نبرد برق، بنزین و دیزل در درگ مدل Y، ماکان GTS و X3 M40d

نبرد برق، بنزین و دیزل در درگ مدل Y، ماکان GTS و X3 M40d

تاکنون درگ‌های زیادی بین خودروهای برقی و بنزینی دیده‌ایم که در این رقابت‌های معمولاً به خاطر گشتاور فوری و فقدان گیربکس سنتی، برتری با الکتریکی‌ها است؛ اما علاوه بر این دو، در خودروها نوع دیگری از پیشرانه هم دیده می‌شود که گازوئیلی یا دیزلی است. البته معمولاً در خودروهای پرفورمنس از پیشرانه‌های دیزلی استفاده نمی‌شود اما این قاعده استثناهایی هم دارد که یکی از آن‌ها بی‌ام‌و X3 M40d است. مهم‌ترین مزیت پیشرانه‌های دیزلی نسبت به نمونه‌های بنزینی تولید گشتاور بیشتر است که این ویژگی در خودروهای اسپرت می‌تواند پرفورمنس مناسبی را فراهم کند.

بنابراین، آیا یک خودروی دیزلی اسپرت در خط مستقیم به لطف گشتاور بالای خود می‌تواند حریف نمونه‌های بنزینی یا الکتریکی شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو بی‌ام‌و X3 M40d را در برابر پورشه ماکان GTS و تسلا مدل Y قرار داده است. قوی‌ترین عضو این جمع، ماکان GTS است که پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی آن ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته مدل Y هم که از نوع دوربرد است، خیلی ضعیف‌تر پورشه نبوده و از ۴۳۴ اسب بخار قدرت و ۴۹۴ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که توسط دو موتور الکتریکی در جلو و عقب تولید می‌شود.

X3 M40d اما که از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل استفاده می‌کند، با تنها ۳۴۰ اسب بخار قدرت حدود ۱۰۰ اسب بخار از رقبای بنزینی و الکتریکی خود ضعیف‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود. بااین‌حال، برتری این ماشین گشتاور چشمگیر ۷۷۰ نیوتن متری است که با اختلاف زیادی از هردو رقیب خود بیشتر است. وزن هر سه خودرو نزدیک به ۲ تن بوده و تقریباً هم‌وزن یکدیگر هستند ولی بااین‌وجود، X3 با ۲۰۰۵ کیلوگرم، سنگین‌ترین عضو جمع به‌حساب می‌آید.

با توجه به مواردی که گفته شد، آیا کراس‌اوور دیزلی باواریایی به لطف گشتاور بالای خود می‌تواند در ۴۰۰ متر حریف رقبای بنزینی و برقی شود؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.

مقایسه مشخصات فنی

 ب‌ام‌و X3 M40dپورشه ماکان GTSتسلا مدل Y دوربرد
پیشرانه۳.۰ لیتری I6 توربودیزل۲.۹ لیتری V6 توئین توربوالکتریکی دو موتوره
قدرت۳۴۰ اسب بخار۴۴۰ اسب بخار۴۳۴ اسب بخار
گشتاور۷۷۰ نیوتن متر۵۵۰ نیوتن متر۴۹۴ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۷ سرعته دوکلاچهتک سرعته
محور محرکچهارچرخچهارچرخچهارچرخ
وزن۲۰۰۵ کیلوگرم۱۹۶۰ کیلوگرم۱۹۸۰ کیلوگرم
قیمت۶۱,۵۹۰ پوند۶۶,۱۰۰ پوند۵۴,۹۹۰ پوند

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
12 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.