هنوز هم برترین سوپراسپرت فراری بشمار می‌رود. این نزدیک‌ترین خودروی جاده‌ای فراری به ساخته‌های مسابقه‌ای این شرکت است. این هایپرکار ایتالیایی مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 توئین توربو بود که ۴۷۰ اسب بخار قدرت داشت. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. به جهت کاهش وزن هرچه بیشتر، پنجره‌های F40 پلاستیکی و بدنهٔ آن از جنس کربن-کولار با رنگ بسیار نازک بودند.

بوگاتی اما در سال ۱۹۸۷ با مالکیت جدیدی دوباره متولد شد که این امر نهایتاً امروزه منجر به ساخت شیرون تحت مالکیت فولکس‌واگن شده است. اولین محصول دوران جدید بوگاتی، مدل EB110 بود که رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کرد. این سوپراسپرت هم مانند F40 خودرویی موتور وسط، توربوشارژ و ساخته‌شده در ایتالیا بود اما شباهت‌های میان این دو ابر خودروی قدیم در همین‌جا پایان میابد چراکه EB110 از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو استفاده می‌کرد که نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال میافت.

بوگاتی به‌مراتب قوی‌تر از فراری بود به‌گونه‌ای که ۵۵۰ اسب بخار قدرت داشت. درنتیجه EB110 بسیار سریع‌تر از F40 بود به‌نحوی‌که ظرف ۳.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت را داشت درحالی‌که F40 برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به ۴.۱ ثانیه زمان احتیاج داشت و نهایتاً قادر بود به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. علاوه بر این، EB110 بسیار کمیاب‌تر از F40 است چراکه تنها حدود یک‌دهم تعداد ساخته شده از F40، از EB110 تولید گشته است.

اما بااین‌وجود امروزه ارزش فراری بسیار بالاتر از بوگاتی است به‌طوری‌که F40 امروزه با قیمت‌هایی بین ۸۷۵ تا بیش از یک میلیون دلار خریدوفروش می‌شود درحالی‌که EB110 برچسب‌های قیمتی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار را به خود می‌بیند. هردوی این هایپراسپرت‌ها ماه آیندهٔ در حراجی Greenwich Concours d’Elegance در گرینویچ کنتیکت به حراج گذاشته خواهند شد.

 

مشخصات فنی

 فراری F40بوگاتی EB110
پیشرانه۳ لیتری V8 توئین توربو۳.۵ لیتری V12 چهار توربو
قدرت۴۷۰ اسب بخار۵۵۰ اسب بخار
گشتاور۵۷۷ نیوتن متر۶۱۸ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی۶ سرعته دستی
محور محرکعقبچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۴.۱ ثانیه۳.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۳۲۰ کیلومتر۳۴۰ کیلومتر
وزن خالص۱۳۶۹ کیلوگرم۱۶۲۰ کیلوگرم
تعداد ساخته‌شده۱۳۱۱ دستگاه۱۳۹ دستگاه
سال‌های تولید۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.