مقایسهٔ سدان‌ های هیبریدی خفیف، مازراتی گیبلی یا مرسدس CLS450؟

مرسدس SL

مازراتی به‌تازگی نسخهٔ هیبریدی جدیدی از سدان گیبلی را معرفی کرده که به سیستم استارت ژنراتور ۴۸ ولت و همین‌طور یک سوپرشارژر الکتریکی اضافی بنام e-Booster مجهز شده است که با استفاده از باطری کار می‌کند. به گفتهٔ مازراتی، این یک راه‌حل منحصربه‌فرد برای این سگمنت است که توازنی عالی بین پرفورمنس، راندمان و لذت رانندگی برقرار می‌کند؛ اما علیرغم این ادعای مازراتی، در این سگمنت پورشه پانامرا به‌عنوان رقیب مستقیم گیبلی، در نسخهٔ ۴ E-Hybrid گزینهٔ بهتری محسوب می‌شود زیرا یک سدان لوکس هیبریدی واقعی و کاملاً متناسب است. بااین‌حال گزینه‌های دیگری هم برای مقایسه با گیبلی هیبریدی وجود دارد که نزدیک‌ترین آن‌ها مرسدس بنز CLS است زیرا این سدان آلمانی برخلاف آئودی A7 لیفت‌بک، خودرویی چهاردر است و نسخهٔ هیبریدی خفیف هم دارد. پس بیایید ببینیم مازراتی گیبلی هیبریدی در مقایسه با مرسدس CLS450 چگونه است.

مازراتی گیبلی هیبریدی

گیبلی با ۱,۹۴۵ میلی‌متر عرض و ۱,۴۶۱ میلی‌متر ارتفاع، کمی ‌پهن‌تر و بلندتر از CLS بوده و فاصلهٔ محوری بیشتری هم دارد (۲,۹۹۸ میلی‌متر) اما طول کلی CLS بیشتر است. در همین حال، هردو خودرو باک‌های سوخت ۸۰ لیتری دارند، حجم صندوق بار هردو یکسان است و هردو می‌توانند تا پنج سرنشین را حمل کنند؛ بنابراین این دو ماشین به‌طور حیرت‌انگیزی شبیه یکدیگر هستند.

گیبلی هیبریدی که با تریم‌های آبی‌رنگ داخلی و خارجی از نسخه‌های معمولی قابل‌تشخیص است، به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت و سوپرشارژر الکتریکی مذکور مجهز شده و مجموعاً ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این سدان ایتالیایی ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. گیبلی هیبریدی در قبال این پرفورمنس، در هر صد کیلومتر ۸.۵ لیتر بنزین مطالبه می‌کند و در هر کیلومتر ۱۹۲ گرم دی‌اکسید کربن تحویل می‌دهد.

این ماشین در داخل هم به جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مازراتی مجهز شده که حالا بجای نمایشگر ۸.۴ لیتری قدیمی توسط یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۱۰.۱ اینچی ارائه می‌شود. در اینجا همچنین یک صفحه آمپر جدید ارائه شده و امکان به‌روزرسانی نرم‌افزارها هم وجود خواهد داشت.

مرسدس بنز CLS450

مرسدس CLS450 در اروپا صرفاً به‌صورت چهارچرخ محرک عرضه می‌شود اما در ایالات‌متحده در دو نسخهٔ محرک عقب و چهارچرخ محرک ۴Matic قابل خریداری است که نسخهٔ محرک عقب آن برای مقایسه با گیبلی هیبریدی بهتر است زیرا این سدان ایتالیایی هم خودرویی محرک عقب است. قیمت CLS450 در آمریکا از ۷۰ هزار دلار در نسخهٔ پایهٔ محرک عقب آغاز می‌شود درحالی‌که نسخهٔ پایهٔ ۴Matic آن در اروپا با قیمت پایهٔ ۷۰ هزار یورو عرضه می‌شود. از سوی دیگر، مازراتی هنوز قیمت گیبلی هیبریدی را اعلام نکرده ولی بعید است که خیلی گران‌تر از مرسدس باشد زیرا هم‌اکنون قیمت گیبلی S Q4 که از نسخهٔ هیبریدی بسیار قوی‌تر و سریع‌تر است از ۸۷ هزار یورو شروع می‌شود.

در بخش قوای محرکه، مرسدس CLS450 از پیشرانهٔ بزرگ‌تری استفاده می‌کند زیرا در سینهٔ آن یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو به همراه سیستم هیبریدی خفیف EQ Boost قرار گرفته است. مجموع خروجی این سیستم ۳۶۷ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور بوده و در نسخهٔ چهارچرخ محرک، خودرو را ظرف تنها ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند که تقریباً یک ثانیه از مازراتی سریع‌تر است. حداکثر سرعت CLS450 هم به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این سدان آلمانی اما نه‌تنها سریع‌تر است بلکه کمی هم مصرف سوخت بهتری دارد به‌گونه‌ای که در هر صد کیلومتر به‌طور میانگین ۸.۳ لیتر بنزین مصرف و در هر کیلومتر ۱۸۹ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. البته در اینجا اختلاف با گیبلی خیلی جزئی است.

از لحاظ ابعاد، CLS450 با ۴,۹۸۸ میلی‌متر طول از گیبلی ۴,۹۷۱ میلی‌متری کشیده‌تر است اما همان‌طور که گفته شد، با ۱,۸۹۰ میلی‌متر عرض و ۱,۴۳۵ میلی‌متر ارتفاع، پهنا و بلندای کمتری دارد. فاصلهٔ محوری CLS هم ۲,۹۳۸ میلی‌متر است. این خودرو در داخل به‌صورت استاندارد با دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی ارائه می‌شود اما با پرداخت هزینهٔ اضافی می‌توان نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی را سفارش داد. این نمایشگرها جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX مرسدس را ارائه می‌کنند.

نتیجه

آیا مقایسهٔ مازراتی گیبلی هیبریدی با مرسدس CLS450 مقایسهٔ درستی است؟ پاسخ مثبت است زیرا در این کلاس، سدان لوکس ایتالیایی‌ها از لحاظ تکنولوژی و پرفورمنس موتور نمی‌تواند با پانامرا ۴ E-Hybrid رقابت کند، ب‌ام‌و ۸۴۰i گرن کوپه تکنولوژی هیبریدی خفیف ندارد و آئودی A7 55 TFSI هم خودرویی لیفت‌بک است نه سدان؛ بنابراین CLS450 بهترین گزینه‌ای است که می‌توان در برابر گیبلی هیبریدی قرار داد و حداقل روی کاغذ مرسدس برتری دارد؛ اما بااین‌حال خرید یک خودرو همیشه تصمیمی کاملاً منطقی نیست که با اعداد و ارقام دیکته شود؛ بنابراین، شما کدام‌یک از این سدان‌های لوکس هیبریدی خفیف را بیشتر دوست دارید؟

مقایسه مشخصات فنی

 مازراتی گیبلی هیبریدیمرسدس بنز CLS450
پیشرانه۲ لیتری I4 توربو هیبریدی خفیف۳ لیتری I6 توربو هیبریدی خفیف
قدرت۳۳۰ اسب بخار۳۶۷ اسب بخار
گشتاور۴۵۰ اسب بخار۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۹ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبعقب یا چهارچرخ
شتاب صفرتاصد۵.۷ ثانیه۴.۸ ثانیه
حداکثر سرعت۲۵۵ کیلومتر بر ساعت۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۸.۵ لیتر ترکیبی۸.۳ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی۱۹۲ گرم در هر کیلومتر۱۸۹ گرم در هر کیلومتر
طول۴,۹۷۱ میلی‌متر۴,۹۸۸ میلی‌متر
عرض۱,۹۴۵ میلی‌متر۱,۸۹۰ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۶۱ میلی‌متر۱,۴۳۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۹۹۸ میلی‌متر۲,۹۳۸ میلی‌متر

کدام سدان لوکس هیبریدی را بیشتر می‌پسندید؟

  • مازراتی گیبلی هیبریدی
  • مرسدس بنز CLS450

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
12 + 8 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.