مقایسهٔ نسل جدید آئودی A8 با مرسدس بنز S کلاس فیس‌ لیفت

مقایسهٔ نسل جدید آئودی A8 با مرسدس بنز S کلاس فیس‌لیفت

نسل جدید سدان پرچم‌دار آئودی A8 با نوآوری‌های فراوانی در برابر مرسدس بنز S کلاس قرار گرفته است؛ اما آیا این نوآوری‌ها کافی هستند تا سدان جدید ارباب حلقه‌ها بتواند برتری ستاره اشتوتگارت در این کلاس را تسخیر کند؟

سال‌ها است که مرسدس بنز S کلاس پرفروش‌ترین خودروی کلاس سدان‌های بزرگ لوکس است و آئودی A8 همیشه پس از ب‌ام‌و سری ۷، در جایگاه سوم فروش این کلاس قرار دارد. این وضعیت در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۷ نیز تغییری نکرده است. در این مدت، S کلاس ۳۸۰۰ دستگاه در ایالات‌متحده و ۳۷۰۸ دستگاه در اروپا فروش داشته است درحالی‌که A8 در ایالات‌متحده تنها ۸۰۰ دستگاه و در اروپا ۱۳۶۱ دستگاه فروخته است.

نسل جدید آئودی A8 مانند قبل در دو نسخۀ معمولی و کشیده تولید می‌شود که نسخۀ استاندارد آن ۵.۱۷ متر طول و ۳ متر فاصلۀ محوری دارد درحالی‌که این اعداد برای مرسدس S کلاس به ترتیب برابر با ۵.۱۲ متر طول و ۳.۰۳ متر هستند. طول نسخه کشیدۀ A8 اما ۵.۳۰ متر و فاصله محوری آن برابر با ۳.۱۳ متر است درحالی‌که طول و فاصلۀ محوری نسخۀ کشیدۀ رقیب اشتوتگارتی به ترتیب برابر با ۵.۲۵ متر و ۳.۱۶ متر است. آئودی با استفاده از ترکیبی از آلومینیوم، منیزیم، فولاد و فیبر کربن، وعدۀ ارائۀ خودرویی سبک‌وزن را داده است و بنابراین هرچند هنوز وزن A8 اعلام نشده است اما انتظار می‌رود سبک‌تر از قبل باشد؛ اما S کلاس از مواد عایق بیشتری استفاده کرده تا جایی که ساکت‌ترین خودروی این کلاس است و بنابراین وزن بیشتری هم دارد.

کابین نسل جدید A8 متعلق به عصری جدید بوده و با تجهیز به سه نمایشگر، دکمه‌های فیزیکی آن به حداقل رسیده است. برای صفحه آمپر کابین مجازی آئودی یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در نظر گرفته شده درحالی‌که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI آئودی که دارای پردازندهٔ چهار هسته‌ای انویدیا است هم از طریق یک صفحه‌نمایش ۱۰.۱ اینچی ارائه می‌گردد. علاوه بر این، یک نمایشگر منحنی ۸.۶ اینچی نیز برای کنترل بخش‌هایی چون تهویه، سیستم صوتی و تنظیمات صندلی‌ها تعبیه شده است؛ اما در S کلاس دو صفحه‌نمایش بزرگ ۱۲.۳ اینچی وجود دارد که نمونهٔ سمت چپی در اصل صفحه آمپر خودرو بوده و از طریق دکمه‌های روی غربیلک فرمان کنترل می‌شود درحالی‌که نمایشگر مرکزی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Comand Online مرسدس بنز را ارائه می‌کند و کنترل آن‌هم توسط یک پد لمسی روی کنسول وسط صورت می‌گیرد.

آئودی A8 در ابتدا فقط با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه خواهد شد که هردو از نوع ۳ لیتری V6 هستند اما یکی بنزینی TFSI و دیگری TDI دیزلی است. موتور بنزینی ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته و پیشرانهٔ دیزلی ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. S کلاس نیز با یک پیشرانهٔ دیزلی جدید ارائه شده است که از نوع ۳ لیتری شش سیلندر خطی است. این موتور در نسخهٔ یک توربو در مدل S350d قدرتی معادل ۲۸۶ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۶۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند درحالی‌که در نمونهٔ دو توربو که در مدل S400d ارائه می‌گردد، ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

اما سال آینده برای آئودی A8 دو پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 هم ارائه خواهد شد که بازهم یکی بنزینی TFSI و دیگری دیزلی TDI خواهد بود. نمونهٔ دیزلی ۴۳۵ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که موتور بنزینی ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و در برابر مرسدس بنز S560 با موتور ۴ لیتری V8 به قدرت ۴۶۰ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر قرار می‌گیرد. علاوه بر این، آئودی یک نسخهٔ هیبریدی را هم برای A8 ارائه خواهد کرد که مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی است. خروجی کلی این سیستم ۴۵۰ اسب بخار قدرت بوده و بُرد تمام الکتریکی آن برابر با ۵۰ کیلومتر است. این مدل رقیبی برای نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی مرسدس بنز S کلاس یعنی مدل S500e محسوب می‌شود.

در صدر لیست نسخه‌های استاندارد مرسدس بنز S کلاس، مدل S600 قرار دارد. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 بای‌توربو است که ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. S600 در برابر نسخهٔ بالا ردهٔ آئودی A8 قرار می‌گیرد که سال آینده با پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 به قدرت ۵۸۵ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر معرفی خواهد شد. سپس به دنبال این مدل، نسخهٔ اسپرت S8 هم معرفی خواهد شد که رقیب مستقیمی برای S63 AMG خواهد بود. این مدل پس از فیس‌لیفت مجهز به یک پیشرانهٔ جدید ۴ لیتری V8 بای‌توربو با ۶۱۲ اسب بخار قدرت شده است. همانند همیشه، آئودی A8 رفتار اسپرت‌تری نسبت به مرسدس بنز S کلاس دارد درحالی‌که سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو نیز به‌صورت استاندارد برای تمامی مدل‌های آن ارائه می‌گردد. همچنین این سدان لوکس به تعلیق هوشمند فعالی مجهز شده است که از شبکهٔ برقی ۴۸ ولت خودرو استفاده می‌کند.

اما باوجوداینکه مرسدس بنز S کلاس از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ مدرن زیادی به همراه سیستم پارک از راه دور با استفاده از رابط کاربری در گوشی تلفن همراه هوشمند بهره‌مند است، نسل جدید آئودی A8 به تکنولوژی‌های بسیار بیشتری مجهز شده است. A8 جدید اولین خودروی تولیدی دنیا است که به‌طور خاص برای سطح بالایی از قابلیت رانندگی خودکار طراحی شده است. سیستم Audi AI در ترافیک‌ها و همین‌طور هنگام حرکت با سرعت‌های پایین تا ۶۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها به‌طور کامل کنترل و رانندگی خودرو را بر عهده می‌گیرد. این سیستم با استفاده از دکمهٔ Al در کنسول مرکزی فعال می‌شود. این سیستم، شروع حرکت، شتاب گیری، فرمان و ترمزها را کنترل می‌کند و بدین ترتیب نیازی نیست راننده همواره بر خودرو نظارت داشته باشد. بنابراین او می‌تواند به‌طور کامل دستان خود را از روی غربیلک فرمان برداشته و بسته به قوانین رانندگی هر کشور، بر روی فعالیت‌های مختلفی که توسط خودرو ارائه می‌گردند مانند تماشای تلویزیون تمرکز کند؛ اما به‌محض اینکه سیستم به محدودیت‌های خود برسد، از راننده می‌خواهد تا کنترل خودرو را در دست گیرد.

علاوه بر این، نسل جدید A8 به سیستم پارک از راه دور نیز مجهز شده است که به‌طور خودکار ماشین را به داخل یا خارج فضای پارک یا پارکینگ هدایت می‌کند درحالی‌که به حضور راننده درون خودرو هم نیازی نیست؛ اما راننده می‌تواند بر عملیات پارک خودکار A8 نظارت داشته باشد. برای این کار باید اپلیکیشن MyAudi روی تلفن همراه هوشمند نصب شود. سپس برای نظارت بر عملیات پارک خودکار، دکمهٔ Audi Al فشار داده می‌شود و بدین ترتیب با استفاده از دوربین‌های ۳۶۰ درجهٔ A8، فیلم زندهٔ پارک خودکار ماشین روی گوشی تلفن همراه به نمایش درمی‌آید. با توجه به این ویژگی‌های پیشرفته، می‌توان گفت درمجموع نسل جدید آئودی A8 در بخش تکنولوژی‌های کمک‌راننده بر مرسدس بنز S کلاس برتری دارد.

 منبع: MercedesBlog

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.