مقایسهٔ هایپر هاچ‌بک‌ها! آئودی RS3 یا مرسدس A45 S AMG؟

مقایسهٔ هایپر هاچ‌بک‌ها! آئودی RS3 یا مرسدس A45 S AMG؟

در سال‌های اخیر، هاچ‌بک‌های داغ به خودروهای بسیار سریع با قدرت فراوان و تکنولوژی‌های پرفورمنس محور تبدیل شده‌اند اما درعین‌حال، شخصیت کاربردی نسخه‌های ضعیف‌تر خود را حفظ کرده‌اند. در صدر این سگمنت، پادشاه مطلق هایپر هاچ‌بک‌ها یعنی مرسدس A45 S AMG حکمرانی می‌کرد اما حالا یک مدعی جدید یعنی آئودی RS3 می‌خواهد تاج پادشاهی مرسدس را بگیرد.

با خروج ب‌ام‌و از این بازی، (قوی‌ترین نسخهٔ سری ۱ یعنی M135i رقیبی برای مرسدس A35 و آئودی S3 است) حالا نبرد فقط بین آئودی و مرسدس جریان دارد. A45 و RS3 هردو هاچ‌بک‌های پنج‌در هستند اما پرفورمنس و قیمت آن‌ها نزدیک به گرند توررها و کوپه‌های اسپرت است. بااین‌همه، کدام‌یک از این دو هایپر هاچ‌بک پادشاه این کلاس خواهد بود؟ بیایید مقایسه را با بررسی مشخصات فنی دو خودرو آغاز کنیم.

به‌طور خلاصه، مرسدس با ۲۱ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به آئودی، هنوز هم قوی‌ترین هاچ‌بک داغ بازار محسوب می‌شود اما گشتاور هردو ۵۰۰ نیوتن متر است. علاوه بر این، هردو به گیربکس دوکلاچه، سامانهٔ چهارچرخ محرک با کنترل گشتاور بُرداری، لانچ کنترل و حالت دریفت مجهز هستند. هرچند آئودی در قدرت مغلوب رقیب اشتوتگارتی می‌شود اما در پرفورمنس، ۰.۱ ثانیه زودتر از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و درصورتی‌که به پکیج RS داینامیک مجهز باشد، ۲۰ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت بیشتری دارد.

بیرون

هرچند قدرت و پرفورمنس خودروها را به‌راحتی از طریق اعداد و ارقام می‌توان مقایسه کرد، اما طراحی همیشه امری سلیقه‌ای است. به همین دلیل، هیچ‌گاه نمی‌توان با قاطعیت طراحی یک خودرو را از دیگری برتر دانست. بااین‌حال، در اینجا A45 و RS3 هردو با گلگیرهای عریض و جلوپنجره یا ورودی‌های هوای بزرگ، بشدت تلاش می‌کنند تا تهاجمی به نظر برسند. بااین‌وجود، آئودی احتمالاً نمای ساده‌تری دارد زیرا مرسدس از قطعات آئرودینامیکی برجسته‌تری مثل اسپویلر سقفی چشمگیری برخوردار است که در غالب پکیج آئرودینامیک سفارشی ارائه می‌شود. در بخش سر اگزوزها اما هرچند در سپر عقب مرسدس چهار سر اگزوز به چشم می‌خورد، در پشت هر جفت فقط یک لوله اگزوز وجود دارد درحالی‌که در آئودی کاملاً برعکس بوده و پشت دو سر اگزوز بیضی‌شکل آن در هر طرف، دو لوله اگزوز دیده می‌شود.

داخل

در داخل، هردو خودرو با صفحه آمپرهای تمام دیجیتالی و نمایشگرهای بزرگ، کاملاً تکنولوژیک و پیشرفته به نظر می‌رسند و به لطف آلکانترا و تریم‌های رنگی، بسیار حال هوای اسپرتی دارند. A3 که کمی جوان‌تر از رقیب بوده و از جدیدترین زبان طراحی داخلی آئودی استفاده می‌کند، به دو نمایشگر مجزا از هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز است. از سوی دیگر، در A کلاس مثل محصولات کمی قدیمی‌تر مرسدس شاهد استفاده از دو نمایشگر افقی متصل‌به‌هم هستیم اما شاید در آینده و در فیس‌لیفت A کلاس، مثل نسل جدید S کلاس، از زبان طراحی جدید مرسدس با نمایشگر عمودی بزرگ در کنسول میانی استفاده شود.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، شما کدام‌یک از این هاچ‌بک‌های داغ را انتخاب می‌کنید؟ آیا سراغ سریع‌ترین هاچ‌بک دنیا از آئودی اسپرت می‌روید یا قوی‌ترین هاچ‌بک دنیا از مرسدس-آام‌گ را ترجیح می‌دهید؟

مشخصات فنی

 آئودی RS3مرسدس A45 S
پیشرانه۲.۵ لیتری I5 توربو۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت۴۰۰ اسب بخار۴۲۱ اسب بخار
گشتاور۵۰۰ نیوتن متر۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه۸ سرعته دوکلاچه
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۳.۸ ثانیه۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۲۹۰ کیلومتر/ساعت۲۷۰ کیلومتر/ساعت

کدام هایپر هاچ‌بک را بیشتر می‌پسندید؟

  • آئودی RS3
  • مرسدس A45 S AMG

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
11 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.