مقایسهٔ کراس‌ اوورهای لوکس نوظهور، وی موکا یا جنسیس GV70؟

مقایسهٔ کراس‌اوورهای لوکس نوظهور، وی موکا یا جنسیس GV70؟

از دیرباز، برندهایی مثل مرسدس بنز، ب‌ام‌و و کادیلاک شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در عرصهٔ خودروهای لوکس بوده‌اند. سپس در دههٔ ۹۰ میلادی، ژاپنی‌ها با برندهای لکسس، اینفینیتی و آکورا به این بخش وارد شدند و طی سال‌های اخیر هم هیوندای با جنسیس جسارت ورود به قلمروی لوکس‌ها را پیدا کرده است. از سوی دیگر، خودروسازان چینی هرچند پیشرفت چشمگیری داشته‌اند اما هنوز جرأت ورود جدی به حوزهٔ لوکس‌سازی را نداشته‌اند ولی بااین‌وجود، برخی از خودروسازان بزرگ چینی با تأسیس برندهای مجزا، به‌طور نصف و نیمه سَرَکی به بخش لوکس کشیده‌اند.

یکی از این شرکت‌ها، گریت‌وال است که در سال ۲۰۱۶ برند وی (Wey) را برای عرضهٔ محصولات لوکس‌تر خود تأسیس کرد. این برند تاکنون فقط به ساخت کراس‌اوورها پرداخته و مدل‌هایی مثل VV6 و VV7 را روانهٔ بازار کرده است. وی اما به‌تازگی سری جدیدی از محصولات خود را با زبان طراحی جدید و شیوهٔ نام‌گذاری جدید برگرفته از انواع قهوه معرفی کرده است. بزرگ‌ترین و گران‌ترین عضو خانوادهٔ این محصولات جدید، مدل موکا است که دی‌ماه سال گذشته معرفی شد و به‌تازگی راهی بازار چین شده است. موکا هم‌اکنون یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین محصول وی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، جنسیس هم به‌عنوان یک برند لوکس نوپا، به‌تازگی با مدل‌های GV80 و GV70 وارد بخش شاسی‌بلندهای لوکس شده است؛ بنابراین، تقابل کراس‌اوورهای لوکس تازه‌وارد از چین و کره جنوبی می‌تواند جالب باشد و به همین دلیل در اینجا قصد داریم وی موکا را با جنسیس GV70 مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک از این خودروها به‌عنوان نخستین تلاش‌های سازندگانشان برای ورود به عرصهٔ لوکس‌سازی بهتر و موفق‌تر عمل کرده است و کدام‌یک از این برندهای چینی و کره‌ای در آینده می‌تواند به بازیگری جدی در بخش لوکس بازار تبدیل شود.

بیرون

موکا و GV70 هردو طبق زبان طراحی جدید سازندگانشان شکل گرفته‌اند. البته موکا خودش با چراغ‌های جلوی چهارگوش تیز و جلوپنجرهٔ بزرگ شش‌ضلعی، معرف زبان طراحی جدید وی بود اما GV70 در طراحی دنباله‌روی کراس‌اوور بزرگ‌تر GV80 و همین‌طور سدان‌های جنسیس بوده است. هردو کراس‌اوور با سقف شیب‌دار، فرمی کوپه مانند دارند و از این لحاظ به هم شبیه هستند. البته موکا با ۴,۸۷۵ میلی‌متر طول، کمی از جنسیس ۴,۷۱۵ میلی‌متری بزرگ‌تر بوده و درواقع کراس‌اووری میان سایز محسوب می‌شود.

داخل

هردو خودرو از کابین بسیار چشمگیری برخوردار هستند. در داشبورد GV70 از اشکال و خطوط منحنی استفاده شده است که نمای ساده و چشم‌نوازی را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که طراحان وی ترجیح داده‌اند بیشتر از خطوط تیز استفاده کنند. هردو کراس‌اوور به صفحه آمپر دیجیتالی مجهز هستند که در جنسیس ۸ اینچی و در وی ۹ اینچی است. این صفحه آمپر در GV70 شکل سنتی‌تری دارد اما در موکا به شکل جالب و عجیبی مقابل راننده قرار گرفته است. در میانهٔ داشبورد این کراس‌اوور چینی هم یک نمایشگر بزرگ ۱۴.۶ اینچی جای گرفته درحالی‌که کمی پایین‌تر هم یک نمایشگر لمسی ۹.۲ اینچی برای کنترل سیستم تهویه تعبیه شده است. GV70 اما صرفاً به یک نمایشگر مرکزی ۱۴.۵ اینچی مجهز است که در بالای داشبورد قرار دارد. به همین دلیل، دکمه‌های فیزیکی در کابین موکا بسیار کم هستند اما در داخل جنسیس این دکمه‌ها و کنترل‌ها بیشتر دیده می‌شوند.

تجهیزات

هردو شرکت برای کراس‌اوورهای خود لیست تجهیزات کاملی را در نظر گرفته‌اند. این قسمت را با موکا آغاز می‌کنیم که به نمایشگر سربالای ۱۰ اینچی، هوش مصنوعی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و سیستم‌های ایمنی با تراشهٔ آمریکایی آمبرلا و پردازندهٔ کوالکام، قابلیت به‌روزرسانی از راه دور و… مجهز شده است. این خودرو از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ فراوانی مثل پارک خودکار، قابلیت احضار و رانندگی نیمه خودران در بزرگراه‌ها هم برخوردار است که وی این سیستم خودران را نزدیک به سطح سه می‌داند. از سوی دیگر، GV70 در تیپ پایه به‌صورت استاندارد با مواردی مثل کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، شارژر بی‌سیم، کروز کنترل هوشمند، دستیار خروج ایمن و… ارائه می‌شود درحالی‌که در بالاترین تیپ‌ها به گرم‌کن غربیلک فرمان، صفحه آمپر دیجیتالی بزرگ‌تر ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر سربالا و گرم‌کن صندلی‌های عقب مجهز خواهد بود.

قوای محرکه

جنسیس برای GV70 دو پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته که موتور پایه یک نمونهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۰۴ اسب بخار قدرت و ۴۲۲ نیوتن متر گشتاور است. موتور بعدی اما از نوع ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو بوده و ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. انتقال نیروی هردو موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و سامانهٔ چهارچرخ محرک در همهٔ تیپ‌ها و موتورها به‌صورت استاندارد ارائه خواهد شد. وی موکا اما فعلاً فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور به یک گیربکس نُه سرعتهٔ دوکلاچه متصل است که نیرو را به هر چهارچرخ می‌فرستد. وی همچنین قصد دارد در آینده نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی موکا را هم ارائه کند.

قیمت

یکی از مهم‌ترین موضوعات در مورد این دو خودرو قیمت است. قیمت جنسیس GV70 در بازار ایالات‌متحده از ۴۱ هزار دلار آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ با پیشرانهٔ شش سیلندر به ۶۲,۵۰۰ دلار می‌رسد. از سوی دیگر، وی موکا علیرغم ویژگی‌های چشمگیری که دارد، خودروی بسیار ارزان‌تری است به‌گونه‌ای که قیمت آن در چین از تنها ۲۷,۶۰۰ دلار آغاز شده و نهایتاً در بالاترین نسخه‌ها به ۳۴,۵۰۰ دلار می‌رسد. این یعنی حتی گران‌ترین نسخهٔ موکا از ارزان‌ترین نسخهٔ GV70 ارزان‌تر خواهد بود. البته این دو کراس‌اوور لوکس فعلاً در هیچ بازاری باهم حضور ندارند و هرگز رقابتی باهم نخواهند داشت و هدف ما از این مقایسه صرفاً رویارویی دو خودروی لوکس تازه‌وارد بود تا ببینیم چقدر توانسته‌اند به مفهوم یک خودروی لوکس واقعی نزدیک شوند. همچنین، برخلاف جنسیس که برندی جهانی است، بازار وی فعلاً فقط به خود چین محدود است اما گریت‌وال برنامه‌هایی برای عرضهٔ این برند لوکس در بازار اروپا دارد و شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، نام این برند چینی را هم در بین بزرگان این عرصه ببینیم.

مقایسه مشخصات فنی

 وی موکاجنسیس GV70
پیشرانه۲.۰ لیتری I4 توربو۲.۵ لیتری I4 توربو
قدرت۲۱۴ اسب بخار۳۰۴ اسب بخار
گشتاور۳۲۸ نیوتن متر۴۲۲ نیوتن متر
گیربکس۹ سرعته دوکلاچه۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۷.۸ ثانیه۶.۱ ثانیه
مصرف سوخت۷.۰ لیتر ترکیبی۱۰.۲ لیتر ترکیبی
فاصلهٔ محوری۲,۹۱۵ میلی‌متر۲,۸۷۵ میلی‌متر
طول۴,۸۷۵ میلی‌متر۴,۷۱۵ میلی‌متر
عرض۱,۹۶۰ میلی‌متر۱,۹۱۰ میلی‌متر
ارتفاع۱,۶۹۰ میلی‌متر۱,۶۳۰ میلی‌متر
قیمت پایه۲۷,۶۰۰ دلار۴۱,۰۰۰ دلار
بالاترین قیمت۳۴,۵۰۰ دلار۶۲,۵۰۰ دلار

کدام کراس‌اوور نوظهور لوکس را بیشتر می‌پسندید؟

  • جنسیس GV70
  • وی موکا

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.