نبرد سوپرسدان‌های ژرمن، آئودی RS7، بی ام و M8 و مرسدس GT63

نبرد سوپرسدان‌های ژرمن، آئودی RS7، بی ام و M8 و مرسدس GT63

به سؤال «چگونه می‌توان یک سدان اسپرت ۶۰۰ اسب بخاری ساخت؟»، آئودی ب‌ام‌و و مرسدس هرکدام به شیوهٔ خود پاسخ داده‌اند اما این پاسخ‌ها بسیار به هم شبیه هستند و اگر این یک امتحان بود، ژرمن‌ها به تقلب متهم می‌شدند. هر سهٔ این خودروها به سامانهٔ چهارچرخ محرک، کمک‌فنرهای تطبیقی، دیسک‌های ترمزی به‌اندازهٔ حلقهٔ دور سیارهٔ زحل و نیروگاه‌های V8 توئین توربو با توان فوق‌العاده مجهز هستند که مجموع قدرت آن‌ها را به ۱۸۶۵ اسب بخار می‌رساند. همچنین هر سه خودرو در اصل کوپه‌های چهاردر هستند و سقف شیب‌داری دارند.

مرسدس AMG GT63 S هم در قیمت و هم در قدرت بالاترین عضو این جمع سه‌تایی است. این خودرو ۶۴۰ اسب بخار قدرت دارد و قیمت آن در نمونهٔ مورد آزمایش به بیش از ۲۰۰ هزار دلار رسیده است. ب‌ام‌و M8 کامپتیشن اما در نسبت اسب بخار به دلار بهتر عمل کرده و ۶۲۵ اسب بخار قدرت را در قبال ۱۶۷ هزار دلار ارائه می‌کند. آئودی RS7 اسپرت‌بک نیز هرچند با ۶۰۰ اسب بخار قدرت ضعیف‌ترین عضو گروه است اما ارزان‌ترین هم هست و در نمونهٔ تقریباً فول آپشن مورد آزمایش ما تنها ۱۳۷ هزار دلار قیمت دارد. در این نبرد پورشه پانامرا توربو S هم می‌توانست حضور داشته باشد اما پورشه به هر دلیلی تمایلی به حضور در این رقابت نداشت و خودرویی در اختیار ما قرار نداد. پس با سه سوپر سدان ژرمن راهی جاده‌های جنوب کالیفرنیا شدیم.

مقام سوم: ب‌ام‌و M8 کامپتیشن گرن کوپه

نقاط مثبت: سریع شتاب می‌گیرد، سریع متوقف می‌شود، قابلیت انتقال قدرت محرک عقب وحشیانه‌ای دارد

نقاط منفی: توانایی یافتن و تقویت کردن هرگونه مشکل در آسفالت جاده، فرمانی که از شغل خود متنفر است

چکیده: برای درست کردن ابری از دود خودروی شگفت‌انگیزی است اما برای رانندگی‌های روزانه نه خیلی

اگر این یک مسابقهٔ درگ بود، M8 با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲.۷ ثانیه و ۴۰۰ متر ۱۰.۸ ثانیه خودروی خوبی محسوب می‌شد. بااین‌حال، هرچند این اعداد در حد سوپرکارها هستند اما GT63 حتی از این هم سریع‌تر است. البته ب‌ام‌و در همهٔ آزمایش‌های شتاب RS7 را مغلوب کرد و در آزمایش ترمز هم با توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۴.۸ متر و از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در ۸۸.۷ متر، بهترین گروه بود. این خودرو در آزمایش ۸ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت نیز دو رقیب خود را مغلوب کرد و همراه با آئودی بهترین مصرف سوخت آزمایشی را به ثبت رساند.

اما آنچه که به امتیازات M8 لطمه زد نحوهٔ تولید این اعداد بود زیرا در همهٔ قسمت‌های ذهنی این رقابت یعنی مواردی که به احساس آزمایش‌کنندگان مربوط بود کمترین امتیاز را گرفت. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این خودرو فرمان بسیار بی‌احساس آن است که از یک کارمند بانک در بعدازظهر پنج‌شنبه هم برای پاسخ به درخواست‌های شما کمتر علاقه دارد. تیم آزمایش همچنین به احساس ترمزهای M8 هم کمترین علاقه را داشتند. هرچند ترمزهای کربن سرامیکی سفارشی ۸,۱۵۰ دلاری این خودرو قدرت توقف خوبی را فراهم می‌کنند اما احساس سیستم ترمز با سیم آن خصوصاً در زمان رانندگی‌های آرام چندان جالب نیست. علاوه بر این، همهٔ آزمایش‌کنندگان متفق‌القول وجود دو حالت راحت و اسپرت برای سیستم ترمز M8 را احمقانه دانستند.

در این خودرو تنظیمات بسیار زیادی هم وجود دارد تا جایی که برخی تنظیمات هم خود تنظیمات دیگری دارند! البته برای اینکه بتوانید به‌راحتی تنظیمات موردنظر خود برای فرمان، گیربکس، ترمز، پاسخ میدونی گاز، کنترل پایداری و صدای اگزوز را هر بار که خواستید پیدا کنید، ب‌ام‌و دو حالت رانندگی قابل‌برنامه‌ریزی را در این خودرو تعبیه کرده است. در M8 همچنین سه حالت مختلف از راحت گرفته تا اسپرت پلاس برای سیستم تعلیق وجود دارد اما حتی در نرم‌ترین تنظیمات هم سواری خودرو چندان راحت نیست و روی مسیرهای کمی ناهموار اصلاً خوب عمل نمی‌کند. در جاده‌های کوهستانی یعنی جایی که امیدوار بودیم مزیت تعلیق سفت را ببینیم هم هندلینگ M8 برای خودرویی که شتاب جانبی ۱.۰۲ جی را ثبت کرده خیلی بی‌میل و خنثی است؛ بنابراین هرچند ب‌ام‌و سبک‌ترین عضو گروه است اما کمترین جذابیت رانندگی را دارد و این جذابیت برای یک سدان پرفورمنس حیاتی است.

M8 صندلی‌های جلوی بزرگ و فضای خوبی در عقب برای دو نفر دارد اما صندلی وسط عقب خیلی راحت نیست و نشستن روی آن با وجود کنسول میانی در وسط، مثل سواری با بدترین گاو جهان است. همان‌طور که از خودرویی ۱۶۷ هزار دلاری انتظار می‌رود، M8 کاملاً مجهز است و هر چیزی که در یک خودروی لوکس یا پرفورمنس باید باشد را ارائه می‌کند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به نمایشگر بزرگ، تریم فیبر کربنی، تودوزی چرمی، گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو، گرم‌کن غربیلک فرمان، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم، کروز کنترل تطبیقی و سیستم‌های کمک‌رانندهٔ فراوان اشاره کرد.

مقام دوم: مرسدس AMG GT63 S

نقاط مثبت: فرمان، ترمزها و صدای پیشرانه دقیقاً همان چیزی است که از یک خودروی اسپرت انتظار می‌رود

نقاط منفی: سواری سفت، قیمت ۲۰۰ هزار دلاری

چکیده: یک گرند تورر مجلل که در صورت نیاز به یک سوپراسپرت چهاردر تبدیل می‌شود

این مرسدس AMG هم مثل ب‌ام‌و حتی در نرم‌ترین حالت تعلیق خود هم بی‌رحم و خشن است و همچنین در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز بیشترین سروصدای باد و تایرها در داخل آن به گوش می‌رسد. البته این لاستیک‌های پرسروصدای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲S که تهاجمی‌ترین لاستیک‌ها در این جمع محسوب می‌شوند، با ثبت شتاب جانبی ۱.۰۵ جی به مرسدس امتیاز می‌دهند. AMG با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲.۶ ثانیه و پیمودن ۴۰۰ متر در ۱۰.۷ ثانیه هم دو رقیب دیگر را مغلوب می‌کند.

اگر GT63 S هرگونه ناهمواری و دست‌اندازی را از طریق صندلی‌های خود به سرنشینان انتقال نمی‌داد خودروی بسیار بهتری می‌شد زیرا داخل این ماشین بسیار جذاب و مجلل است. صندلی‌های اسپرت ۲,۵۰۰ دلاری AMG پرفورمنس GT63 به‌خوبی بدن را در برمی‌گیرند و موقعیت پایین آن‌ها خصوصاً زمانی که دور موتور بالا می‌رود و غرش اگزوز به گوش می‌رسد، حس مسابقه‌ای را القا می‌کنند. هرچند این تنها خودروی بدون صندلی وسط عقب در این جمع است اما دو صندلی‌ عقب آن فضا و حمایت بیشتری نسبت به آئودی و ب‌ام‌و دارند. هدف مرسدس از ساخت این خودرو ارائهٔ روح یک GT دودر با دو صندلی کاربردی در عقب بوده و به نظر می‌رسد در انجام این مأموریت موفق شده است.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، GT63 S با قیمت ۲۰۴ هزار دلاری با اختلاف زیادی گران‌ترین خودروی این رقابت محسوب می‌شود اما در عوض جذاب‌ترین آپشن‌ها و جزئیات را هم ارائه می‌کند. همچنین هنگامی‌که به جاده‌های پیچ‌درپیچ می‌رسیم، کاملاً کمبود راحتی را فراموش می‌کنیم.

فرمان و گیربکس مرسدس آن‌قدر پاسخگویی خوبی دارند که فکر می‌کنید ذهن شما را از قبل می‌خوانند. زمانی که پیشرانه تمام ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور خود را آزاد می‌کند، تمام وزن ۲۱۰۰ کیلوگرمی خودرو محو می‌شود، اعتمادبه‌نفس راننده افزایش میاید و آدرنالین فراوان در خون ترشح می‌شود. در این حالت، آیا کسی هنوز هم می‌تواند سروصدای جاده را در داخل کابین بشنود؟ اگر M8 در پیست درگ پیروز باشد، GT63 به‌وضوح قهرمان جاده‌های کوهستانی است.

مقام اول: آئودی RS7 اسپرت‌بک

نقاط مثبت: سواری آرام و متین، درعین‌حال خیلی سریع، فضای بار فراوان

نقاط منفی: ناتوانی در ثبت شتاب زیر ۳ ثانیه برای کسانی که فقط از روی اعداد قضاوت می‌کنند

چکیده: یک هیولای رام شده که تنها بخش کوچکی از هیجان را در قبال قابلیت استفادهٔ روزانه قربانی کرده است

RS7 در آزمایش‌ها نمی‌تواند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر را در کمتر از سه ثانیه ثبت کند یا ۴۰۰ متر را در ۱۰ ثانیه طی کند اما آیا فکر می‌کنید رسیدن یک خودروی ۲۱۸۰ کیلوگرمی از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در سه ثانیه به‌اندازهٔ کافی سریع نیست؟ RS7 خشونت و سرکشی بنز و ب‌ام‌و را ندارد و سواری، رفتار کلی و گیربکس اتوماتیک آن خوی تهاجمی کمتری از خود نشان می‌دهد. در عوض، آئودی در بخش تجمل کمی بهتر عمل کرده است. نه‌تنها صندلی‌های چرمی ۱۴ جهتهٔ RS7 بسیار شیک هستند بلکه سواری آن‌هم با اختلاف زیادی از دو رقیب خود راحت‌تر است.

در این ماشین ترکیبی از تعلیق بادی با کمک‌فنرهای تطبیقی، تمام مشکلات مسیر را به‌راحتی پاک می‌کند. تا اینجا همه‌چیز RS7 عالی است تا به صدای اگزوز می‌رسیم که حتی با وجود سیستم اگزوز اسپرت ۱۰۰۰ دلاری هم به‌مراتب آرام‌تر و ساکت‌تر از دو خودروی دیگر است. بااین‌حال، هرچند شاید میزان چسبندگی RS7 به‌اندازهٔ دو رقیب دیگر نباشد و فرمان آن به‌اندازهٔ مرسدس تیز نباشد اما این تفاوت آن‌قدر نیست که بخواهید کابین ساکت و راحت چرمی آن‌را با سواری سفت و ناراحت رقبا عوض کنید.

هرچند آئودی در آزمایش شتاب جانبی عدد ۰.۹۸ جی را ثبت کرد اما هندلینگ دقیق آن هم‌سطح مرسدس و ب‌ام‌و است و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب آن‌هم کمک می‌کند بتوانید به ای‌پکس (Apexe) پیچ‌ها برسید. همچنین اگرچه آئودی در بخش جذابیت رانندگی امتیاز کمتری نسبت به دو رقیب دیگر گرفت اما در استفاده‌های روزمره جذاب‌تر و رضایت‌بخش‌تر از ب‌ام‌و است. آئودی همچنین کارایی را هم فراموش نکرده و بیشترین فضای بار را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

قبل از اینکه ما را به توجه بیش‌ازحد به نرمی سواری در خودروهای این آزمایش متهم کنید به یاد داشته باشید که این‌ها سدان‌های چهاردر هستند. شما ممکن است در این خودروها چند سرنشین و یا حتی بچه‌های خود را داشته باشید. انتقال تمام مشکلات جاده به سرنشینان ممکن است در یک خودروی مخصوص پیست و یا حتی یک سوپراسپرت مشکلی نباشد اما یک سدان اسپرت نباید به خاطر پرفورمنس، تجمل و راحتی را قربانی کند. به همین دلیل، آئودی برندهٔ این رقابت ما است. این خودرو تعادل بین تجمل و اسپرتی را بهتر از دو خودروی دیگر برقرار کرده است. RS7 برای استفاده‌های روزمره و خانوادگی خودرویی دوست‌داشتنی است و درعین‌حال هندلینگ، شتاب و لذت یک خودروی اسپرت را هم دارد و از همه مهم‌تر اینکه همهٔ این ویژگی‌ها را با قیمتی ارزان‌تر ارائه می‌کند.

مشخصات فنی

 آئودی RS7 اسپرت‌بکب‌ام‌و M8 گرن کوپهمرسدس AMG GT63 S
پیشرانه۴.۰ لیتری V8 توئین توربو۴.۴ لیتری V8 توئین توربو۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت۶۰۰ اسب بخار۶۲۵ اسب بخار۶۴۰ اسب بخار
گشتاور۸۰۰ نیوتن متر۷۵۰ اسب بخار۹۰۰ اسب بخار
ردلاین۶,۷۵۰ rpm۷,۲۰۰ rpm۷,۰۰۰ rpm
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک۹ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخچهارچرخ
نسبت وزن به قدرت۳.۷ کیلوگرم به اسب بخار۳.۲ کیلوگرم به اسب بخار۳.۳ کیلوگرم به اسب بخار
شتاب صفر تا ۹۶۳.۰ ثانیه۲.۷ ثانیه۲.۶ ثانیه
شتاب صفر تا ۱۶۰۷.۴ ثانیه۶.۵ ثانیه۶.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۱.۳ ثانیه۱۰.۸ ثانیه۱۰.۷ ثانیه
توقف از ۱۱۰۴۶.۹ متر۴۴.۸ متر۴۷.۸ متر
توقف از ۱۶۰۹۲.۶ متر۸۸.۷ متر۹۱.۱ متر
شتاب جانبی۰.۹۸ جی۱.۰۲ جی۱.۰۵ جی
حداکثر سرعت۳۰۵ کیلومتر بر ساعت۳۰۵ کیلومتر بر ساعت۳۱۵ کیلومتر بر ساعت
فاصلهٔ محوری۲,۹۲۸ میلی‌متر۳,۰۲۷ میلی‌متر۲,۹۵۱ میلی‌متر
طول۵,۰۰۹ میلی‌متر۵,۱۰۳ میلی‌متر۵,۰۵۹ میلی‌متر
عرض۱,۹۵۰ میلی‌متر۱,۹۴۳ میلی‌متر۱,۹۵۳ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۲۵ میلی‌متر۱,۴۲۰ میلی‌متر۱,۴۴۸ میلی‌متر
وزن۲۱۸۰ کیلوگرم۱۹۸۵ کیلوگرم۲۰۹۵ کیلوگرم
توزیع وزن۵۶ به ۴۴ جلو/عقب۵۵ به ۴۵ جلو/عقب۵۴ به ۴۶ جلو/عقب
حجم صندوق بار۷۰۸ لیتر۳۱۰ لیتر۴۵۳ لیتر
مصرف سوخت۱۰.۷ لیتر ترکیبی۱۱.۲ لیتر ترکیبی۱۱.۲ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک۷۳ لیتر۷۶ لیتر۶۶ لیتر
قیمت پایه۱۱۵,۰۴۵ دلار۱۴۴,۹۹۵ دلار۱۷۰,۰۶۰ دلار
قیمت تست‌شده۱۳۷,۵۴۰ دلار۱۶۷,۲۴۵ دلار۲۰۴,۲۶۰ دلار
امتیاز کلی۲۰۲۱۸۳۱۹۰

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.