مقایسه آئودی E-Tron GT و تسلا مدل S

تسلا مدل S

نبرد سدان های اسپورت الکتریکی!

آئودی E-Tron GT شاید به عنوان پیام هشدار در دنیای سدان های اسپورت و الکتریکی تلقی شود. البته این دنیا خیلی بزرگ نیست و خودروهایی همچون تسلا مدل S، فیسکر E موشن و پورشه تایکان در آن جای می‌گیرند. شایان ذکر است پلتفرم آئودی E-Tron GT و پورشه تایکان با یکدیگر مشترک می‌باشد. از آنجایی که تنها تسلا مدل S در حال تولید است و از ابعاد و تناسبات به شدت مشابهی سود می‌برد بنابراین ما را آن را با کانسپت جدید آئودی مقایسه کرده‌ایم.

این دو خودرو برخی از ویژگی‌های مشترک را به همراه دارند: چهار درب، دو پیشرانه و سیستم چهار چرخ محرک و البته پرفورمنس قابل‌توجه؛ اما تفاوت‌های چشمگیری هم به چشم می‌خورد. آئودی تأکید ویژه‌ای روی سدان اسپورت داشته درحالی‌که تسلا به جنبه‌ی کاربردی آن توجه کرده است. برای مقایسه‌ای دقیق‌تر ما تسلا مدل S 75D را انتخاب کرده‌ایم.

در آغاز بیایید نگاهی به محدوده‌ی حرکتی دو خودرو بیندازیم. آئودی از مجموعه باتری ۹۰ کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد و با سیکل WLTP برد ۴۰۰ کیلومتری خواهد داشت. مدل S دارای مجموعه باتری ۷۵ کیلووات ساعتی بوده و برد آن با سیستم EPA برابر با ۴۱۶.۸ کیلومتر می‌باشد. EPA روش واقع‌بینانه‌تری در مقایسه با استانداردهای اروپایی دارد؛ بنابراین تسلا از نظر محدوده حرکتی مزیت خوبی دارد.

زمان شارژ باتری‌ها یک فاکتور کلیدی دیگر برای خودروهای الکتریکی است. برای شارژ سریع DC، اکثر مردم شارژ خودرو در خارج از خانه را ترجیح خواهند داد اما تسلا اشاره‌ای به مشخصات دقیق نداشته و تنها گفته ۲۷۳ کیلومتر از برد مدل S را می‌توان در نیم ساعت شارژ کرد. متأسفانه این عدد هم برای مدل S P100D اعلام شده است.

خریداران مدل S جدید همچنان می‌تواند به‌صورت رایگان از شارژ سریع تسلا بهره‌مند شود. البته این شارژ رایگان برای مدت ۶ ماه بوده و پس از آن باید مبلغی پرداخت شود.

دیگر موردی که باید مورد توجه قرار گیرد زمان تحویل آئودی E-Tron GT است که در اوایل سال ۲۰۲۱ صورت خواهد گرفت. شاید تا آن زمان باتری‌ها و شبکه سوپرشارژر تسلا مدل S بهبود یابند.

گفته شده در ۲۰ دقیقه می‌توان ۸۰ درصد باتری آئودی E-Tron GT را شارژ نمود. البته زمان شارژ خودرو پس از پر شدن ۸۰ درصدی ظرفیت باتری اعلام نشده است. یک موضوع مثبت اینکه شبکه‌های شارژ برای خودروهای غیر از تسلا در دو سال آینده توسعه‌ی بیشتری خواهند یافت چراکه تلاش‌هایی در اروپا و آمریکا برای گسترش این شبکه صورت می‌گیرد.

اما از نظر شارژ خانگی این دو خودرو کاملاً نزدیک به هم هستند اما تفاوت‌های جالبی هم وجود دارد. تسلا با شارژر ۱۱.۵ کیلووات ساعتی AC عرضه می‌شود. آئودی هم دارای شارژ بی‌سیم ۱۱ کیلووات ساعتی است که کاملاً جذاب نشان می‌دهد چراکه فقط کافی است روی پد شارژ خودرو را پارک کنید و عملیات شارژ شروع شود.

خب حالا به اصل مطلب یعنی پرفورمنس می‌رسیم. E-Tron GT در این بخش برتری محسوسی دارد. گفته شده شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو تنها در عرض ۳.۵ ثانیه ثبت می‌شود و حداکثر سرعت آن نیز ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد؛ اما تسلا در ۴.۲ ثانیه شتاب خود را ثبت کرده و حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعتی دارد.

آئودی همچنین ادعا می‌کند پرفورمنس محصول جدیدش افت نمی‌کند. این اشاره‌ای صریح به تسلا دارد جایی که سدان فول سایز آن پس از استفاده‌ای پرفشار با افت قدرت مواجه می‌شود تا از خودرو محافظت شود. این‌یک مزیت برای آئودی است.

از نظر هندلینگ نمی‌توانیم قضاوت دقیقی داشته باشیم اما مجبوریم آئودی را بهتر بدانیم. تسلا در جاده‌های پرپیچ‌وخم کاملاً توانا ظاهر شده اما E-Tron GT دارای سیستم‌های هدایت گشتاوری و سیستم فرمان پذیری چهار چرخ خواهد بود. ما فکر می‌کنیم این سیستم‌ها به عملکرد قابل‌توجه آئودی در پیچ‌ها و سریع‌تر بودن آن در پیست کمک خواهند کرد.

اما بخشی که تسلا مدل S برتری واضح خود را نشان می‌دهد ظرفیت صندلی‌ها است. این خودرو فضای کافی و راحت برای ۵ نفر را داشته و یک جفت صندلی سفارشی هم در عقب برای کودکان دارد. از نظر فضای بار هم تسلا برتر است. اگرچه بخش بار جلوی این دو خودرو ابعاد مشابهی دارند اما مدل S درب پشتی‌ای دارد که با باز شدن فضا برای جا دادن اشیای بزرگ فراهم می‌شود.

از طرف دیگر شاید E-Tron فضای راحت برای ۴ نفر را در سفرهای طولانی داشته باشد اما فعلاً باید منتظر بررسی این خودرو از نزدیک باشیم تا نظر قطعی درباره‌ی صندلی‌های عقب را بدهیم. اگرچه صندوق‌عقب سنتی این خودرو می‌تواند برای اکثر نیازها کافی باشد اما در برابر تسلا کم می‌آورد.

از نظر انتخاب خودروی برتر، نیازها و سلایق مشتریان تعیین کننده خواهند بود. تسلا مدل S استایل کلاسیک را با قابلیت استفاده‌ی فوق‌العاده ترکیب کرده است. این خودرو بی‌وقفه از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری بهبود یافته است. این خودرو همچنین از اتوپایلوت پیشرفته‌ای بهره‌مند است.

آئودی E-Tron GT تأکید زیادی روی پرفورمنس دارد. اگرچه نسخه‌ی تولیدی می‌تواند تفاوت‌هایی با این مدل داشته باشید اما شکی وجود ندارد که E-Tron GT تولیدی هم خودرویی پرفورمنس خواهد بود. این خودرو برای راننده بوده و پس از سبز شدن چراغ راهنمایی دیگران را پشت سر خواهد گذاشت.

فعلاً از تولید یک سدان الکتریکی دیگر خرسندیم. رقابت برای هر دو شرکت خوب بوده و برنده‌ی این رقابت هم مشتریان هستند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.