مقایسهٔ تسلا مدل ۳ پرفورمنس با ب‌ ام‌ و M3

تسلای الکتریکی در برابر یکی از بهترین سدان‌های عملکرد بالای دنیا چه عملکردی خواهد داشت؟

هر خودرویی که می‌خواهد خود را عملکرد بالا بنامد، همیشه با حد نهایی سدان‌های عملکردی یعنی ب‌ام‌و M3 مقایسه می‌شود زیرا این سدان اسپرت آلمانی یک از بهترین خودروهای عملکرد بالای دنیا و به‌نوعی معیاری در کلاس خود محسوب می‌شود. M3 طی دهه‌ها موفق به کسب این شهرت و اعتبار شده است تا جایی که هرکسی که قصد خرید یک سدان عملکرد بالا را دارد، در وهلهٔ اول به این افسانهٔ باواریایی فکر می‌کند؛ اما با معرفی تسلا مدل سه پرفورمنس، M3 دیگر نمی‌تواند تنها گزینه برای کسانی باشد که خواهان یک سدان عملکرد بالا برای استفاده‌های روزانهٔ خود هستند.

به همین دلیل در این مطلب این دو سدان عملکرد بالا را باهم مقایسه کرده‌ایم. البته این مقایسه برای M3 چندان عادلانه نیست زیرا این نسل از آن تقریباً در دوران پایانی عمر خود قرار دارد. نسل کنونی M3 حدود پنج سال پیش معرفی شده که در دنیای خودروی امروزی ماشینی با این سن ‌و سال، کاملاً سالخورده و قدیمی به‌حساب می‌آید. بااین‌حال این مقایسه می‌تواند تصویر بسیار خوبی از عملکرد یک سدان کامپکت الکتریکی در برابر نمونه‌ای درون‌سوز را نشان دهد. در انتهای این مطلب نیز جدولی تهیه شده که نمایی جزئی از عملکرد این دو خودرو در برابر یکدیگر را نشان می‌دهد.

نسل کنونی M3 مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین‌پاور توربو است که در نسخهٔ کامپتیشن ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور به یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه متصل شده که با تعویض دنده‌های سریع، قدرت را به شکل چشمگیر و بی‌کم‌وکاست به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. M3 کامپتیشن ظرف تنها ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. به‌طورکلی M3 با هندلینگی فوق‌العاده، در رنج قیمتی خود یک معیار محسوب می‌شود.

تسلا مدل سه پرفورمنس را نیز اکثراً یک خودروی الکتریکی عملکردی واقعی می‌دانند. این ماشین به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. مدل سه پرفورمنس با استفاده از این موتورها ظرف تنها ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند که این زمان حتی از M3 کامپتیشن هم کم‌تر است. پکیج باطری‌های این خودرو نیز با یک‌بار شارژ کامل، انرژی موردنیاز برای پیمودن ۵۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند.

واضح است که تسلا مدل سه پرفورمنس خودروی جدیدتری است و با توجه به مشخصات روی کاغذ و همین‌طور کاهش قیمت ناشی از مشوق‌های مالیاتی، انتخاب جذاب‌تری به نظر می‌رسد. البته مقایسهٔ این دو خودرو زمانی کاملاً درست خواهد بود که ب‌ام‌و نسل جدید M3 G80 را معرفی کند. بااین‌حال تسلا را می‌توان یکی از بهترین خودروهای الکتریکی عملکرد بالای حال حاضر دنیا دانست که حتی برای نسل آیندهٔ M3 هم می‌تواند رقیب ارزشمند و شایسته‌ای باشد.

 

 تسلا مدل ۳ پرفورمنسب‌ام‌و M3 کامپتیشن
پیشرانه۲ عدد الکتریکی۳ لیتری ۶ سیلندر توربو
قدرت۴۵۰ اسب بخار۴۵۰ اسب بخار
گشتاور۶۴۰ نیوتن متر۵۵۰ نیوتن متر
گیربکستک سرعته۷ سرعته دوکلاچه
محور محرکچهارچرخعقب
شتاب صفر تا ۹۶۳.۳ ثانیه۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۲۵۰ کیلومتر/ساعت۲۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۲.۰ لیتر (معادل)۱۱.۷ لیتر (ترکیبی)
بُرد۵۰۰ کیلومتر۵۱۰ کیلومتر
گارانتی۴ سال/۸۰ هزار کیلومتر۴ سال/۸۰ هزار کیلومتر
رتبهٔ ایمنی NHTSAپنج ستارهپنج ستاره
قیمت پایه۶۴,۰۰۰ دلار۶۶,۵۰۰ دلار
قیمت با کسر مشوق۵۶,۵۰۰ دلار۶۶,۵۰۰ دلار

 

منبع: insideevs

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
9 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.