ممنوعیت تبلیغ پژو به خاطر پیامک‌بازی!

ممنوعیت تبلیغ پژو به خاطر پیامک‌بازی!

پس از اینکه قانون‌گذاران بخش تبلیغات بریتانیا اظهار داشتند حواس راننده خودرو به خاطر پیامک پرت می‌شود، تبلیغ تلویزیونی پژو در این کشور ممنوع شد. این تبلیغ که نشان دهنده تکنولوژی ارتباطی بکار رفته در پژو ۲۰۸ Allure پریمیوم می‌باشد، مردی را در حال رانندگی نشان داده درحالی‌که پیامکی بر روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود.

آژانس استانداردهای تبلیغات بریتانیا ASA گفته که این تبلیغ احساس عدم مسئولیت‌پذیری را القا کرده و نشان داده رفتار رانندگی آسیب‌رسان به ایمنی می‌باشد. Clearcast که به خاطر تبلیغات معروف خود شناخته شده در دفاع از خود و پژو گفته که خواندن لحظه‌ای یک پیام روی صفحه‌نمایش آسیب‌رسان نبوده و بی‌شک حواس‌پرتی کمتری نسبت به تنظیم رادیو دارد. همچنین گفته شده راننده کنترل کاملی روی خودرو داشته و حواسش از جاده پرت نشده است.

پژو نیز تصریح کرده صفحه‌نمایشی که پیام را نشان می‌دهد در زاویه‌ای بوده که حواس راننده را پرت نمی‌کند. ASA می‌گوید:

از نظر ما، نشان دادن راننده‌ای که در حال خواندن پیام بوده و سپس به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد به عنوان فاکتورهای حواس‌پرتی مطرح بوده که باعث کاهش کنترل راننده روی خودرو و دیگر عملکردهای ضروری برای رانندگی ایمن می‌شود.

ASA همچنین گفته که این تبلیغ پژو نباید با فرم کنونی خود از تلویزیون منتشر شود.

اما از طرف دیگر بیانیه‌ای از جانب پژو منتشر شده است:

اگرچه ما قوانین ASA را می‌پذیریم اما خطرناک بودن یا رانندگی عاری از مسئولیت را در تبلیغ خود رد می‌کنیم. استفاده هندزفری از موبایل در این تبلیغ تلویزیونی نشان دهنده استفاده راننده از اهرم راهنما برای خواندن پیامک روی صفحه‌نمایش است. این موضوع از نظر ما تفاوتی با استفاده استاندارد از چراغ‌ها ندارد.

پژو ادامه می‌دهد:

همچنین سیستم i-Cockpit پژو به راننده اجازه می‌دهد تا پیامک رسیده را نادیده گرفته و از حواس‌پرتی پیشگیری کند. البته عدم طرح این موضوع از تبلیغ تنها به دلیل عدم ایجاد اختلال در موسیقی بکار رفته بوده است.

جدای از حواشی ایجاد شده درباره تبلیغ پژو و دیگر تبلیغات مشابه، سؤالات مهمی درباره امکان ایجاد حواس‌پرتی در خودروهای ارتباطی به وجود آمده است. ASA در قوانین گفته که توصیه‌هایی برای رانندگان به خاطر جلوگیری از حواس‌پرتی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به جملات زیر اشاره کرد: “از روشن کردن یا تنظیم موسیقی یا رادیو اجتناب کنید.” همچنین گفته شده که سیستم‌هایی چون ناوبری، هشدار و مولتی‌مدیا می‌تواند حواس راننده را پرت کند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.