مقایسهٔ فراری F8 تریبوتو با ۴۸۸ GTB و ۴۵۸ ایتالیا

مقایسهٔ فراری F8 تریبوتو با ۴۸۸ GTB و ۴۵۸ ایتالیا

تقریباً یک دهه از زمانی که فراری ۴۵۸ ایتالیا راهی خط تولید شد می‌گذرد و حالا بعد از گذشت این سال‌ها، به‌تازگی مدل جدید F8 تریبوتو معرفی شده است که از لحاظ فنی دومین فیس‌لیفت عمده بر ۴۵۸ محسوب می‌شود. اولین فیس‌لیفت این سوپراسپرت ایتالیایی در فوریهٔ سال ۲۰۱۵ با نام ۴۸۸ GTB معرفی شد زیرا ۴۵۸ با پیشرانهٔ تنفس طبیعی خود دیگر نمی‌توانست در بین رقبا عرض‌اندام کند خصوصاً با وجود رقبای جدیدتری از پورشه و مک‌لارن که با پیشرانه‌های توربوشارژ به بازار آمده بودند. به همین دلیل، فراری سنت خود را زیر پا گذاشته و ۴۸۸ GTB را به پیشرانهٔ توربوشارژ مجهز کرد. حالا نیز F8 تریبوتو از همان موتور توربو استفاده می‌کند اما قدرت آن به ۷۲۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. در ادامهٔ این مطلب اما قصد داریم این سه سوپراسپرت موتور وسط فراری را باهم مقایسه کنیم.

بیرون

هر سهٔ این خودروها طراحی واقعاً زیبا و جذابی دارند و به همین دلیل انتخاب خودروی زیباتر از بین آن‌ها واقعاً دشوار یا حتی تقریباً غیرممکن است زیرا فراری همواره سوپراسپرت‌های بشدت جذاب و خیره‌کننده‌ای را تولید می‌کند. بااین‌حال می‌توان گفت ۴۵۸ ایتالیا طی فیس‌لیفت‌های بعدی در ظاهر بیشتر و بیشتر تهاجمی شده است. البته در ۴۸۸ GTB اضافه شدن ورودی‌های هوا در بالای گلگیرهای عقب، پروفیل جانبی بی‌نظیر ۴۸۸ ایتالیا تا حدودی از بین رفت. ۴۵۸ ایتالیا همچنین درب صندوق جلوی تهاجمی‌تر، سپر جلوی اسپرت‌تر و سر اگزوزهای سنتی‌تری هم دارد.

در F8 تریبوتو اما بیشتر پکیج‌های آئرودینامیکی متمرکز بر پیست جلب‌توجه می‌کنند که از ۴۸۸ پیستا گرفته شده‌اند. همچنین برخلاف ۴۸۸ GTB، نمای عقبی F8 هیچ شباهتی به ۴۵۸ ندارد و بیشتر مدل ۸۱۲ سوپرفست را به یاد می‌آورد. یکی دیگر از ویژگی‌های بیرونی قابل‌توجه F8 نیز کانال‌های هوای S شکلی هستند که از خودروهای فرمول یک الهام گرفته و موجب افزایش ۱۵ درصدی داون‌فورس شده‌اند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های بیرونی این سوپراسپرت جدید نیز می‌توان به ورودی‌های هوای جدید خنک‌کنندهٔ ترمزها، چراغ‌های جلوی کوچک‌تر و پوشش کرکره‌ای پیشرانه اشاره کرد که در آخری به از مدل افسانه‌ای F40 الهام گرفته شده است.

داخل

هرچند تفاوت‌های زیادی بین کابین F8 و دو سوپراسپرت پیشین آن وجود دارد اما در مدل جدید هنوز هم از طرح داشبورد راننده محور استفاده شده است. بااین‌حال به گفتهٔ فراری، تمامی قسمت‌های داشبورد، رو دری‌ها و کنسول مرکزی در F8 به‌طور کامل از نو طراحی شده‌اند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های کابین این سوپراسپرت نیز می‌توان به سیستم HMI جدید (رابط انسان و ماشین)، غربیلک فرمان جدید، دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و نمایشگر هشت اینچی لمسی جدید در قسمت سرنشین اشاره کرد.

پیشرانه

همان‌طور که در بالا اشاره شد، ۴۵۸ ایتالیا همچنان به سنت فراری یعنی استفاده از پیشرانه‌های تنفس طبیعی پایبند بود و به یک موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز شده بود که ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت؛ اما پس از عرضهٔ رقبای تازه‌نفس از سوی پورشه و مک‌لارن با موتورهای توربو، فراری هم در ۴۸۸ GTB سنت خود را کنار گذاشته و این مدل را به یک پیشرانهٔ جدید ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو مجهز کرد. این موتور ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که اختلاف قابل‌توجهی با خروجی موتور تنفس طبیعی ۴۵۸ داشت.

F8 هم از همان پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری توئین توربوی سلف خود استفاده می‌کند اما پس‌ازاینکه مک‌لارن با مدل کاملاً جدید ۷۲۰S طوفانی در دنیای سوپراسپرت‌ها به پا کرد، فراری هم در F8 قدرت این موتور را به ۷۲۰ اسب بخار افزایش داده است درحالی‌که گشتاور آن نیز با ۱۰ واحد افزایش به ۷۷۰ نیوتن متر رسیده است؛ بنابراین حالا خروجی پیشرانهٔ F8 دقیقاً با ۷۲۰S یکسان است. علاوه بر این، سوپراسپرت جدید فراری می‌تواند ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در ۷.۸ ثانیه به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز به ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این ارقام نیز با رقیب بریتانیایی یکسان هستند که این یعنی F8 و ۷۲۰S روی کاغذ کاملاً باهم برابر هستند.

 مشخصات فنی

 ۴۵۸ ایتالیا۴۸۸ GTBF8 تریبوتو
پیشرانه۴.۵ لیتری V8۳.۹ لیتری V8۳.۹ لیتری V8
تنفسطبیعیتوئین توربوتوئین توربو
قدرت۵۷۰ اسب بخار۶۷۰ اسب بخار۷۲۰ اسب بخار
گشتاور۵۴۰ نیوتن متر۷۶۰ نیوتن متر۷۷۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته اتوماتیک۷ سرعته دوکلاچه۷ سرعته دوکلاچه
محور محرکعقبعقبعقب
شتاب صفرتاصد۳.۴ ثانیه۳.۰ ثانیه۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۳۲۵ کیلومتر/ساعت۳۲۵ کیلومتر/ساعت۳۴۰ کیلومتر/ساعت
فاصلهٔ محوری۲.۶۵ متر۲.۶۵ متر۲.۶۵ متر
طول۴.۵۲ متر۴.۵۷ متر۴.۶۱ متر
وزن۱۳۸۰ کیلوگرم۱۴۲۰ کیلوگرم۱۴۳۵ کیلوگرم

منبع: CarScoops

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
14 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.