نبرد جانانهٔ ب‌ام‌و M5 CS و دوج چارجر هلکت ردآی، درگ، رولینگ، پیست

نبرد جانانهٔ ب‌ام‌و M5 CS و دوج چارجر هلکت ردآی، درگ، رولینگ، پیست

ب‌ام‌و M5 و دوج چارجر هلکت ردآی هردو فضای کافی برای چهار بزرگ‌سال را در کنار پرفورمنسی که می‌تواند سوپرکارهای چند سال پیش را شرمنده کند، ارائه می‌کنند. حال تراتل هاوس این دو سوپر سدان را به میدان آورده تا نبردی کامل بین آن‌ها برگزار کند.

M5 CS از ۶۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور برخوردار است که توسط یک موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو تولید می‌شود. این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک، نیروی خود را به سامانهٔ چهارچرخ محرک متمرکز بر عقب می‌رساند که کشش فراوانی را ایجاد می‌کند. طبق مشخصات رسمی، این ماشین ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت و ظرف ۱۰.۴ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت M5 CS هم به‌صورت الکترونیکی روی ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. ب‌ام‌و با استفاده از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک در کاپوت، اسپلیتر جلو، قاب آینه‌های جانبی، اسپویلر عقب و دیفیوزر، وزن این خودرو را ۷۰ کیلوگرم نسبت به M5 کامپتیشن کاهش داده است. M5 CS فقط برای مدل ۲۰۲۲ ارائه می‌شود و ۱۴۴ هزار دلار قیمت دارد.

از سوی دیگر، چارجر هلکت ردآی به نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ مجهز است که ۷۹۷ اسب بخار قدرت و ۹۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برخلاف رقیب آلمانی، در این قوچ وحشی نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. ردآی ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۶ ثانیه طی می‌کند. دوج حداکثر سرعت این ماشین را هم ۳۲۷ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است. قیمت چارجر ردآی از ۸۲,۹۵۰ دلار آغاز می‌شود که تقریباً نصف M5 CS است.

خب بهتر است از دنیای اعداد خارج شده و به مسابقات واقعی بپردازیم. هرچند ب‌ام‌و به میزان قابل‌توجهی از رقیب آمریکایی ضعیف‌تر است اما حتی مشخصات اعلام سازنده هم می‌گوید ۰.۷ ثانیه زودتر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این به‌احتمال‌زیاد به خاطر برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است. به همین دلیل، در اولین درگ، M5 CS مثل موشک شلیک شد و چارجر هلکت با فاصلهٔ زیادی عقب ماند. در درگ دوم، ب‌ام‌و در حالت محرک عقب قرار گرفت که این کار اختلاف را کمتر کرد اما بازهم سدان باواریایی‌ها پیروز شد.

پس‌ازاین دو درگ، یک مسابقهٔ رولینگ برگزار می‌شود که در اینجا نیز M5 CS برای سومین بار رقیب آمریکایی را مغلوب می‌کند. در آخر هم دو سدان در پیست به مصاف هم می‌روند که نتیجهٔ این رقابت را خودتان می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید. به‌طورکلی اما ب‌ام‌و علیرغم اندازهٔ بزرگ، به‌طور شگفت‌انگیزی چابک و مانور پذیر بوده و به فرمان بسیار سریع پاسخ می‌دهد. از سوی دیگر، دوج کمی سنگین احساس می‌شود اما قدرت عظیم آن باعث می‌شود به‌راحتی پیچ‌ها را طی کند.

مشخصات فنی

 دوج چارجر هلکت ردآیب‌ام‌و M5 کامپتیشن
پیشرانه۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت۷۹۷ اسب بخار۶۳۵ اسب بخار
گشتاور۹۶۰ نیوتن متر۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبچهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶۳.۶ ثانیه۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۳۲۷ کیلومتر بر ساعت۳۰۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۱۵.۷ لیتر ترکیبی۱۳.۸ لیتر ترکیبی
طول۵,۱۰۵ میلی‌متر۴,۹۶۵ میلی‌متر
عرض۱,۹۸۹ میلی‌متر۱,۹۰۲ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۶۳ میلی‌متر۱,۴۶۸ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۳,۰۴۸ میلی‌متر۲,۹۸۲ میلی‌متر
وزن۲۱۱۱ کیلوگرم۱۸۶۶ کیلوگرم
قیمت پایه۸۲,۹۵۰ هزار دلار۱۴۳,۹۹۵ دلار

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.